| 13. 9. 2020
| Zachytit poslední paprsky letního slunka a vyfotit pár úzkokolejek v okolí jsme vyrazili s ¥em na nedělní cyklovýlet. Nenajeli jsme ani 100 km ale viděli jsme 4 drážky a pár dalších zajímavostí… |
|
Už pár let jsem měl spadeno na následující tři úzkokolejky, které jsou z Brna coby kamenem dohodil nebo na kole dojel:
- Úzkokolejka pily na nádraží v Tetčicích,
- Úzkokolejka ve trase bývalé vlečky ze Zastávky do Zbýšova,
- Úzkokolejka na břehu řeky Jihlavy pod Biskoupkami,
Nečekaným objevem pak byla čtvrtá úzkokolejka v pozůstatcích dolu Františka v Padochocě, kam nás dovedla vyprahlá žízeň na skvělou Padochovskou limonádu.
Kromě toho jsme se zastavili u několika dalších zajímavostí především železničního typu, které mě lákaly už dlouho, ale vlak u nich nezastavuje a autem vždy okolo jenom prospěchám. Ostatně dobře je to vidět z následujících fotek:
| První zastávkou na naší cestě byl rozestavěný tramvajový tunel v Bohunicích. V poseldních dnech se konečně naplno rozběhla stavba a tak jsme se mohli projet podél celé trasy dlouhé přes 600 m, kudy snad budu za dva a půl roku jezdit do práce. |
|
| Tunel vzniká jako hloubený, což obnáší ohromné zábory půdy na sídlišti a zemní práce se spoustou vykopané a zpátky nahrnuté zeminy. Tady bude stát podzemní zastávka původně nazvaná Nová Jihlavská (název byl později změněn na Západní brána). |
|
| Podezřívám tenhle přístavek z toho, že snad kdysi šlo o záchody pro cestující na lískovecké zastávce. |
|
| Přestože už je skoro půlka září, vedro je kardinální. A po náročných průzkumech je kromě žízně potřeba zahnat i hlad. Činíme tak energetické bilanci zadost a sytíme se v tradičním hostinci U Volejníků v Ostopovicích. |
|
| Dalším železničně zajímavým místěm je nedokončený kolejový trojúhelník una západním konci Střelic. Kdysi se tu plánovala spojka od Jihlavy na Moravské Bránice, aby mohly vlaky s ohlím jezdit z dolů u Zastávky přímo do elektrárny v Oslavanech. Zemní těleso dodnes existuje, kolej ale nikdy nebyla položena (doprava uhlí probíhala lanovkou).
Na fotce je pohled od Moravských Bránic s předvěstí PřZS vjezdového návěstidla ZS do Střelic - v tomto místě měla odbočovat doleva kolej mířící k severozápadu (vlevo od návěstidla je patrný odřez svahu). |
|
| Obdobný pohled na trať od Jihlavy. Vpravo od předvěsti PřJS vjezdového návěstidla JS do Střelic je vidět násep, po kterém měla vést kolej směrem k místu z předchozí fotky. |
|
| Mezi oběma místy odbočení koleje se nachází zachovalé zemní těleso složené ze zárubů, zářezů i náspů. Radost pohledět. |
|
| Násep před domem na ulici Tetčická 6 využili majitelé jako malý sad. |
|
| O něco méně železniční zajímavost představvovala návštěva omického kamenolomu, z něhož vyjíždí auta naložená kamenem přímo přes hlavní dráhu po nechráněném přejezdu. |
|
| Varování pro řidiče, které zmiňuje „častý průjezd“ vlaků na trati z Brna do Jihlavy mě pobavilo. |
|
| Zásobníky štěrku v lomu, ke kterému, ač leží v nejtěsnější možné blízkosti dráhy, jsem nikdy nedohledal, že by měl vlečku. |
|
| Zachovalé oranžové kropicí vozy značky LIAZ, jaké známe z dětství, zřejmě mají za úkol snižovat prašnost v době provozu lomu. |
|
| Zastávka se má v příštích letech stát součástí rekonstruovaného a zdvojkolejňovaného úseku dráhy mezi Střelicemi a Zastávkou. Možná i proto je zatím udržována spíš jen symbolicky. |
|
| Úzkokolejka vedla z tetčické pily na nákladovou rampu u koleje č. 5. |
|
| Dřevo se tu nakládá stále, oivšem koleje drážky zmizely pod sutí z pneumatik gumokolních nakládačů. |
|
| Jeden pohled přes plot na pilu. Fragmenty úzkokolejek tu slouží dodnes. |
|
| Ve vrcholícím odpoledni jsme přijeli do Rosic, abychom ještě zachytili rychle schátrající vlečku do skláren, která jednoho dne taky zmizí. |
|
| Pěkný článek o vlečce už před léty zvřejnil kolega Adam na Kafélance. |
|
| Ohromně zajímavou kapitolou zdejších důlně-průmyslových dějin je vznik železáren v Zastávce a jejich postupný zánik v souvislosti se zhrošováním kvality místního uhlí (a vytěžením ložiska). Výroba železa se zde zastavila již před 2. světovou válkou, průmysl ovšem v části původních budov nachází své místo dodnes. Jen vysoké pece už tu nalézt nelze. |
|
| Zastávka byla také v historii protkaná železničními vlečkami. Některé na mě zapůsobily už v ranném dětství. Na tomto místě šlo o vlečku k dolu Herring, zrušenou v roce 2003. |
|
| Koleje tu vedly od roku 1856, já jsem je tu ještě zažil leč neměl vhodný přístroj na jejich vyfocení. Dnes nezbývá než toho litovat. |
|
| Nejslavnější vlečku vedoucí z nádraží v Zastávce až do Zbýšova nyní přestavují dobrovolníci z Muzea průmyslových železnic na úzkokolejku o rozchodu 600 mm. Ne, že by tu v okolí takových drážek nebylo dost, ale podobnou trasu kdysi spojovaly pod zemí… |
|
| Úzkokolejka věrně kopíruje bývalou vlečku, zde včetně odbočky k dolu Ferdinand u Babic. |
|
| Úžasně romantický pocit ze dvou kolejnic procházejících postindustriální krajinou nám kazí snad jen dojem určité nepatřičnosti z nahrazení vlečné dráhy historicky nesmyslnou úzkokolejkou. Ale jako všichni ostatní musíme říct: „lepší než nic“! |
|
| Severní (Zastávecké?) zhlaví dopravny Babice. |
|
| Nádraží v Babicích donedávna chybělo. Nyní se mohou místní svézt skutečným osobním vlakem. |
|
| Pokračování trati přes přejezd mezi ulicemi Dolní a Zahrady v Babicích u Rosic. |
|
| Zasněná dívka na nádraží v Babicích. |
|
| Úzkokolejka dopodus vede jen na začátek Zbýšova do čtvrti Síčka, resp. na okraj areálu bývalého dolu Jindřich. Původní odbočná dráha ale pokračovala dál a my s ní. |
|
| Pohled přes uzavřenou bránu do Muzea průmyslových železnic. |
|
| A na druhou stranu na přejezd přes Sportovní ulici. Tady se kdysi šněčím tempem sunuly mezi staženými závorami těžce naložené vlaky s uhlím, pokryté černým prachem a sunuté dýchavičnou lokomotivou. |
|
| K dolu Simson zatím obnovené koleje nevedou. Akce by to byla dost složitá, ale někde v koutku duše doufáme, že se třeba jednou podaří ji zrealizovat. Kovová těžní vež zvaná Tomsonův kozlík trčí z ubourané jámové budovy od roku 1902. |
|
| Tady vlečka podcházela pod nadjezdem ulici Boženy Němcové. Nadjezd je, stejně jako většina staveb na Brněnsko-Rosické dráze i dráze Akátové do Lávy z typických červených cihel. |
|
| Jako by povrch nové cyklostezky mezi Majrovem a ulicí Na Láně ve Zbýšově naznačoval, že tento stav ještě není závěrečnou kapitolou… |
|
| Vracíme se ještě po bývalé vlečce (mimochodem šlo o jednu z vůbec nejstarších železničních vleček v Česku) ke zbouranému nadjezdu nad Masarykovou ulicí. Zamykáme kola a šplháme se na vysoký a krásně zachovalý náspe, abychom si ověřili, že místní jej používají jako zkratku pro cestu na nákup. |
|
| Zachovalá nákladová rampa na zrušené vlečce při Družstevní ulici. Tudy vedla kdysi odbočná dráha. Dnes má v areálu pneuservis pan Libor Závodník. |
|
| Snad nejmalebnější částí zrušené vlečky je táhlý oblouk v polích nad Anenskou čtvrtí (podle bývalého dolu Anna). Dráha tu po překonání hřbetu nad Zbýšovem už opět klesala do údolí Oslavy. Jako kluk jsem snil o tom, že by se dala prodloužit o nějakých 5 či 6 kilometrů údolím Balinky do Oslavan, kde by se připojila na železnici z Ivančic. |
|
| Takřka přesná kružnice náspu, po kterém dnes vede polní cesta, je nádhernou památkou na počátky železničního stavitelství v Česku stejně jako ozdobou kraje, který to má dnes k železnici spíš daleko. |
|
| Opouštíme zaniklou dráhu, protože nás v mapě zaujala bývalá cihelna pod Kobelíny. |
|
| Pěkně zrekonstruovaná stavba v údolí potoka Brodky je otevřená a seznámit se s historií výroby cihel, ze kterých je dodnes postaven nejeden dům v Oslavanech, je tedy možné bezprostředně. |
|
| Jde o starší typ ceihelny, před příchodem moderních kruhových cihelen z 19. století. Cihly se vypalovaly všechny v jedné komoře, kde se teď naopak my chladíme. |
|
| O pár set metrů dál nicméně ani tak neodmítneme orosené pozvání na místní Padochovskou limonádu. |
|
| Limonáda se čepuje přímo uvnitř areálu bývalého dolu Františka, který se mně zdá vzhledem ke své poloze z celého Rosicko-oslavanského uhelného revíru nejromantičtějším. |
|
| Ke svému pořekvapení tu nacházíme dochovalé 600 mm koleje úzkokolejky. Velká železnice sem nikdy kvůli strmým svahům dovedena nebyla, důl byla ale propojen s okolními provozy lanovkami a pod zemí úzkokolejkou. |
|
| Pozůstatky kolejiště v dole Františka v Padochově (dnes části Oslavan). |
|
| Kolejí je tu hodně a hledat další a další by mě bavilo. Jenže čas pokročil a nás ještě čeká daleká cesta… |
|
| Až po devatenácté hodině dorážíme k místu dnešní poslední úzkokolejky. Ale to už jsme na jiné řece - u starého lomu pod Biskoupkami v údolí Jihlav(k)y. |
|
| Úzkokolejka tu po mostě překračovala vozovou cestu vedoucí podél řeky. Snad se po ní vozil kámen z lomu k odvalu přímo nad řekou. |
|
| Cedule u lávky na cestě vedoucí přes řeku k Biskoupkám. Nápis by snad mohl vstoupit i do soutěže o nejlepší cedulky u nás. |
|
| Není divu, že lávka spadla. Zjevně není nejbytelnější. Nehoupeme se na ní, raději se koupeme pod ní. |
|
| Blíží se půl osmá a voda v řece se barví do temně modra. |
|
| Posledním obrázkem před setměním a cestě domů s baterkou přivázanou na kole je malebný Hrubšický mlýn. Není opuštěný, ale i tak je krásný! |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Lukáš Krejčí Text: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné použít některou z Vašich fotografií ke své diplomové práci.
S pozdravem
Krejčí Číst
Autor: Pavel Danek Text: Leodegard Danek ( Mlynar v Arnostove) by muj dedecek. Číst
Autor: Ladislav Brabec Text: Díky Franto za reakci.
Jsem v kontaktu s Pavlem Kŕivánkem, oba jsme v Praze, toho také pamatuješ? Jinak o nikom nevím.
Číst
Autor: JzA Text: Pokud to bude vhodné vzhledem k tématu, určitě se dřív nebo později dočkáte. Číst
Autor: Bill Text: Budou zas nějaké urbexové akty? Málokdo rozumí ženské kráse jako vy. Číst
|
|