Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Železniční trať Beroun–Rakovník
Koňská dráha Praha–Lány
Skleníky za zámkem v Bučovicích
Úzkokolejka chemičky Biola v Letovicích
Pavlačový dům Příční 12
Stará kotelna v Mlynárcích
Úzkolejka milířů u Ruských domů
Velký Osek-Kanín (výhybna)
Lesní drážka pod Břeclaví
Vlečka Dětřichov nad Bystřicí - pila
Fotka

Úzkokolejka chemičky Biola v Letovicích


Úsek drážky pod širým nebem je douhý jen asi 25 m. Kolej vychází zpod přístřešku u budovy na břehu náhonu u řeky Svitavy (vlevo) a míří do hlavní provozní budovy (kotelny) uprostřed areálu (vpravo vzadu).
Úsek drážky pod širým nebem je douhý jen asi 25 m. Kolej vychází zpod přístřešku u budovy na břehu náhonu u řeky Svitavy (vlevo) a míří do hlavní provozní budovy (kotelny) uprostřed areálu (vpravo vzadu).

V zaniklé chemické továrně Biola na severním okraji Letovic sloužila zřejmě pro transport zpracovávaných surovin úzkokolejná drážka o rozchodu 600 mm.

Historie

Původně textilní továrna Cosmanos zahájila v Letoivcích výrobu trikotinového prádla zřejmě na počátku 20. století. Po požáru v roce 1923 a následující hospodářské krizi továrna v roce 1934 definitivně zanikla a její areál byl po částech rozprodán - původní budovy pak sloužily k bydlení, skladování i drobnější výrobě. Pravděpodobně po 2. světové válce se v areálu zavádí chemická výroba pod značkou Biola - doloženo je zpracování starého textilu ale také práce s grafitem a z něj tvořenými materiály.

Konkrétní účel drážky tak není zcela jasný a mohlo jít jak o dopravu materiálu (grafitu, hader či jiného), tak o dovoz uhlí do kotelny. Z přístupných fragmentů drážky se autoru nepodařilo spolehlivě zjistit účel úzkokolejky. Na leteckých snímcích z let 1938 ani 1969 není drážka patrná, proto je možné, že byla vystavěna později a svému účelu sloužila jen několik (desítek) let. Cca od roku 2004 areál neslouží původnímu účelu a ve vlastnictví potravinářské společnosti M.Z.M.H. se stává neobvyklou expozicí dopravní a průmyslové historie.

Popis

Úzkokolejná drážka o rozchodu 600 mm spojuje přes volné prostranství dvě budovy v areálu. Hlavní kolej vychází zpod předsazené střechy nízké provozní budovy na břehu náhonu Svitavy a esovitou trasou vchází do hlavní budovy uprostřed areálu, kterou prochází podél její jižní stěny. Není jasné, jak hluboko do budovy kolej vchází a zda končí až u topeniště pod komínem nebo dřív. Celková délka zachovaných fragmentů drážky je nejméně 38 m.

Pohled z hlavní budovy východním směrem k náhonu řeky Svitavy.
Pohled z hlavní budovy východním směrem k náhonu řeky Svitavy.
Pohled na totéž místo od západu - tedy do útrob největší budovy areálu továrny Biola.
Pohled na totéž místo od západu - tedy do útrob největší budovy areálu továrny Biola.
V roce 2023 začal nájemce měnit areál v neobvyklou expozici, ve které není o dopravní exponáty nouze. Narazit tu proto lze třeba na tramvaj T3 z Olomouce.
V roce 2023 začal nájemce měnit areál v neobvyklou expozici, ve které není o dopravní exponáty nouze. Narazit tu proto lze třeba na tramvaj T3 z Olomouce.
Nebo návěstidlo AŽD. Snad jednou bude sloužit obnovenému provozu na úzkokolejce…
Nebo návěstidlo AŽD. Snad jednou bude sloužit obnovenému provozu na úzkokolejce…

Zdroje

  1. Janků, J.: Historie textilní výroby v Letovicích. Diplomová práce na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, Brno, 2015.
  2. Český úřad zeměměřický a katastrální, ČUZK: Archiv leteckých měřických snímků. Dostupné na https://ags.cuzk.cz/archiv/.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 13. 4. 2023 byl naposledy upraven dne 13. 4. 2023 a zobrazen celkem 10881×, naposledy dne 31. 5. 2023 v 2:04.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: