Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Jak jsme se nedostali do Běloruska


Druhá polovina naší výpravy napůl nechápavě a napůl shovívavě zírá a nevěří svým očím.
Druhá polovina naší výpravy napůl nechápavě a napůl shovívavě zírá a nevěří svým očím.

Na Velikonoce roku 2016 jsme se rozhodli dobýt nový stát. Svišť 2 nám správně tvrdil, že Bělorusko umožňuje v rámci Białowieżského národního parku přejít přes hranici až na třídenní pobyt bez víza. Stačí vyplnit jediný formulář v angličtině na webu a zaplatit v přepočtu 30 Kč. Pokusili jsme se o to ve dvou - já a Drobek. Ovšem, jak se dočtete níže, zcela bezúspěšně.

Zápis z naší cesty do Běloruska je netradiční. Tak, jako na každé cestě, jsem psal podrobný cestovní deník. Tentokrát jsem si ale dal záležet a popsal jsem celou cestu způsobem, kterým bych vám ji rád vyprávěl, kdybyste byli ve vlaku, ve městech i v pralese s námi. Během šesti dnů jsme se třikrát neúspěšně pokusili přejít polsko-běloruskou hranici, což nás nakonec odradilo, a tak jsme si jeli spravit náladu na sever, k moři do Gdańsku a na poloostrov Hel. U Baltského moře jsem nebyl 25 let, takže to pro měl byl zážitek skoro tak velký, jako když jsem nedaleko odsud spatřil moře vůbec poprvé.

Pro ty, kterým by se nechtělo číst můj dlouhý rukopis, je zápis doplněn řadou fotek s vyčerpávajícími popisky, jež samy o sobě poskytnou jistou esenci naší velikonoční spanilé jízdy vlakem přes celé Polsko tam a zase zpátky.

K železniční zastávce a nákladišti Nieznany Bór na okraji Białowieżského pralesa jsme došli prakticky úplně za tmy. Vlaky tu nezastavují už léta, nicméně lze si tu pronajmout pumpovací drezínu, kterou lze celou trať projet. Nešť v létě a s průvodcem.
K železniční zastávce a nákladišti Nieznany Bór na okraji Białowieżského pralesa jsme došli prakticky úplně za tmy. Vlaky tu nezastavují už léta, nicméně lze si tu pronajmout pumpovací drezínu, kterou lze celou trať projet. Nešť v létě a s průvodcem.
Přespali jsme v zubřím lese (v noci se chodili zubři nedaleko od nás pást) a ráno jsme pokračovali po zrušené dráze Hajnówka – Białowieża, která je páteří národního parku. Na dráze dlouhé skoro 20 km je jediný výraznější oblouk (na fotce cca 4 km před námi), koleje se vlní pouze výškově.
Přespali jsme v zubřím lese (v noci se chodili zubři nedaleko od nás pást) a ráno jsme pokračovali po zrušené dráze Hajnówka – Białowieża, která je páteří národního parku. Na dráze dlouhé skoro 20 km je jediný výraznější oblouk (na fotce cca 4 km před námi), koleje se vlní pouze výškově.
Na konci března neroste v lese ještě dost čerstvé trávy, proto zubři s oblibou vylézají na náspy dráhy a spásají jarní výhonky zde. Ze začátku jsme přemýšleli, kdo se koho víc bojí, záhy jsme ale s pýchou zjistili, že my se bojíme méně.
Na konci března neroste v lese ještě dost čerstvé trávy, proto zubři s oblibou vylézají na náspy dráhy a spásají jarní výhonky zde. Ze začátku jsme přemýšleli, kdo se koho víc bojí, záhy jsme ale s pýchou zjistili, že my se bojíme méně.
Přestože trať vede rovně jako podle pravítka, není cesta po ní nudná. Krajina se mírně mění, střídají se porosty, bažiny, člověk uvidí mnoho zvěře, a tak je pěší trasa skrz park mnohem zajímavější než cesta turistickým autobusem po souběžné silnici vedoucí asi o 2 km severněji.
Přestože trať vede rovně jako podle pravítka, není cesta po ní nudná. Krajina se mírně mění, střídají se porosty, bažiny, člověk uvidí mnoho zvěře, a tak je pěší trasa skrz park mnohem zajímavější než cesta turistickým autobusem po souběžné silnici vedoucí asi o 2 km severněji.
Opuštěná dráha nenarušuje kouzlo přírody. právě naopak, v oblibě ji mají zubři, jeleni, ptáci i rostliny.
Opuštěná dráha nenarušuje kouzlo přírody. právě naopak, v oblibě ji mají zubři, jeleni, ptáci i rostliny.
Zástavba na východě polská už trošku připomíná Ukrajinu.
Zástavba na východě polská už trošku připomíná Ukrajinu.
Směrem k východu přibývá pravoslavných věřících a ubývá katolíků. Přechod je víceméně pozvolný, vysledovatelný ze vzájemného poměru obou typů křížů.
Směrem k východu přibývá pravoslavných věřících a ubývá katolíků. Přechod je víceméně pozvolný, vysledovatelný ze vzájemného poměru obou typů křížů.
Pravoslaví zde má své nezastupitelné místo. Vidět je to prakticky v každé vesnici. Kostel v Bialowieżi je jasný na první pohled.
Pravoslaví zde má své nezastupitelné místo. Vidět je to prakticky v každé vesnici. Kostel v Bialowieżi je jasný na první pohled.
Opuštěná dráha nenarušuje kouzlo přírody. právě naopak, v oblibě ji mají zubři, jeleni, ptáci i rostliny.
Opuštěná dráha nenarušuje kouzlo přírody. právě naopak, v oblibě ji mají zubři, jeleni, ptáci i rostliny.
Zástavba na východě polská už trošku připomíná Ukrajinu.
Zástavba na východě polská už trošku připomíná Ukrajinu.
Pravoslaví zde má své nezastupitelné místo. Vidět je to prakticky v každé vesnici. Kostel v Bialowieżi je jasný na první pohled.
Pravoslaví zde má své nezastupitelné místo. Vidět je to prakticky v každé vesnici. Kostel v Bialowieżi je jasný na první pohled.
Připomínky ruské minulosti východního Polska jsou patrné prakticky na každém kroku.
Připomínky ruské minulosti východního Polska jsou patrné prakticky na každém kroku.
Bialowieżský park skrývá rozličné krásy.
Bialowieżský park skrývá rozličné krásy.
Zbrusu nový hraniční přechod Bialowieża - Piererovo. Nejméně deset lidí zde čeká, zda projde alespoň jeden člověk. Nám se to ani na třetí pokus nepodařilo.
Zbrusu nový hraniční přechod Bialowieża - Piererovo. Nejméně deset lidí zde čeká, zda projde alespoň jeden člověk. Nám se to ani na třetí pokus nepodařilo.
Webová stránka http://bezvizy.npbp.by správy běloruské části parku. Tady lze požádat o propusk, který umožňuje navštívit Bělorusko bez víza. Jen jaksi ze vzorového vyplnění písmeny „AB“ nevyplývá, co má být v kolonce Series. Vyplnil jsem „P“ z českého typu pasu. Mělo tam být „CZE“. Proč se kolonka nejmenuje stejně jako v pasu „code“ a proč není v poslkém vzoru „PLN“ mně však nikdo nevysvětlil.
Webová stránka http://bezvizy.npbp.by správy běloruské části parku. Tady lze požádat o propusk, který umožňuje navštívit Bělorusko bez víza. Jen jaksi ze vzorového vyplnění písmeny „AB“ nevyplývá, co má být v kolonce Series. Vyplnil jsem „P“ z českého typu pasu. Mělo tam být „CZE“. Proč se kolonka nejmenuje stejně jako v pasu „code“ a proč není v poslkém vzoru „PLN“ mně však nikdo nevysvětlil.
Zasedání krizového štábu u ohýnku nedaleko běloruských hranic. Dostaneme se tam nebo ne?
Zasedání krizového štábu u ohýnku nedaleko běloruských hranic. Dostaneme se tam nebo ne?
Bialowieżský národní park trpí od roku 2015 masivními útoky kůrovce. Ty se v minulosti nevyhnuly ani české Šumavě.
Bialowieżský národní park trpí od roku 2015 masivními útoky kůrovce. Ty se v minulosti nevyhnuly ani české Šumavě.
Oproti Českým drahám jsou Polskie Koleje Państwowe v lecčems dál. Třeba v zajištění dopravy moderními jednotkami Pesa Dart z polské produkce, které to umí vytáhnout až na 200 km/h.
Oproti Českým drahám jsou Polskie Koleje Państwowe v lecčems dál. Třeba v zajištění dopravy moderními jednotkami Pesa Dart z polské produkce, které to umí vytáhnout až na 200 km/h.
Na nádraží v Ełku nás čeká překvapení. Nejprve si myslím, že jsem usnul a zdá se mně divoký sen, ale nakonec je to skutečnost. Elektrická lokomotiva odstupuje a na její místo hrdě najíždí brejlovec ČD, který tu v exotické cizině zajišťuje transport dálkových vlaků přes neelektrifikované stepní pláně poblíž Baltského moře.
Na nádraží v Ełku nás čeká překvapení. Nejprve si myslím, že jsem usnul a zdá se mně divoký sen, ale nakonec je to skutečnost. Elektrická lokomotiva odstupuje a na její místo hrdě najíždí brejlovec ČD, který tu v exotické cizině zajišťuje transport dálkových vlaků přes neelektrifikované stepní pláně poblíž Baltského moře.
Elegantní starouš brejlovec odstupuje v Olsztyně, kde předal vlak zpět vozidlům závislé trakce. K moři se chudák nepodívá.
Elegantní starouš brejlovec odstupuje v Olsztyně, kde předal vlak zpět vozidlům závislé trakce. K moři se chudák nepodívá.
Také v Olsztyně jezdí tramvaje domácí výroby. Tentokrát jde o elegantní typ Solaris Tramino. Vlak zde půl hodiny stojí, tedy večeříme zapiekanku z nádražní restaurace a pak hurá zpět na palubu.
Také v Olsztyně jezdí tramvaje domácí výroby. Tentokrát jde o elegantní typ Solaris Tramino. Vlak zde půl hodiny stojí, tedy večeříme zapiekanku z nádražní restaurace a pak hurá zpět na palubu.
Gdyni jsme napoprvé jen projeli. V noci na nádraží fotíme pamětní desku a pak utíkáme před hordami dotěrných žebráků.
Gdyni jsme napoprvé jen projeli. V noci na nádraží fotíme pamětní desku a pak utíkáme před hordami dotěrných žebráků.
Přístřešek v helském lesíku ráno po probuzení. Mlha ani vítr neustaly.
Přístřešek v helském lesíku ráno po probuzení. Mlha ani vítr neustaly.
Moře nebylo nejteplejší a místo slunečního svitu foukal ledový vítr. V mlze se ale nebylo třeba převlékat, a tak koupel v Baltském moři po čtvrt století stála opět za to.
Moře nebylo nejteplejší a místo slunečního svitu foukal ledový vítr. V mlze se ale nebylo třeba převlékat, a tak koupel v Baltském moři po čtvrt století stála opět za to.
Druhá polovina naší výpravy napůl nechápavě a napůl shovívavě zírá a nevěří svým očím.
Druhá polovina naší výpravy napůl nechápavě a napůl shovívavě zírá a nevěří svým očím.
Ráno zjišťujeme, že se tu dala najít ke spaní i lepší místa než přístřešek ve slané mlze.
Ráno zjišťujeme, že se tu dala najít ke spaní i lepší místa než přístřešek ve slané mlze.
Desítky kilometrů jednoduše vypažených zákopů lemují celou helskou kosu. Místní kluci musí mít o zábavu postaráno minimálně na jedno dětství.
Desítky kilometrů jednoduše vypažených zákopů lemují celou helskou kosu. Místní kluci musí mít o zábavu postaráno minimálně na jedno dětství.
Jak krásné může být opevnění, pokud se v něm sedmdesát let nebojuje.
Jak krásné může být opevnění, pokud se v něm sedmdesát let nebojuje.
Muzeum rybolovu v městečku Hel.
Muzeum rybolovu v městečku Hel.
Nakonec se i na Helu udělalo hezky. Dalo by se říct, že právě tady pro nás v 11 hodin začalo jaro roku 2016.
Nakonec se i na Helu udělalo hezky. Dalo by se říct, že právě tady pro nás v 11 hodin začalo jaro roku 2016.
Fotka z gdyňské ulice pro Žabku. Kdo by takovému pohledu odolal?
Fotka z gdyňské ulice pro Žabku. Kdo by takovému pohledu odolal?
Fotografie pořízena v jedoucím trolejbusu pro ¥.
Fotografie pořízena v jedoucím trolejbusu pro ¥.
Ani v železniční stanici Gdynia-Orłowo nesmí chybět jednotky EN57.
Ani v železniční stanici Gdynia-Orłowo nesmí chybět jednotky EN57.
Železniční stanice Gdańsk Oliwa uchvátí svým stylem zachovalých exteriérů z počátku 30. let 20. století. Připomíná vídeňskou rychlodráhu či londýnské metro.
Železniční stanice Gdańsk Oliwa uchvátí svým stylem zachovalých exteriérů z počátku 30. let 20. století. Připomíná vídeňskou rychlodráhu či londýnské metro.
Zachovalé podchody železniční stanice Gdańsk Oliwa.
Zachovalé podchody železniční stanice Gdańsk Oliwa.
Varhany v Oliwie již svůj zvuk opět nalezly.
Varhany v Oliwie již svůj zvuk opět nalezly.
Tramvaje Pesa 128NG jsou, jako většina kolejových vozidel v Polsku domácí výroby. Prakticky nové z roku 2014.
Tramvaje Pesa 128NG jsou, jako většina kolejových vozidel v Polsku domácí výroby. Prakticky nové z roku 2014.
Plakát je zajímavý ze dvou důvodů: jednak má společnost MEDIPE stejné logo jako ČD Cargo, druhak je fascinující stav, kdy se polské pečovatelky jezdí starat o německé důchodce.
Plakát je zajímavý ze dvou důvodů: jednak má společnost MEDIPE stejné logo jako ČD Cargo, druhak je fascinující stav, kdy se polské pečovatelky jezdí starat o německé důchodce.
Podruhé u moře za konečnou tramvaje Stogi.
Podruhé u moře za konečnou tramvaje Stogi.
Skutečný, nenaaranžovaný starý Gdańsk, tak, jak jsme si jej představovali, už skoro neexistuje. Zůstává nablýskané centrum a na místě pro Polsko tolik typických černavých činžáků vyrůstají obchodní zóny, mrakodrapy a luxusní sídla. Žel stejná, jako kdekoliv jinde na světě, bez kouska svébytnosti.
Skutečný, nenaaranžovaný starý Gdańsk, tak, jak jsme si jej představovali, už skoro neexistuje. Zůstává nablýskané centrum a na místě pro Polsko tolik typických černavých činžáků vyrůstají obchodní zóny, mrakodrapy a luxusní sídla. Žel stejná, jako kdekoliv jinde na světě, bez kouska svébytnosti.
Hlavním chrámem v Gdańsku je Bazylika Mariacka.
Hlavním chrámem v Gdańsku je Bazylika Mariacka.
Nemohli jsme si nechat ujít průmyslová zákoutí města, která mizí tak rychle, že za pár let už bychom je nespatřili.
Nemohli jsme si nechat ujít průmyslová zákoutí města, která mizí tak rychle, že za pár let už bychom je nespatřili.
Noční procházka Gdańskem nás uchvátila. Na chvíli jsme docela zapomněli, že jsme v Polsku. Jako by to byl úplně jiný svět.
Noční procházka Gdańskem nás uchvátila. Na chvíli jsme docela zapomněli, že jsme v Polsku. Jako by to byl úplně jiný svět.
Długa ulice je určitým protáhlým náměstím v samém centru starého Gdańsku.
Długa ulice je určitým protáhlým náměstím v samém centru starého Gdańsku.
Gdańskou specialitou jsou kamenné předzahrádky před výstavními domy na hlavních ulicích. Připadají nám tak nějak britské.
Gdańskou specialitou jsou kamenné předzahrádky před výstavními domy na hlavních ulicích. Připadají nám tak nějak britské.
Této fotce uvnitř městské brány jsme ani nechtěli věřit. Podle ní byl po 2. světové válce Gdańsk celý vystavěn od základů.
Této fotce uvnitř městské brány jsme ani nechtěli věřit. Podle ní byl po 2. světové válce Gdańsk celý vystavěn od základů.
Velmi pohodlné kupé ve vlaku Aurora, jímž jsme procestovali celé Polsko od severu k jihu.
Velmi pohodlné kupé ve vlaku Aurora, jímž jsme procestovali celé Polsko od severu k jihu.
Hodinu na přestup ve Wrocławi jsme strávili procházkou okolo hlavního nádraží. Netušili jsme, že za dva měsíce tu někdo spáchá teroristický útok. Navazující spoj jel včas.
Hodinu na přestup ve Wrocławi jsme strávili procházkou okolo hlavního nádraží. Netušili jsme, že za dva měsíce tu někdo spáchá teroristický útok. Navazující spoj jel včas.
Nesmrtelný polský pantograf EN57 krásně ladí se zachráněnou výpravní budovou v železniční stanici Ústí nad Orlicí.
Nesmrtelný polský pantograf EN57 krásně ladí se zachráněnou výpravní budovou v železniční stanici Ústí nad Orlicí.

