| Opuštěnému vodojemu nad strojírnou říkali místní Vontové Kostel svatého Jakuba. Stejně jako těm ve Stínadlech sloužil jako svatyně k vykonávání tajemných večerních obřadů. |
|
|
Nikdo nepochybuje o tom, že Adamov je zvláštní místo k životu. Ale jako by nebylo dost jednoho města s jeho oprýskanými zdmi, bizarními továrnami vrostlými do klína lesa a strmými budovami vysoko nad řekou, leží na dně údolí Adamov ještě jeden. Vlastně druhý. Nachází se ve stejnou dobu, na stejném místě a přece je jiný. Nevidíme ho očima každodenních obyvatel, nenajdeme ho na mapách, nevedou do něj běžné cesty. Druhý Adamov se nám zjevuje nečekaně a zase mizí, prolíná se v prostoru a je současně pod námi, nad námi a hlavně v nás. Nahlédnout do něj může ten, kdo půjde na konec rezavého potrubí, propluje na lodi opuštěnou továrnou, najde místo, kde se v lese otevírá zem…
Interaktivní mapa Druhého Adamova
V mapce níže jsou zaznačena místa, kde se druhý Adamov dotýká města, které jsme zvyklí vídat z každodenních cest či návštěv, aniž bychom si všímali otvorů do země, opuštěných budov, které jsou branou do jiného světa, nebo nepochopitelných cest na zdánlivě zapomenutá místa, jež se vymykají našim běžným představám. Opuštěné tovární haly, podzemní toky, kryty, koleje vleček s neznámými konci a chodby pod zemí jsou vyznačené značkami na plánku, kterým lze posouvat pomocí myši, takže je můžete zkusit hledat i vy. Prokliknutím se pak dostanete přímo na vybrané téma.
Podzemní prostory |
Industriální objekty |
Pomníky a památníky |
Stroje a zařízení |
Dělnické kolonie |
Vlečky do továren |
Zajímavé domy |
Ostatní zajímavá místa |
Vodní stavby a díla |
Železniční stanice |
Železniční zastávky |
Opuštěné stavby |
| Nejtajemnější je Druhý Adamov v zimě a po setmění. Když sníh utlumí zvuky lesa a údolím se rozléhá jen nejasné syčení a bzučení z usínajících továren ukrytých pod sněhem a mlhou na jeho dně. |
|
| Nadzemní i podzemní provozy Druhého Adamova potřebovaly energii v míru i za války. Nouzovou zásobu poskytl ukrytý sklad pohonných hmot v lese na konci potrubí - benzínojem. |
|
| Některá místa poznají jen největší znalci. Tady by si odvážní mohli třeba zahrát fotbal. |
|
| Adamovské strojírny neboli ADAST. Síla, která dala do pohybu vše, se nakonec přecejenom zastavila. |
|
| Pohled z jedné opuštěné budovy na druhou. Z mrakodrapu uvnitř továrny je vidět vlaky projíždějící skalnatým údolím okolo strážního domku, ke kterému nikdy nevedla cesta. |
|
| Vstupní brána do města - stavědlo 1 železniční stanice Adamov. Dnes na jeho místě už nejsou ani rozvaliny (datum pouze orientační). |
|
|
Továrny a průmyslové stavby
Údery kladiv, dunění strojů a všuypřítomný bzukot se nesou Druhým Adamovem i tam, kde se již stroje v prvním městě zastavily. Druhý Adamov povstal z průmyslu a nemůže bez něj existovat. Všude tam, kde se něco točilo, drnčelo a hučelo, tam, kde někdo zpracovával kov už za tmy a ještě za tmy, je možné v Druhém Adamově narazit na připomínky práce. Fabriky jsou tady jádrem všeho.
- Adamovské strojírny - podnik, jehož předchůdci dali vzniknout městu a který je prorostl jako rakovina.
- Učiliště zpracovávalo lidi pro továrnu, aby v ní mohli zpracovávat kov.
-
Železnice
Teprve železnice znamenala začátek prudkého rozvoje Druhého Adamova. Italští barabové vyhlodali desítku tunelů v okolních skalách, vznikly mosty a záruby a nedlouho po nich hustá síť vleček, které spojily továnu s dráhou. Na mnoha místech bylo kvůli trati pozměněno koryto řeky, za oběť jí padla část továrny a přírodní břeh řeky. Železnice je osou Druhého Adamova a projíždějící vlaky jsou v kotli údolí slyšet všude, i tam, kam nedoletí jiskry a saze z parních lokomotiv.
- Železniční stanice Adamov, která otevřela výrobkům z údolí Svitavy cestu do světa a ze které se jako nervová zakončení táhla po staletí městem žilnatina továrních vleček.
- Adamov zastávka, mladší sestra adamovské stanice, zastávka ukrytá za továrnou, ze které se každé ráno po mostě valily do strojírny zástupy dělníků.
- Železniční vlečka do strojíren, po které se nákladní vozy dostaly prakticky na každé místo na dně údolí. V průbehu staletí měnila svoji trasu, vedla po mostech a mezi halami, přes přejezdy na hlavním náměstí a pod fotbalovým hřištěm, okolo hotelu a za lékárnou. Dodnes je částečně v provozu.
- Také vlečka má svoji mladší sestru, odbočující pod nejdelší skálou a opěrnou zdí na dráze mezi Brnem a Českou Třebovou. Vede skoro do lesa a vozí se po ní dřevo.
- Dráha se do města na dně hlubokého údolí mohla dostat jedině skrze tunely. Pátý tunel na trase od Brna již neexistuje, přesto se cestujících na místě zbouraného tunelu jímá dodnes jakási tíseň.
- Šestý tunel zmizel také v propadlišti dějin a Druhý Adamov tím přišel o svoji vstupní bránu.
- Tunel číslo 7 dodnes stojí pod nejvyšší budovou ve městě, ztracenou na opuštěném konci adamovského údolí. Pod mrakodrapem vyrážejí zběila vlaky z tunelu v nejstrmějším oblouku mezi Berlínem a Vídní.
Kromě velké dráhy se v Adamově vyskytuje také pozůstatek netradiční úzkokolejky, jehož dobře ukrytou polohu znají jen ti nejzasvěcenější. Kousek kolejí o rozchodu 760 mm se dodnes nachází ve svahu tak prudkém, že by jej tam čekal málokdo.
Podzemí
Teprve vstupem do podzemí Druhého Adamova se nám skutečně rozšiřují zorničky. Legendy hovoří o podzemní továrně dvakrát větší než je viditelná nadzemní část, nezmiňují se ale o betonových skrýších a otvorech v lesích a na skalách okolo Druhého Adamova. Ne všemi tunely projíždí vlak. A co všechno se skrývá v podzemí, někdy už neexistujícím, neví úplně přesně nikdo.
Vodstvo
Druhý Adamov stéká ze svahů k soutoku řeky a potoka. Kromě nich se ve městě a jeho okolí vyskytuje řada dalších potůčků, studánek a ještě podivnějších vodních děl.
- Řeka Svitava definovala tvar údolí, které poskytlo útočiště městu. To nejzajímavější je ve Druhém Adamově právě okolo řeky, nad řekou, podle řeky a někdy dokonce v řece Svitavě.
- Menší bratr Svitavy se jmenuje Křtinský potok a tovární haly a koleje se rozlezly také proti jeho proudu. Nedostaly se sice daleko, ale po právu je nutné Křtinský potok považovat za součást Druhého Adamova, nejen proto, že pod ním protéká tunelem.
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz
Článek ze dne 1. 9. 2015 byl naposledy upraven dne 25. 10. 2021 a zobrazen celkem 15170×, naposledy dne 13. 9. 2024 v 12:56.
| Texty na téma Druhý Adamov | Zpět | Nahoru |
| | Téma: Kryt v Adamově za nádražím
Protiletecký kryt ve svahu přes kolejiště od výpravní budovy železniční stanice Adamov z roku 1939 je pravděpodobně nejstarším z řady podzemních krytů ve m… | | Téma: Dolní vodojem Adamovských strojíren
Dolní vodojem Adastu je jedním z postupně budovaných rezervoáru technologické vody na skalnatém úbočí svahu nad Adamovskými strojírnami.
Historie
Prů… | | Téma: Velitelský kryt Adamovských strojíren
Velitelský kryt je jedním z největších a současně nejdůležitější a nejhlouběji vyražený kryt pro ukrytí zaměstnanců Adamovských strojíren, vybudovaný v let… | | Téma: Úzkokolejka Adamovských strojíren
Prakticky zcela neznámá úzkokolejka byla vybudována v 70. letech 20. století ve strmém terénu nad Adamovskými strojírnami, aby umožnila dopravu stavebního … | | Téma: Tunel Křtinského potoka
Ačkoliv je Křtinský potok známý především svým několikakilometrovým a dodnes docela neprobádaným podzemním tokem skrze labyrint krasových jeskyní nad Býčí … | | Téma: Dolní vodojem na Ptačině
Jako dolní vodojem na Ptačině nebo místním názvem „stará vodárka“ bývá označován nižší ze dvou vodojemů nad sídlištěm Ptačina v Adamově. Vodojem ukrytý v l… | | Téma: Kryt za budovou Adastu č. 13
Jeden z nejmladších krytů civilní ochrany areálu Adamovských strojíren (Adast) se nachází severně od provozní budovy č. 13 v zákoutí u budovy č. 12 v uzav… | | Téma: Prostřední vodojem Adamovských strojíren
Prostřední z trojice technických vodojemů sloužících někdejším Adamovským strojírnám má válcový tvar o poloměru přibližně 3,5 m a hloubce nádrže 4 m (odhad… | | Téma: Malý kryt za budovou Adastu č. 16
Nevelký kryt či sklad vejčitého profilu se nachází relativně blízko svého většího sourozence v lese poblíž bývalé budovy Adamovských strojíren č. 16 (výško… | | Téma: Kino Svitava
Kino Svitava byla víceúčelová budova Adamovských strojíren na pravém břehu řeky Svitavy u Nádražní ulice v Adamově. Původní dělnický dům zahrnoval prostory d… | | Téma: Vlečka Adamov - strojírny
Faktografie
Vystavěna:1890, 2013
Ukončení provozu:cca 2000
Číslo vlečky:5001
Délka:1,2 km (1,4 km s rozvětvením)
Z histor… | | Téma: Vlečka Adamov - pila Vlečka do areálu brněnské Mendelovy univerzity byla do roku 2014 téměř denně používána pro odvoz dřeva z pokácených zpracovaných stromů.… | | Téma: Adamov (žst)
Název stanice:
Adamov
Číslo stanice:
330159
Zkratka:
ADV
Kilometrická poloha:
171,191
… | | Téma: Blanenský tunel č. 7
Název tunelu:
Blanenský č. 7
Evidenční číslo:
211
Délka:
165 m
Trať:
Brno – Česká Třebová (260)
Úsek:
Adamov zastávka – Bl… | | Téma: Blanenský tunel č. 6
Název tunelu:
Blanenský č. 6
Evidenční číslo:
?
Délka:
72 m
Trať:
Brno – Česká Třebová (260)
Úsek:
Babice nad Svitavou – A… | | Téma: Blanenský tunel č. 5
Název tunelu:
Blanenský č. 5
Evidenční číslo:
?
Délka:
76 m
Trať:
Brno – Česká Třebová (260)
Úsek:
Babice nad Svitavou – A… | | Téma: Adamov zastávka (žzast)
Název zastávky:
Adamov zastávka
Číslo zastávky:
330258
Kilometrická poloha:
172,52
Provozní obv… | | Téma: Svitava
Svitava
Délka: km
Pramen:vlastní pramen severně od města Svitavy
Ústí:řeka Svratka
Pomoří:Černé moře
Řeka Svitava… | | Téma: Křtinský potok
Křtinský potok je potok protékající západní částí Moravského krasu od městyse Křtiny částečně podzemním krasovým labyrintem o délce několika kilometrů (dle s… | | Téma: Adamov
Nenapodobitelné město, formované průmyslovým závodem ve stísněných podmínkách člnitého terénu na západním okaji Moravského krasu. Ze dna hlubokého údolí se… | | Téma: Střední odborné učiliště strojírenské Adamov Historie
Základy učiliště v Josefově u Adamova spadají do roku 1950, kdy byly dřevěné baráky v Josefově (vystavěné původně firmou Baraba provádějící v údolí… | | Téma: Adamovské strojírny
Faktografie
Založeno:1890
Zrušeno:
Výroba:chladící zařízení, automobily, lokomotivy, mostní konstrukce, raketové systémy, tiskařské… | |
|