Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Návštěva Aničky a Viktora v Praze


5. 5. 2019
První květnovou neděli přijela do Česka vzácná návštěva - na pár hodin se do Prahy podívali naši kamarádi z Ukrajiny Anička s Viktorem. Naplánovali jsme proto společně návštěvu podzemního pískového dolu Višňovky a po cestě do Prahy se s ¥em zastavili také v Brněnci, kde se prý má ukrývat zajímavý podzemní tunel zrušeného náhonu.

Návštěva Aničky s Viktorem, kteří nás loni na Silvestra tak ochotně provedli podzemím v Kyjevě, přišla ve stejnou dobu, kdy nám pan Miloslav Opršal napsal zajímavou informaci o podzemnímm náhonu, který se údajně dodnes ukrývá pod troskami Vitky v Brněnci. Proto jsme neváhali a vydali se v neděli ráno k severu - nejprve do Moravské Chrastové, abychom se poohlédli po podzemním náhonu, a posléze do metropole, kde jsme měli v plánu našim hostům ukázat podzemní pískovnu Višňovku.

Území v klínu mezi řekou a železnicí bylo v Brněnci vždycky nanejvýš záhadné. A nejde jen o <a href="/Tema/Vitka">bývalou továrnu Vitku</a>.
Území v klínu mezi řekou a železnicí bylo v Brněnci vždycky nanejvýš záhadné. A nejde jen o bývalou továrnu Vitku.
Z továrny samotné už mnoho nezbylo. Dokonce hlavní brána do její jižní části naproti <a href="/Tema/Moravská Chrastová (žzast)">železniční zastávce Moravská Chrastová</a> je už jen poloviční.
Z továrny samotné už mnoho nezbylo. Dokonce hlavní brána do její jižní části naproti železniční zastávce Moravská Chrastová je už jen poloviční.
Tady ještě nedávno stály mohutné štítové zdi pětipodlažních budov textilní továrny Löw-Beerů.
Tady ještě nedávno stály mohutné štítové zdi pětipodlažních budov textilní továrny Löw-Beerů.
Marně bloudíme areálem a hledáme, kudy může pod zemí vést zaklenutý tovární náhon. Stejně jako hledáme marně pozůstatky úzkokolejky, která tu až do 60. let 20. století převážela textilní materiál.
Marně bloudíme areálem a hledáme, kudy může pod zemí vést zaklenutý tovární náhon. Stejně jako hledáme marně pozůstatky úzkokolejky, která tu až do 60. let 20. století převážela textilní materiál.
Situace vypadá zdánlivě beznadějně, náhon ani koleje se nám dlouho nedaří nalézt.
Situace vypadá zdánlivě beznadějně, náhon ani koleje se nám dlouho nedaří nalézt.
Bažíme alespoň po kousku koleje, nákladové rampě nebo nějaké díře do podzemí. Demolice ale překryla histroii takřka dokonale.
Bažíme alespoň po kousku koleje, nákladové rampě nebo nějaké díře do podzemí. Demolice ale překryla histroii takřka dokonale.
Jeden z posledních pozůstatků textilní výroby dává najevo, že za socializmu se z továrny Löw-Beerů stala součást národního podniku <a href="/Tema/Vlněna">Vlněny</a>, konkrétně její závod č. 3.
Jeden z posledních pozůstatků textilní výroby dává najevo, že za socializmu se z továrny Löw-Beerů stala součást národního podniku Vlněny, konkrétně její závod č. 3.
Ukrývala se snad za těmito vraty úzkokolejná lokomotiva místní drážky? Nevíme.
Ukrývala se snad za těmito vraty úzkokolejná lokomotiva místní drážky? Nevíme.
Pohledná slečna s podivným účesem, jaké se nosily snad jen v 90. létech 20. století, nám nic neprozradí.
Pohledná slečna s podivným účesem, jaké se nosily snad jen v 90. létech 20. století, nám nic neprozradí.
Od pana Opršala víme, že tu někde musela stát budova elektrárny, pod kterou se možná dodnes ukrývá zapomenutá turbína. Zde jsme si ovšem dělali naděje marně.
Od pana Opršala víme, že tu někde musela stát budova elektrárny, pod kterou se možná dodnes ukrývá zapomenutá turbína. Zde jsme si ovšem dělali naděje marně.
Neznámý předmět (snad součást desek vzorníku tkanin) z poslední fáze existence továrny, již jako akciové společnosti <a href="/Tema/Vitka">Vitka</a>.
Neznámý předmět (snad součást desek vzorníku tkanin) z poslední fáze existence továrny, již jako akciové společnosti Vitka.
Z budov už mnoho nezbylo, postupně si je bere příroda. Zde třeba divoké včely, které si postavily úl na jedné z kleneb zaniklé fabriky.
Z budov už mnoho nezbylo, postupně si je bere příroda. Zde třeba divoké včely, které si postavily úl na jedné z kleneb zaniklé fabriky.
Ani po hodině průzkumu se nevzdáváme hledání podzemní chodby. Logicky musel náhon začínat i končit ve <a href="/Tema/Svitava">Svitavě</a>, zkoušíme to tedy od řeky. Ústilo sem toho z továrny zjevně povícero.
Ani po hodině průzkumu se nevzdáváme hledání podzemní chodby. Logicky musel náhon začínat i končit ve Svitavě, zkoušíme to tedy od řeky. Ústilo sem toho z továrny zjevně povícero.
A konečně se na nás usmálo štěstí. Tudy ústil náhon zpět do řeky. Jasná obetonovaná klenba ze žlutého kamene je sice zasypaná, ale najít vstup je pro nás teď už hračkou. O velkolepém tunelu, do kterého jsme úspěšně pronikli, se dočtete v některém z dalších příspěvků!
A konečně se na nás usmálo štěstí. Tudy ústil náhon zpět do řeky. Jasná obetonovaná klenba ze žlutého kamene je sice zasypaná, ale najít vstup je pro nás teď už hračkou. O velkolepém tunelu, do kterého jsme úspěšně pronikli, se dočtete v některém z dalších příspěvků!
Po stratiplné cestě na Žižkov se potkáváme s Aničko a Viktorem a míříme do podzemí <a href="/Tema/Višňovka">Višňovky</a>.
Po stratiplné cestě na Žižkov se potkáváme s Aničko a Viktorem a míříme do podzemí Višňovky.
Protože dnes nemám s sebou provozuschopný foťák, odkládám tentokrát mobil a nechávám na Aničce, aby zdokumentovala opuštěný pískovcový lom.
Protože dnes nemám s sebou provozuschopný foťák, odkládám tentokrát mobil a nechávám na Aničce, aby zdokumentovala opuštěný pískovcový lom.
Některé podzemní sály působí přímo impozantně. Zapomenuté kolečko nás nenechává na pochybách o tom, jakým způsobem tu probíhala těžba písku.
Některé podzemní sály působí přímo impozantně. Zapomenuté kolečko nás nenechává na pochybách o tom, jakým způsobem tu probíhala těžba písku.
Za 2. světové války bylo podzemí upraveno jako kryt pro obsluhu letiště na povrchu.
Za 2. světové války bylo podzemí upraveno jako kryt pro obsluhu letiště na povrchu.
Končíme u vybetonované nádrže plné průzračně čisté vody. Žízní bychom tady ani po zavalení vstupu nezahynuli.
Končíme u vybetonované nádrže plné průzračně čisté vody. Žízní bychom tady ani po zavalení vstupu nezahynuli.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Julie Novotná
Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie
Číst

Autor: FJerzy
Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti!
Číst

Autor: Hanka
Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, opraveno.
Číst

Autor: Jan
Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského.
Číst