![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Koňská dráha Praha–Lány |
Koněspřežná úzkorozchodná železnice z Prahy do Lán byla historicky druhou železnicí na území Českého království (prní úsek byl do provozu uveden v roce 1828) a stala tak se průkopnickou stavbou, která umožnila načerpání zkušeností nejstarší generaci čských a rakouských železničních stavitelů. Dráhy byla později z větší části přestavěna na normálněrozchodnou Buštěhradskou dráhu. HistorieVýstavba úzkorozchodné železnice s animálním pohonem započala v roce 1827 z popudu Pražské železniční společnosti několika šlechticů a měšťanů, zejména hraběte Kašpara Šternberka a hraběte Eugena z Vrbna. Ti se rozhodli pro dovoz dřeva z lesů na Křivoklátsku do Prahy využít tehdy jen málo známé a nedostatečně vyzkoušené technologie přepravy po kolejích na vozech tažených koňmi. Pražsko-lánská koněspřežka tak byla jen o několik měsíců mladší než podobná, avšak dvakrít delší koňka z Českých Budějovic do Lince. Navíc u zrodu obou drah stál nejstarší český projektant železnic František Josef Gerstner. Popis
Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 9. 5. 2023 byl naposledy upraven dne 14. 5. 2023 a zobrazen celkem 109×, naposledy dne 31. 5. 2023 v 2:59. |