| 15. 9. 2011
| Moravská Chrastová, Brněnec, Březová nad Svitavou, Stvolová, Radiměř, Rozhraní,… Místa, která mě zaujala již před lety, když jsem poprvé projížděl krajinou na horním toku Svitavy, kde se v sevřeném údolí řeky tísní desítky továren, historických domů a staveb. Rozdíl mezi jihomoravskými budovami, obcemi a městy a krajem označovaným někdy jako vnitřní Sudety pozná i laik. Do průmyslových staveb, komínů a továren na pomezí Čech a Moravy jsem se zamiloval, avšak dny možná nejkrásnější z nich, dobře známé z filmu Schindlerův seznam, jsou teď sečteny nadobro. |
| Jak už to bývá, cenu mnoha věcí si skutečně uvědomíme, až ve chvíli, kdy o ně přicházíme, krajinu nevyjímaje. Tak i já jsem sice planul náklonností k továrnám a továrničkám mezi Letovicemi a Svitavami a několikrát jsem se sem vydal na průzkumné výpravy (reportáž z poslední z nich), jejich skutečnou dokumentaci a fotosbírku jsem ale nevytvořil.
Poprvé mně to přišlo na mysl až v pátek 2. září 2011, kdy jsem projížděl přes dvojobec Brněnec - Moravská Chrastová na kole. Ačkoliv jsem jel po státní silnici, rozhodl jsem se zkrátit si cestu přes dva přejezdy a okolo fabriky, načež jsem zůstal stát jako opařený. Známá továrna Vitka, jejíž hlavní brána byla díky stísněným poměrům v údolí vlastně těsně za nakloněným mostem přes úzkou Svitavu, lemovaným typickými vývěskami, se nacházela v troskách. Neměl jsem foťák, ale s kravácejícím srdcem jsem nafotil alespoň malé panorama mobilem. Možná, že vidím zelenvý štít pětiposchoďové industriální stavby mezi železnicí, řekou a strání naposledy, říkal jsem si tehdy odpoledne.
Osud mé oblíbené továrny mně však nedal spát a zamířil jsem na sever o týden později znovu a lépe vybaven. Nevěděl jsem, co ještě na místě zbývá k nafocení, ale štítová zeď pořád ještě stála celá. Nafotil jsem další panoramata a odvážil se boční branou i do areálu, odkud mě však rázem vyhnal starší muž. Hlídač, který už neměl co hlídat, mně alespoň sdělil, že továnu bourá její nový majitel, kterého zde má v lásce asi jen málokdo a také, že představy o využití místa jsou poněkud mlhavé. Snad zde prý vyrostou přízemní sklady bez špetky architektonického umění. Mezitím za mnou snědá dívka zevnitř důkladně zavřela a uzamčela vrata. Co kdyby nezvaný cizinec nafotil něco, co majitel rozhodně nechce zveřejnit? O moc víc mně neřekla ani paní pošťačka a tak jsem dofotil, snědl jablko ze stromu opodál a vydal se na zpáteční cestu.
Ani teď jsem ale neměl klid a začal jsem pátrat na internetu. Mé tušení se naplnilo. Byla to právě pozdější Vitka, kterou v roce 1944 zakoupil svitavský rodák, Němec Oskar Schindler, nacistický agent a podnikatel. Ten v ní „zaměstnal“ téměř 1100 židovských dělníků, již díky tomu unikli pravěpodobné smrti v koncentračním táboře. Továrna v Brněnci se posléze dostala na plátna světových kin díky známému snímku Stevena Spielberga Schindlerův seznam. Ve filmu byl válečný zločinec Schindler glorifikován, přestože skutečnost byla jiná - a syrovější.
Za hranicí továrny, kterou každým dalším dnem bagry rozhlodávají víc a víc, stával tehdy koncentrační tábor, pracovní podmínky a hygiena byly hrozivé, často pro dělníky až smrtelné. Do areálu tehdejší zbrojovky vedla také železniční, dnes již neexistující. Za velmi kvalitní zpracování historie továrny i obce, ze kterého budu čerpat při svých dalších výpravách, děkuji PaedDr. Jitce Gruntové, jejíž analýzu vřele doporučuji k přečtení na této adrese: http://www.gruntova.cz.
Do Brněnce - Moravské Chrastové se v nejbližší době vypravím ještě jednou. Zajímá mě, kde přesně stál koncentrační tábor, kudy vedla vlečka a kde odbočovala z dnešní trasy železniční trati. Pokusím se pátrat i v dašlích, oddělených částech bývalé Vitky, která zkrachovala a nezapomenu na zvláštní, skoro až benátsky pitoreskní uličky u řeky, tvořené zpustlými secesními vilkami přestavěnými na byty, pospojovanými průmyslovým potrubím a hledícími do hlubokých a těsných koryt řeky, potoka a náhonu mezi dvěma zdmi.
Pojedete-li v příštích dnech okolo bývalé Vitky, zkuste ji vyfotit, třeba i z jdoucího vlaku, a poslat mně svůj snímek pokračující demolice. Dovolí-li mně to čas, zveřejním ze svých dalších i cizích cest opět několik fotografií a krátký text zde na webu - historie je totiž součástí krajiny, na kterou bchom neměli zapomínat. Stejně jako jsou její součástí industriální stavby, často opovrhované, nezřídka však ukrývající tajemnou vnitřní krásu.
| Zpět
Komentáře:
| Autor: Jana | Čas: 1. 7. 2017, 20:57 | Ďakujem za krásny článok. Pôvodne som hľadala niekoho, kto by mi predal chýbajúce klbko priadze Ajana, ktoré potrebujem na dokončenie detských dupačiek a asi to budem musieť vyriešiť inak a narazila som na takúto krásnu históriu. Teraz si tú adjustačnú pásku zo starého určite odložím ako pamiatku... | |
| Autor: Jana | Čas: 1. 7. 2017, 20:45 | Ďakujem za krásny článok. Pôvodne som hľadala niekoho, kto by mi predal chýbajúce klbko priadze Ajana, ktoré potrebujem na dokončenie detských dupačiek a asi to budem musieť vyriešiť inak a narazila som na takúto krásnu históriu. Teraz si tú adjustačnú pásku zo starého určite odložím ako pamiatku... | |
| Autor: rionka.cz | Čas: 29. 7. 2015, 23:20 | omlouvam se za dvojpost, chyba mobilniho spojeni. | |
| Autor: rionka.cz | Čas: 29. 7. 2015, 23:1 | Minuly vikend jsme navstivili Vitku. I pres to, ze velka cast budov je nepristupna a nektere uz zmizely, jde o fascinujici misto. Tady mam nejake obrazky: http://blog.rionka.cz/content/zelene-dvere-a-dalsi-prihody-z-opustene-tovarny-vitka | |
| Autor: rionka.cz | Čas: 29. 7. 2015, 22:54 | Minuly vikend jsme navstivili Vitku. I pres to, ze velka cast budov je nepristupna a nektere uz zmizely, jde o fascinujici misto. Tady mam nejake obrazky: http://blog.rionka.cz/content/zelene-dvere-a-dalsi-prihody-z-opustene-tovarny-vitka | |
| Autor: Jana | Čas: 1. 2. 2015, 21:7 | Ano, nedá se na to koukat, děkuji osudu, že se toho moji rodiče, kteří zde pracovali od roku 1960 až do důchodu nedožili. Odešli s vědomím, že je jejich továrna ve které strávili podstatnou část svého života stále taková jak bývala. Jezdím okolo často, vyfotím Vám tu zkázu a fotografie pošlu ale jaksi už v tom nevidím smysl, když to takto dopadlo. Snad jako varování pro dny příští, aby si mnozí uvědomili co se dá všechno lidskou rukou vybudovat ale taky zničit. | |
| Autor: Eva | Čas: 1. 10. 2014, 7:10 | www.facebook.com/eva.chlubnova/media_set... | |
| Autor: Erika | Čas: 26. 1. 2014, 16:43 | Pár aktuální fotek z konce ledna 2014 na facebook.com/magickamista | |
| Autor: Dave | Čas: 13. 4. 2013, 8:37 | Smutný rozklad továrny jsem zachytil na pár fotkách
http://fasterbook1.rajce.idnes.cz/Zbytky_z_Vitky_Textilka_Vitka_Brnenec_Schindlerova_fabrika/ | |
| Autor: Patrik | Čas: 15. 11. 2011, 10:56 | Ahoj zdravím pěkný článek i fotky, chceš li vidět jak probíhala demolici mám taky pár fotek v albu Vitka Brněnec na těchto stránkách http://www.patrikpat
.estranky.cz/fotoalbum
/vitka-brnenec/ | |
| |
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Hana Text: Dobrý den , chci se zeptat , komu objekt patří , a jak by bylo možno kontaktovat . Jsem zahradnice s dlouholetou praxí a něco takového hledám . Číst
Autor: Radim Text: Jak se tam člověk dostane? Číst
Autor: Radim Text: Jak se tam člověk dostane? Číst
Autor: Hana V Text: Pravě v těchto dnech / unor 2023 / se budova definitivně bourá. Číst
Autor: Petr Mišura Text: Dobrý den. Rád bych Vám aktualizoval data vlečky ČEPRO Šlapanov: Trošku se nám od r. 2015 změnil stav lokomotiv,původní 740 325 byla přesunuta do Mstětic, 716 510 na vlečku Cerekvice (ŽST Hněvčeves) a je momentálně neprovozní. Od 16.12.2022 je v Šlapanově nová 723 719 Provoz na vlečse se změnil ze silného na velmi silný (cca 20 ložených vlaků měsíčně). Petr Mišura, správce vlečky. Číst
|
|