Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Železniční trať Vranovice–Pohořelice
Železniční trať Brno–Přerov
Druhý Přerov
Stará výpravní budova Přerov
Vlečka širá trať Jeseník–Písečná - řetězárna
Chałupki (žst)
Železniční trať Bošice–Bečváry
Železniční trať Pečky–Kouřim
Železniční trať Břeclav–Přerov
Železniční trať Otrokovice–Vizovice
Fotka

Pásový dopravník u Mokré


Oranžovou čarou je vyznačen pásový dopravník ze zásobníku vápence na kraji velkolomu (na severu), přes hřbítek kopce až k přesýpací stanici č. 2, kde se téměř kolmo lomí a zatáčí k východu přes dvojici mostů do areálu cementárny a vápenky.
Oranžovou čarou je vyznačen pásový dopravník ze zásobníku vápence na kraji velkolomu (na severu), přes hřbítek kopce až k přesýpací stanici č. 2, kde se téměř kolmo lomí a zatáčí k východu přes dvojici mostů do areálu cementárny a vápenky.

Pásový dopravník na kamenivo o délce cca 1350 m se nachází mezi velkolomem nad dvojobcí Mokrá-Horákov a cementárnou a vápenkou na katastru městyse Pozořic v Jihomoravském kraji.

Historie

Výstavba cementárny započala v roce 1961 otevřením lomu a přípravnými pracemi v okolí, dokončena byla v roce 1968. Není zcela zřejmé (uvítáme bližší informace, vzpomínky pamětníků apod.), zda byl pásový dopravník součástí původní stavby, vzhledem ke kapacitě cementárny přes 1,2 milionu t produktů (cement, vápno, vápenec) ročně je však nepravděpodobné, že by byl vytěžený materiál (vápenec, slepence) převážen do závodu nákladními auty po úzké silnici skrz obec.

Pravděpodobně strategické rozhodnutí o výstavbě cementárny v chráněném amfiteátru v údolí potoka Roketnice umožnilo dovedení železniční vlečky ze stanice Blažovice průsmykem přes obec Sivice až do závodu, nicméně stísněné a strmé údolí neumožnilo přivést koleje z této strany až k velkolomu, který se nachází 1,5 km severním směrem od cementárny v předhůří Drahanské vrchoviny a na okraji Moravského krasu. Údolní cesta vedla skrze hustou zástavbu obce Mokrá-Horákov, která znemožňovala výstavbu železniční trati nebo kapacitní silnice, proto přicházela do úvahy doprava vápence lanovkou, tunelem či dopravníkem. Při vzdálenosti cca 1350 m mezi velkolomem a závodem se nakonec řešení s dopravníkem tvořeným gumovými pásy jevilo jako nejvýhodnější, umožňující plynulou dopravu kameniva bez nutnosti přemísťovat velké objemy zeminy nebo budovat náročnou lanovou dráhu.

Popis

Pásový dopravník je tvořen dvojicí nezávislých gumových dopravních pásů o šířce cca 100 cm, nesených ve výšce cca 1,5 m nad zemí (případně na mostní konstrukci) ve směru tam (ložené) a 0,5 m ve směru zpět ocelovými konzolemi s otočnými koly. První část dopravníku o délce cca 1 km vychází z podzemí zásobníku vápence ve velkolomu (350 m n. m.) a v přímém směru jej přes hřbet kopce (381 m n. m.) spojuje s přesýpací stanicí č. 2 na úbočí údolí Roketnice (335 m n. m.). Zde se kamenivo přesýpá na další pásy, vedoucí po mostě nad potokem Vlčákem a menším mostě nad lesní cestou nad závodem ažd o areálu závodu (300 m n. m.), kde dochází k další distribuci materiálu do jednotlivých provozů.

Dopravník je v celé délce oplocen a přístup k němu je zapovězen. Poblíž zlomu nivelety v severní části dopravníku se na východní straně oploceného průseku nachází opuštěný vodojem na užitkovou vodu.

Začátek dvojice dopravníkových pásů je u krytého (dříve však volného) kuželového zásobníku suroviny na okraji lomu v Mokré. To, co vypadá jako pomačkané roury, jsou plechové kryty horního pásu.
Začátek dvojice dopravníkových pásů je u krytého (dříve však volného) kuželového zásobníku suroviny na okraji lomu v Mokré. To, co vypadá jako pomačkané roury, jsou plechové kryty horního pásu.
Ze zásobníku kameniva pod silnicí vedou oba transportní pásy pod zemí. Vypadají jako obrovská lesklá stonožka, která vylézá ze své škvíry pod kamenem.
Ze zásobníku kameniva pod silnicí vedou oba transportní pásy pod zemí. Vypadají jako obrovská lesklá stonožka, která vylézá ze své škvíry pod kamenem.
Hned zpočátku překonává dopravník převýšení přes 35 m, které by činilo nákladním autům na silnici značné problémy, o klasické železnici ani nemluvě.
Hned zpočátku překonává dopravník převýšení přes 35 m, které by činilo nákladním autům na silnici značné problémy, o klasické železnici ani nemluvě.
Neúnavný pracant táhne nadrcené kamení po svahu vzhůru k nebi s pravidelným skřípotem. Jeho pásy mizí kdesi v lese za obzorem.
Neúnavný pracant táhne nadrcené kamení po svahu vzhůru k nebi s pravidelným skřípotem. Jeho pásy mizí kdesi v lese za obzorem.
V nejvyšším bodě své dráhy dosahuje dopravník výšky 381 m nad mořem. Středem stepně travnatého průseku prochází lehce zaprášeným, ale jinak nerušeně přírodním lesem.
V nejvyšším bodě své dráhy dosahuje dopravník výšky 381 m nad mořem. Středem stepně travnatého průseku prochází lehce zaprášeným, ale jinak nerušeně přírodním lesem.
Kromě schopnosti zdolávat prudké svahy je pásový dopravník výhodný také díky své schopnosti kopírovat terén se všemi jeho nerovnostmi. Narozdíl od pozemní lanovky tak nepotřebuje přemisťovat mnoho zeminy pro srovnání sklonu.
Kromě schopnosti zdolávat prudké svahy je pásový dopravník výhodný také díky své schopnosti kopírovat terén se všemi jeho nerovnostmi. Narozdíl od pozemní lanovky tak nepotřebuje přemisťovat mnoho zeminy pro srovnání sklonu.
Zhruba v polovině svojí délky se pásový dopravník sklání do údolí potoka Roketnice a blíží se na dohled cementárně a vápence.
Zhruba v polovině svojí délky se pásový dopravník sklání do údolí potoka Roketnice a blíží se na dohled cementárně a vápence.
Sklon na dno údolí by zde byl ovšem příliš strmý, proto s trasportem pomáhá přesýpací stanice č. 2, ve které kamenivo přepadává z jednoho pásu na druhý a v ostrém úhlu míří na most nad potokem Vlčákem.
Sklon na dno údolí by zde byl ovšem příliš strmý, proto s trasportem pomáhá přesýpací stanice č. 2, ve které kamenivo přepadává z jednoho pásu na druhý a v ostrém úhlu míří na most nad potokem Vlčákem.
Dopravník i přesýpací stanice jsou v nepřístupném prostoru. Ale ne zase tak moc.
Dopravník i přesýpací stanice jsou v nepřístupném prostoru. Ale ne zase tak moc.
Příhradový dopravníkový most nad potokem Vlčákem dosahuje slušné výšky 20 m.
Příhradový dopravníkový most nad potokem Vlčákem dosahuje slušné výšky 20 m.
Romantika s lampičkami skoro jako na Ponte della Paglia v Benátkách. Nebo aspoň na Ponte della Libertà tamtéž.
Romantika s lampičkami skoro jako na Ponte della Paglia v Benátkách. Nebo aspoň na Ponte della Libertà tamtéž.
V posledním úseku se dopravník ještě jednou zvedá na mostní konstrukci nad cestu vedoucí kolem cementárny. Dál už se cesty kameniva větví do mnoha směrů.
V posledním úseku se dopravník ještě jednou zvedá na mostní konstrukci nad cestu vedoucí kolem cementárny. Dál už se cesty kameniva větví do mnoha směrů.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 20. 3. 2017 byl naposledy upraven dne 13. 12. 2022 a zobrazen celkem 9782×, naposledy dne 28. 1. 2023 v 17:09.

Texty na téma Pásový dopravník u Mokré

Zpět | Nahoru

Vodojem u pásového dopravníku
Téma:
Vodojem u pásového dopravníku
Nevelký vodojem, zřejmě na užitkovou vodu, se nachází v těsné blízkosti pásového dopravníku na kamenivo vedoucího z velkolomu u Mokré-Horákova do cementárn…
Cementárna a vápenka Mokrá
Téma:
Cementárna a vápenka Mokrá
Cementárna a vápenka Mokrá je rozlehlý průmyslový podnik na území městyse Pozořic. K továrně vede od 2 km vzdáleného lomu přes lesnatý kopec pásový dopravn…
Pozořice
Téma:
Pozořice
leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Prameny: Regionální informační servis, dostupné z …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: JzAČas: 13. 12. 2022, 0:12
Díky, opravil jsem v článku.

Autor: PetrČas: 7. 12. 2022, 20:9
Pásový dopravník je tvořen dvojicí nezávislých gumových dopravních pásů o šířce cca 40 cm, není pravda je to 100cm



Stránka: