Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Zaniklé a nedostavěné železnice |
Přeskočit úvod a jít rovnou na seznamy zrušených tratí. Fenomén železnice změnil v polovině 19. století svět. V některých regionech Evropy a severní Ameriky byl rovoj železniční sítě tak rychlý a masivní, že vedly během několika desítek let koleje prakticky do každé obce a města. Zejména na východě USA bylo často železniční spojení (někdy i více drahami různých provozovatelů) na začítku 20. století naprostou samozřejmostí, v Belgii pro změnu zajížděly po 1. světové válce elektrické tramvaje prakticky do každé vesnice v severní polovině země. Jednou ze zemí s nejhustší železniční sítí se tak stalo i Česko, kde ve městech s želzničním spojením bydlelo ve 20. století téměř 90 % obyvatelstva. Především příchod aut od 10. let 20. století nicméně vedl k postupnému poklesu přepravních výkonů na některých tratích a od poloviny 20. století se nezadržitelně rozjelo uzavírání a rušení železničních tratí po celém světě. Různé země byly a jsou postiženy různou mírou nezodpovědností při rozhodování o zrušení či zachování drah, reprezentujících často nenahraditelné kulturní hodnoty infrastrukturní, architektonické, stavbně technické nebo krajinotvorné. Tak USA či Velká Británie, ve kterých železnice kdysi zaznamenaly nejprudší rozvoj, byly postiženy nejmasivnějším rušením, jidne (typicky ve střední Evropě) se z rušení drah stal plíživý fenomén, který bez ustání ukrajuje z dědictví kdysi velkolepé sítě. Důvody k rušení tratí však mohou být nejen ekonomické. V řadě zemí vedla k poškození až úplnému zničení železniční sítě válka (Kambodža, Eritrea), mezinárodní dráhy byly leckde poznamenány poškozením vztahů s okolními zeměmi a více či méně záměrnou izolací (prakticky celá Evropa), mnoho (zejména lokálních) drah muselo být v průběhu staletí přeloženo či zrušeno v souvislosti s výstavbou důležitějších staveb (přehrady, dálnice, městská centra), specifickou skupinou rušení drah jsou tratě tramvají a metra, které měnily trasu v rozvíjejících se velkoměstech. Naproti tomu průmyslové, důlní a lesní (často úzkokolejné) dráhy byly často již stavěny jen na určitou dobu a s jejich rušením se počítalo od prvního dne provozu. Takové tratě pak bývá nejtěžší vystopovat v terénu. Celkově lze důvody pro rušení drah shrnout následovně:
Speifickým druhem železničních tratí, po kterých se již vlaky neprojedou, jsou tratě nedostavěné. Jejich nejranějším stádiem jsou dráhy uvažované kterých existuje ve stádiu různě propracovaných očekávání nepřeberné množství po celém světě (počínaje krátkými odbočkami z tramvajových tratí a konče tunely pod Atlantikem). Zajímavější jsou pak dráhy projektované, které sice nezanechaly skutečnou stopu v terénu, ale jejichž přípravě byla věnována práce na vytvoření důkladného projektu. Od nich už je jen krok ke tratím rozestavěným a to jak částečně, tak až takovým, kde stačilo jen málo k tomu, aby valky vyjely ke každodennímu provozu. Ani o takové dráhy není po světě, Česko nevyjímaje, překvapivě nouze. Kategorie zrušených tratíAškoliv se mohou legislativní kategorie zrušených drah v jednotlivých zemích výrazně lišit, je vhodné při označení „zrušená“ či „zaniklá“ dráha rozlišovat několik stupňů degradace trati, počínaje omezením pravidelného provozu a konče naprostou fyzickou likvidací dráhy. Běžně lze stupeň omezení až zrušení nalézt v následujícím seznamu:
Kategorie ozestavěnosti tratí jsou přibližně totožné (v opačném pořadí). Seznamy zrušených železnicEvropaČesko - zrušené dráhyŽelezniční tratě
Tramvajové tratě
Úzkokolejné tratě (mimo tramvaje)
Česko - nedostavěné dráhy
Slovensko - nedostavěné dráhyZdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 6. 1. 2015 byl naposledy upraven dne 5. 6. 2017 a zobrazen celkem 12849×, naposledy dne 25. 4. 2024 v 9:04. |
Autor: Milan Lašťovka | Čas: 9. 6. 2019, 10:45 | |
Proboha, jak můžete mít mezi zrušenými tramvajovými provozy Liberec?????? | ||