 | Vstup do tunelu ze 3. období v prostoru křižovatky Bubeníčkovy a Koperníkovy ulice. Na snímku pohled do potrubí dešťové kanalizace o průměru 40 cm, které lemuje z obou stran Koperníkovu ulici a je vlastně určitým „zkratem“ na trase původní strouhy mezi Lazaretní a Bubeníčkovou ulicí. |
Tunely pod Zábrdovickou ulicí jsou souhrnný název pro podzemní stoky, tunely a chodby Svitavské strouhy v Brně-Židenicích, kterými protéká voda ze Svitavy pod ulicemi Bubeníčkovou, Koperníkovou, Zábrdovickou, Šámalovou a Pastrnkovou a k nim přilehlými domy a dvory.
 | Tlamový profil první části stoky z 50. let 20. století je pohledný, nicméně při své výšce 110 cm nenabízí mnoho prostoru pro pohyb. Strouha severně od Bubeníčkovy ulice protékala poměrně mělce pod povrchem a proto nebylo na větší profil pod zemí místo. Na snímku zaústění dešťových sběračů podél Koperníkovy ulice. |
|
 | Procházka pod povrchem Židenic od Staré Osady k lázním může být kulturním i adrenalinovým zážitkem. |
|
 | Málokdo ví, že Židenice jsou propojeny soustavou podzemních tunelů a chodeb, některých i přes 200 let starých. |
|
 | Pod železnicí vody strouhy mírně zatáčejí směrem k lázním. dříve se tu stoka napojovala na chodbu ze 2. období zakanalizování, dnes místo něj proudí do betonových rour ze 4. etapy. |
|
|
Historie
V principu lze zatrubnění vod Svitavské strouhy v jižní části její trasy rozdělit na čtyři období:
- V tom prvním došlo ke zmizení vod odbočné větve strouhy, protékající premonstrátským klášterem v úseku mezi klášterem a tehdejší řekou Svitavou, protékající dvorním traktem domů jižně od dnešní Zábrdovické ulice. K tomu muselo dojít již na přelomu 18. a 19. století neboť na mapě I. vojenského mapování po roce 1763 lze ještě vysledovat koryto mezi klášterem a řekou, nicméně mapa z roku 1815 ani stabilní katastr z roku 1825 již v tomto úseku strouhu neuvádí a její koryto končí zdánlivě slepě unitř areálu kláštera (což není možné vzhledem k tomu, že voda musela někam proudit). Tato část boční větve strouhy už se na světlo světa nikdy nedostala a v areálu Vojenské nemocnice čeká na své bližší prozkoumání dodnes.
- Druhý tunel byl vystavěn pravděpodobně v souvislosti s rekonstrukcí tzv. Městských lázní. Ty vznikly na místě původní pily za městem někdy v období 1870 až 1900 a v létech 1929 až 1932 byla provedena jejich masivní modernizace a přestavba podle návrhu Bohuslava Fuchse. Nová železobetonová průčelní budova do Zábrdovické ulice si zřejmě vyžádala také zřízení reprezentativní plochy před lázněmi a tedy překrytí koryta striuhy. ta byla svedena do poměrně rozměrné železobetonové chodby obdélného průřezu, jejíž dno bylo pro zvýšení odolnosti vůči proudící vodě zhotoveno z pálených cihel.
- Zdaleka nejdelší a pro přítomnost Svitavské strouhy fatální byla třetí etapa zakanalizování koryta, která se odehrála mezi roky 1950 a 1953. V tomto období došlo ke schování pod zem všech zbývajících odkrytých částí strouhy, tedy od parkového jezírka severovýchodně od křižovatky ulic Bubeníčkovy a Koperníkovy, pod železniční tratí (která v té době procházela masivní rekonstrukcí v souvislosti s výstavbou nového nádraží v Maloměřicích) až po křížení se Zábrdovickou ulicí. V tomto úseku byla strouha uložena do železobetonové stoky (s výstuží staršího typu bez žebrování) tlamového profilu o výšce asi 110 cm. Za Zábrdovickou ulicí a obdélníkovou chodbou z roku 1932 bylo nově budované potrubí doslova položené na dně strouhy. Před Vojenskou nemocnicí využilo tehdejší most a následně bylo i s mostem shora zasypáno. Ve třetí etapě bylo vybudováno ntaké navazující potrubí o průměru 120 cm ve zcela nové trase přímo pod fotbalovým hřištěm, čímž byla napřímena část strouhy vedoucí podél Šámalovy a Pastrnkovy ulice k řece (a tedy zmizel poslední pozůstatek na říční rameno pokračující podél Šámalovy k Uzavřené ulici, zasypané již na počátku 19. století).
- Za čtvrtou etapu budování tunelů v okolí Zábrdovické ulice lze označit odkloněnou trasu betonového potrubí o průměru 120 cm, kterou byla v roce 2024 nahrazena (a ze severu obejita) chodba z druhého období v roce 1932.
Popis
Od odlehčovací komory OKE18 kanalizační kmenové stoky E pod jižní částí „náměstí“ na Staré osadě vede podzemní stoka Svitavské strouhy víceméně rovnoběžně s Bubeníčkovou ulicí po jejím severním okraji. Výrazněji se od ulice odklání až za křižovatkou s Koperníkovou ulicí, od které proudí neobvykle pod dvorními trakty domů jižně od nákupního centra Kaufland. V tomto prostoru lze dodnes zřetelně vysledovat na mapě i v terénu trasu strouhy, nad kterou nestojí žádné domy a její bývalé koryto tvoří na mapě řadu proluk.
Pod železniční tratí vede strouha samostatně až k budově Městských lázní. Celý tento úsek od bývalého parkového jezírka u křižovatky Koperníkovy a Bubeníčkovy ulice až po lázně je veden v monolitickém tlamovém profilu ze železobetonu výšky 110 cm.
Před budovou lázní se pak nachází dvojice tunelů. Starší chodba obdélníkového průřezu z roku 1932 byla v roce 2024 nahrazena poněkud severněji vedenou segmentovou betonovou rourou o průměru 120 cm. Všechny vstupy do staré chodby byly pak neprodyšně zabetonovány. Obě trasy se opět setkávají v šachtě, budované na počátku roku 2025 pod severní částí křižovatky Zábrdovické a Šámalovy ulice.
Zbývající úsek je veden v betonovém potrubí o průměru 120 cm, ponejprve monolitickém, v prostoru fotbalového hřiště za Šámalovou ulicí pak segmentovém až k objektu zaústění do řeky Svitavy naproti Tkalcovské ulici. Otazník zůstává nad spojením s odbočnou větví, která podle starých map proudila přes klášter premonstrátů a na jejíž trasu lze v areálu nemocnice dodnes usuzovat podle charakteristických kruhových kanálových poklopů. Soutok se totiž v podzemí nenachází a bude proto ještě zapotřebí pokračovat ve výzkumu židenické historie pohřbené pod povrchem zemským.
Podzemními tunely v celé délce protéká pouze relativně čistá voda ze Svitavy, se zajímavou výjímkou jediné části severně od ulice Bubeníčkovy, kde je do stoky bez okolků zaústěna i splašková kanalizace domů 3–11. Dochází tak k odvodu odpadních vod přímo do řeky bez jakéhokoliv čištění nebo zadržení, což je v Brně v roce 2025 již jev (naštěstí) docela vzácný.
 | Těžko říct, zda poměrně rozměrnou chodbu pro Svitavskou strouhu před lázeňskou budovou navrhl sám Bohuslav Fuchs, svými rozměry je však skutečně funkcionalisticky vzletná. |
|  | Chodbou bylo možné kráčet pod povrchem Brna téměř 300 m. Nízký sklon a malá rychlost vody bohužel způsobily, že dno je zanesené bahnem. V roce 2024 byla naneštěstí celá chodba zabetonována a znepřístupněna, dnes tak do ní nevede jediná cesta. |
|
 | Místy je bahno přece jen částečně smyto a na povrch vystupují keramické dlaždice, které měly být vůči proudící vodě odolnější než prvorepublikový beton. |
|  | Napojení chodby obdélníkového profilu z 2. období zakanalizování (1932) na kruhovou rouru o průměru 120 cm ze 3. období výstavby (1950–1953). |
|
 | V roce 2024 byla v rámci 4. období zakanalizování Svitavské strouhy pod zem vybudována docela nová stoka o pár metrů blíže k budově lázní. Před svým zprovozněním nabídla návštěvníkům téměř sterilní prostředí. Kdo by to byl řekl, že se nacházíme de facto na dně bývalého koryta Svitavy… |
|  | Na počátku roku se bagry zakously do vozovky Zábrdovické ulice před východní částí Vojenské nemocnice. ke všeobecnému překvapení se na světlo světa dostal nedokonale zaspyný most, který jsme po starostovi Židenic a příznivci podzemí nazvali Kuncův. Pod ním jsou krásně vidět jednotlivé etapy ukrývání strouhy pod zem: obdélná konstrukce mostu (podobná chodbě před lázněmi z roku 1932) a uvnitř ní vestavěné potrubí z 50. let 20. století. Levý horní roh snímku zabítá bývalou továrnu Moravan přestavěnou na byty. |
|
 | Následující část toku, mezi továrnou Moravan a domem Zábrdovická 14 je poněkud fádní. Pokud je ale voda strouhy zastavená, jako v době rekonstrukce 2024/2025, není těžké se tudy vydat na špacír. |
|  | Ve tmě je dobře patrná monolitická konstrukce s otisky prken bednění. Zdalipak žije ještě některý z dělníků, kteří prkna v roce 1953 přibíjeli kladivy na dřevěné armovací šablony? |
|
 | Blížíme se do finále. Po necelých 2 km podzemní pouti se vody Svitavské strouhy hodlají spojit s vodami řeky Svitavy v jejím nově prokopaném korytě za Radlasem. |
|  | Průzkumy brněnského podzemí mají leckdy silný emoční náboj. Objevy dávno zapomenutých toků mohou vyděsit, potěšit nebo taky inspirovat. A to nejen ke zlým snům. Takto zachytila svoji představo o soutoku se Svitavou „zezadu“ průzkumnice Verča, která si osobně vyzkoušela průnik až k česlím. |
|
 | Racci střeží soutok současné Svitavy s jejím dávno zapomenutým ramenem tvořeným na levém břehu Svitavskou strouhou a na pravém břehu Svitavským náhonem. Fakt, že řeka tudy kdysi protékala prakticky kolmo ke svému dnešnímu směru, nás nepřestává fascinovat! |
|
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz
Článek ze dne 4. 2. 2025 byl naposledy upraven dne 4. 2. 2025 a zobrazen celkem 807×, naposledy dne 13. 2. 2025 v 13:05.
| Texty na téma Tunely Svitavské strouhy pod Zábrdovickou ulicí | Zpět | Nahoru |
| | Téma: Svitavská strouha
Názvem Svitavská strouha bývá označován vodní náhon, kdysi jedno z původních koryt řeky Svitavy, v brněnské čtvrti Židenice. Strouha, která kdysi tvořila j… | | Téma: Tunely Svitavského náhonu pod Radlasem
Svitavský náhon patří mezi zajímavá díla člověka a přírody formující krajinu města Brna - svědky historie a spojnice dávno zaniklých časů se současností. B… | | Téma: Tunely Svitavského náhonu za Špitálkou
Svitavský náhon patří mezi zajímavá díla nejprve přírody jako rameno řeky Svitavy a později člověka, který z něj vybudoval technické dílo, napájející po st… | | Téma: Tunel Ponávky za Rumištěm
Tajemný a zrakům obyčejných smrtelníků skrytý tunel Svitavského náhonu, od soutoku se starou Ponávkou pod křižovatkou ulic Křenová a Vlhká prochází ve tvar… | | Téma: Tunel staré Ponávky
Jako tunel staré Ponávky je označován soubor asi 4,5 km na sebe navazujících podzemních štol vedoucích od železniční stanice Brno-Královo Pole až k bývalém… | | Téma: Tunel Ponávky
Tunel Ponávky neboli štola stoky CI je necelé 3 km dlouhý tunel, který odklání původní tok říčky Ponávky z prostoru za nádražím Brno-Královo Pole pod sídli… | |
|