Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Podzimní výlet s Alpínem


6. 10. 2019
Druhý den po poradě Vedení SPJF, na které mně vyloženě chyběl kamarád Alpín, jsem jej pozval na podzimní výlet po středních Čechách. Naším cílem bylo projet se po lokálce Kolín-Ledečko a navštívit Rataje nad Sázavou, kde před téměř stovkou let žila moje prababička.

S Alpínem jsem se měl potkat ve vlaku z Prahy do Kolína, poté, co k němu nastoupím i s kolem v <a href="/Tema/Český Brod (žst)">Českém Brodě</a>. Protože na nádraží jsem přišel s určitým předstihem, pokusil jsem se blíže zdokumentovat <a href="/Tema/Vlečka Český Brod - cukrovar">místní vlečku</a>. Od toho mě však poněkud odradil ranní hlídač.
S Alpínem jsem se měl potkat ve vlaku z Prahy do Kolína, poté, co k němu nastoupím i s kolem v Českém Brodě. Protože na nádraží jsem přišel s určitým předstihem, pokusil jsem se blíže zdokumentovat místní vlečku. Od toho mě však poněkud odradil ranní hlídač.
Českobrodský cukrovar byl jeden z téměř čtyřicítky cukrovarů, které doplatily na vstup Česka do Evropské unie. Po několika křečovitých pokusech o udržení a obnovení provozu byl definitivně zdemolován v roce 2005.
Českobrodský cukrovar byl jeden z téměř čtyřicítky cukrovarů, které doplatily na vstup Česka do Evropské unie. Po několika křečovitých pokusech o udržení a obnovení provozu byl definitivně zdemolován v roce 2005.
Rondokubistická výpravní budova <a href="/Tema/Český Brod (žst)">železniční stanice v Českém Brodě</a>.
Rondokubistická výpravní budova železniční stanice v Českém Brodě.
S Alpínem jsem se potkal dle plánu a po táhlém přestupu na lokálku v Kolíně jsme se vydali na cestu po venkovských nádražích. Na snímku z okna RegioNovy vyfocená <a href="/Tema/Ratboř (žst)">Ratboř</a>.
S Alpínem jsem se potkal dle plánu a po táhlém přestupu na lokálku v Kolíně jsme se vydali na cestu po venkovských nádražích. Na snímku z okna RegioNovy vyfocená Ratboř.
Ještě jednou <a href="/Tema/Ratboř (žst)">stanice Ratboř</a> a míjení vlaků z Kolína a z Ledečka.
Ještě jednou stanice Ratboř a míjení vlaků z Kolína a z Ledečka.
Ve francozském pravopisu by se <a href="/Tema/Chotouchov (žzast)">tahle bývalá stanička</a> stala rájem všech železničních fotografů.
Ve francozském pravopisu by se tahle bývalá stanička stala rájem všech železničních fotografů.
<a href="/Tema/Uhlířské Janovice (žst)">Stanice v Uhlířských Janovicích</a> svítí novotou. Tedy aspoň, co se výpravní budovy týče.
Stanice v Uhlířských Janovicích svítí novotou. Tedy aspoň, co se výpravní budovy týče.
Alpín v záři podzimního slunce, které ještě hraje, že hřeje.
Alpín v záři podzimního slunce, které ještě hraje, že hřeje.
Hrad Pirkštejn je, stejně jako celé Rataje, krásně omšelý.
Hrad Pirkštejn je, stejně jako celé Rataje, krásně omšelý.
Tak jsme tady. Nad <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou (žzast v obvodu žst)">nádražím v Ratajích</a> se stahují mračna.
Tak jsme tady. Nad nádražím v Ratajích se stahují mračna.
Také tady se historie nemilosrdně klube na povrch. Zde v podobě německo-českého nápisu Ratais (Sasau) - Rataje nad Sázavou.
Také tady se historie nemilosrdně klube na povrch. Zde v podobě německo-českého nápisu Ratais (Sasau) - Rataje nad Sázavou.
Někdejší stanička na dráze z Kolína do Čerčan se posléze stala pouhou zastávkou, navíc poblíž sousední zastávky <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou zastávka (žzast v obvodu žst)">Rataje nad Sázavou zastávka</a>.
Někdejší stanička na dráze z Kolína do Čerčan se posléze stala pouhou zastávkou, navíc poblíž sousední zastávky Rataje nad Sázavou zastávka.
Reklama na pohřební službu nám tu na začátku října přišla tak jaksi symbolická.
Reklama na pohřební službu nám tu na začátku října přišla tak jaksi symbolická.
Předcházející úsek trati patří ke stavebně nejzajímavějším v údolí Sázavy. Ze zastávky <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou předměstí (žzast)">Rataje nad Sázavou předměstí</a>, která se nachází v pláních nad městem, tu trať musela klesnout na břeh řeky o více než 100 výškových metrů.
Předcházející úsek trati patří ke stavebně nejzajímavějším v údolí Sázavy. Ze zastávky Rataje nad Sázavou předměstí, která se nachází v pláních nad městem, tu trať musela klesnout na břeh řeky o více než 100 výškových metrů.
Vjezdové návěstidlo neexistující stanice.
Vjezdové návěstidlo neexistující stanice.
Ačkoliv jsme s Alpáínem vyrazili do Rataj v říjnu, počasí bylo spíš jarní. Slunečné epizody se střídaly s deštíky i mlhou.
Ačkoliv jsme s Alpáínem vyrazili do Rataj v říjnu, počasí bylo spíš jarní. Slunečné epizody se střídaly s deštíky i mlhou.
Opar nad stoupáním dráhy ke dvojici protisměrných oblouků, které by se mohly honosit třeba názvem Ratajský Semmering.
Opar nad stoupáním dráhy ke dvojici protisměrných oblouků, které by se mohly honosit třeba názvem Ratajský Semmering.
Osobní vlak 22209 vedený motorovou jednotkou 814 184-8 stoupá ze zastávky <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou (žzast v obvodu žst)">Rataje nad Sázavou</a> k zastávce <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou předměstí (žzast)">Rataje nad Sázavou předměstí</a>.
Osobní vlak 22209 vedený motorovou jednotkou 814 184-8 stoupá ze zastávky Rataje nad Sázavou k zastávce Rataje nad Sázavou předměstí.
Prvním cílem naší nedělní vycházky byl <a href="/Tema/Ratajský tunel I">Ratajský tunel I</a>.
Prvním cílem naší nedělní vycházky byl Ratajský tunel I.
93,6 m dlouhý tunel je jedním ze dvou na <a href="/Tema/Železniční trať Kolín–Ledečko">trati 014 z Kolína do Ledečka</a>.
93,6 m dlouhý tunel je jedním ze dvou na trati 014 z Kolína do Ledečka.
Navzdory dobrým radám z komiksu Rychlé šípy jsme jím prošli skrz.
Navzdory dobrým radám z komiksu Rychlé šípy jsme jím prošli skrz.
Na druhé straně čeká rychlostník hlásající omezení rychlosti na 20 km/h. Jsou místa, kde je možné vlak s troškou snahy předběhnout i na vlastních nohách…
Na druhé straně čeká rychlostník hlásající omezení rychlosti na 20 km/h. Jsou místa, kde je možné vlak s troškou snahy předběhnout i na vlastních nohách…
V celé svojí délce se tunel nachází v oblouku na potemnělém úbočí kopce Iváně.
V celé svojí délce se tunel nachází v oblouku na potemnělém úbočí kopce Iváně.
Z tunelu jde trošku strach.
Z tunelu jde trošku strach.
Je na čase se vypravit do města, dřív než začne pršet nebo pojede vlak.
Je na čase se vypravit do města, dřív než začne pršet nebo pojede vlak.
Název střediska Bořeň mně připomněl nejen vrch na Mostecku ale hlavně nezdolnou odborku našeho 23. OBS Chomtáci.
Název střediska Bořeň mně připomněl nejen vrch na Mostecku ale hlavně nezdolnou odborku našeho 23. OBS Chomtáci.
Erb vpravo - gotický je znak rodu pánů z Lipé na Pirkštejně v Ratajích 1312 - 1463. Jsou to dvě ostrve, to jest dvě vavřínové větve. Erb byl nalezen zde r. 1891 při stavbě silnice. Pochází ze staršího kostela ze 14. století. Erb vlevo - barokní - je znak rodu Tamberského: dva leknínové listy. Tamberkové postavili tento kostel a zámek.
Erb vpravo - gotický je znak rodu pánů z Lipé na Pirkštejně v Ratajích 1312 - 1463. Jsou to dvě ostrve, to jest dvě vavřínové větve. Erb byl nalezen zde r. 1891 při stavbě silnice. Pochází ze staršího kostela ze 14. století. Erb vlevo - barokní - je znak rodu Tamberského: dva leknínové listy. Tamberkové postavili tento kostel a zámek.
Nebýt všudypřítomných aut, člověk by snadno podlehl mámení, že se nachází o jedno století zpět v proudu času.
Nebýt všudypřítomných aut, člověk by snadno podlehl mámení, že se nachází o jedno století zpět v proudu času.
Krásná dlažba a prvorepublikové opuštěné domy. Co víc si může člověk přát na vycházce s Alpínem?
Krásná dlažba a prvorepublikové opuštěné domy. Co víc si může člověk přát na vycházce s Alpínem?
Snad bývalý penzionát zve svými slepými okny k návštěvě. Dnes ovšem s díky odmítáme.
Snad bývalý penzionát zve svými slepými okny k návštěvě. Dnes ovšem s díky odmítáme.
Denk Pension Denk.
Denk Pension Denk.
Celkový pohled na náměstí v Ratajích a Alpína.
Celkový pohled na náměstí v Ratajích a Alpína.
Zámek nad náměstím jedinečně zapadá do ospale-omšelého a omšele-ospalého rázu Ratají. Jsem dokonale nadšen.
Zámek nad náměstím jedinečně zapadá do ospale-omšelého a omšele-ospalého rázu Ratají. Jsem dokonale nadšen.
Za celou dobu potkáváme jen jediného člověka.
Za celou dobu potkáváme jen jediného člověka.
Vstup do zámku požíraného břečťanem je pro návštěvy celodenně otevřený.
Vstup do zámku požíraného břečťanem je pro návštěvy celodenně otevřený.
Zámek v Ratajích patří Ratajím. A ty jsou městys. Ideál.
Zámek v Ratajích patří Ratajím. A ty jsou městys. Ideál.
Ano 1675 Ilustriss D. D. Franciscus Maxmilian…
Ano 1675 Ilustriss D. D. Franciscus Maxmilian…
Překlad latinského nápisu nad portálem zní: Roku 1615 nejjasnější pan František Maxmilián hrabě z Talmberka se svojí nejjasnější manželkou Evou z Talmberka rozenou Kustošovnou, chtějíce rodu Talmberskému a svým potomkům památku zůstaviti, tento hrad ratajský se zřícenin jej vyzvedli. Ty kdokoliv budeš držitelem budoucím pros za ně boha a žij blaze.
Překlad latinského nápisu nad portálem zní: Roku 1615 nejjasnější pan František Maxmilián hrabě z Talmberka se svojí nejjasnější manželkou Evou z Talmberka rozenou Kustošovnou, chtějíce rodu Talmberskému a svým potomkům památku zůstaviti, tento hrad ratajský se zřícenin jej vyzvedli. Ty kdokoliv budeš držitelem budoucím pros za ně boha a žij blaze.
Snad tedy městys Rataje prosí Boha, neboť blaze žije bezpochyb.
Snad tedy městys Rataje prosí Boha, neboť blaze žije bezpochyb.
Zdejší restauraci jsme žel zastihli již uzavřenou.
Zdejší restauraci jsme žel zastihli již uzavřenou.
Tady se mohla potkat třeba moje prababička s Jaroslavem Foglarem.
Tady se mohla potkat třeba moje prababička s Jaroslavem Foglarem.
Dokonalá omšelost a zaprášenost, která vyvolává absolutní v duši klid.
Dokonalá omšelost a zaprášenost, která vyvolává absolutní v duši klid.
Sídlí tu také Česká pošta.
Sídlí tu také Česká pošta.
Opouštíme zámek horní branou okouzleni. Vypadá to tu stejně jako před léty, kdy jsem byl v Ratajích poprvé a dosud naposledy.
Opouštíme zámek horní branou okouzleni. Vypadá to tu stejně jako před léty, kdy jsem byl v Ratajích poprvé a dosud naposledy.
Že by kovový čáp?
Že by kovový čáp?
Lidová knihovna.
Lidová knihovna.
A na závěr jsme si přece jenom přišli na své. Nad kofolou a horkou polévkou se s Alpínem definitivně loučíme s pohnutým létem roku 2019.
A na závěr jsme si přece jenom přišli na své. Nad kofolou a horkou polévkou se s Alpínem definitivně loučíme s pohnutým létem roku 2019.
V těsné blízkosti zastávky <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou (žzast v obvodu žst)">Rataje nad Sázavou</a> se nachází zastávka <a href="/Tema/Rataje nad Sázavou zastávka (žzast v obvodu žst)">Rataje nad Sázavou zastávka</a>. Odtud vyrazíme oba domů, avšak navzájem opačnými směry - já k Brna a Alpín ku Praze.
V těsné blízkosti zastávky Rataje nad Sázavou se nachází zastávka Rataje nad Sázavou zastávka. Odtud vyrazíme oba domů, avšak navzájem opačnými směry - já k Brna a Alpín ku Praze.
V roce 1997 jsem pod tímto mostem projel na kánoi, v roce 2001 jsem přes něj běžel bosky.
V roce 1997 jsem pod tímto mostem projel na kánoi, v roce 2001 jsem přes něj běžel bosky.
A za mostem přes Sázavu vykukuje <a href="/Tema/Ratajský tunel II">Ratajský tunel II</a>.
A za mostem přes Sázavu vykukuje Ratajský tunel II.
Popojel jsem s Alpínem kousek na západ, abych se mohl plně oddat cestě na východ. Definitivně se loučíme v <a href="/Tema/Ledečko (žst)">železniční stanici Ledečko</a>.
Popojel jsem s Alpínem kousek na západ, abych se mohl plně oddat cestě na východ. Definitivně se loučíme v železniční stanici Ledečko.
V <a href="/Tema/Malovidy (žzast)">Malovidech</a> už je málo vidět.
V Malovidech už je málo vidět.
Podívná instalace na nádraží v <a href="/Tema/Český Šternberk (nákl a žzast)">Českém Šternberku</a>.
Podívná instalace na nádraží v Českém Šternberku.
<a href="/Tema/Český Šternberk (nákl a žzast)">Český Šternberk</a> již oficiálně není stanicí, nýbrž jen zastávkou a nákladištěm.
Český Šternberk již oficiálně není stanicí, nýbrž jen zastávkou a nákladištěm.
A pak se mně vybil foťák. Poslední dvě fotky proto pochází z mobilu - <a href="/Tema/Ledeč nad Sázavou (žst)">stanice Ledeč nad Sázavou</a>.
A pak se mně vybil foťák. Poslední dvě fotky proto pochází z mobilu - stanice Ledeč nad Sázavou.
A Sluneční zátoka za setmění. Dobrou noc.
A Sluneční zátoka za setmění. Dobrou noc.

Související články:
Téma:
Vlečka Český Brod - cukrovar
Faktografie Vystavěna:? Ukončení provozu:Před rokem 2013. Číslo vlečky:1040 Délka:Minimálně 1,2 km. Vlečka cukrovaru v Če…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Julie Novotná
Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie
Číst

Autor: FJerzy
Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti!
Číst

Autor: Hanka
Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, opraveno.
Číst

Autor: Jan
Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského.
Číst