Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Vlečka Beroun seřaďovací nádraží - Čertovy schody


Faktografie

Zahájení provozu:31. 1. 1961
Ukončení provozu:v provozu
Číslo vlečky:1049
Délka:7,3 km

Historie

Vlečka vede přibližně severojižním směrem údolím Suchomastského potoka.
Vlečka vede přibližně severojižním směrem údolím Suchomastského potoka.
7,3 km dlouhá vlečka ze stanice Beroun seřaďovací nádraží k vápence a velkolomu Čertovy schody, který patří k největším v Česku, nahradila v roce 1961 úzkokolejnou malodráhu Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy, která ovšem vedla zcela odlišnou trasou a ústila do sousedního lomu Kobyla cca o 115 výše oproti dnešnímu vlečkovému nádraží u vápenky.

Vlečka vychází z berounského seřaďovacího nádraží, kde má vlastní čtyřkolejné kolejiště a záhy vchází do hlubokého údolí Suchomastského potoka, okolo stejnojmenné přehrady kolem osady Litohlavy až k dolní části lomu, kde se rozvětvuje ve třináctikolejné nádraží.
Třináctikolejné nádraží v areálu lomu a vápenky lze dobře pozorovat od hradiště Kotýz.
Třináctikolejné nádraží v areálu lomu a vápenky lze dobře pozorovat od hradiště Kotýz.
V celé trase vlečka poměrně strmě stoupá (až 19 ‰) a vytváří malebný krajinný prvek. Nejmenší oblouk má poloměr 180 m. Původně měla vlečka dvě odbočky, které byly v roce 2013 již sneseny. Koncové nádraží je dobře viditelné ze skály a přírodního útvaru Jelínkův most nedaleko hradiště Kotýz.

K vážné nehodě na vlečce došlo 10.11.1979 při posunu na koncovém nádraží, odkud ujela nedostatečně bržděná souprava několika vozů i s lokomotivou a prorazila „šturc“, načež byla zcela zničena.

Současnost

Poměrně silný provoz na vlečce (několik vlaků kamene denně) probíhá v režii ČD Cargo. V květnu až červnu 2013 byl na vlečce testován prototyp nové lokomotivy 744.001 výrobce CZ Loko.
Většinu své trasy vlečka poměrně strmě stoupá.
Většinu své trasy vlečka poměrně strmě stoupá.

Prameny

  1. Zeman, B. Malodráha Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy. http://www.hornictvi.info/techpam/kbk/kbk.htm.
  2. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 20420×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 6:09.

Texty na téma Vlečka Beroun seřaďovací nádraží - Čertovy schody

Zpět | Nahoru

Katalog vleček
Téma:
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: