Brno sice nepatří mezi nejprůmyslovější města Česka, ale svojí velikostí se řadí na druhé místo po Praze a tomu odpovídá také poměrně vysoký počet průmyslových objektů a tedy rovněž železničních vleček. Podle diskuzí s pamětníky přesahuje počet všech postupně existujících brněnských vleček číslo 60. Pokusíme se sestavit co možná nejúplnější seznam vleček napojených na železniční síť a rovněž vleček spojených s železniční sítí tramvajovou tratí, jak to bylo obvyklé do 40. let 20. století.
Železniční vlečky v Brně vznikaly od čtyřicátých let 19. století a s postupným vývojem a přestavbou železničního uzlu se často měnil jejich počet i podoba. Některé vlečky tak mohou z dnešního pohledu vést zdánlivě nelogicky, často díky zaniklým spojením nebo změně využití tratí. Za pozorvnost stojí vlečka na brněnské výstaviště vedoucí po ulici Poříčí středem rušné komunikace, na které čas od času sdílí vlaky jízdní dráhu s auty a autobusy, systém vleček na obou březích řeky Svitavy, která protéká mezi továrními zdmi místy tak inustriálními, že o jejich existenci nemá většina obyvatel města ani tušení, vlečky do cementárny a Královopolské strojírny, které jesou pozůstatky zaniklých drah či umírající vlečka do dávno zrušené Mosilany, která vede městským parkem mezi lavičkami a pomníkem. Řada vleček je již minulostí, ale některé zanechaly ve tváři města stále dobře vysledovatelné stopy jako vlečka do vojenského skladiště - Montursdepa, po které už desetiletí zůstává mezi domy vysoký násep se zbytky kolejí. Stejně jako mnohé další dnes zdánlivě vedou odnikud nikam, ale ten, kdo zná historii industrializace města, kdy továrna bez kolejí prakticky nemohla fungovat a město halil dým z parních lokomotiv, snadno pochopí jejich smysl.
Vydejte se s námi nahlédnout do míst zapadlých, zapomenutých a nenavštěvovaných, často rovnou do historie města na březích Svratky a Svitavy, vydejte se projít s námi i ty nejzapadlejší brněnské koleje, které kdysi znamenaly svět!
Seznam brněnských vleček (napojených na železniční síť)
- Brno dolní nádraží - vlečka na výstaviště
- Brno dolní nádraží - vlečka do brněnského cukrovaru (zrušená)
- Brno dolní nádraží - strojírna Wanieck (zrušená)
- Brno dolní nádraží - šrotiště (Kovošrot)
- Brno dolní nádraží - slévárna (Feramo)
- Brno-Maloměřice - cementárna
- Brno-Maloměřice - opravna kolejových vozidel (formálně je vlečka)
- Brno-Židenice - Zbrojovka (mimo provoz)
- Brno-Židenice - Svitavská pobřežní dráha (není vlečka, vlečky ústí do ní)
- Brno-Slatina - Železniční stavitelství
- Brno-Slatina - spalovna SAKO
- Brno-Slatina - Zetor
- Brno-Slatina - rozvodna (mimo provoz)
- Brno-Slatina - zelenina (mimo provoz)
- Brno-Slatina - slévárna Dieffenbacher (mimo provoz)
- Brno-Slatina - letiště
- Brno-Královo Pole - teplárna
- Brno-Královo Pole - šrotiště (mimo provoz)
- Brno-Královo Pole - strojírna
- Brno-Královo Pole - DPMB
- Brno-Královo Pole (staré nádraží) - Montursdepot (zrušena)
- Svitavská pobřežní dráha - Mosilana (mimo provoz)
- Svitavská pobřežní dráha - strojírna Šmeral
- Svitavská pobřežní dráha - teplárna
- Svitavská pobřežní dráha - škrobárny
- Svitavská pobřežní dráha - Alstom
- Brno-Horní Heršpice - Ferona
- Brno-Horní Heršpice - cihelna
- Brno jih - kontejnerový terminál
- Brno-Chrlice - silo
- Brno-Chrlice - průmyslový areál
- širá trať Brno-Chrlice - Sokolnice-Telnice - rozvodna
Seznam brněnských vleček (napojených na tramvajovou síť)
- Textilní(?) továrna na Poříčí
- Pivovar na starém Brně
- Pivovar na Kotlářské ulici
- Továrna Sfinx (Hrnčířská ulice)
- Zbrojovka Sellier & Bellot na Šumavské ulici
- Kasárna na Domažlické ulici
- Městská jatka (Masná ulice)
- Textilní továrna (Hybešova ulice č. 46)
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 16324×, naposledy dne 12. 12. 2024 v 7:54.
| Texty na téma Brněnské vlečky | Zpět | Nahoru |
| | Téma: Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Faktografie
Vystavěna:mezi roky 1868 a 1887
Ukončení provozu:mezi roky 1959 a 1991
Číslo vlečky:?
Délka:0,4 km (s rozvětvením 0,5 … | | Téma: Vlečka Brno-Slatina - letiště
Faktografie
Vystavěna:1950–1953
Ukončení provozu:V provozu.
Číslo vlečky:5047
Délka:1,8 km (2,0 km s rozvětvením)
Vlečk… | | Téma: Vlečka Svitavská pobřežní dráha - strojírny západ
Faktografie
Vystavěna:před 1900
Ukončení provozu:v provozu (2015)
Číslo vlečky:5032
Délka:0,5 km (s rozvětvením více než 1,5 km)
… | | Téma: Vlečka Brno dolní nádraží - výstaviště
Faktografie
Vystavěna:1889?
Ukončení provozu:v provozu (2021)
Číslo vlečky:
Ve druhé části vede vlečka skrz trojkolejné předávací ko… | | Téma: Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana
Vlečka do bývalé textilní továrny Mosilany přináleží formálně ke stanici Brno-Maloměřice, ovšem vzhledem k její velké vzdálenosti od Maloměřic a zapojení d… | | Téma: Vlečka Brno-Chrlice - silo
Faktografie
Vystavěna:?
Ukončení provozu:v provozu (2014)
Číslo vlečky:?
Délka:0,8 km, s rozvětvením 1,5 km
Vlečka odbo… | | Téma: Vlečka Brno-Chrlice - průmyslový areál
Faktografie
Vystavěna:po 1954
Ukončení provozu:v provozu
Číslo vlečky:5022
Délka:1,9 km (2,4 km s rozvětvením)
Vlečka f… | | Téma: Vlečka Brno dolní nádraží - slévárna
Faktografie
Vystavěna:?
Ukončení provozu:před 2014
Číslo vlečky:5013
Délka:0,36 km (s rozvětvením 1,21 km)
Vlečka Brno doln… | | Téma: Brno-Židenice - Svitavská pobřežní dráha Převzato z tématu Svitavská pobřežní dráha:
Ačkoliv formálně nepatří tzv. Svitavská pobřežní dráha v Brně mezi vlečky, nýbrž je oficiálně drahou celostátního… | |
| Téma: Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… | |
|