| Druhá polovina naší výpravy napůl nechápavě a napůl shovívavě zírá a nevěří svým očím. |
Na Velikonoce roku 2016 jsme se rozhodli dobýt nový stát. Svišť 2 nám správně tvrdil, že Bělorusko umožňuje v rámci Białowieżského národního parku přejít přes hranici až na třídenní pobyt bez víza. Stačí vyplnit jediný formulář v angličtině na webu a zaplatit v přepočtu 30 Kč. Pokusili jsme se o to ve dvou - já a Drobek. Ovšem, jak se dočtete níže, zcela bezúspěšně.
Zápis z naší cesty do Běloruska je netradiční. Tak, jako na každé cestě, jsem psal podrobný cestovní deník. Tentokrát jsem si ale dal záležet a popsal jsem celou cestu způsobem, kterým bych vám ji rád vyprávěl, kdybyste byli ve vlaku, ve městech i v pralese s námi. Během šesti dnů jsme se třikrát neúspěšně pokusili přejít polsko-běloruskou hranici, což nás nakonec odradilo, a tak jsme si jeli spravit náladu na sever, k moři do Gdańsku a na poloostrov Hel. U Baltského moře jsem nebyl 25 let, takže to pro měl byl zážitek skoro tak velký, jako když jsem nedaleko odsud spatřil moře vůbec poprvé.
Pro ty, kterým by se nechtělo číst můj dlouhý rukopis, je zápis doplněn řadou fotek s vyčerpávajícími popisky, jež samy o sobě poskytnou jistou esenci naší velikonoční spanilé jízdy vlakem přes celé Polsko tam a zase zpátky.
| K železniční zastávce a nákladišti Nieznany Bór na okraji Białowieżského pralesa jsme došli prakticky úplně za tmy. Vlaky tu nezastavují už léta, nicméně lze si tu pronajmout pumpovací drezínu, kterou lze celou trať projet. Nešť v létě a s průvodcem. |
|
| Přespali jsme v zubřím lese (v noci se chodili zubři nedaleko od nás pást) a ráno jsme pokračovali po zrušené dráze Hajnówka – Białowieża, která je páteří národního parku. Na dráze dlouhé skoro 20 km je jediný výraznější oblouk (na fotce cca 4 km před námi), koleje se vlní pouze výškově. |
|
| Na konci března neroste v lese ještě dost čerstvé trávy, proto zubři s oblibou vylézají na náspy dráhy a spásají jarní výhonky zde. Ze začátku jsme přemýšleli, kdo se koho víc bojí, záhy jsme ale s pýchou zjistili, že my se bojíme méně. |
|
| Přestože trať vede rovně jako podle pravítka, není cesta po ní nudná. Krajina se mírně mění, střídají se porosty, bažiny, člověk uvidí mnoho zvěře, a tak je pěší trasa skrz park mnohem zajímavější než cesta turistickým autobusem po souběžné silnici vedoucí asi o 2 km severněji. |
|
| Opuštěná dráha nenarušuje kouzlo přírody. právě naopak, v oblibě ji mají zubři, jeleni, ptáci i rostliny. |
|
| Zástavba na východě polská už trošku připomíná Ukrajinu. |
|
| Směrem k východu přibývá pravoslavných věřících a ubývá katolíků. Přechod je víceméně pozvolný, vysledovatelný ze vzájemného poměru obou typů křížů. |
|
| Pravoslaví zde má své nezastupitelné místo. Vidět je to prakticky v každé vesnici. Kostel v Bialowieżi je jasný na první pohled. |
|
| Opuštěná dráha nenarušuje kouzlo přírody. právě naopak, v oblibě ji mají zubři, jeleni, ptáci i rostliny. |
|
| Zástavba na východě polská už trošku připomíná Ukrajinu. |
| Pravoslaví zde má své nezastupitelné místo. Vidět je to prakticky v každé vesnici. Kostel v Bialowieżi je jasný na první pohled. |
| Připomínky ruské minulosti východního Polska jsou patrné prakticky na každém kroku. |
| Bialowieżský park skrývá rozličné krásy. |
|
| Zbrusu nový hraniční přechod Bialowieża - Piererovo. Nejméně deset lidí zde čeká, zda projde alespoň jeden člověk. Nám se to ani na třetí pokus nepodařilo. |
|
| Webová stránka http://bezvizy.npbp.by správy běloruské části parku. Tady lze požádat o propusk, který umožňuje navštívit Bělorusko bez víza. Jen jaksi ze vzorového vyplnění písmeny „AB“ nevyplývá, co má být v kolonce Series. Vyplnil jsem „P“ z českého typu pasu. Mělo tam být „CZE“. Proč se kolonka nejmenuje stejně jako v pasu „code“ a proč není v poslkém vzoru „PLN“ mně však nikdo nevysvětlil. |
|
| Zasedání krizového štábu u ohýnku nedaleko běloruských hranic. Dostaneme se tam nebo ne? |
|
| Bialowieżský národní park trpí od roku 2015 masivními útoky kůrovce. Ty se v minulosti nevyhnuly ani české Šumavě. |
|
| Oproti Českým drahám jsou Polskie Koleje Państwowe v lecčems dál. Třeba v zajištění dopravy moderními jednotkami Pesa Dart z polské produkce, které to umí vytáhnout až na 200 km/h. |
|
| Na nádraží v Ełku nás čeká překvapení. Nejprve si myslím, že jsem usnul a zdá se mně divoký sen, ale nakonec je to skutečnost. Elektrická lokomotiva odstupuje a na její místo hrdě najíždí brejlovec ČD, který tu v exotické cizině zajišťuje transport dálkových vlaků přes neelektrifikované stepní pláně poblíž Baltského moře. |
|
| Elegantní starouš brejlovec odstupuje v Olsztyně, kde předal vlak zpět vozidlům závislé trakce. K moři se chudák nepodívá. |
|
| Také v Olsztyně jezdí tramvaje domácí výroby. Tentokrát jde o elegantní typ Solaris Tramino. Vlak zde půl hodiny stojí, tedy večeříme zapiekanku z nádražní restaurace a pak hurá zpět na palubu. |
|
| Gdyni jsme napoprvé jen projeli. V noci na nádraží fotíme pamětní desku a pak utíkáme před hordami dotěrných žebráků. |
|
| Přístřešek v helském lesíku ráno po probuzení. Mlha ani vítr neustaly. |
|
| Moře nebylo nejteplejší a místo slunečního svitu foukal ledový vítr. V mlze se ale nebylo třeba převlékat, a tak koupel v Baltském moři po čtvrt století stála opět za to. |
|
| Druhá polovina naší výpravy napůl nechápavě a napůl shovívavě zírá a nevěří svým očím. |
|
| Ráno zjišťujeme, že se tu dala najít ke spaní i lepší místa než přístřešek ve slané mlze. |
|
| Desítky kilometrů jednoduše vypažených zákopů lemují celou helskou kosu. Místní kluci musí mít o zábavu postaráno minimálně na jedno dětství. |
|
| Jak krásné může být opevnění, pokud se v něm sedmdesát let nebojuje. |
|
| Muzeum rybolovu v městečku Hel. |
|
| Nakonec se i na Helu udělalo hezky. Dalo by se říct, že právě tady pro nás v 11 hodin začalo jaro roku 2016. |
|
| Fotka z gdyňské ulice pro Žabku. Kdo by takovému pohledu odolal? |
|
| Fotografie pořízena v jedoucím trolejbusu pro ¥. |
|
| Ani v železniční stanici Gdynia-Orłowo nesmí chybět jednotky EN57. |
|
| Železniční stanice Gdańsk Oliwa uchvátí svým stylem zachovalých exteriérů z počátku 30. let 20. století. Připomíná vídeňskou rychlodráhu či londýnské metro. |
|
| Zachovalé podchody železniční stanice Gdańsk Oliwa. |
|
| Varhany v Oliwie již svůj zvuk opět nalezly. |
|
| Tramvaje Pesa 128NG jsou, jako většina kolejových vozidel v Polsku domácí výroby. Prakticky nové z roku 2014. |
|
| Plakát je zajímavý ze dvou důvodů: jednak má společnost MEDIPE stejné logo jako ČD Cargo, druhak je fascinující stav, kdy se polské pečovatelky jezdí starat o německé důchodce. |
|
| Podruhé u moře za konečnou tramvaje Stogi. |
|
| Skutečný, nenaaranžovaný starý Gdańsk, tak, jak jsme si jej představovali, už skoro neexistuje. Zůstává nablýskané centrum a na místě pro Polsko tolik typických černavých činžáků vyrůstají obchodní zóny, mrakodrapy a luxusní sídla. Žel stejná, jako kdekoliv jinde na světě, bez kouska svébytnosti. |
|
| Hlavním chrámem v Gdańsku je Bazylika Mariacka. |
|
| Nemohli jsme si nechat ujít průmyslová zákoutí města, která mizí tak rychle, že za pár let už bychom je nespatřili. |
|
| Noční procházka Gdańskem nás uchvátila. Na chvíli jsme docela zapomněli, že jsme v Polsku. Jako by to byl úplně jiný svět. |
|
| Długa ulice je určitým protáhlým náměstím v samém centru starého Gdańsku. |
|
| Gdańskou specialitou jsou kamenné předzahrádky před výstavními domy na hlavních ulicích. Připadají nám tak nějak britské. |
|
| Této fotce uvnitř městské brány jsme ani nechtěli věřit. Podle ní byl po 2. světové válce Gdańsk celý vystavěn od základů. |
|
| Hodinu na přestup ve Wrocławi jsme strávili procházkou okolo hlavního nádraží. Netušili jsme, že za dva měsíce tu někdo spáchá teroristický útok. Navazující spoj jel včas. |
|
Související články: | | Téma: Białowieżská úzkokolejka
Historie
Budování sítě úzkokolejných drah v Białowieżském pralese začalo v rtoce 1915, kdy obsadila dnešní východní Polsko (tehdy patřící k Rusku) německá… | | Téma: Polsko Nejen rovinatý severní soused naší země. Polsko mně učarovalo především svým podhorským jihem.… | |
|