Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Železniční trať Vranovice–Pohořelice
Železniční trať Brno–Přerov
Druhý Přerov
Stará výpravní budova Přerov
Vlečka širá trať Jeseník–Písečná - řetězárna
Chałupki (žst)
Železniční trať Bošice–Bečváry
Železniční trať Pečky–Kouřim
Železniční trať Břeclav–Přerov
Železniční trať Otrokovice–Vizovice
Fotka

Stará výpravní budova Přerov


Pohled na fasádu původní budovy přerovské železniční stanice. Pouhých sedm okenních os a dvě podlaží přestaly již po čtyřech letech od dokončení dostačovat raketově rostoucí poptávce po přepravě zboží a cestujícíéch z, přes a do města.
Pohled na fasádu původní budovy přerovské železniční stanice. Pouhých sedm okenních os a dvě podlaží přestaly již po čtyřech letech od dokončení dostačovat raketově rostoucí poptávce po přepravě zboží a cestujícíéch z, přes a do města.

Původní výpravní budova stanice Přerov patří k nejstarší generaci drážních staveb na Moravě. Se svým původem z roku 1841 patří k významným železničním památkám, není však chráněna a tempo jejího chátrání se blíží likvidaci.

Z ptačí perspektivy je dobře patrná změna střechy na severozápadní straně budovy z valbové na sedlovou.
Z ptačí perspektivy je dobře patrná změna střechy na severozápadní straně budovy z valbové na sedlovou.

Historie

Dráha z Vídně přes Břeclav a dále jednak do Olomouce a Prahy a druhak do Ostravy a Bochnie, budovaná od roku 1837, se stala de facto první železnicí moderního typu v českých zemích. Společnost C. k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB) dospěla se stavbou v roce 1841 také do Přerova, kde její dvorní architekt Anton Jüngling navrhl v duchu rodícící se drážní architektury poměrně nevelkou klasiciství budovu se dvěma nadzemními a jedním podzemním podlažím.

Vzhledem k neočekávané rychlosti nárůstu nejen významu železnice jako takové, ale také (v pořadí teprve druhé) uzlové stanice v Přerově, přestala budova záhy po svém dokončení dostačovat potřebám dopravy i přepravy. Od roku 1848 se tak jihovýchodně od ní začalo rozrůstat nejprve provizorní hrázděné rozšíření s restaurací a čekárnami, které bylo posléze v létech 1892–1893 přestavěno na hlavní reprezentativní budovu přerovské stanice, sloužící svému účelu dodnes.

Budova později přešla do správy nádražní pošty a společně se ze severozápadu přistavěným objektem sloužila poštovním účelům až do 21. století. V průběhu 2. světové války byl ve sklepě budovy vybudován improvizovaný protiletecký kryt pro zaměstnance železniční stanice. Pravděpodobně v 90. létech 20. století, nejpozději v roce 2012 byla již budova poštovně nevyužitá a jako prázdná a chátrající byla odprodána soukromému vlastníku. V roce 2023 patří budova společnosti Nedecotex, a.s., je nevyužitá, prakticky prázdná a vzhledem k několika prolomeným otvorům ve střeše velmi rychle chátrá.

Před původní výpravní budovou se rozkládá malé náměstíčko s lokomotivním pomníkem (tzv. Kafemlejnkem), sevřené mezi novou výpravní budovu, původní stanici a modernější budovu pošty, v roce 2023 rovněž opuštěnou.
Před původní výpravní budovou se rozkládá malé náměstíčko s lokomotivním pomníkem (tzv. Kafemlejnkem), sevřené mezi novou výpravní budovu, původní stanici a modernější budovu pošty, v roce 2023 rovněž opuštěnou.

Popis

Budova obdélníkového půdorysu 15 m × 21 m má jedno podzemní podlaží (sklep s protileteckým krytem), a dvě nadzemní podlaží (přízemí s původním dopravním zázemím a patro, jež mohlo původně sloužit i jako služební byty). Do nevelkého náměstíčka vznikého rozšířením Husovy ulice směřuje budova fasádou se sedmi okenními osami a centrálně umístěným vchodem s kamenným opstěním. Zbývající okna a východ na první nástupiště mají ostění cihlová klenutá v přízemí do oblouku a v poschodí tvarovaná obdélně.

Původní valbová střecha byla po přistavění modernější poštovní budovy (patrně na počátku 20. století) na severozápadní straně budovy změněna na sedlovou. K budově původně přiléhala dřevěná hala rozpínající se nad kolejištěm, kterou přímo projížděly vlaky a celý areál byl oplocen.

V roce 2023 je budova opuštěná a poměrně rychle chátrá v ostrém kontrastu s nově opravenou mladší výpravní budovou z roku 1893, která dělá přerovskému nádraží čest. Zejména strana budovy obrácená ke kolejišti intenzivně strádá díky mohutnému zatékání prolomenou střechou a zdivo je na některých místech natolik vydrolené, že původní mříže se uvolňují a hrozí pádem na nástupiště. Přistavěná poštovní budova je rovněž uprázděná a bez využití.

Z dnešního pohledu se zdá být naprosto neuvěřitelné, že architekt Jüngling v roce 1841 očekával, že stanici v Přerově bude stačit takto malá a nízká budova.
Z dnešního pohledu se zdá být naprosto neuvěřitelné, že architekt Jüngling v roce 1841 očekával, že stanici v Přerově bude stačit takto malá a nízká budova.
Současný majitel budovu zanedbává a ta tak spěje ke stavu, z nějž bude jediným východiskem demolice.
Současný majitel budovu zanedbává a ta tak spěje ke stavu, z nějž bude jediným východiskem demolice.
Pohled z prvního nástupiště na neuspokojivý stav fasády nejstarší budovy na přerovském nádraží.
Pohled z prvního nástupiště na neuspokojivý stav fasády nejstarší budovy na přerovském nádraží.
Detailní pohled na stavbu dýchá dojmem empírových železničních staveb z dob úplně nejstarších železničních tratí v Česku. Fasáda je v tak špatném stavu, že mříže z oken vypadávají na nástupiště.
Detailní pohled na stavbu dýchá dojmem empírových železničních staveb z dob úplně nejstarších železničních tratí v Česku. Fasáda je v tak špatném stavu, že mříže z oken vypadávají na nástupiště.
Budova sloužila vposledku poště a proto byla propojena na několika místech s modernější sousední poštovní budovou. Třeba přepážkou č. 10.
Budova sloužila vposledku poště a proto byla propojena na několika místech s modernější sousední poštovní budovou. Třeba přepážkou č. 10.
Ačkoliv je sousední poštovní budova rovněž prázdná a nevyužívaná, světla tam stále svítí.
Ačkoliv je sousední poštovní budova rovněž prázdná a nevyužívaná, světla tam stále svítí.
Poslední památkou na v době výstavby všudypřítomnou němčinu jsou nápisy z 2. světové války na schodišti do sklepa, které slouží jako vstup do protileteckého krytu.
Poslední památkou na v době výstavby všudypřítomnou němčinu jsou nápisy z 2. světové války na schodišti do sklepa, které slouží jako vstup do protileteckého krytu.
Prostory válečného krytu pod starou výpravní budovou v Přerově.
Prostory válečného krytu pod starou výpravní budovou v Přerově.
Smutným mementem je sbírka kopacích míčů ve sklepě domu. Z plácku na Husově ulici je sem čas od času zakoply sklepním okénkem hrající si děti; vytáhnout míče ven už ale nedokázaly.
Smutným mementem je sbírka kopacích míčů ve sklepě domu. Z plácku na Husově ulici je sem čas od času zakoply sklepním okénkem hrající si děti; vytáhnout míče ven už ale nedokázaly.
Ruhe | Klid!
Ruhe | Klid!
Sitzen.
Sitzen.
Zachovejte klid!
Zachovejte klid!

Zdroje

  1. Borovcová, A.: Z Vídně na sever, dvě páteřní železniční tratě České republiky. Národní památkový ústav, Ostrava 2017. ISBN 978-80-85034-97-4.
  2. Borovcová, A.: Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda. Národní památkový ústav, Ostrava 2012. ISBN 978-80-85034-66-0.
  3. ČÚZK: Nahlížení do katastru nemovitostí. Dostupné z https://nahlizenidokn.cuzk.cz/ZobrazObjekt.aspx?encrypted=NAHL~0m3OL1XcXsHNMF50NjltlEMtWKLmrx97K_7pk419b2IdnUu6omszdSLWsDCuPr43KNnpExLdkeD6Vm0-GWC4yT1Z3-RqCrmukwexMOYtu9GIBcPbm9VsLOj0qCSyFzL6JehTx3dqGBHhGV0FVtRJFhZa-u9gBwIUTVie1lh_NxZT3JeLJ3IUB4yBn1Ce1naan4AJ7xtpqtCLCuIQQTPFJrLoYRs8X-1cC5OVifdmRCIVCj3ahvwvvk9GoLLQFn0-A5a_S5u5jzeJJ1HDZVnj1pTOfYtBDwBT0iG0xM3tu02mac5dmkFaXQFzG9buifstUYlvMg9D2Pe9a3xki7_pcP1uLFU-0quiSuvSSjucua3gdpOETQbOHed4LKbIfhvQhD1IFMeUGTZvOkm77wwZBU8QYrmqw6PqYduxwbhtluovZLnKWVJ_nrdPgooFjDAtRlDKgMy9zNNHCfyVxi1gIvC4tBGh4U2NhBDtw6A6227pXszSbWusJiuMN3iWnCL1mGDrbzw0LGjLaPLXI6PmZQXf5WW0DiO9GpqzLFLJttZAeazAmz3flIiOYCdgqAv4.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 21. 1. 2023 byl naposledy upraven dne 22. 1. 2023 a zobrazen celkem 207×, naposledy dne 28. 1. 2023 v 20:34.

Texty na téma Stará výpravní budova Přerov

Zpět | Nahoru

Přerov (žst)
Téma:
Přerov (žst)
Název stanice: Přerov Číslo stanice: 346627 Zkratka: PRE Kilometrická poloha: 183,453 …
Přerov
Téma:
Přerov
leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Seznam železničních zastávek a stanic na katastruPřerov…
Středomoravská elektrárna v Přerově
Téma:
Druhý Přerov
Loader.load() Interaktivní mapa Druhého Přerova V mapce níže jsou zaznačena místa, kde se druhý Přerov dotýká města, které jsme zvyklí vídat z každoden…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: