Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Na Sněžku a pod Sněžku


7. 8. 2021
Na Sněžce jsem byl naposledy v roce 1993, a tak nastal čas, podívat se znovu na nejvyšší českou horu. Tentokrát bez lanovky. S Doubravkou a Jitkou jsme se vydali na Sněžku, abychom nakonec skončili v tunelu pod Sněžkou.

A když už jedeme na hranici polských Sudet, byl by hřích si výlet neprotáhnout i na druhou stranu hranice (i když je to teď s tím covidem asi nelegální). Takže pěkně vlakem, autobusem a stopem, jak se na cestování do přírody sluší a patří!

Vlak mě s Jitkou dovezl do <a href="/tema/Svoboda nd Úpou (žst)">Svobody nad Úpou</a>, odkud už dál koleje nevedou, ale čekala tam na nás Doubravka, která přijela z přibyslavic. Společně jsme tedy autobusem zamířili do Pece pod Sněžkou a vyděsili se nad obludností a počtem nechutných hotelů a apartmánových domů. Z ospalého horského městečka se od mé poslední návštěvy stalo panelákové sídliště. Okolo lanovky jsme prošli s pohrdáním.
Vlak mě s Jitkou dovezl do Svobody nad Úpou, odkud už dál koleje nevedou, ale čekala tam na nás Doubravka, která přijela z přibyslavic. Společně jsme tedy autobusem zamířili do Pece pod Sněžkou a vyděsili se nad obludností a počtem nechutných hotelů a apartmánových domů. Z ospalého horského městečka se od mé poslední návštěvy stalo panelákové sídliště. Okolo lanovky jsme prošli s pohrdáním.
Nebyla by to akce s Jitkou, kdyby se už během prvních několika desítek minut nezvrhla směrem k dolům a štolám. Přímo na úbočí nejvyšší české hory jsme tak zcela nenáhodou narazili na jekyňářskou chatu s malebným huntem.
Nebyla by to akce s Jitkou, kdyby se už během prvních několika desítek minut nezvrhla směrem k dolům a štolám. Přímo na úbočí nejvyšší české hory jsme tak zcela nenáhodou narazili na jekyňářskou chatu s malebným huntem.
Štola byla zamknutá, ale to nás tak docela neodradilo od hledání jiných pozůstatků zdejších dolů. Pod zemí tu vede pěkných pár kilometrů chodeb.
Štola byla zamknutá, ale to nás tak docela neodradilo od hledání jiných pozůstatků zdejších dolů. Pod zemí tu vede pěkných pár kilometrů chodeb.
Ohromné haldy hlušiny by v samém nitru národního parku asi hledal málokdo. Jitka nám zase rozšířila obzory.
Ohromné haldy hlušiny by v samém nitru národního parku asi hledal málokdo. Jitka nám zase rozšířila obzory.
Kusy kolejí a rezivějící úzkorozchodné vzíky mě potěšily neméně než drsná horská příroda Rudné rokle.
Kusy kolejí a rezivějící úzkorozchodné vzíky mě potěšily neméně než drsná horská příroda Rudné rokle.
Zpátky na pěší trase, Kavinově cestě. Člověk tu jde vpodstatě v dlouhé frontě turistů.
Zpátky na pěší trase, Kavinově cestě. Člověk tu jde vpodstatě v dlouhé frontě turistů.
První pohledy z výstupu, Studniční hora a Krakonošova zahrádka.
První pohledy z výstupu, Studniční hora a Krakonošova zahrádka.
A první pohledy přes hřeben na polskou stranu: Kopa a Kocioł Łomniczki. V dálce vesnice Borowice.
A první pohledy přes hřeben na polskou stranu: Kopa a Kocioł Łomniczki. V dálce vesnice Borowice.
Zatímco Poláci vsadili na kruhové tvary a kromě strohé dřevěné rotundy postavili v roce 1974 známé a podle některých kontroverzní ufo…
Zatímco Poláci vsadili na kruhové tvary a kromě strohé dřevěné rotundy postavili v roce 1974 známé a podle některých kontroverzní ufo…
…Češi postavili v roce 2007 Poštovnu ve tvaru kontejneru ISO 1AA. Nezaslouží si snad ani označení  kontroverzní, protože má ten nejhloupější tvar prostého kvádru. Je prostě škaredá a bez nápadu.
…Češi postavili v roce 2007 Poštovnu ve tvaru kontejneru ISO 1AA. Nezaslouží si snad ani označení kontroverzní, protože má ten nejhloupější tvar prostého kvádru. Je prostě škaredá a bez nápadu.
A díky mizernému provedení ji asi nečeká ani dlouhá budoucnost. Osobně tipuji, že o 33 let starší ufo ji s přehledem přežije.
A díky mizernému provedení ji asi nečeká ani dlouhá budoucnost. Osobně tipuji, že o 33 let starší ufo ji s přehledem přežije.
Turistická fronta na polské straně je ještě podstatně horší než na té české. Tady jde člověk opravdu s pohledem upřeným na záda Poláka před sebou a nesmí se zastavit, aby do něj nenarazil Polák za ním. Denně vystoupá na Sněžku tímto způsobem mnoho tisíc lidí.
Turistická fronta na polské straně je ještě podstatně horší než na té české. Tady jde člověk opravdu s pohledem upřeným na záda Poláka před sebou a nesmí se zastavit, aby do něj nenarazil Polák za ním. Denně vystoupá na Sněžku tímto způsobem mnoho tisíc lidí.
Jezero Mały Staw je pod hřebenem krásné, ale najít tu místo na sednutí je problém. Je tu skutečně přelidněno, už abychom byli dole.
Jezero Mały Staw je pod hřebenem krásné, ale najít tu místo na sednutí je problém. Je tu skutečně přelidněno, už abychom byli dole.
Na břeh jezera jsem si schovával gourmexový klenot dne: ruskou limonádu Байкал s příchutí borových šišek.
Na břeh jezera jsem si schovával gourmexový klenot dne: ruskou limonádu Байкал s příchutí borových šišek.
Po malém občerstevní v Karpaczi dorážíme do Kowar s nápadem, že by odsud mohl jet vlak po slavné horské železnici přímo pod Sněžkou a tunelem pod Kowarským sedlem. Stanice je ovšem v rozkladu a vlaky tu už drahně let nejezdí.<br><hr size="1" color="white"><br>
V roce 2021 jsme ovšem netušili, že za tři roky to díky rozvoji železnic v Polsku bude úplně jinak a dráha projde generální opravou, po které se snad vlaky opět budou prohánět na úpatí Sněžky.
Po malém občerstevní v Karpaczi dorážíme do Kowar s nápadem, že by odsud mohl jet vlak po slavné horské železnici přímo pod Sněžkou a tunelem pod Kowarským sedlem. Stanice je ovšem v rozkladu a vlaky tu už drahně let nejezdí.


