Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Pozorovatelna civilní obrany nad továrnou Mora
Fotka

Úzkokolejka na pile ve Výprachticích


Dvě delší koleje vcházejí do starší haly a mají déllku zhruba 25 m. Vpravo lze na fotce zahlédnout jednu z trojice kratších kolejí do haly přistavěné mezi roky 2006 a 2010.
Dvě delší koleje vcházejí do starší haly a mají déllku zhruba 25 m. Vpravo lze na fotce zahlédnout jednu z trojice kratších kolejí do haly přistavěné mezi roky 2006 a 2010.

Na pile v sevřeném údolí Moravské Sázavy pod obcí a tvrzištěm Výprachtice se nachází drobný provoz úzkokolejných vozíků ke katru pily. Není vyloučeno, že v minulosti vedla drážka i dále po areálu.

Historie

Na místě původního mlýna vznikla ve Výprachticích, resp. Koburku pila v roce 1920. Vzhledem k poměrně velkému areálu (výrazně většímu ve srovnání s rokem 2023) lez předpokládat, že na pile sloužila úzkorozchodná drážka již nedlouho po jejím vybudování a to možná i k transportu dřeva po areálu pily, jež využívala jako skládku nivu až téměř k soutoku s bezejmenným potokem od studánky Pod pilou. Z historických fotografií nejsou přímo koleje drážky patrné, ale uspořádání areálu naznačuje, že možná vedla kolej z provozní budovy po pravém břehu řeky podél celé skládky.

Úzkokolejka pravděpodobně sloužila přinejmenším pro potřeby přísunu dřeva ke katru po celou dobu existence pily i po několika přestavbách a zmenšení pily mezi roky 2006 a 2010. Svému účelu sloužila i v roce 2021, kdy byla zdokumentována autorem článku.

Popis

Přestože lze z náznaků usuzovat na poměrně větší rozsah drážky, zdokumentováno je pouze 5 kolejí o délce 20m až 25 m a rozchodu 600 mm. Kolejnice nejsou tvořeny standardními profily ale pouze pravoúhlými jekly (příp L profily) zapuštěnými do betonu s drážkou pro okolky. V roce 2021 se v provozu používaly dvounápravové vozíky pro převoz řeziva.

Na fotce pily z června 2021 je vidět všech pět kolejí - dvě velvo a tři v manší přistavěné hale vpravo.
Na fotce pily z června 2021 je vidět všech pět kolejí - dvě velvo a tři v manší přistavěné hale vpravo.
Na místě není jasně vidět, zda jsou kolejnice tvořené L profily nebo jekly, hrany ale napovídají, že nejde o standardní kolejnicové profily.
Na místě není jasně vidět, zda jsou kolejnice tvořené L profily nebo jekly, hrany ale napovídají, že nejde o standardní kolejnicové profily.
Vozíků je na pile povícero, zřejmě nemají problém se pohybovat i mimo koleje nebo přejíždět z jedné koleje na druhou dle potřeby.
Vozíků je na pile povícero, zřejmě nemají problém se pohybovat i mimo koleje nebo přejíždět z jedné koleje na druhou dle potřeby.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 2. 3. 2024 byl naposledy upraven dne 2. 3. 2024 a zobrazen celkem 232×, naposledy dne 11. 4. 2024 v 22:49.

Texty na téma Úzkokolejka na pile ve Výprachticích

Zpět | Nahoru

Databáze úzkokolejek
Téma:
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: