Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Železniční trať Břeclav–Znojmo
Pivovarský sklep za Kollárovou ulicí
Tramvajová vlečka Jablonec nad Nisou - pivovar
Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Fotka

Smutný konec továrny na Bratislavské 43


30. 3. 2021
Ve vnitroblocích relativně blízko centra Brna se kromě dvorů, pavlačových domů a zahrad ukrývají nezřídka také docela neznámé továrny - svědkové století páry. Jedné takové, snad prý kdysi pekárně stojící na Bratislavské ulici, zrovna v těchto dnech odtikávají poslední hodiny…

I vydali jsme se za pět minut dvanáct, abychom alespoň zdokumentovali smutný osud tak trošku tajemné a neviditelné fabriky, která musela uvolnit místo modernějším bytovým domům…

Bratislavská 43 a 45. Novoklasicistní dům z 419. století se nám všem líbil odnepaměti. Netušili jsme ovšem, že v jeho dvoře se ukrývá ještě větší klenot - továrna z režného zdiva. Oba však musejí ustoupit moderním vysokým domům.
Bratislavská 43 a 45. Novoklasicistní dům z 419. století se nám všem líbil odnepaměti. Netušili jsme ovšem, že v jeho dvoře se ukrývá ještě větší klenot - továrna z režného zdiva. Oba však musejí ustoupit moderním vysokým domům.
Za domem se ukrývá dvůr nepravidelného půdorysu, částčně obehnán pavlačemi.
Za domem se ukrývá dvůr nepravidelného půdorysu, částčně obehnán pavlačemi.
A na jeho konci tahle krasavice.
A na jeho konci tahle krasavice.
Architektura takřka nádražní. Možná tu nějaký brněnský Brett McBain kdysi koupil pozemky v předtuše stavby nádraží Brno-Cejl na Staré Tišnovce. Ta ale nakonec vedla jinudy a nádražní budova zůstala navždy skryta očím zvědavců ve spleti cejlských dvorků. A nebo to bylo jinak?
Architektura takřka nádražní. Možná tu nějaký brněnský Brett McBain kdysi koupil pozemky v předtuše stavby nádraží Brno-Cejl na Staré Tišnovce. Ta ale nakonec vedla jinudy a nádražní budova zůstala navždy skryta očím zvědavců ve spleti cejlských dvorků. A nebo to bylo jinak?
A to už na nás čeká odvážní školačka, aby nás provedla budovami vůkol osiřelého dvora.
A to už na nás čeká odvážní školačka, aby nás provedla budovami vůkol osiřelého dvora.
Vzhůru po schodech!
Vzhůru po schodech!
Zátiší v podstřeší.
Zátiší v podstřeší.
A na závěr rozlehlé, klenuté tovární sklepy. Dnes už po nich také není ani památky.
A na závěr rozlehlé, klenuté tovární sklepy. Dnes už po nich také není ani památky.
V uličním traktu byl za poslední války vybudován protiletecký kryt.
V uličním traktu byl za poslední války vybudován protiletecký kryt.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Spišské Podhradie (SK).

Datum: 20. 7. 2000

Poslední komentáře:

Autor: Daja
Text: Dnes - 2. 6. Jsme tam byli cca po 4 letech. Hrůza, vše zničené, do plàče. Zrovna si tam hráli nějacï kluci na vojàky, evidentně usměje rušili. Umělá okna rozbità, v jídelně to hlavní okno jen velká díra, všude hrozný binec, do jednoho z bývalých pokojů se jen chodí chcàt - hrozné-------na netu jsem našla,že teď patří společnosti se základnímk apitálem 10 000 -odsouzeno k zániku. Nikdo tam nehlídá, to už není urbex, ale na zbouráni.
Číst

Autor: světla sytařová
Text: Samotná budova výhybkárny Brno - Černovice je kouzelným místem nad ruchem přilehlé čtyřproudové výpadovky z Brna na východ. Hodně připomíná staré Židenice postavené v neoromantickém stylu v dobách, kdy se rozmáhal židenický a zábrdovický textilní velkoprůmysl a dělníci potřebovali dobré bydlení poblíž. Ne že by právě blízké nádraží Brno - Černovice nechrlilo dennodenně tisíce dělníků ze vzdálenějších obcí, kteří dojížděli na směnu do nových podniků podél řeky. A následně se vracejících domů k rodinám na venkově toutéž dopravou. Také nádraží v Brně Židenicích si zažilo a zažívá období, kdy je maximálně vytížené. Připomínám si hlavně období, kdy příjezdové a odjezdové nádraží byly na různých místech Jedno u dnešního viaduktu na bývalé Karlově ul. poblíž Židenických kasáren a druhé směrem do Brna u závor na Cejlu, kde byla také zastávka staroslavné Tišnovky.
Nemohu souhlasit s autorem článku, že černovická budova na odbočce nepobrala mnoho krásy. Člověk tam musí přijít a umět se dívat novýma očima a hledat tu skrytou krásu. Například schůdky, nebo zábradlí v zahrádce působí velice domácím dojmem, jako něco, hm, jako z obrázků v dětských pohádkách o nádraží, které malovala paní Zmatlíková, ano tak nějak bych to popsala. Má to kouzlo starých časů, pro milovníky a znalce brněnských nádraží velmi přitažlivé. Ovšem ti, kdo tam chodí nejvíc jsou lidé s pejsky, mládež a snílci.
Za pozornost by měl stát i pomník stavitelům Vlárské trati, který je tam záhadně schován a neopečováván. Jistě by si zasloužil nejméně dvakrát do roka obsekat, obmýtit a odklestit a očistit. Pomník, který není vidět je jednoduše neviditelný. Já vím, že k němu nevedou žádné cestičky, což je škoda, ale kdyby byl umístěn o něco blíže k ruchu města, jistě by byl lepší připomínkou toho, kolik práce taková trať dá, než je postavěna.
Číst

Autor: tomavendy
Text: Funguje horní hotel přestavěný na apartmány, bazen tu není. Stále jsou v okolí nezbořené budovy.
Číst

Autor: František Jeřábek
Text: Ahoj Láďo ještě pamatuji Kolena Pavla z Olomouce Lexa Frič Vokrinek
Číst

Autor: Lukáš Krejčí
Text: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné použít některou z Vašich fotografií ke své diplomové práci.
S pozdravem
Krejčí
Číst