V roce 2021 jsme ovšem netušili, že za tři roky to díky rozvoji železnic v Polsku bude úplně jinak a dráha projde generální opravou, po které se snad vlaky opět budou prohánět na úpatí Sněžky.
Soumrak nás zastihl na kraji lesa nad Kowary. U přístřešku s děravou střechou jsme si rozdělali oheň v grilu připomínajícím vysokou pec a když přišla paní s dětmi z města, podívat se na neobvyklou návštěvu, česko-polsky jsme probrali politickou situaci ve střední Evropě, problémy s covidem i naši večeři.
Soumrak nás zastihl na kraji lesa nad Kowary. U přístřešku s děravou střechou jsme si rozdělali oheň v grilu připomínajícím vysokou pec a když přišla paní s dětmi z města, podívat se na neobvyklou návštěvu, česko-polsky jsme probrali politickou situaci ve střední Evropě, problémy s covidem i naši večeři.
Opečenou cuketu, kus sýra, tvrdý chleba a láhev čajové limonády.
Opečenou cuketu, kus sýra, tvrdý chleba a láhev čajové limonády.
V noci nás potrápial v děravém přístřešku bouře, ale ráno už jsme si to vykračovali kowarskými lesy k sedlu pěkně na po sluníčku, které vysoušelo loužičky.
V noci nás potrápial v děravém přístřešku bouře, ale ráno už jsme si to vykračovali kowarskými lesy k sedlu pěkně na po sluníčku, které vysoušelo loužičky.
Snad náhoda nám postavila do cesty komplex na zpracovaání uranových rud, označený v 50 létech poněkud tajemně R1. Tady, vysoko v horách, těžili Poláci uran na výrobu sovětských jaderných bomb…
Snad náhoda nám postavila do cesty komplex na zpracovaání uranových rud, označený v 50 létech poněkud tajemně R1. Tady, vysoko v horách, těžili Poláci uran na výrobu sovětských jaderných bomb…
Dnes je tu pusto, ticho a budovy vzpínající se nad kolejí v prudkém svahu působí jako z nějakého tajemného sci-fi románu.
Dnes je tu pusto, ticho a budovy vzpínající se nad kolejí v prudkém svahu působí jako z nějakého tajemného sci-fi románu.
Do některých budov lze nahlédnout i dovnitř. Vydalo by to tu na celodenní průzkum, ale my potřebujeme překonat světlo zavčasu, abychom se ještě dostali do nedělní půlnoci domů.
Do některých budov lze nahlédnout i dovnitř. Vydalo by to tu na celodenní průzkum, ale my potřebujeme překonat světlo zavčasu, abychom se ještě dostali do nedělní půlnoci domů.
Kolej se nad Kowary šplhá po úbočí hor romanticky odvážným způsobem do sedla.
Kolej se nad Kowary šplhá po úbočí hor romanticky odvážným způsobem do sedla.
Západní portál <a href="/Tema/Ogorzelecký tunel">Ogorzeleckého tunelu</a>. Tady už si koleje někdo odvezl.
Západní portál Ogorzeleckého tunelu. Tady už si koleje někdo odvezl.
V tunelu ale zatím zůstávají. <a href="/Tema/Ogorzelecký tunel">Ogorzelecký tunel</a> je dlouhý 1027 a v roce 2021 byl osmým nejdelším v Polsku.
V tunelu ale zatím zůstávají. Ogorzelecký tunel je dlouhý 1027 a v roce 2021 byl osmým nejdelším v Polsku.
V Ogorzelci, hned za tunelem, se podařilo holkám stopnout tohoto jezdce s kabrioletem, který nás ochotně svezl rychlostí tak velkou, až nám vlály vlasy.
V Ogorzelci, hned za tunelem, se podařilo holkám stopnout tohoto jezdce s kabrioletem, který nás ochotně svezl rychlostí tak velkou, až nám vlály vlasy.
Nádraží v Kamienné Góře je prusky krásné. Dříve neslo název Landeshut in Schlesien, díky čemuž se městu česky říkalo také Lanžhot. Na Kamenné Hoře se dnes shodneme s Poláky mnohem lépe.
Nádraží v Kamienné Góře je prusky krásné. Dříve neslo název Landeshut in Schlesien, díky čemuž se městu česky říkalo také Lanžhot. Na Kamenné Hoře se dnes shodneme s Poláky mnohem lépe.
Uličky v Kamenné Hoře v sobě mají i přes poměrně vysokou opravenost a uklizenost pořád cosi z rozervané povahy polských Sudet. Kouzlo chudého konce 20. století už ale značně vyprchalo.
Uličky v Kamenné Hoře v sobě mají i přes poměrně vysokou opravenost a uklizenost pořád cosi z rozervané povahy polských Sudet. Kouzlo chudého konce 20. století už ale značně vyprchalo.
To český motorák řady 810 má v sobě z chudých 80. i 90. let pořád ještě hodně. Vzhledem i výkonem.
To český motorák řady 810 má v sobě z chudých 80. i 90. let pořád ještě hodně. Vzhledem i výkonem.
Ale díky GW trainu za něj. Odpoledne tak přijíždíme do liduprázdného Královce, odkud už jezdí vlaky do českého vnitrozemí.
Ale díky GW trainu za něj. Odpoledne tak přijíždíme do liduprázdného Královce, odkud už jezdí vlaky do českého vnitrozemí.
Z Královce odbočovala trať do Žacléře, v době naší návštěvy ještě sporadicky používaná. Stála na ní jediná mezilehlá stanice <a href="/Tema/Lampertice (žst)">Lampertice</a>, kde odbočovala kdysi vytížená vlečka do žacléřských uhelných dolů. Tak se zdá, že se těch dolů nezbavíme.
Z Královce odbočovala trať do Žacléře, v době naší návštěvy ještě sporadicky používaná. Stála na ní jediná mezilehlá stanice Lampertice, kde odbočovala kdysi vytížená vlečka do žacléřských uhelných dolů. Tak se zdá, že se těch dolů nezbavíme.
Pohled na umírající stanici <a href="/Tema/Lampertice">Lampertice</a>.
Pohled na umírající stanici Lampertice.
A loučíme se pohledem na žacléřské doly. Století uhlí a páry skončilo, z dolů je muzeum, železnice bude zrušena a po okolí se rozlézají solární elektrárny a pilíře dálničního mostu.
A loučíme se pohledem na žacléřské doly. Století uhlí a páry skončilo, z dolů je muzeum, železnice bude zrušena a po okolí se rozlézají solární elektrárny a pilíře dálničního mostu.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Brno. (CZE).

Datum: 24. 2. 2013

Poslední komentáře:

Autor: Julie Novotná
Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie
Číst

Autor: FJerzy
Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti!
Číst

Autor: Hanka
Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, opraveno.
Číst

Autor: Jan
Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského.
Číst