Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Česká Lípa střelnice (žzast)
Železniční trať Bakov nad Jizerou – Rumburk
Železniční trať Rybniště–Varnsdorf
Prvorepublikové rolety
Sklepy Německého domu v Brně
Pekárny Horní Heršpice
Úzkokolejka Mrzkovice – Malý Mlýnek
Továrna Malý Mlýnek
Železniční trať České Budějovice – Linz
Sklep pod Pellicovou ulicí
Fotka

Cesta sněhem na nejvýchodnější bod


20. 2. 2021
Předpolsední únorový víkend už jsem se prostě nemohl dočkat příchodu jara. V Brně bylo sluníčko a volná neděle mě zneklidňovala natolik, že jsem v sobotu večer zabalil batoh a vyrazil na východ. A taky na sever. Chtěl jsem se podívat na nejvýchodnější bod Česka a taky zmapovat místa, kudy vedla nejvýchodnější úzkokolejka. Před půlnocí jsem přijel do Mostů u jablunkova, jenže všude ležel vlhký sníh…

Ačkoliv v Brně bylo slunečno, se sněhem jsem trošku počítal. Nicméně jeho množství a vlhká konzistence mě nemile překvapily. A protože jsem si chtěl ráno vyfotit starý i nový Jablunkovský tunel, rozhodl jsem se přespat přímo tam. Konkrétně v portálu již nepoužívaného starého tunelu. Ten je ovšem naneštěstí stále používán jako úniková štola z tunelu nového, pročež je zazděný a za bezpečnostní dveře se nedá jednoduše dostat. Musel jsem si tak ustlat na úzkém pruhu země mezi kapkami z tajících krápníků nad portálem a nově vestavěnou zdí. Nakonec se mně spalo dobře a jen občas mě vzbudily vlaky projíždějící sousedním tunelem. Z toho naštěstí nikdo štolou neunikal, a tak jsem se mohl ráno vydat na cestu směr Hrčava…

Starý Jablunkovský tunel neboli oficiálně jablunkovský tunel I mně poskytl skromné přístřeší k přespání. Po dobrodružné noci mně bylo odměnou modroskvoucí a slunečné ráno.
Starý Jablunkovský tunel neboli oficiálně jablunkovský tunel I mně poskytl skromné přístřeší k přespání. Po dobrodružné noci mně bylo odměnou modroskvoucí a slunečné ráno.
Pohled z dronu na starý a nový Jablunkovský tunel. Pod stejnojmenným průsmykem prochází původní jednokolejný a nový dvojkolejný tunel těsně vedle sebe.
Pohled z dronu na starý a nový Jablunkovský tunel. Pod stejnojmenným průsmykem prochází původní jednokolejný a nový dvojkolejný tunel těsně vedle sebe.
Na česko-slovensko-polském pomezů bylo v neděli ráno liduprázdno. Prošlapával jsem si cestu k trojmezí sněhem a dobré ráno mně přály pouze krávy odolného horského plemene.
Na česko-slovensko-polském pomezů bylo v neděli ráno liduprázdno. Prošlapával jsem si cestu k trojmezí sněhem a dobré ráno mně přály pouze krávy odolného horského plemene.
Hlavním cílem mrazivé neděle byla dvojice lesních úzkokolejek, které tu ještě před první světovou válkou sloužily pro svoz dřeva do údolí Čierňanky k Čadce. Dnes by vedly přes státní hranici. Konkrétně šlo o drážky z Čierného do Markova a taktéž z Čierného do Hrčavy. Pod sněhem se pozůstatky hledaly skutečně špatně, ale pod odkazy lze nalézt výsledky mého bádání.
Hlavním cílem mrazivé neděle byla dvojice lesních úzkokolejek, které tu ještě před první světovou válkou sloužily pro svoz dřeva do údolí Čierňanky k Čadce. Dnes by vedly přes státní hranici. Konkrétně šlo o drážky z Čierného do Markova a taktéž z Čierného do Hrčavy. Pod sněhem se pozůstatky hledaly skutečně špatně, ale pod odkazy lze nalézt výsledky mého bádání.
V Hrčavě jsem měl sraz s Kosťou, kterého se mně kupodivu podařilo vylákat z Jablunkova na výpravu po horských hřebenech.
V Hrčavě jsem měl sraz s Kosťou, kterého se mně kupodivu podařilo vylákat z Jablunkova na výpravu po horských hřebenech.
Tato budova snad byla původně bývalou celnicí v Hrčavě, kam se až do 20. let 20. století dalo dostat po silnici pouze z polské strany.
Tato budova snad byla původně bývalou celnicí v Hrčavě, kam se až do 20. let 20. století dalo dostat po silnici pouze z polské strany.
Pohled od Polska na Javorzynku a v dálce pak Koniaków. V oblasti se mohutně staví luxusní velkém domy pro rekreaci bohatých Poláků.
Pohled od Polska na Javorzynku a v dálce pak Koniaków. V oblasti se mohutně staví luxusní velkém domy pro rekreaci bohatých Poláků.
A výhled z dronu zpět na stranu Českou (Moravskou, Slezskou). Vesnice Bukovec vypadá přece jenom o něco přirozeněji.
A výhled z dronu zpět na stranu Českou (Moravskou, Slezskou). Vesnice Bukovec vypadá přece jenom o něco přirozeněji.
Pozdrav od Kosti.
Pozdrav od Kosti.
Nakonec jsme se sněhem dobrodili až na nejvýchodnější bod ČR. překročení hranic bylo vzhledem k pandemii covidu zakázané, ale když jsme si zkrátili cestu dolů přes Jaworzynku, nikdo nás nezatknul.
Nakonec jsme se sněhem dobrodili až na nejvýchodnější bod ČR. překročení hranic bylo vzhledem k pandemii covidu zakázané, ale když jsme si zkrátili cestu dolů přes Jaworzynku, nikdo nás nezatknul.

Související články:
Téma:
Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Markov
Dřevařská úzkokolejka z Čierneho pri Čadci do Markova spojovala moravské lesy na úbočí Girové se slovenskou železniční stanicí Čierne pri Čadci. Dráha přek…
Téma:
Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Hrčava
Lesní úzkokolejka od nádraží v Čierném pri Čadci pod obec Hrčavu sloužila pro dopravu dřeva z úbočí Gírové k železnici. Úzkokolejka, která procházela přes hr…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Cieszyn (PL).

Datum: 28. 11. 2007

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Rýdl
Text: Já zde sloužil jako absík 1989-90. Jména SODů a dalších důstojníků si dobře pamatuji. Všemu tady velel plk. Vraný a jeho nadřízeným byl kosmonaut Vladimír Remek. Také do Rebešek několikrát na kontrolu přišel
Číst

Autor: Rejnok
Text: firma Antonína Glasera byla první a nejstarší v československu. Zabývala se výrobou svinovacích okenic,žaluzijí a vlnitého plechu. byl popraven v roce 1944 v Terezíně.
Číst

Autor: Vladimír
Text: V přehledu chybí potok Leskava a Jehnický potok
Číst

Autor: Letná80"
Text: Letnou pamatuji od začátku když tam byly potraviny Pramen či tak nějak.Dole samozřejmě Spořka,bankomat,drogerie Prokeš,kotelna,výrobna skleněných zvířátek.Uprostřed ty potraviny,zmrzlina,řezník,zelenina.Po čase pak JuliusMeinl.Pak Delvita.Místo zeleniny pan Zajíček který prodával různé přebytky atkd.Takový vetešník.Milý hodný člověk.Řezník zrušeno.V nejvyšším patře Bytasen,jeden byt,videopůjčovna-předtím textil-pak herna s zábavními automaty.Restaurace,cukrárna.Několik majitelů.I diskotéka jednu dobu hodně známá a vyhlášená.Majitelů hospody a diskoteky se vystřídalo hodně.Jako děcka jsme chodili na Letnou kouřit o hlavní přestávce:).Jeden čas nějak těsně po r 2000 byla Letná i na prodej jak hlásal obrovský nápis na ní.V momentě kdy se Bytasen přestěhoval na ZŠ Laštůvkova Letná pomalu končí.Odpojena od El,vody,ohřev.Začíná nenápadná devastace a postupné rozkrádání.Smutný konec skvělé brutalní budovy o třech patrech.Dnes aktuálně 2024 děravá střecha,zatéka.Náletové křoviny bují.Prostřední patro vyhořelé.Bezdomovci a verbež.Průchod již dávno neumožněn.Celkový stav neutěšený a pořád se mluví o demolici a následném postavení NEW Letné.Realitka již prodává podlahovou plochu.Bohužel je málo fotografického materiálu z let 80tých kdy se Letná stavěla.Pokud někdo má budu rád.Nedochovalo se z těch let skoro nic.Konkrétně od výstavby cca 81-82 až do 90-95.Nebo nějaký pamětník či někdo kdo Letnou pomáhal stavět.Případně fotky okolí blízkého Letné.

Číst

Autor:
Text: Vlevčka v kostelci se nachází na začátku jedno kolené trati 227 kostelec u jihlavy slavonice jev relativně dobrém staru není ani zarosrlá... dneska cca 100 m takže je krátká ale v minulosti údajně poračovala dále.


Číst