Související články:
Téma:
Białowieżská úzkokolejka
Historie Budování sítě úzkokolejných drah v Białowieżském pralese začalo v rtoce 1915, kdy obsadila dnešní východní Polsko (tehdy patřící k Rusku) německá…

Téma:
Polsko
Nejen rovinatý severní soused naší země. Polsko mně učarovalo především svým podhorským jihem.…
Silvestr 2019 v Kaliningradu
Reportáž
Silvestr 2019 v Kaliningradu
Velikonoční Estonsko a Finsko
Reportáž
Velikonoční Estonsko a Finsko
Pátá velikonoční Ukrajina
Reportáž
Pátá velikonoční Ukrajina
Jak jsme se nedostali do Běloruska
Reportáž
Jak jsme se nedostali do Běloruska
Kornosilvestr 2013

Reportáž
Kornosilvestr 2013
Šarganska osmica a Sarajevo
Reportáž
Šarganska osmica a Sarajevo
Gruzie, Arménie, Ázerbajdžán
Reportáž
Gruzie, Arménie, Ázerbajdžán
Velikonoční Rumunsko
Reportáž
Velikonoční Rumunsko
Silvestr na Sicílii

Reportáž
Silvestr na Sicílii
Velikonoční Ukrajina
Reportáž
Velikonoční Ukrajina
Brusel s Bublinou
Reportáž
Brusel s Bublinou
San Marino 2009
Reportáž
San Marino 2009
Ukrajina posedmé - Київ
Reportáž
Ukrajina posedmé - Київ
Pokoření Křtinského potoka ve 14 bodech

Reportáž
Pokoření Křtinského potoka ve 14 bodech
Zimní tábor Výstup 2009
Reportáž
Zimní tábor Výstup 2009
Tmou 2008

Reportáž
Tmou 2008
Polsko 2008
Reportáž
Polsko 2008
Kypr, Řecko, Albánie 2008 (ve výstavbě)
Reportáž
Kypr, Řecko, Albánie 2008 (ve výstavbě)
Tábory 2008
Reportáž
Tábory 2008
Ukrajina 2008 podruhé
Reportáž
Ukrajina 2008 podruhé
Kino 2008
Reportáž
Kino 2008
Španělsko 2008
Reportáž
Španělsko 2008
Ukrajina 2008
Reportáž
Ukrajina 2008
Zimní tábor Sedm let v Tibetu 2008
Reportáž
Zimní tábor Sedm let v Tibetu 2008
Králickosněžnicko 2007

Reportáž
Králickosněžnicko 2007
Slezsko s Bantem 2007

Reportáž
Slezsko s Bantem 2007
Ukrajina a Turecko 2007
Reportáž
Ukrajina a Turecko 2007
Tábor Perpetuum 2007

Reportáž
Tábor Perpetuum 2007
Komín

Reportáž
Komín
Stínadla Praha březen 2007

Reportáž
Stínadla Praha březen 2007
Vandr na Ukrajinu duben 2007

Reportáž
Vandr na Ukrajinu duben 2007
Zimní tábor Dobytí jižního pólu 2007
Reportáž
Zimní tábor Dobytí jižního pólu 2007
Tábořiště u Siněvíru

Reportáž
Tábořiště u Siněvíru