Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Podzemí řečkovického pivovaru
Bytový dům Úvoz 14
Vlečka Mochov - mrazírny
Mochov (žst)
Zemědělský areál Šebestěnice
Moulin Rouge Brno
Sklepy za domem Hlinky 64
Brno-Starý Lískovec (žzast)
Železniční trať Kolín – Havlíčkův Brod
Vlečka Garraf - cementárna
Fotka

Brno-Starý Lískovec (žzast)


Název zastávky: Brno-Starý Lískovec
Číslo zastávky: 349761
Kilometrická poloha: 149,693–149,813
Provozní obvod: Brno
Provozovatel:
Trať: Brno–Jihlava (240)
Předchozí stanice: Brno-Horní Heršpice
Následující zastávka: Ostopovice

Železniční zastávka Brno-Starý Lískovec ve stejnojmenné městské části Brna byla uvedena do provozu jako novostavba 11. prosince 2021. Zastávka tak po 51 letech od zrušení původní zastávky v Lískovci umožnila cestujícím z okolí používat železniční dopravu.

Historie

Původní železniční zastávka se v Lískovci nacházela od roku 1881 přiližně o půl kilometru dál směrem na západ a nesla název podle dvou blízkých obcí: Lískovec-Vostopovice, později Brno-Lískovec. V rámci zrychlování příměstské železniční dopravy v okolí Brna a v souvislosti s rozšířením MHD byla zastávka v roce 1970 zrušena a obyvatelé Lískovce i Ostopovic tak mohli následujícícho půl století pouze sledovat projíždějící vlaky bez možnosti nástupu a výstupu.

Situace se změnila v roce 2021, kdy byly vybudovány dvě samostatné zastávky Brno-Starý Lískovec (cca o 500 m východněji) a Ostopovice (cca o 1500 západněji), uvedené do provozu 11. prosince 2021. Zastávka Brno-Starý Lískovec se v územním plánu stala součástí dopravního systému společně s přestupním terminálem městské dopravy a prodloužením trolejbusové trati ze smyčky Osová. Vzhledem k protestům obyvatel ulice U Leskavy však došlo k průtahům ve vybudování terminálu a trolejbusové trati a zastávka tak byla otevřena v nouzovém režimu s provizorní přístupovou cestou a oproti očekáváním minimálním využitím ze strany cestujících. Dobudování terminálu a přivedení návazných linek se předpokládá v průběhu 20. let 21. století.

Jediným zázemím pro cestující čekající na vlak je chatrný skleněný přístřešek uprostřed nástupiště. Bedlivě ho hlídá dvojice kamer, díky kterým je i čtvrt roku od otevření zastávky v relativně dobrém stavu.
Jediným zázemím pro cestující čekající na vlak je chatrný skleněný přístřešek uprostřed nástupiště. Bedlivě ho hlídá dvojice kamer, díky kterým je i čtvrt roku od otevření zastávky v relativně dobrém stavu.

Popis

Zastávka je tvořena jediným ostrovním nástupištěm mezi traťovými kolejemi (zatímco severní kolej pokračuje v nezměněné poloze, jižní byla kvůli stavbě vychýlena), které je přístupné bezbariérovým podchodem s poněkud neprakticky dlouhou přístupovou rampou. Podchod prochází pouze pod severní kolejí a ústí pod přístřeškem na provizorní stezku vedoucí skrze kolonii garáží na Šoustalovu ulici. Protažení ulice U leskavy, která bude muset překonat stejnojmenný potok a vybudování dopravního terminálu je předpokládáno v průběhu 20. let 21. století.

Od jízdního řádu 2021/2022 zastavuje v zastávce ve všední dny 9 a o víkendu 10 párů osobních vlaků. Na zasávce zastavují pouze vlaky jedoucí po trati 244, tedy ve směru z Brna do Moravského Krumlova a zpět. Vlaky ve směru z a do Jihlavy zastávkou projíždí.

Celkový pohled na zastávku Brno-Starý Lískovec z jihu. Za pustým „rozvojovým územím", na kterém má v budoucnosti vyrůst mj. přestupní terminál MHD, se tyčí věžáky Starého Lískovce, Bohunic, Nového Lískovce a pak i zbytek Brna.
Celkový pohled na zastávku Brno-Starý Lískovec z jihu. Za pustým „rozvojovým územím", na kterém má v budoucnosti vyrůst mj. přestupní terminál MHD, se tyčí věžáky Starého Lískovce, Bohunic, Nového Lískovce a pak i zbytek Brna.
Zastávka disponuje jediným ostrovním nástupištěm, díky kterému je takřka nemožné nastoupit do nesprávného vlaku.
Zastávka disponuje jediným ostrovním nástupištěm, díky kterému je takřka nemožné nastoupit do nesprávného vlaku.
Pohled od jihozápadu - zastávce uprostřed pustiny dominuje pomalovaný světlík podchodu.
Pohled od jihozápadu - zastávce uprostřed pustiny dominuje pomalovaný světlík podchodu.
Západo-východní pohled na železniční zastávku Brno-Starý Lískovec.
Západo-východní pohled na železniční zastávku Brno-Starý Lískovec.
Směrová tabule na zastávce neopomíná směr na Hrušovany nad Jevišovkou (přestože stanice nese od roku 2021 v názvu ještě Šanov). Podobně nekonzistentní je také směr „Brno“ na tabuli, která se nachází v Brně.
Směrová tabule na zastávce neopomíná směr na Hrušovany nad Jevišovkou (přestože stanice nese od roku 2021 v názvu ještě Šanov). Podobně nekonzistentní je také směr „Brno“ na tabuli, která se nachází v Brně.
Jedna jízdenka vydaná ze zastávky Brno-Starý Lískovec do stanice Brno-Horní Heršpice.
Jedna jízdenka vydaná ze zastávky Brno-Starý Lískovec do stanice Brno-Horní Heršpice.

Zdroje

  1. Brno, Nádraží, Koleje (brnak.net): Starý Lískovec. Dostupné z https://www.brnak.net/index.php?cely=1&id=lsk_fot&aktivni=0.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 2. 3. 2022 byl naposledy upraven dne 2. 3. 2022 a zobrazen celkem 8002×, naposledy dne 26. 5. 2022 v 18:23.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: