| 28. 11. 2020
| Jednodenní výlety s Alpínem, zejména po stopách úzkokolejek, se pro mě pomalu staly tradicí. Poslední listopadovou sobotu jsme proto s mým pražským parťákem vyrazili do Řevničova, abychom po zaniklé lesní železnici dospěli až bezmála k Rakovníku. |
|  | Železniční stanici Řevničov jsem obdivoval od počátku tisíciletí, kdy jsme tudy s přáteli projížděli za kamarádkou Bublinou. Utopená v lesích, daleko od všech obcí, působí trošku záhadně. A právě objev dávno zaniklé úzkokolejky, po které se z lesů v okolí sváželo dřevo k „velke dráze“, její záhadu vysvětluje! |
|
 | Poslední listopadový víkend přinesl první podzimní mrazy roku 2020. Syrová atmosféra toho dne ještě umocnila pocit osamělosti a jakési nadbytečnosti nádraží v Řevničově v čase i prostoru. |
|
 | A přesto mělo nádraží kdysi svůj význam! Z okolních lesů se sem sváželo dřevo úzkokolejnou drážkou. Zanikla sice již takřka před sto léty, v lese jsou ale po ní pořád dobře patrné pozůstatky - náspy, mosty a zářezy, po kterých dnes vedou malebné lesní cesty. |
|
 | Přímé úseky, ladné oblouky a vyrovnaná niveleta cest nemůže nepodráždit oko zkušeného železničního archeologa. Je to tak - tudy jezdily kdysi parní vlaky! |
|
 | Z náspu jako by zmizely koleje teprve loni. A přitom už je to 93 let! |
|
 | S „velkou drahou“ se řevničovská úzkokolejka potkávala ještě jednou - když ji křížila po bytelném kamenném mostě. Pro lesní cestu vedoucí odnikud nikam se most zdá dodnes poněkud předimenzovaným - takřka nikdo neví, že se tu kdysi křížily dráhy dvou rozchodů. |
|
 | Jižně od hlavní trati se drážka vinula lesem v táhlých obloucích podél vrstevnic. Ty se pro moderní lesní cestu nehodily a tak zůstaly romanticky opuštěné. |
|
 | Když padne na jehličí mírná vzdušná vlhkost, zjeví se jako kouzlem i po 93 letech od zrušení trati pruhy po vytrhaných pražcích. Tady není o tom, kudy vedly koleje, pochyb. |
|
 | Podle dobových fotografií a dalších zdrojů měla dráha nejméně tři odbočky. nejdelší z nich vedla na hlubinný, avšak nehluboký uhelný důl Motolka. Na tomto místě odbočovala cca 700 m dlouhá kolej k dolu. |
|
 | Další těleso směrem k osadě Tři stoly je v lese nádherně patrné. |
|
 | Tady by člověk nesešel z trati snad ani za tmy. |
|
 | Jak se čas nachyloval k večeru, začaly se stromy obalovat námrazou, která místy vytvořila romantické výhledy. |
|
 | Náspy střídají zářezy, srdce jen plesá. |
|
 | Táhlý oblouk před Třemi stoly. |
|
 | U Tří stolů, km 6,7. Tady se nacházela jediná mezilehlá stanice, respektive nákladiště, kde se mohly křižovat protijedoucí vlaky se dřevem. |
|
 | Po čtvrté hodině začal z těžkých mraků padat na zemi soumrak. Sešli jsme z trati jednak proto, že v našem zdroji je v úseku před Novým Domem špatně zakreslená, druhak proto, že nastal čas pospět na autobus. |
|
 | Mohutnost námrazy na pláních nad Novým Domem začala růst nade všechny meze. |
|
 | První mrazivé obrázky podzimu roku 2020. |
|
 | Těsně před setměním už vypadala alej jako z Mrazíka. |
|
 | Na hřbitově v malé obci Nový Dům nás zaujalo hned několik náhrobků. Nejen ten s titulem „mušketýr“ ale též náhrobek zavražděného lesního příručího Antonína Wagnera. |
|
Související články: | | Téma: Mnišková úzkokolejka u Řevničova
Úzkorozchodná železnice od nádraží v Řevničově do nákladiště Černý les byla vystavěna v roce 1919 pro odvoz dřeva z těžby po kalamitě způsobené škůdcem bek… |
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Hana Text: Dobrý den , chci se zeptat , komu objekt patří , a jak by bylo možno kontaktovat . Jsem zahradnice s dlouholetou praxí a něco takového hledám . Číst
Autor: Radim Text: Jak se tam člověk dostane? Číst
Autor: Radim Text: Jak se tam člověk dostane? Číst
Autor: Hana V Text: Pravě v těchto dnech / unor 2023 / se budova definitivně bourá. Číst
Autor: Petr Mišura Text: Dobrý den. Rád bych Vám aktualizoval data vlečky ČEPRO Šlapanov: Trošku se nám od r. 2015 změnil stav lokomotiv,původní 740 325 byla přesunuta do Mstětic, 716 510 na vlečku Cerekvice (ŽST Hněvčeves) a je momentálně neprovozní. Od 16.12.2022 je v Šlapanově nová 723 719 Provoz na vlečse se změnil ze silného na velmi silný (cca 20 ložených vlaků měsíčně). Petr Mišura, správce vlečky. Číst
|
|