Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Vlečka Beroun seřaďovací nádraží - Čertovy schody


Faktografie

Zahájení provozu:31. 1. 1961
Ukončení provozu:v provozu
Číslo vlečky:1049
Délka:7,3 km

Historie

Vlečka vede přibližně severojižním směrem údolím Suchomastského potoka.
Vlečka vede přibližně severojižním směrem údolím Suchomastského potoka.
7,3 km dlouhá vlečka ze stanice Beroun seřaďovací nádraží k vápence a velkolomu Čertovy schody, který patří k největším v Česku, nahradila v roce 1961 úzkokolejnou malodráhu Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy, která ovšem vedla zcela odlišnou trasou a ústila do sousedního lomu Kobyla cca o 115 výše oproti dnešnímu vlečkovému nádraží u vápenky.

Vlečka vychází z berounského seřaďovacího nádraží, kde má vlastní čtyřkolejné kolejiště a záhy vchází do hlubokého údolí Suchomastského potoka, okolo stejnojmenné přehrady kolem osady Litohlavy až k dolní části lomu, kde se rozvětvuje ve třináctikolejné nádraží.
Třináctikolejné nádraží v areálu lomu a vápenky lze dobře pozorovat od hradiště Kotýz.
Třináctikolejné nádraží v areálu lomu a vápenky lze dobře pozorovat od hradiště Kotýz.
V celé trase vlečka poměrně strmě stoupá (až 19 ‰) a vytváří malebný krajinný prvek. Nejmenší oblouk má poloměr 180 m. Původně měla vlečka dvě odbočky, které byly v roce 2013 již sneseny. Koncové nádraží je dobře viditelné ze skály a přírodního útvaru Jelínkův most nedaleko hradiště Kotýz.

K vážné nehodě na vlečce došlo 10.11.1979 při posunu na koncovém nádraží, odkud ujela nedostatečně bržděná souprava několika vozů i s lokomotivou a prorazila „šturc“, načež byla zcela zničena.

Současnost

Poměrně silný provoz na vlečce (několik vlaků kamene denně) probíhá v režii ČD Cargo. V květnu až červnu 2013 byl na vlečce testován prototyp nové lokomotivy 744.001 výrobce CZ Loko.
Většinu své trasy vlečka poměrně strmě stoupá.
Většinu své trasy vlečka poměrně strmě stoupá.

Prameny

  1. Zeman, B. Malodráha Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy. http://www.hornictvi.info/techpam/kbk/kbk.htm.
  2. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 12494×, naposledy dne 25. 4. 2024 v 3:15.

Texty na téma Vlečka Beroun seřaďovací nádraží - Čertovy schody

Zpět | Nahoru

Katalog vleček
Téma:
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: