Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Ústí nad Orlicí (žst) |
Popis
Železniční stanice Ústí nad Orlicí se nachází na západním konci města Ústí nad Orlicí v místní části Kerhartice při ulici nádražní. Těsné prostorové poměry na východním konci stanice nad soutokem řek Třebůvky a Orlice byly od počátku zdrojem obtíží při výstavbě, provozu i rekonstrukcích stanice. V roce 1874 byla vybudována dráha z Letohradu údolím Orlice, která se v tomto místě připojila na hlavní dráhu z České Třebové do Prahy, vybudovanou již v roce 1845. Na hlavní trati stávala stanice blíže městu (dnešní zastávka Ústí nad Orlicí město), jejíž význam však upadl s výstavbou nové, modernější a podstatně rozsáhlejší současné stanice na místě spojení obou drah. Jako na mnoha dalších místech byla vybudována dvě oddělená nádraží pro novou Rakouskou severozápadní dráhu (Österreichische Nordwestbahn) a původní Severní státní dráhu (k.k. Nördliche Staatsbahn) a honosná hrázděná staniční budova s peróny na obě strany uprostřed mezi nádražími. Stanice sloužila s drobnými rozšířeními a úpravami v nezměněné podobě do roku 2013, kdy započala generální rekonstrukce stanice včetně stavby nového přemostění Třebůvky a Orlice elegantní betonovou estakádou na východním zhlaví stanice. Původně zamýšlená spojka pro přímou jízdu z České Třebové do Letohradu nakonec nebyla vybudována a zůstává ve fázi možné budoucí realizace. Součástí přestavby stanice, plánované od roku 2008, měla být rovněž demolice původní trojposchoďové hrázděné výpravní budovy s čekárnou, restaurací a služebními byty; nicméně po masivním odporu občanského sdružení Nádraží nedáme (pod peticí proti zbourání staré výpravní budovy nashromáždili iniciátoři přes 16000 podpisů) byla budova zachována jako součást nově vzniklého ostrovního nástupiště a o jejím dalším využití se vede diskuze.
Ze stanice odbočuje na západním zhlaví 0,8 km dlouhá (1,3 km s rozvětvením) vojenská vlečka č. 23 do nevelkého vojenského areálu bezprostředně za nádražím. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 18. 6. 2014 a zobrazen celkem 12453×, naposledy dne 24. 4. 2024 v 16:32.
|