Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Pozorovatelna civilní obrany nad továrnou Mora
Fotka

Druhá návštěva v archivu


7. 8. 2020
V pořadí druhou výpravu do Archivu města Brna nelze označit jinak, než jako úspěšnou akci. Podařilo se mně doplnit si chybějící místa na starých mapách Brna, stejně jako získat kopie řady historických fotografií z Brna a jeho tehdejšího okolí. Přináším výběr šesti zajímavých fotek a dvou útržků z nepřeberného množství archivních dokumentů, které jsme s Honzou Blahou stihli prohlédnout.

První fotka pochází zřejmě z roku 1907, kdy vrcholila výstavba Zemského domu. V popředí je na níá zachycena stále ještě životem kypící dělnická kolonie Šmálka (Mezírka, Červená ulička), po které zbyl na místě jenom název. O necelých 80 let později jsem tu strávil prvních šest let svého života i já - v domě, který na fotce ještě ani nemůže být zachycen.
První fotka pochází zřejmě z roku 1907, kdy vrcholila výstavba Zemského domu. V popředí je na níá zachycena stále ještě životem kypící dělnická kolonie Šmálka (Mezírka, Červená ulička), po které zbyl na místě jenom název. O necelých 80 let později jsem tu strávil prvních šest let svého života i já - v domě, který na fotce ještě ani nemůže být zachycen.
Šmálka sloužila od konce 18. století pro ubytování dělnictva Köffilerovy textilní manufaktury. Jedna z nejstarších brněnských továren vypadala až do doby svého zboření spíše jako zchátralý zámek než jako průmyslový podnik, který podmínil na několik dalších staletí podobu Brna.
Šmálka sloužila od konce 18. století pro ubytování dělnictva Köffilerovy textilní manufaktury. Jedna z nejstarších brněnských továren vypadala až do doby svého zboření spíše jako zchátralý zámek než jako průmyslový podnik, který podmínil na několik dalších staletí podobu Brna.
Úsměvný dokument z roku 1935 se překvapivě podobá zápletce z Foglarovky Stínadla se bouří. V té Vojtěch Vont organizuje stínadleské hochy, aby přesvědčil dospělé, že děti ve městě potřebují hřiště. Sady prof. Slováka se dříve i dnes jmenovaly a jmenují Obilní trh.
Úsměvný dokument z roku 1935 se překvapivě podobá zápletce z Foglarovky Stínadla se bouří. V té Vojtěch Vont organizuje stínadleské hochy, aby přesvědčil dospělé, že děti ve městě potřebují hřiště. Sady prof. Slováka se dříve i dnes jmenovaly a jmenují Obilní trh.
Nenávratnou škodu utrpělo Brno při zbourání Offermanovy textilní továrny v prostoru pod nádražím. Její místo zaplnil ještě za socializmu brutalistní Prior, posléze K-Mart a Tesco. Nemilované nákupní centrum zřejmě brzy ustoupí nové výstavbě; kouzlo průmyslového areálu obtékaného vodami Svrateckého náhonu ovšem místu už nikdo nevrátí.
Nenávratnou škodu utrpělo Brno při zbourání Offermanovy textilní továrny v prostoru pod nádražím. Její místo zaplnil ještě za socializmu brutalistní Prior, posléze K-Mart a Tesco. Nemilované nákupní centrum zřejmě brzy ustoupí nové výstavbě; kouzlo průmyslového areálu obtékaného vodami Svrateckého náhonu ovšem místu už nikdo nevrátí.
Jiným dokladem o podobě brněnských dělnických kolonií je poválečná fotka jedno z tolik potřebných maďarských hydrantů v Písečníku.
Jiným dokladem o podobě brněnských dělnických kolonií je poválečná fotka jedno z tolik potřebných maďarských hydrantů v Písečníku.
Východní okraj Brna při železniční trati do Slatiny (vlevo) nikdy moc krásy nepobral. Za zády fotografa se v polovině 30. let 20. století zřejmě nachází cikánská kolonie Černovičky zvaná též U kostivárny podle nedaleké továrny na spodium.
Východní okraj Brna při železniční trati do Slatiny (vlevo) nikdy moc krásy nepobral. Za zády fotografa se v polovině 30. let 20. století zřejmě nachází cikánská kolonie Černovičky zvaná též U kostivárny podle nedaleké továrny na spodium.
Fotka zaniklého nádraží Brněnské Ivanovice ze 70. let 20. století snad ani nevyžaduje komentář.
Fotka zaniklého nádraží Brněnské Ivanovice ze 70. let 20. století snad ani nevyžaduje komentář.
Úsměv může vyloudit záznam o vyhlášce starosty města Brna, který v roce 1885 vyhrožoval nezaměstnaným dělníkům. Tehdy ještě měli dělníci i starosta před sebou „celé krásné dvacáté století“ se všemi jeho sociálními bouřemi a experimenty.
Úsměv může vyloudit záznam o vyhlášce starosty města Brna, který v roce 1885 vyhrožoval nezaměstnaným dělníkům. Tehdy ještě měli dělníci i starosta před sebou „celé krásné dvacáté století“ se všemi jeho sociálními bouřemi a experimenty.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Lukáš Krejčí
Text: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné použít některou z Vašich fotografií ke své diplomové práci.
S pozdravem
Krejčí
Číst

Autor: Pavel Danek
Text: Leodegard Danek ( Mlynar v Arnostove) by muj dedecek.
Číst

Autor: Ladislav Brabec
Text: Díky Franto za reakci.
Jsem v kontaktu s Pavlem Kŕivánkem, oba jsme v Praze, toho také pamatuješ? Jinak o nikom nevím.

Číst

Autor: JzA
Text: Pokud to bude vhodné vzhledem k tématu, určitě se dřív nebo později dočkáte.
Číst

Autor: Bill
Text: Budou zas nějaké urbexové akty? Málokdo rozumí ženské kráse jako vy.
Číst