Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka na Vlhké ulici
Vlečka Brno dolní nádraží - šrotiště
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Sklady střeliva na ostrově Länsi-Mustasaari
Dům U sedmi Švábů
Dětská železnice v Užhorodě
Podzemní pískovna Indiánka
Prokopova vila
Stínadelské šestnáctero
Fotka

Přejezd ze Seninky na Munu


26. 1. 2018
Po šesti letech plánování se nám konečně podařila akce, na kterou jsme se dlouho těšili: víkendový přejezd na běžkách z Nové Seninky na Munu. Šedesátikilometrová cesta po hřebenech byla náročná a krásná - a to i přes to, že v neděli roztál prakticky všechen sníh.

Původně jsme měli na horský přejezd ze Seninky na Munu vyrazit už před rokem, ale protože jsme nakonec s ¥em zbyli jen dva, podnikli jsme místo toho podobný přejezd do Rýmařova. Ten byl sice nakonec možná náročnější, ale za to neodpovídal původnímu plánu - a tak jsme čekali další rok. Náš čas přišel o víkendu 26. až 28. ledna 2018.

Honzovou zasloužilo Felicií jsme v pátek večer zamířili z Brna na sever, do sevřeného údolí, kde Tomášovu chatu v Nové Senince pokrývala slušná vrstva sněhu. tady, na jižní straně Králického Sněžníku nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo být sněhu málo.

Po přespání v nové útulné ložnici jsme v sobotu ráno vyrazili vzhůru na hřeben a k chatě Paprsek, kde jsme mezi několika stovkami běžkařů potkali také zvláštní skupinu oděnou v historických kostýmech. Po povinných borůvkových knedlících a dobrovolném boršči vedla naše další cesta „běžkařským obchvatem Petříkova“ k železniční zastávce na Ramzové a již za soumraku přes Vražedný potok pod Obří skály. Tady jsme pocítili obrovský rozdíl mezi přeplněným hřebenem okolo Paprsku a tichými, ponurými lesy na severní straně hřebene. Padla tma a my jsme nad srázy hledali, kam složit hlavu. Nakonec jsme spočinuli v turistickém přístřešku pod Javoříkem.

V noci roztál prakticky všechen sníh, kterého je na severní straně hor stejně vždycky méně a tak jsme v neděli vyrazili přes Adolfovice na protější stranu údolí Bělé s hořkou lítostí pěšky, s běžkami uvázanými na batozích. Po krásných vrstevnicovkách, kde by běžky jely snad samy, jsme obtěžkáni dorazili až na Rejvíz a po obědě v útulné krčmě pak táhlým klesáním na Munu, kde jsme byli letos poprvé. Základna SPJF přežila zimu bez újmy, a tak jsme mohli s klidným srdcem pokračovat do Mikulovic a se dvěma přestupy zpátky do Seninky a již pozdě za tmy domů.

Nejspolehlivější parťáci: ¥ a Tomáš při sobotní snídani.
Nejspolehlivější parťáci: ¥ a Tomáš při sobotní snídani.
Výstup na Paprsek vypadal jako skutečný zimní přejezd hor. Sněhu bylo plno a jen mírně do něj mrholilo.
Výstup na Paprsek vypadal jako skutečný zimní přejezd hor. Sněhu bylo plno a jen mírně do něj mrholilo.
Na hřebenovce pod Stolcem jsme se svezli po urolbované běžkařské dálnici.
Na hřebenovce pod Stolcem jsme se svezli po urolbované běžkařské dálnici.
Pod touto cedulkou jsme ve všeobecném napětí vyčkávali v doslova dusné atmosféře přeplněné horské chaty Paprsek na výsledek prezidentské volby, ve které těsně zvítězil Miloš Zeman.
Pod touto cedulkou jsme ve všeobecném napětí vyčkávali v doslova dusné atmosféře přeplněné horské chaty Paprsek na výsledek prezidentské volby, ve které těsně zvítězil Miloš Zeman.
Když se výjímečně protrhla mlha, mohli jsme v hloubce pod sebou spatřit Adamovské údolí.
Když se výjímečně protrhla mlha, mohli jsme v hloubce pod sebou spatřit Adamovské údolí.
Na nádraží v Ramzové čekala za soumraku na vlak do Šumperka snad stovka běžkařů. My jsme ale pokračovali dál.
Na nádraží v Ramzové čekala za soumraku na vlak do Šumperka snad stovka běžkařů. My jsme ale pokračovali dál.
Vlaku, který se vyšplhal nahoru Slezským Semmeringem jsme v Ramzové jenom zamávali.
Vlaku, který se vyšplhal nahoru Slezským Semmeringem jsme v Ramzové jenom zamávali.
Večer jsme strávili u ohně, noc v přístřešku pod Javoříkem. Nad ránem přišla obleva, foukal vítr a v lese ze stromů pršelo tak, že jsme byli náramně vděční za kus střechy nad hlavou.
Večer jsme strávili u ohně, noc v přístřešku pod Javoříkem. Nad ránem přišla obleva, foukal vítr a v lese ze stromů pršelo tak, že jsme byli náramně vděční za kus střechy nad hlavou.
Naše nocoviště v šedivém nedělním ránu. Čeká nás dalších 30 km na cestě, tentokrát s běžkami na batohu.
Naše nocoviště v šedivém nedělním ránu. Čeká nás dalších 30 km na cestě, tentokrát s běžkami na batohu.
Nad Adolfovicemi se nám zdálo, jako by už do Jeseníků chtělo přijít jaro.
Nad Adolfovicemi se nám zdálo, jako by už do Jeseníků chtělo přijít jaro.
Jeden z mnoha desítek řopíků, které uzavírají údolí bělé v pruhu mezi Keprníkem a Rejvízem. Tady jsme se konečně nasnídali.
Jeden z mnoha desítek řopíků, které uzavírají údolí bělé v pruhu mezi Keprníkem a Rejvízem. Tady jsme se konečně nasnídali.
Noční větry bývají nebezpečné. Cestou jsme míjeli poměrně dost vývratů, zlomených kmenů a strhaných větví.
Noční větry bývají nebezpečné. Cestou jsme míjeli poměrně dost vývratů, zlomených kmenů a strhaných větví.
Neobvyklé setkání jsme zažili na Opské spojce, kde nad krajinu vykukoval mobilní vysílač pro mobilní telefony, napájený přistaveným vojenským agregátem. Původně jsme mysleli, že jde o nýáhradu za větrem poškozený vysílač.
Neobvyklé setkání jsme zažili na Opské spojce, kde nad krajinu vykukoval mobilní vysílač pro mobilní telefony, napájený přistaveným vojenským agregátem. Původně jsme mysleli, že jde o nýáhradu za větrem poškozený vysílač.
Z cedule u směrové antény opodál jsme však zjistili, že jde o vojenskou infrastrukturu pro zimní závod Winter Survival. Usoudili jsme, že podobný přechod, který mají za úkol vojáci, zvládneme i bez vysílače. Snad aspoň nebudeme muset zachraňovat zraněné.
Z cedule u směrové antény opodál jsme však zjistili, že jde o vojenskou infrastrukturu pro zimní závod Winter Survival. Usoudili jsme, že podobný přechod, který mají za úkol vojáci, zvládneme i bez vysílače. Snad aspoň nebudeme muset zachraňovat zraněné.
A jsme tady. Na Muně jsme se příliš neohřáli - když jsme po dvou dnech dorazili na místo, zbývalo do odjezdu vlaku 45 minut.
A jsme tady. Na Muně jsme se příliš neohřáli - když jsme po dvou dnech dorazili na místo, zbývalo do odjezdu vlaku 45 minut.
V Jeseníku jsme přestoupili na vlak do Hanušovic a tam ještě jednou na vlak do Starého města, odkud vzal kluky do Seninky k autu Tomášův známý, kterého jsme náhodou potkali.
V Jeseníku jsme přestoupili na vlak do Hanušovic a tam ještě jednou na vlak do Starého města, odkud vzal kluky do Seninky k autu Tomášův známý, kterého jsme náhodou potkali.

Související články:
Přejezd Jeseníků
Článek:
Přejezd Jeseníků
10. 2. 2017
Králickosněžnicko 2007

Reportáž:
Králickosněžnicko 2007
15. 12. 2007

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Złoty Stok (PL).

Datum: 27. 3. 2010

Poslední komentáře:

Autor: JzA
Text: Děkujeme za vyjasnění vzniku a účelu úzkokolejky panu Robertu Dujkovi, text jsem podle něj opravil.
Číst

Autor: JzA
Text: Nejspíš máte pravdu a šlo jen o velmi lokální drážku sloužící k transportu materiálu/zboží ve dvoře. Ale podle reakcí na FB existovala velmi podobná drážka také o několik domů dále ve stejném bloku, takže možná mohly být i propojené. Zkusím ještě na místě zjistit víc. Bylo by krásné zmapovat, kde všude podobné zařízení měli (nebo třeba taky koleje pro dopravu materiálů u domů ve strmých svazích jako jsou v Libušině údolí nebo Řícmanicích)…
Číst

Autor: Michal Hartl
Text: Takových drážek bylo v Brně více. Vzpomínám si, že podobná byla i na Lidické, v tom domě bylo nábytkářské družstvo Dyha. Na vozíky většinou nakládali řezivo a jiné zboží přímo z korby nákladních aut a vozík pak ručně tlačili do dvora na vyhybky a dle kolejí to rozdělovali do skladišť. Někdy vedly koleje až na ulici, někdy vozík vykolejili a nějak jej přesunuli na chodník a pak opět se zbožím nahodili na koleje.
Číst

Autor: Vasek
Text: Na další drážky je pro mě jednodušší vloži mapový odkaz:
https://mapy.cz/zakladni?x=13.9879761&y=49.6834820&z=16&source=base&id=1717757
https://mapy.cz/zakladni?x=14.1483723&y=49.9743957&z=17&source=muni&id=3640&q=jan%20pod%20skalou
+ koňka Linec - Č. Budějovice
Číst

Autor: Petr
Text: Už léta zrušená vlečka
Číst