Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Vlečka šírá trať Nýřany–Chotěšov - uhelný důl Chotěšov |
Faktografie
Železniční vlečka do černouhelného dolu severně od obce Zbůch odbočovala z trati Plzeň – Furth im Wald mezi roky 1911 a 2001. HistorieŽelezniční vlečka do dolu Obránců míru (dříve též Austria jubilejní, Pokrok I, Masarykův jubilejní důl či Důl Adolf Hitler) odbočovala zřejmě od roku 1911 z jednokolejné železniční trati Plzeň – Furth im Wald. Vlečka vedla k dolu, postavenému v roce 1911, lze tedy předpokládat, že byla vystavěna téhož roku. Důl ukončil těžbu v roce 1977, vlečka však nadále sloužila pro obsluhu areálu Západočeských uhelných dolů (ZUD), závod Zbůch a zlikvidována byla až mezi léty 1999 (kdy koleje na místě ještě prokazatelně byly) a 2001 (kdy už byly vytrhány). PopisVlečka odbočovala na širé trati severně od železniční zastávky Zbůch na katastru stejnojmenné obce tak, že bylo bez úvratě možné do ní vjíždět od Nýřan. Na místě odbočení byla vlečka vybavena odvratnou kolejí. Dále se stáčela přímo k východu a vedla severně podél obce Zbůch asi 1,5 km do areálu dolu. Před křížením se Sokolskou ulicí dala vlečka název ulici U Vlečky, která je jednou z mála památek na její historii. Cca po 1,5 km se vlečka rozvětvovala na 5 rovnoběžných kolejí, které tvořily kolejiště dolu. Odsud navazoval na vlečku systém úzkokolejných drah a lanovek zajišťujících dopravu uhlí a hlušiny jak v areálu dolu tak na přilehlou haldu. Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 8. 10. 2023 byl naposledy upraven dne 8. 10. 2023 a zobrazen celkem 16275×, naposledy dne 10. 12. 2024 v 6:28.
|