Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Železniční trať Praha–Chomutov
Mnišková úzkokolejka u Řevničova
Železniční trať Vranovice–Pohořelice
Železniční trať Brno–Přerov
Druhý Přerov
Stará výpravní budova Přerov
Vlečka širá trať Jeseník–Písečná - řetězárna
Chałupki (žst)
Železniční trať Bošice–Bečváry
Železniční trať Pečky–Kouřim
Fotka

Mnišková úzkokolejka u Řevničova


Místo, kde se na náspu oddělovala odbočka k dolu Motolka, je jedním z nejpůsobivějších na bývalé drážce.
Místo, kde se na náspu oddělovala odbočka k dolu Motolka, je jedním z nejpůsobivějších na bývalé drážce.

Úzkorozchodná železnice od nádraží v Řevničově do nákladiště Černý les byla vystavěna v roce 1919 pro odvoz dřeva z těžby po kalamitě způsobené škůdcem bekyní mniškou. Dráha byla v provozu do roku 1927.

Historie

V létech 1917–1927 došlo v Čechách a na Moravě k sérii kalamit smrkových monokulturních porostů, způsobených dřevokazným broukem bekyní mniškou. Důsledkem byla mj. na několika místech výstavba jednoúčelových lesních drážek pro odvoz kalamtiního řeziva. Jedna z nich byla vybudována také na panství/pozemcích knížat Fürstenberků na Křivoklátsku před koncem 2. světové války, ještě před prodejem rozsáhlých lesů československému státu na počátku 20. let 20. století.

Mniškový žír započal na Křivoklátsku ještě v průběhu války, konkrétně v roce 1917 v Černém lese u Nového Domu. Kalamita se šířila a ještě než dosáhla v roce 1921 vrcholu, rozhodl se mezitím šlechtického titulu zbavený Fürstenberk pro vybudování téměř 30 km dlouhého systému úzkokolejných drážek typu Dolberg. Ty byly navrženy tak, aby bylo možné k nim snadno dopravovat dřevo ze zasažených smrkových revírů (Alžběta, Korunní princ Rudolf, Maxova obora, Haná a Leontýnsko) a dále jej po kolejích transportovat na nádraží v Řevničově. Drážka také vedla kolem mělkého hlubinného uhelného dolu Motolka, který poskytoval uhlí pro vytápění dvou čtyřnápravových parních lokomotiv (ex. StEG č. 3642/1909 a Sigl WNM č. 4985/1909).

Popis

V první části úzkokolejky před křížením s dráhou do Chomutova vede trať na vzorném tělese, buď na nízkých náspech nebo v mělkých zářezech.
V první části úzkokolejky před křížením s dráhou do Chomutova vede trať na vzorném tělese, buď na nízkých náspech nebo v mělkých zářezech.

Warning: getimagesize(): Filename cannot be empty in /data/web/virtuals/99116/virtual/www/domains/jza.smerem.cz/fotogal.php on line 41

Warning: Division by zero in /data/web/virtuals/99116/virtual/www/domains/jza.smerem.cz/fotogal.php on line 42

Zdroje

  1. Junek, J.: „Mnišková“ lesní železnice v křivoklátských lesích. Dostupné z https://www.lesaktualne.cz/lesnictvi/a%ef%bf%bdzmniskova-lesni-zeleznice-v-krivoklatskych-lesich.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 10. 3. 2023 byl naposledy upraven dne 11. 3. 2023 a zobrazen celkem 83×, naposledy dne 22. 3. 2023 v 18:23.

Texty na téma Mnišková úzkokolejka u Řevničova

Zpět | Nahoru

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: