Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Brno dolní nádraží (žst) |
PopisBrněnské dolní nádraží je druhou nejstarší stanicí ve městě po horním, v současnosti hlavním nádraží. V roce letech 1854–1856 jej v bažinatém předměstí mezi řekami Svitavou a Svratkou, které byly navíc v těchto místech propojeny soustavou kanálů, vybudovala soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy, jejíž (zejména uhelné) vlaky zde končily svou cestu po překřížení Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích. V roce 1870 pak byla vybudována potřebná, dnes již neexistující spojka horního a dolního nádraží, která po svém zrušení přežila desítky let jako násep pěší dráhy mezi hlavním nádražím a ústředním autobusovým nádražím - Zvonařkou a ustoupila definitivně až stavbě nákupního centra Vaňkovka v roce 2005 (malý kousek náspu však stále existuje vedle Vaňkovky jako rampa lávky pro pěší). Před koncem 19. století se brněnský železniční uzel zkomplikoval postupným zapojením tratí z České Třebové do horního a z Veselí nad Moravou do dolního nádraží, vybudováním dalších spojek a také legendární Svitavské pobřežní dráhy napojené na trať do Tišnova, jejíž stále se zkracující kousky dnes slouží jako vlečkový systém. Dolní nádraží se v proměnách času několikrát stalo nádražím pouze nákladním a pak zase nákladním i osobním, ještě v období první republiky jezdily vlaky do Střelic a dále na Jihlavu či Moravské Bránice. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 13070×, naposledy dne 27. 4. 2024 v 5:05.
|