 | Prostor, ve kterém se kdysi nacházely obě koleje širokorozchodné vlečky k lomu Asland nad vesnicí Garraf. |
Železniční vlečka k cementárně a lomu nad osadou Garraf ve městě Stiges na pobřeží jižně od Barcelony byla sloužila od 70. let 20. století pro dopravu cementu a kamene z lomu do stanice Garraf. V současnosti je vlečka zrušená a z větší části snesená.
Historie
Vlečka byla vystavěna byla mezi roky 1965 a 1970, kdy cementárna Asland otevřela lom nad obcí. Zrušena byla zřejmě kolem roku 2015, s jistotou před rokem 2020.
Popis
Vlečka odbočovala ze 3. staniční koleje stanice Garraf na barcelonském zhlaví nedaleko tunelů nazvaných rovněž Garraf a dvojice jejích kolejí se stáčela k severozápadu a skrze/kolem násypky dále k severu podél ulice Avinguda del Comte Güell. Obě koleje vlečky končily pod ulicí Costes del Garraf. Materiál z lomu se dopravoval k násypce pásovým dopravníkem, který byl přes silnici veden po mostě.
Vlečka byla tvořena dvojicí kolejí stáčejících se od místa odbočení z 3. staniční koleje k severu oblouky různých poloměrů. Severnější kolej procházela přímo prostorem násypky a sloužila tedy pro nakládku vozů, naopak jižnější kolej s menším poloměrem oblouku sloužila k odstavování vozů. Obě koleje byly zakončeny kuse na svém severníémi konci.
 | Zhruba v těchto místech odbočovala vlečka ze 3. staniční koleje, která je na snímku umístěna zcela vlevo. V pozadí dva tunely obligátního názvu Garraf. |
|  | Při opačném pohledu (od Barcelony) směrem ke stanici Garraf byly v roce 2021 stále vidět obě koleje vlečky. |
|
 | Následující trasa směrem k násypce je poněkud hůře prostupná. Dávno pryč jsou časy, kdy se tudy sunuly těžké nákladní vlaky plné štěrku. |
|  | Násypka zůstala na místě i po zrušení vlečky jako tiché memento z industriálních dob. V popředí je vidět druhou (jižnější) kolej vlečky. |
|
 | Kolej vlevo je pod nánosem červeného písku patrná jen při důkladném pozorování snímku- Ještě víc vlevo vedl pásový dopravník do násypky. |
|  | Obě koleje se navzájem opět přibližují pod hromadami živelné kompostárny na konci rampy bývalého kolejiště. |
|
 | Ještě asi sto metrů jsou koleje vysledovatelné v trávě a houští. |
|  | Před ulicí Costes del Garraf jsou však obě koleje slepě ukončeny zarážedlem. |
|
 | Ačkoliv lom stále existuje, vlaky už pod něj nikdy nepřijedou. |
|
Zdroje
- Trenscat.cat: Garraf. Dostupné z https://www.trenscat.com/renfe/garraf_ct.html.
- Àrea Metropolitana de Barcelona: Cartography Geoportal v2. Dostupné z https://geoportalcartografia.amb.cat/AppGeoportalCartografia2/?locale=en.
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz
Článek ze dne 31. 1. 2022 byl naposledy upraven dne 1. 2. 2022 a zobrazen celkem 7990×, naposledy dne 26. 5. 2022 v 19:15.
|