Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Po stopách úzkokolejky v Řevničově


28. 11. 2020
Jednodenní výlety s Alpínem, zejména po stopách úzkokolejek, se pro mě pomalu staly tradicí. Poslední listopadovou sobotu jsme proto s mým pražským parťákem vyrazili do Řevničova, abychom po zaniklé lesní železnici dospěli až bezmála k Rakovníku.

Železniční stanici Řevničov jsem obdivoval od počátku tisíciletí, kdy jsme tudy s přáteli projížděli za kamarádkou Bublinou. Utopená v lesích, daleko od všech obcí, působí trošku záhadně. A právě objev dávno zaniklé úzkokolejky, po které se z lesů v okolí sváželo dřevo k „velke dráze“, její záhadu vysvětluje!
Železniční stanici Řevničov jsem obdivoval od počátku tisíciletí, kdy jsme tudy s přáteli projížděli za kamarádkou Bublinou. Utopená v lesích, daleko od všech obcí, působí trošku záhadně. A právě objev dávno zaniklé úzkokolejky, po které se z lesů v okolí sváželo dřevo k „velke dráze“, její záhadu vysvětluje!
Poslední listopadový víkend přinesl první podzimní mrazy roku 2020. Syrová atmosféra toho dne ještě umocnila pocit osamělosti a jakési nadbytečnosti nádraží v Řevničově v čase i prostoru.
Poslední listopadový víkend přinesl první podzimní mrazy roku 2020. Syrová atmosféra toho dne ještě umocnila pocit osamělosti a jakési nadbytečnosti nádraží v Řevničově v čase i prostoru.
A přesto mělo nádraží kdysi svůj význam! Z okolních lesů se sem sváželo dřevo úzkokolejnou drážkou. Zanikla sice již takřka před sto léty, v lese jsou ale po ní pořád dobře patrné pozůstatky - náspy, mosty a zářezy, po kterých dnes vedou malebné lesní cesty.
A přesto mělo nádraží kdysi svůj význam! Z okolních lesů se sem sváželo dřevo úzkokolejnou drážkou. Zanikla sice již takřka před sto léty, v lese jsou ale po ní pořád dobře patrné pozůstatky - náspy, mosty a zářezy, po kterých dnes vedou malebné lesní cesty.
Přímé úseky, ladné oblouky a vyrovnaná niveleta cest nemůže nepodráždit oko zkušeného železničního archeologa. Je to tak - tudy jezdily kdysi parní vlaky!
Přímé úseky, ladné oblouky a vyrovnaná niveleta cest nemůže nepodráždit oko zkušeného železničního archeologa. Je to tak - tudy jezdily kdysi parní vlaky!
Z náspu jako by zmizely koleje teprve loni. A přitom už je to 93 let!
Z náspu jako by zmizely koleje teprve loni. A přitom už je to 93 let!
S „velkou drahou“ se řevničovská úzkokolejka potkávala ještě jednou - když ji křížila po bytelném kamenném mostě. Pro lesní cestu vedoucí odnikud nikam se most zdá dodnes poněkud předimenzovaným - takřka nikdo neví, že se tu kdysi křížily dráhy dvou rozchodů.
S „velkou drahou“ se řevničovská úzkokolejka potkávala ještě jednou - když ji křížila po bytelném kamenném mostě. Pro lesní cestu vedoucí odnikud nikam se most zdá dodnes poněkud předimenzovaným - takřka nikdo neví, že se tu kdysi křížily dráhy dvou rozchodů.
Jižně od hlavní trati se drážka vinula lesem v táhlých obloucích podél vrstevnic. Ty se pro moderní lesní cestu nehodily a tak zůstaly romanticky opuštěné.
Jižně od hlavní trati se drážka vinula lesem v táhlých obloucích podél vrstevnic. Ty se pro moderní lesní cestu nehodily a tak zůstaly romanticky opuštěné.
Když padne na jehličí mírná vzdušná vlhkost, zjeví se jako kouzlem i po 93 letech od zrušení trati pruhy po vytrhaných pražcích. Tady není o tom, kudy vedly koleje, pochyb.
Když padne na jehličí mírná vzdušná vlhkost, zjeví se jako kouzlem i po 93 letech od zrušení trati pruhy po vytrhaných pražcích. Tady není o tom, kudy vedly koleje, pochyb.
Podle dobových fotografií a dalších zdrojů měla dráha nejméně tři odbočky. nejdelší z nich vedla na hlubinný, avšak nehluboký uhelný důl Motolka. Na tomto místě odbočovala cca 700 m dlouhá kolej k dolu.
Podle dobových fotografií a dalších zdrojů měla dráha nejméně tři odbočky. nejdelší z nich vedla na hlubinný, avšak nehluboký uhelný důl Motolka. Na tomto místě odbočovala cca 700 m dlouhá kolej k dolu.
Další těleso směrem k osadě Tři stoly je v lese nádherně patrné.
Další těleso směrem k osadě Tři stoly je v lese nádherně patrné.
Tady by člověk nesešel z trati snad ani za tmy.
Tady by člověk nesešel z trati snad ani za tmy.
Jak se čas nachyloval k večeru, začaly se stromy obalovat námrazou, která místy vytvořila romantické výhledy.
Jak se čas nachyloval k večeru, začaly se stromy obalovat námrazou, která místy vytvořila romantické výhledy.
Náspy střídají zářezy, srdce jen plesá.
Náspy střídají zářezy, srdce jen plesá.
Táhlý oblouk před Třemi stoly.
Táhlý oblouk před Třemi stoly.
U Tří stolů, km 6,7. Tady se nacházela jediná mezilehlá stanice, respektive nákladiště, kde se mohly křižovat protijedoucí vlaky se dřevem.
U Tří stolů, km 6,7. Tady se nacházela jediná mezilehlá stanice, respektive nákladiště, kde se mohly křižovat protijedoucí vlaky se dřevem.
Po čtvrté hodině začal z těžkých mraků padat na zemi soumrak. Sešli jsme z trati jednak proto, že v našem zdroji je v úseku před Novým Domem špatně zakreslená, druhak proto, že nastal čas pospět na autobus.
Po čtvrté hodině začal z těžkých mraků padat na zemi soumrak. Sešli jsme z trati jednak proto, že v našem zdroji je v úseku před Novým Domem špatně zakreslená, druhak proto, že nastal čas pospět na autobus.
Mohutnost námrazy na pláních nad Novým Domem začala růst nade všechny meze.
Mohutnost námrazy na pláních nad Novým Domem začala růst nade všechny meze.
První mrazivé obrázky podzimu roku 2020.
První mrazivé obrázky podzimu roku 2020.
Těsně před setměním už vypadala alej jako z Mrazíka.
Těsně před setměním už vypadala alej jako z Mrazíka.
Na hřbitově v malé obci Nový Dům nás zaujalo hned několik náhrobků. Nejen ten s titulem „mušketýr“ ale též náhrobek zavražděného lesního příručího Antonína Wagnera.
Na hřbitově v malé obci Nový Dům nás zaujalo hned několik náhrobků. Nejen ten s titulem „mušketýr“ ale též náhrobek zavražděného lesního příručího Antonína Wagnera.

Související články:
Téma:
Mnišková úzkokolejka u Řevničova
Úzkorozchodná železnice od nádraží v Řevničově do nákladiště Černý les byla vystavěna v roce 1919 pro odvoz dřeva z těžby po kalamitě způsobené škůdcem bek…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Жети-Өгүз (KG).

Datum: 27. 8. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Lukáš Krejčí
Text: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné použít některou z Vašich fotografií ke své diplomové práci.
S pozdravem
Krejčí
Číst

Autor: Pavel Danek
Text: Leodegard Danek ( Mlynar v Arnostove) by muj dedecek.
Číst

Autor: Ladislav Brabec
Text: Díky Franto za reakci.
Jsem v kontaktu s Pavlem Kŕivánkem, oba jsme v Praze, toho také pamatuješ? Jinak o nikom nevím.

Číst

Autor: JzA
Text: Pokud to bude vhodné vzhledem k tématu, určitě se dřív nebo později dočkáte.
Číst

Autor: Bill
Text: Budou zas nějaké urbexové akty? Málokdo rozumí ženské kráse jako vy.
Číst