| 29. 4. 2021
| Někdy jsou pohnutky našeho konání nejasné a přesto mohou být zajímavé. Nedokázal bych říct, proč, ale prostě a jednoduše jsem na konci dubna zatoužil po tom, udělat si výlet do Ostravy, procházet se po městě a nedělat nic. A nakonec, proč ne? |
|
Vzal jsem si na jeden den volno a domluvil se s Doubravkou, která se rozhodla hrdinsky za mnou přijet z Kopřivnice na kole. To znělo jako dobrý nápad a taky to dobrý nápad byl, protože krátce po příjezdu jsem byl unesen a ona mě na kole mohla vystopovat a zachránit…
 | Snad za to mohl Alpín, který se kdysi přiznal nejen k tomu, že během půlstoletí svého života byl v Ostravě jen jednou, ale i k tomu, že vlastně neví, proč by tam jezdil. „To je názor Pražáka“, pomyslel jsem si tehdy a rozhodl jsem se, že Ostravě se musím věnovat mnohem víc - rozhodně ji totiž považuji za město, kde je co k vidění. |
|
 | Protože to Doubí na kole trvalo trošku déle, než mně vlakem, rozhodl jsem se využít čas na focení modrobílých ostravských tramvají. T3 tu ještě pořád hrají prim a já jsem za to rád: pokud totiž nejde o nejhezčí tramvaj na světě, jde určitě o druhou nejhezčí tramvaj na světě! |
|
 | Ale málo to tu znám. A při focení jsem nedával pozor. A to se mně stalo osudným. Když Doubravka přijela, rozhodli jsme se zajet do centra. Ona na kole a já tramvají. Naskočil jsem do vozu na snímku, který měl otevřené dveře, a nevšiml jsem si, že cílová stanice je stále hlavní nádraží. Když se nápis změnil na SLUŽEBNÍ JÍZDA, bylo už pozdě, dveře byly zavřené a já odjížděl do vozovny. Nic nepomohlo dávání signálů ani mávání z vlečného vozu. Řidič nezastavoval a bez ohledu na cokoliv a kohokoliv ujížděl do vozovny u bývalých plynáren. Doubravka mě sotva stačila sledovat a ven jsem se dostal až po nepříjemné potyčce s hlídačem, který mě považoval za černého pasažéra. |
|
 | Minulý týden jsem v Oslavanech zaznamenával děj dělnické stávky v roce 1920, teď mě nohy zavedly k pomníku stávky na dolu Trojice z roku 1894. Za požadavek na osmihodinovou pracovní dobu tu tehdy 12 dělníků zaplatilo životem. Pomník z roku 1965 vytvořili Blažej Heiser a Otto Cienciala (pravděpodobně s osmihodinovou pracovní dobou). |
|
 | Mural Meredith od amerického malíře Nielse Westergarda z roku 2016 se pomalu stává jedním z kultovních uměleckých děl Ostravy. Zajímavé je na něm mj. to, že zdobí stěnu opuštěného obchodního centra Ostravica. |
|
 | Pohled na Slezskoostravskou radnici od Sýkorova mostu. Pomalu docházím k závěru, že jedno odpoledne v Ostravě konverguje svojí schopností umožnit mně poznat město k nule. |
|
 | Socha Milenci je vertikální obdobou sochy Dvojice, kterou dobře známe z nádvoří Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity u nás v Brně. Obě jsou dílem před desetiletím zesnulého Mariuse Kotrby. |
|
 | Uhlí se v Ostravě přestalo těžit před 27 roky. Nejoblíbenější zmrzlina je tu ale pořád černá. |
|
 | 30. dubna bude sice až zítra, ale tohle jsem prostě nemohl nevyfotit. |
|
 | Před setměním se ještě přesunujeme do Štramberka, kde mám za lubem vyfotit pozůstatky úzkokolejky, jež spojovala nádraží s obřím lomem zakousnutým do úbočí kiopce Kotouče. |
|
 | Zbylo toho z ní docela dost. Kromě vysypávací rampy taky náspy, patky mostu přes silnici a celý mostek přes polní cestu pod Horečkou. |
|
 | Pohled na Štramberk a Kopřivnici za soumraku. |
|
 | Lom Kotouč z dronu a koleje vlečky, která úzkokolejku nahradila. |
|
 | Loučím se s příjemně růžovou večerní Doubravkou a smuten mířím vlakem do Studénky. Do brna už se dnes nedostanu, ale aspoň to budu mít blíž na první vlak. |
|
 | Opuštěná výtopna ve Studénce je sučástí „zadního“ nádraží na staré trati do Kopřivnice. Dnes z ní zbyly jen siré mosty přes Odru a pár dalších roztroušených staveb. Namísto železniční dráhy se totiž dnes prohání po vzletové a přistávací dráze mošnovského letiště letadla. |
|
 | Pozorovatelna ptáků nad rybníkem Kotvicí kotvící mně poskytla romantický přístřešek před deštěm a prostor pro poslech kvákajících žab. Bylo to moc hezké. |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Julie Novotná Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie Číst
Autor: FJerzy Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti! Číst
Autor: Hanka Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4 Číst
Autor: JzA Text: Díky, opraveno. Číst
Autor: Jan Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského. Číst
|
|