Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Stínadelské šestnáctero
Dělnická kolonie Pod kopcem
Rodinný dům Provazníkova 79
Rodinný dům Provazníkova 77
Rodinný dům Provazníkova 75
Rodinný dům Provazníkova 73
Rodinný dům Provazníkova 71
Rodinný dům Provazníkova 69
Rodinný dům Provazníkova 67
Rodinný dům Provazníkova 65
Fotka

Brno dolní nádraží (žst)


Název stanice: Brno dolní nádraží
Číslo stanice: 380154
Zkratka: BNO DN
Kilometrická poloha: 2,351
Provozní obvod: Brno
Provozovatel: SŽDC
Trať:
Předchozí stanice: Brno-Horní Heršpice
Následující stanice: Brno-Židenice
Následující odbočka: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka

Popis

Brněnské dolní nádraží je druhou nejstarší stanicí ve městě po horním, v současnosti hlavním nádraží. V roce letech 1854–1856 jej v bažinatém předměstí mezi řekami Svitavou a Svratkou, které byly navíc v těchto místech propojeny soustavou kanálů, vybudovala soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy, jejíž (zejména uhelné) vlaky zde končily svou cestu po překřížení Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích. V roce 1870 pak byla vybudována potřebná, dnes již neexistující spojka horního a dolního nádraží, která po svém zrušení přežila desítky let jako násep pěší dráhy mezi hlavním nádražím a ústředním autobusovým nádražím - Zvonařkou a ustoupila definitivně až stavbě nákupního centra Vaňkovka v roce 2005 (malý kousek náspu však stále existuje vedle Vaňkovky jako rampa lávky pro pěší).

Před koncem 19. století se brněnský železniční uzel zkomplikoval postupným zapojením tratí z České Třebové do horního a z Veselí nad Moravou do dolního nádraží, vybudováním dalších spojek a také legendární Svitavské pobřežní dráhy napojené na trať do Tišnova, jejíž stále se zkracující kousky dnes slouží jako vlečkový systém. Dolní nádraží se v proměnách času několikrát stalo nádražím pouze nákladním a pak zase nákladním i osobním, ještě v období první republiky jezdily vlaky do Střelic a dále na Jihlavu či Moravské Bránice.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 3928×, naposledy dne 20. 2. 2018 v 17:41.

Texty na téma Brno dolní nádraží (žst)

Zpět | Nahoru

Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Téma:
Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Faktografie Vystavěna:mezi roky 1868 a 1887 Ukončení provozu:mezi roky 1959 a 1991 Číslo vlečky:? Délka:0,4 km (s rozvětvením 0,5 …
Propustek pod dolním nádražím
Téma:
Propustek pod dolním nádražím
Přibližně 120 m dlouhý zděný tunel pod železniční stanicí Brno dolní nádraží je pravděpodobně jedním ze dvou původních propustků provádějících pod kolejišt…
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Téma:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…
Vsetín (žst)
Téma:
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…
Poslední vlak přes dolní nádraží
Článek:
Poslední vlak přes dolní nádraží
7. 12. 2012
Brno-Slatina (žst)
Téma:
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…

Komentáře:




Stránka: