Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Fotka

Databáze úzkokolejek


Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci - tj. drahách existujícíh i zaniklých všech účelů. Seznam se postupně plní a snaží se pokrýt veškeré uzkorozchodné dráhy důlní, lesní, průmyslové, zemědělské, tramvajové, regionální či systémy tratí s celostátním významem. Rádi přimeme vaše tipy na další úzkokolejky pro zařazení do seznamu.

EvropaCZE

??


Evropa

Belgie

Tramvajová síť v Antverpáchprovozní tramvajová síť1000 mm116,6 kmSíť tramvají je v Antverpách budována už od roku 1873, od roku 1902 v elektrické trakci. Postupně se některé její části dostaly na pomezí metra (podzemní tratě) nebo regionálních drah.
Kusttram (pobřežní dráha)Kusttram (pobřežní dráha)tramvajová dráha1000 mm68 kmNejdelší tramvajová linka na světě kopíruje prakticky v celé délce belgické pobřeží. Vede z De Panne u francouzských hranic až do Knokke-Heistu u nizozemských hranic skrze města a obce téměř přímo po pláži. Je pozůstatkem rozsáhlého systému úzkokolejných tramvají v Belgii.
Systém metra v Charleroiprovozní systém metra1000 mm33 kmSystém městské dráhy/tramvaje v Charleroi částečně využívá starší tratě tzv. vicinálních tramvají, které propojovaly napříč prakticky celou Belgii.
Tramvajová síť v Gentuprovozní tramvajová síť1000 mmcca 30 kmSystém úzkokolejné tramvaje v Gentu nahradil roku 1904 starší normálněrozchodnou síť, která vznikla již roku 1874.
Tramvajová trať podél Aisnemuzejní trať vicinální tramvaje1000 mm11,2 kmNejstarší tramvajová trať v belgické provincii Luxembourg vede podél řeky Aisne z Érezée do Lamorménilu od roku 1908.
Maldegemská úzkokolejkanormálněrozchodná trať přestavěná na muzejní úzkokoljenou dráhu600 mm10 kmPůvodní železniční trať č. 58 z Gentu do Brug přes Eeklo byla v úseku Eeklo–Brugy zrušena na konci 80. let 20. století. Od té doby ji přestavují dobrovolníci na trať o rozchodu 600 mm.

Bělorusko

Dětská železnice v MinskuDětská železnice v Minskuturistická (dětská) dráha750 mm?Původní pionýrská železnice v parku Čeljsuskinců (podle parníku Čeljuskin, který v roce 1934 prorazil severní cestu kolem Ruska) v Minsku dnes slouží veřejnosti jako městská dětská železnice.

Bulharsko

Кочериново – Рила – Рилски манастир600 mm36,5 kmDráha byla v provozu jako trať č. 53 s veřejnou dopravou mezi roky 1916 a 1960.
Орлица–Елешница600 mm12 km
Септември - ДобринищеСептември - Добринищеregionální dráha v provozu760 mm?Nejvyšší trať na Balkáně stoupá do výšky 1267 m nad mořem, aby překonala šílenými oblouky a křížením sebe sama v tunelech na své cestě po nejvyšší vrcholky nejvyššího balkánského pohoří Рила.
Радомир - Кулатаpřestavěná celostátní dráha760 mm?Původní přes sto kilometrů dlouhá trať vedoucí ze stanice Радомир přibližně jižním směrem až na bulharsko řeckou hranici byla v roce 1969 přstavěna na rozchod 1435 mm a na počátku 21. století elektrizována jako stěžejní evropský koridor severojižního směru.
Червен Бряг - Оряховоzrušená regionální dráha760 mm?
Каспичан – Тодор Икономово, Ружища - Каолиново760 mm?Provoz ukončen asi v roce 1960.
Тодоров–Петрич760 mm?
Царево - Ахтопол - Бродилово - Кости760 mm?
Раковски – Хасково – Порто Лагос760 mm?
Сарамби–Ладжене–Неврокоп760 mm?

Česko

Koňská dráha České Budějovice – Linecveřejná dráha s koňským provozem1106 mm128,8 kmNejstarší železniční trať na českém (a Rakouském) území vedla z Českých Budějovic do Lince. Část tělesa trati je dodnes využíván pro železniční dopravu.
Koňská dráha Praha – Lányveřejná a lesní dráha s koňským provozem1106 mm62,5 kmDruhá nejstarší železnice na českém území sloužila zejména pro dovoz dřeva z Křivoklátska do Prahy a později byla přestavěna na trať normálního rozchodu.
Železniční trať Jindřichův Hradec – ObrataňŽelezniční trať Jindřichův Hradec – Obrataňregionální dráha v provozu760 mm46 kmPravděpodobně nejznámější úzkokolejná dráha v Česku vede malebnou krajinou jižních Čech od roku 1897/1906. V roce 2017 je dráha celoročně v provozu jako plnohodnotná regionální trať.
Železniční trať Jindřichův Hradec – Nová BystřiceŽelezniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřiceregionální dráha v provozu760 mm33 kmJedna ze tří provozních regionálních úzkokolejných tratí v Česku vede z jihočeského Jindřichova Hradce až k hranici s Rakouskem v Nové Bystřici. V roce 2018 jezdí na trati tři osobní vlaky denně.
Úzkokolejka cukrovaru v Dymokurechzrušená cukrovarská drážka600 mm27,8 kmDélka cukrovarské drážky v Dymokurech se měnila z 8,6 až na 27,8 km.
Úzkokolejka cukrovaru v Židlochovicíchzrušená síť cukrovarských drážek760 mm23 kmRozsáhlá síť úzkokolejek mezi Židlochovicemi, Měnínem, Novým Dvorem a Nosislaví byla v provozu s parními lokomotivami od roku 1901 do roku 1922.
Drážka cukrovaru ve Vlkavě760 mm22,4 kmÚzkokolejka Vlkavského cukrovaru se větvila k nákladištím do Mečíře a Oskořínku. Náspy zrušené drážky jsou v terénu stále patrné.
Osoblaha - Třemešná ve SlezskuOsoblaha - Třemešná ve Slezskuregionální dráha v provozu760 mm20,218 km
Úzkokolejka Slaný–Smečnozrušená zemědělská drážka700 mm16,4 kmPoměrně dlouhá úzkokolejka mezi Slaným a Smečnem sloužila od roku 1904 do roku 1932.
Úzkokolejka Bzenec – Veselí nad Moravou – Tasov790 mm16 kmCukrovarská drážka mezi Bzencem a Veselím nad Moravou zahájila přepravu řepy, řepných řízků, kalů a členů šlechitcké rodiny Chorinských v roce 1881.
Lesní dráha Dětřichov nad Bystřicí – Volárnazrušená lesní dráha700 mm16 kmSložitá síť lesních železniček o rozchodu 700 mm se rozkládala v lesnatých stráních východně od Dětřichova nad Bystřicí.
Úzkokolejka Ondrášov–Dvorcezrušená regionální dráha760 mm15 kmÚzkokolejka vedoucí romantickou dráhou Nízkého Jeseníku patří svým zrušením v roce 1933 k prvním sneseným regionálním drahám v Československu.
Úzkokolejka Králův Dvůr – Koněprusyzaniklá důlní drážka760 mm13 kmÚzkokolejka pro dovoz vápence z Koněpruských lomů do závodu v Králově Dvoře byla později nahrazena normálněrozchodnou vlečkou.
Úzkokolejka Kolín–Býchoryzrušená cukrovarská drážka700 mm11,5 kmCukrovarská drážka z Kolína do Býchor.
Mladějov na Moravě - Hřebeč-dolyMladějov na Moravě - Hřebeč-dolyprůmyslová drážka v muzejním provozu600 mmpřes 10,9 kmNejpozději od roku 1919 vozila z lupkových dolů na Hřebči lupek a také místně těžené uhlí do závodu v Mladějova na Moravě úzkokolejka o rozchodu 600 mm s parní trakcí.
Úzkokolejka Černá–Hůrkazrušená důlní drážka600 mm10,8 kmOd roku 1884 byla budována drážka spojující závod na výrobu tuhy s grafitovými a rašelinnými doly a dalšími provozy v Černé v Pošumaví.
Frýdlant v Čechách - HeřmaniceFrýdlant v Čechách - Heřmanicezrušená regionální dráha750 mm10,467 kmJedna z mála veřejných úzkokolejných tratí v Česku byla zrušena na sklonku socializmu v roce 1984.
Rajnochovická lesní úzkokolejkaobnovená lesní drážka s muzejním provozem700 mm10 kmProvoz Rajnochovické lesní železnice probíhal mezi roky 1906 a 1921, od roku 2017 je trať postupně obnovována s muzejním provozem.
Úzkokolejka Borky–Cikhájzaniklá lesní drážka760 mm9,2 kmJedna z úzkokolejek vybudovaných ve Žďárských vrších po lesní kalamitě v říjnu roku 1930 fungovala pouze tři roky.
Důlní drážka Krbice–Chomutovzrušená důlní drážka600 mm6 kmZrušená důlní úzkokolejka spojující Krbice a Chomutov.
Lesní železnice Františkov–JosefováLesní železnice Františkov–Josefovázrušená lesní drážka700 mm5,942 kmPo neúspěšných pokusech s akumulátorovou lokomotivou byla pro dopravu vozů vzhůru po lesní železnici ve strmých kopcích Jeseníků nad Hanušovicemi od roku 1900 používána animální trakce, dolů jezdily vozy samospádem.
Úzkokolejka Chýnovské vápenkyzrušená průmyslová drážka700 mm5 kmÚzkokolejka vápenky v Chýnově o rozchodu 700 mm.
Úzkokolejka Tillova mlýna v Jeseníku nad Odrouzrušená průmyslová (mlýnská) drážka710 mm4,05 kmDrážka z roku 1872 ze mlýna v Jeseníku na nádraží v Suchdole nad Odroubyla v roce 1900 elektrifikována, v roce 1935 odelektrifikována a do roku 1948 složila její část s humánní trakcí.
Úzkokolejka šamotky ve Zlivi700 mm3,5 kmÚzkokolejka šamotky ve Zlivi o délce 3,5 km disponovala kolejemi o rozchodu 700 mm.
Starší úzkokolejka cementárny v Tlumačovězrušená průmyslová drážka1000 mm3 kmStarší úzkokolejka o rozchodu 1000 mm do zavedení provozu motorových lokomotiv v roce 1907.
Novější úzkokolejka cementárny v Tlumačovězrušená průmyslová drážka600 mm3 kmOd roku 1907 byla starší drážka přerozchodovávána z 1000 mm na 600 mm pro motorové lokomotivy.
Tramvajová síť v mariánských lázníchzrušená tramvajová síť1000 mm2,517 kmTramvaje o rozchodu 1000 mm jezdily v Mariánských Lázních přesně 50 let od roku 1902 do roku 1952.
Úzkokolejka vidnavské šamotkyÚzkokolejka vidnavské šamotkyzrušená průmyslová drážka600 mm2 kmZrušená průmyslová drážka vedla z vidnavské šamotky do necelé 2 km vzdálených kaolinových lomů. Zajímavá je především dodnes zachovaným betonovým tunelem o délce 400 m, který ústí na dně jednoho z lomů.
Úzkokolejka textilky v Josefově dolezaniklá průmyslová drážka750 mm2 kmÚzkokolejka v textilce v Josefově dole o v českých zemích neobvyklém rozchodu 750 mm.
Drážka dolu Quido v Dolním Jiřetíně550 mm1,8 kmDůlní drážka do prvního hnědouhelného dolu Quido (Guido) stála na počátku těžby uhlí, která postupně zlikvidovala celou obec Dolní Jiřetín.
Důlní drážka mezi doly Otto a Wenzel v Teplicíchzrušená důlní drážka474 mm1,7 kmNeobvykle úzká důlní drážka (474 mm) sloužila pro dopravu uhlí mezi doly Otto a Wenzel u Teplic v Čechách.
Úzkokolejka ve Zbýšověnově vybudovaná turistická drážka600 mm1,5 kmPůvodní vlečku ze stanice Zastávka u Brna do dolu Anna u Zbýšova přestavuje od roku 2009 Muzeum průmyslových železnic původem z Mladějova na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm.
Úzkokolejka Bohdíkov - Rychtářův lomÚzkokolejka Bohdíkov - Rychtářův lomzrušená důlní drážka700 mm1,5 kmDrážka z vápenky v Bohdíkově do tzv. rychtářova lomu procházela kopcovitým terénem v údolí Moravy, v letech 1944–1945 dokonce dvojicí tunelů vystavěných válečnými zajatci.
Důlní úzkokolejka v Malých Svatoňovicíchzrušená důlní drážka660 mm1,4 kmElektrifikovaná důlní drážka v Malých Svatoňovicích v Podkrkonoší.
Úzkokolejka vápenka Bohdíkov – Komňátka – Knížecí lomÚzkokolejka vápenka Bohdíkov – Komňátka – Knížecí lomzrušená důlní drážka700 mm1,39 kmÚdaje o vzniku drážky vedoucí z vápenky v Bohdíkově okolo zastávky Komňátka do Knížecího lomu se liší. Uvíděny jsou roky 1907 a 1943.
Úzkokolejka Nučice–Jinočanyzrušená důlní drážka450 mm1,3 kmÚzkokolejka z Nučic do Jinočan měla neobvykle úzký rozchod 450 mm.
Důlní drážka v Horní Bříze475 mm1,2 kmDrážka v kaolinovém dole u Horní Břízy na Plzeňsku.
Úzkokolejka v lomu na Hádechzrušená důlní drážka600 mm1 kmÚzkokolejka v hádeckých lomech sloužila mj. pro převoz vytěženého Vápence z lomu Džungle k vápence a tunely do Růženina lomu.
Úzkokolejka v Kamenné kolonii v Brnězrušená důlní drážka?cca 0,7 kmLomová drážka v městské štěrkově na místě pozdější Kamenné kolonie používala animální trakci. Zrušena byla před výstavbou nouzové dělnické kolonie v roce 1925.
Plzenecká úzkokolejkaPlzenecká úzkokolejkamuzejní dráha600 mm0,55 kmPlzenecká železnice od roku 1994 zachraňuje úzkorozchodná vozidla zejména o rozchodu 600 mm a rozšiřuje nově vybudovanou předváděcí trať v areálu dětskéhio tábora ve Starém Plzenci.
Ševčinská důlní dráhadůlní drářka změněná na turistickou trať600 mm0,23 kmTrať sloužila pro přepravu rudy z Ševčinského dolu na Vojtěšskou úpravnu v Příbrami.
Rašelinová dráha v OsečnéRašelinová dráha v Osečnéfunkční důlní drážka600 mm0,15 kmKrátká drážka původně se dvěma točnami a třemi vozíky slouží pro dopravu slatiny z postupně těženého rašeliniště do lázeňské budovy Dalibor v Lázních Kundratice u Osečné.
Úzkokolejka v továrně Tusculum v BrněÚzkokolejka v továrně Tusculum v Brnězrušená průmyslová drážka600 mmpřes 0,124 kmČtyřkolejná úzkokolejka s humánním pohonem vozíků sloužila v továrně na nábytek Tusculum v brněnském Králově Poli. V roce 2018 byla drážka v souvislosti s výstavbou nových domů zlikvidována.
Úzkokolejka adamovských strojírenÚzkokolejka adamovských strojírenopuštěná stavební drážka760 mm0,085 kmStavební drážku v nepřístupném skalnatém terénu nad továrnou využily Adamovské strojírny při budování staveb spojených se zbrojní výrobou, ukrytých v hlubokých lesích.
Úzkokolejka na Vlhké ulici v BrněÚzkokolejka na Vlhké ulici v Brněprůmyslová drážka bez provozu600 mm0,018 kmKrátká drážka s jednou výhybkou a třemi kolejemi o délce cca 9 msloužila pro přepravu dřeva v areálu Stavebního podniku města Brna.
Ostrava VítkoviceOstrava Vítkoviceprůmyslová drážka v provozu790 mm?Průmyslová drážka v areálu Vítkovických železáren.
Tramvajová síť Liberec - Jablonectramvajová síť v provozu1000 mm?
Břasy - Darovázrušená důlní drážka700 mm?Úzkokolejka vybudovaná firmou J. D. Starck v roce 1871 vedla od nádraží v Břasech k dolu Liewald a později k dalším chemickým a důlním provozům. V roce 1908 elektrifikována, definitivně zrušena 1953.
Tramvajová síť v Bohumínězrušená tramvajová síť760 mm?Trať koňské tramvaje byla v Bohumíně vystavěna v roce 1902, v roce 1916 byla elektrifikována a v roce 1973 zrušena.
Úzkokolejka v Solvayových lomechdůlní drážka změněná na turistickou trať600 mm?Úzkokolejka v Solvayových lomech od roku 1917 sloužila pro přepravu vytěženého vápence k lanovce a tudy dále k železniční vlečce.
Zábavní drážka na Žofíně??O úzkokolejce vybudované v roce 1841 pro pobavení vyšší společnosti na pražském Žofíně je k dispozici žalostně málo informací.
Úzkokolejka na stavbě dráhy Choceň – Otovice760 mm?Stavební úzkokolejka společnosti Hügel & Sager pravděpodobně prakticky v celé délce pozdější hlavní dráhy umožňovala přesun materiálů mezi tunely, zářezy a náspy.
Úzkokolejka v železárnách v Pozorce580 mm?
Úzkokolejka Pražské železářské společnosti na Kladně800 mm?Systém úzkokolejek o rozchodu 800 mm protkával areál železáren (Vojtěšské huti) Pražské železářské společnosti (PŽS) na Kladně.
Důlní úzkokolejka ve Svatavě640 mm?Úzkokolejka dolů Matyáš a Marie Pomocná nedaleko Svatavy na Sokolovsku.
Úzkokolejka v plzeňské Škodovcezaniklá průmyslová drážka500 mm?Průmyslová drážka v plzeňské Škodovce o rozchodu 500 mm.
Úzkokolejka v železárnách v Králově Dvořezrušená průmyslová drážka650 mm?Přes sto let se udržela v provozu síť úzkokolejek v areálu železáren v Králově Dvoře u Berouna o rozchodu 650 mm.
Úzkokolejka v Třineckých železárnách (720 mm)zrušená průmyslová drážka720 mm?Část systému úzkokolejných drážek v Třineckých železárnách disponovala rozchodem 720 mm.
Úzkokolejka v Třineckých železárnáchzaniklá průmyslová drážka800 mm?Část systému úzkokolejných drážek v Třineckých železárnách disponovala rozchodem 800 mm.
Úzkokolejka na stavbě přístavu v Ústí nad Labemzaniklá stavební drážka700 mm?Úzkokolejka společnosti lanna z Prahy sloužila při stavbě přístavu v Ústí nad Labem.
Úzkokolejka na stavbě dráhy v Kladně700 mm?Úzkokolejka společnosti Životský z Prahy sloužila při stavbě železniční trati na Kladně.
Tramvajová síť v Teplicíchzrušená tramvajová síť1000 mm?Od roku 1895 jezdily v Teplicích a později z teplic do Dubí elektrické tramvaje až do roku 1959.
Úzkokolejka železáren v Bystřicizrušená průmyslová drážka590 mm?Zrušená úzkokolejka procházela závodem železáren v Bytřici u Teplic.
Úzkokolejka na stavbě dráhy v Lovosicíchzrušená stavební drážka760 mm?Úzkokolejka společnosti Schön a synové sloužila na stavbě dráhy v Lovosicích.
Důlní úzkokolejka v Pozorcezrušená důlní drážka500 mm?Důlní drážka v Pozorce o rozchodu 500 mm.
Úzkokolejka na stavbě železnice v Karlových Varechzrušená stavební drážka600 mm?Drážka vídeňské společnosti Peregrini sloužila pro přepravu materiálu na stavbě železnice v Karlových Varech.
Úzkokolejka železáren Mannesmann v Chomutovězrušená průmyslová drážka700 mm?Průmyslová drážka v železárnách Mannesmann započala provoz v roce 1898.
Úzkokolejka železárny Poldi Kladnozaniklá průmyslová drážka800 mm?Pozůstatky úzkokolejky Poldi Kladno z roku 1898 byly v opuštěné části areálu patrné ještě v 10. letech 21. století.
Úzkokolejka na stavbě Novohradského tuneluzrušená stavební drážka600 mm?Při stavbě nového Novohradského tunelu u Adamova byla vybudována úzkokolejka sloužící pro potřeby ražby tunelu, průzkumné štoly a skladu střeliva.
Úzkokolejka Kohnovy cihelny v Brně??Drážka v Kohnově cihelně v Brně sloužila pro dopravu hlíny do formovny a k zavážení cihel do pecí.
Stavební úzkokolejka firmy Kubíček v Karlových Varechzaniklá stavební drážka??Úzkokolejka využitá při stavbě druhé koleje železniční trati v Karlových Varech.
Tramvajová síť v Ústí nad Labem1000 mm?Síť elektrických tramvají v Ústí nad Labem existovala mezi roky 1899 a 1970.
Tramvajová síť v Jablonci nad Nisouzrušená městská tramvajová síť1000 mm?Tramvajová síť v Jablonci nad Nisou byla vybudovánma v roce 1900 a postupně byla takřka celá zrušena (mimo trati do Liberce).
Drážka kaolinového lomu v Horní Bříze640 mm?Důlní drážka v lomu u Horní Břízy.
Drážka dolu Ludvík v Chudeřicíchzrušená důlní drážka900 mm?Úzkokolejka provozovaná německou firmou Bartling do povrchového dolu Ludvík v Chudeřicích.
Drážka do dolu Robert 520 mmzrušená důlní drážka520 mm?Důlní drážka hlubinného dolu Robert disponovala elektrickými lokomotivami s trolejí o napětí 240 V.
Drážka do dolu Robert 600 mmzrušená důlní drážka600 mm?Důlní drážka hlubinného dolu Robert disponovala elektrickými lokomotivami s trolejí o napětí 240 V.
Úzkokolejka textilky v Dětřichově u Frýdlantuzrušená průmyslová drážka600 mm?Úzkokolejka textilky v Dětřichově u frýdlantu o rozchodu 600 mm disponovala elektrickou akumulátorovou lokomotivou.
Úzkokolejka cukrovaru v Sokolnicíchzrušená průmyslová drážka600 mm?Po úzkokolejce v Sokolnicích u Brna nezůstalo stejně jako po samotném cukrovaru prakticky nic.
Důlní úzkokolejka v Ledvicíchzrušená důlní drážka700 mm?Úzkokolejka dolu Frauenlob v Ledvicích.
Úzkokolejka dolu Walpurgis v Lahoštizrušená důlní drážka900 mm?Úzkokolejka dolu Walpurgis v Lahošti u Duchcova disponovala rozchodem 900 mm.
Úzkokolejka dolu Richard u Mostuzrušená důlní drážka750 mm?Úzkokolejka povrchového dolu Richard u Mostu provozovaného firmou Berndt.
Tramvajová síť v Mostě a Litvínovězrušená síť elektrických tramvají1000 mm?Úzkokolejná síť tramvají v Mostě a Litvínově byla v provozu od roku 1901 do roku 1961, kdy došlo v souvislosti z odtěžením starého Mostu k přestavbě sítě na normální rozchod.
Úzkokolejka dolu v Habartovězrušená důlní drážka720 mm?Zrušená důlní drážka firmy Friedländer v Habartově u Sokolova.
Úzkokolejka dolu Richard u Chodovazrušená důlní drážka600 mm?Zrušená elektirfikovaná důlní drážka lomu Richard u Chodova.
Stavební drážka na Kladnězrušená stavební drážka600 mm?Úzkorozchodka sloužící při stavbě železnice firmou Hrabě & Co. na Kladně.
Úzkokolejka železáren v Bohumíně 600 mmzrušená průmyslová drážka600 mm?Užší z obou úzkorozchodek železáren v Bohumíně.
Úzkokolejka železáren v Bohumíně 750 mmzrušená průmyslová drážka750 mm?Širší z obou úzkorozchodek železáren v Bohumíně.
Tramvajová trať Ostrava–Hrušovzrušená tramvajová dráha760 mm?Tramvajová trať z Polské Ostravy do hrušova byla elektrifikována v roce 1911.
Úzkorozchodka cementárny v Králově Dvořezrušená průmyslová drážka650 mm?Úzkokolejka v cementárně Králův Dvůr měla rozchod kolejí 650 mm.
Úzkokolejka železáren ve Staré Hutizrušená průmyslová drážka600 mm?Úzkokolejka železáren ve Staré Huti o rozchodu 600 mm.
Stavební drážka v Mladé Boleslavizrušená stavební drážka750 mm?Úzkokolejka firmy Kress z Prahy sloužila na stavbě železnice.
Stavební úzkokolejka v Lounechzrušená stavební drážka600 mm?Úzkokolejka firmy Faigl ze Zlonic sloužila na stavbě dráhy v Lounech.
Úzkokolejka dolu Julius v Souši u Mostuzrušená důlní drážka600 mm?Elektrifikovaná úzkokolejka lomu Julius V u Souše u Mostu.
Stavební drážka ve Vamberkuzrušená stavební drážka760 mm?Stavební drážka firmy Kruliš z Prahy sloužila na stavbě železniční trati ve Vamberku.
Tramvajová síť v Opavězrušená tramvajová síť1000 mm?Elektrické tramvaje brázdily ulice Opavy od roku 1905 do roku 1956.
Stavební drážka v Kamenici nad Lipouzrušená stavební drážka600 mm?Při stavbě úzkokolejky o rozchodu 760 mm byla vybudována stavební úzkokolejka o rozchodu 600 mm firmy Los z Prahy.
Popelová dráha ve Škodě Plzeňzrušená průmyslová drážka785 mm?Smysl popelové drážky ve Škodě Plzeň je autoru zatím nejasný.
Úzkokolejka koksovny Karolinazrušená průmyslová drážka600 mm?Úzkokolejka koksárny v Karolině vznikla v roce 1906 a měla rozchod 600 mm.
Důlní drážka v Srbicíchzrušená důlní drážka600 mm?Úzkokolejka dolu Austria v Srbicích.
Úzkokolejka dolu Clemens u Mostuzrušená důlní drážka600 mm?Úzkokolejka povrchového dolu Clemens u Mostu měla rozchod 600 mm.

Estonsko

Rašelinová dráha v LavassaareRašelinová dráha v Lavassaaretěžební drážka změněná na muzejní trať750 mm60 kmRozsáhlá síť rašelinových drážek v okolí města Lavassaare byla v běžném provozu do roku 2017, kdy začala její likvidace. Část systému je zachována jako estonské železniční muzeum.
Rašelinová dráha v TootsiRašelinová dráha v TootsiZrušená těžební drážka750 mm24 kmSíť elektrifikovaných rašelinových drah u ložisek v Tootsi se od svého dokončení v roce 1924 průběžně rozvíjela a měnila. Po přerozchodování hlavní trati přes Tootsi byla v roce 1983 vystavěna nová spojka k síti úzkokolejek u rašelinových dolů v Lavassaare.

Německo

Zittau - Oybin - Jonsdorfregionální dráha s muzejním provozem750 mm?Trojramenná dráha mezi městy Zittau (Žitava), Jonsdorf a lázněmi Oybin (Ojvín) se nachází v bezprostřední blízkosti českých hranic.

Polsko

Krośniewická úzkokolejkazrušená regionální dráha750 mm160 kmV roce 2002 ustal provoz na úzkokolejné síti v okolí Krośniewic, která patřila od roku 1914 po spojení několika oddělených drážek armádou k nejdelším v Polsku.
Białośliwská úzkokolejkabývalá regionální dráha s turistickým provozem600 mm150 kmDráha budovaná od roku 1893 se stala v době největší slávy roku 1913 se svými 150 km délky nejdelší úzkokolejkou v Polsku.
Białowieżská úzkokolejkaBiałowieżská úzkokolejkalesní dráha s muzejním provozem600 mm130 kmÚzkokolejka někdy také označovaná Hajnówka - Topiło podle posledního provozního úseku (2016) o délce 17 km se původně rozprostírala po mnohem větší ploše Bialowieżského pralesa, kde sloužila od roku 1915 německé armádě pro odvoz dřeva. Všechny větve drážky (Topiłská, Grudecká, Samoszská a další) se sbíhaly ve zpracovatelském závodě v Hajnówce. V roce 2016 byl na jižní větvi turistický provoz.
Bieszczadská úzkokolejkaBieszczadská úzkokolejkalesní drážka s turistickým provozem750 mm75 kmZ někdejší malebné trati podhůřím východopolských Bieszczad na přelomu 1. a 2. tisíciletí zbyl v provozu pouhý zlomek, na kterém probíhá turistický provoz silně kýčovitého charakteru.
Mławská úzkokolejkavojenská a zemědělská drážka v rekonstrukci750 mm74 kmDráha vznikla během několika týdnů jako dílo pruské armády v roce 1915. Základem byla 600 mm drážka cukrovaru v Krásném. Přerozchodování na 750 mm se odehrálov roce 1962.
Úzkokolejka v Piasecznu1000 mm71 km
Zbierská úzkokolejka750 mm69 km
Gryfická úzkokolejkazemědělská drážka s turistickým provozem1000 mm53 kmPřímořská trať v okolí Gryfic nevede k moři, ale prochází malebnými bukovými lesy nedaleko břehů Baltského moř v severozápadním cípu Polska.
Nałęczówská úzkokolejka750 mm53 km
Rogówská úzkokolejka750 mm49 km
Úzkokolejka Przeworsk - Dynów750 mm46 km
Úzkokolejka Tuja - Nowy Dwór750 mm37 km
Úzkokolejka Gniezno - Ostrowocukrovarnická drážka s historickým provozem750 mm33 kmCukrovarnická Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa je v provozu od roku 1883 dosud.
Úzkokolejka Jędrzejów-Pinczów750 mm30 km
Úzkokolejka Koszalin – Manoworegionální dráha s muzejním provozem1000 mm29 kmPůvodní drážka o rozchodu 750 mm z roku 1898 byla přerozchodována společně s Gryfickou úzkokolejkou an rozchod 1000 mm a v běžném provozu tak vydržela do roku 2001.
Úzkokolejka Płociczno-Krusznik600 mm27 km
Úzkokolejka Nasielsk- Pułtuskzrušená drážka?26 kmProvoz ukončen v roce 2001.
Śmigielská úzkokolejkaregionální trať s turistickým provozem750 mm23 kmOd roku 1898 sloužila drážka o rozchodu 1000 mm do roku 1951, kdy byla netradičně přerozchodována na současných 750 mm.
Bytomská úzkokolejkaprůmyslová městská drážka s turistickým provozem785 mm21 km
Strachowická úzkokolejka750 mm20 km
Sochaczewská úzkokolejka750 mm17 km
Úzkokolejka Ełk - Sypitkizemědělská drážka s turistickým provozem750 mm16 kmSeverovýchodopolská úzkokolejka postavená v letech 1910-1918 je jedinou provozní drážkou v širším okolí.
Úzkokolejka Środa-Zaniemyśl750 mm14 km
Źninská úzkokolejka600 mm12 km
Úzkokolejka Czarna Białostocka - Czeremchowa Trybazrušená drážka600 mm8 km
Rudská úzkokolejka785 mm6 km
Pleszewská úzkokolejka750 mm3 km
Úzkokolejka na poloostrově Helarmádní drážka obsluhující opevnění poloostrova Hel600 mm0,5 km
Sompolenská úzkokolejkazrušená drážka750 mm?Provoz ukončen v roce 2001.
Cukrovarnická drážka v Dobrémzrušená cukrovarnická drážka750 mm?Zrušena v roce 2001.
Kruszwická drážkazrušená řepařská drážka750 mm?Zrušena v roce 2002
Opalenická úzkokolejka750 mm?
Piotrkówská úzkokolejka750 mm?
Tuczenská úzkokolejkazrušená drážka750 mm?Provoz ukončen v roce 2001.

Rakousko

Mariazellská dráhaveřejná dráha760 mm91,3 kmElektrifikovaná horská úzkokolejka od roku 1898 vozí především poutníky k poutnímu místu v Mariazell v Rakousku. Trať byla původně propojena s úzkokolejkou Ober-Grafendorf–Gresten.
Úzkokolejka Ober-Grafendorf–Grestenčástečně zrušená a částečně přerozchodovaná regionální dráha760 mm62,34 kmZ původní 62 km dlouhé úzkokolejky je v provozu 25 km přestavěných na normální rozchod mezi stanicemi Wieselburg a Gresten. propojení s Mariazellskou dráhou bylo postupně rušeno do roku 2010.
Úzkokolejka Gmünd–Litschauregionální dráha změněná na turistickou trať760 mm25,261 kmNejstarší za tří větví Waldviertelské dráhy (německy Waldviertlerbahn) vedla původně z Českých Velenic, později z Gmündu do Litschau u českých hranic.
Úzkokolejka Gmünd – Groß Gerungsregionální dráha změněná na turistickou trať760 mm18,928 kmJižní větev Waldviertelské dráhy (německy Waldviertlerbahn) byla do provozu uvedena postupně v letech 1902–1903.
Úzkokolejka Alt Nagelberg – HeidenreichsteinÚzkokolejka Alt Nagelberg – Heidenreichsteinregionální dráha změněná na turistickou trať760 mm13,2 kmOdbočka ze severní větve Waldviertelské dráhy (německy Waldviertlerbahn) vede z Alt Nagelbergu do Heidenreichsteinu u českých hranic.

Rumunsko

VaserVaserlesní drážka v provozu??

Slovensko

Hronec - Stará dolinalesní drážka mimo provoz?114 kmV provozu od roku 1914.
Kysucko-oravská železnicelesní drážka v provozu760 mm110 km
Liptovský Hrádek - Rovienkylesní drážka mimo provoz?104 kmV provozu od roku 1914
Tatranské elektrické železniceregionální dráha turistického typu v provozu1000 mm35 km
Ĺubochňa - Močidlálesní drážka?34 kmV provozu od roku 1903.
Úzkokolejka Vígľaš - KyslinkyÚzkokolejka Vígľaš - Kyslinky760 mm26 kmLesní železnice s přepravou osob byla v úseku Vígľaš - Kyslinka v provozu od roku 1906 (stavba 1905) do roku 1975. Ve Vígľaši se nachází lokomotivní pomník.
Gelnica - Smolnická Huta1000 mm25 kmProvoz ukončen 1965.
Smolník - Velká Kotlina760 mm10 kmProvoz zahájen 1909, ukončen 1959.
Nálepkovo - Tichá Vodalesní železnice mimo provoz760 mm10 kmProvoz zahájen 1906, ukončen 1960.
Makov - Kopanicelesní drážka mimo provoz760 mm6 kmProvoz zahájen v roce 1920.
Trenčianské teplice - Trenčianská TepláTrenčianské teplice - Trenčianská Tepláregionální dráha v provozu760 mm5,4 kmOd 27. 6. 1909 je v provozu úzkokolejná trať na pomezí tramvaje a vlaku od hlavní dráhy z Trenčianské Teplé do koncové stanice Trenčianské Teplice v podhůří Strážovských vrchů. Důvodem pro vybudování dráhy, který trvá dodnes, byla osobní doprava lázeňských hostů a turistů.
Nitranská polní železnice760 mm2 km
Tramvajová síť Bratislavatramvajová síť v provozu1000 mm?
Suchá Hora - Liesek600 mm?
Smolenice - Dobrá Voda600 mm?Provoz zahájen 1901, ukončen 1960.
Katarínkamuzejní lesní železnice600 mm?Od roku 1998 budují za využití původního matriálu ze zrušené drážky Smolenice - Dobrá Voda dobrovolníci muzejní dráhu připomínající někdejší lesní železnici v podhůří Malých Karpat. Odkaz: www.zeleznicka.sk
Úzkokolejky trnavského cukrovaruzrušené průmyslové drážky??

Srbsko

Šarganska OsmicaŠarganska Osmicačást bývalé celostátní dráhy s muzejním provozem760 mm?Malebná úzkokolejka jako část zrušené dráhy Beograd - Sarajevo na srbsko-bosenském pomezí patří k nejkrásnějším drahám svého druhu na světě.

Ukrajina

Boržavská (Iršavská) drážkaBoržavská (Iršavská) drážkaregionální a lesní trať v provozu750 mm106 kmPůvodně především lesní železnice, která pokračuje dvěma větvemi nížinou až k hlavní dráze na břehu řeky Tisy v roce 2017 slouží pouze k osobní dopravě na zlomku původní dráhy v režii ukrajinských drah.
Lesní trať Perečín - polonina Rovnázrušená lesní drážka760 mm64,2 kmPůvodní dráha položená v povrchu silnice Perečín - Svaljava byla v roce 1931 přeložena mimo silnici. Na trati jezdily dvě parní lokomotivy vyrobené v Adamově.
Nová lesní dráha v údolí Vulšavyzrušená lesní drážka760 mm31,1 kmSpolečná dráha pro dopravu dřeva a materiálu do chemičky Bantlin v Perečíně.
Užhorod - Petrovce - pod Papričnýzrušená lesní železnice760 mm17,9 kmLesní drážka na svážení dřeva z okolí Užhorodu.
Lesní trať Tuří Bystrý - Obavský kámenzrušená lesní drážka760 mm14 kmDráha stoupající strmě (cca 500 m na 14 km) od trati Perečín - polonina Rovná (není doloženo propojení tratí).
Lesní dráha u Voročovazrušená lesní drážka760 mm8,5 kmČátečně parní a částečně animální provoz drážky v údolí Vyšního potoka.
Původní lesní dráha v údolí Vulšavyzrušená lesní drážka700 mm7 kmPůvodní lesní drážka údolím Vulšavy u Perečína počátkem 20. století splynula s průmysloviou a lesní drahou továrny Bantlin.
Nová drážka Kamenica nad Uhem - Suchá Huta - pod horou Balovazrušená lesní železnice760 mm4,55 kmLesní dráha pod správou ředitelství lesů v Užhorodě, později převedena pod ČSD.
Původní drážka Kamenica nad Uhem - Suchá Huta - pod horou Balovazrušená lesní železnice700 mm1,8 kmPůvodní lesní drážka údolím Suchého potoka z 90. let 19. století byla v roce 1928 nahrazena novou tratí.
Dětská (pionýrská) železnice v UžhoroděDětská (pionýrská) železnice v Užhoroděregionální a lesní trať v provozu750 mm1 kmPionýrská železnice z roku 1947 byla vystavěna z materiálu ostatních zakarpatských úzkokolejek. Po několika přerušeních provozu vozí v roce 2017 stále děti po břehu řeky Uže v Užhorodě.
Drážka kamenolomu v Kamenici nad Uhemzrušená důlní drážka600 mm0,1 kmÚzkorozchodná dráha ze stanice Kamenica nad Uhem do lomu a síť drážek v lomu.
Předválečné lesní dráhy u Вигоди800 mm?
Poválečné lesní dráhy u ВигодиPoválečné lesní dráhy u Вигодиlesní drážka v provozu750 mm?Vyhodská železnice jako pozůstatek rozsáhlé sítě lesních drážek na severní straně ukrajinských Karpat je typickým zástupcem desítek podobných železnic v minulosti a živoucí historií dřevařství střední Evropy.
Drážka kamenolomu v Užhorodězrušená důlní drážka??Systém úzkorozchodných drážek v užhorodském kamenolomu, bližší podrobnosti nejsou známy.
Stavební drážka v Onokovcíchzrušená stavební drážka600 mm?Stavební drážka v Onokovcích severně od Užhorodu byla využita při stavbách jezů a náhonů pro vodní elektrárny.
Úzkokolejka solných dolů v Solotvinuzaniklá důlní drážka600 mm?Úzkokolejka dolů v Solotvinu sloužila pro přepravu soli z šachty k překladišti na širokorozchodnou trať.


Asie

Arménie

Dětská železnice v JerevanuDětská železnice v Jerevanudětská železnice v provozu750 mm2,1 kmDětská železnice (dříve pionýrská železnice) v Jerevanu je v provozu od roku 1937 a patří tak k nejstarším dětským železnicím sovětského typu na světě. Ze stanice Հայրենիք (Ajrenik) vede do koncové stanice Պիոներական (Pioněrakan). Železnice vede v prudkém svahu západně od města nad řekou Հրազդան (Hrazdan) a pod kanálem, který z řeky odbočuje a přivádí vodu blíže k centru.

Kambodža

Železniční síť v Kambodžicelostátní síť drah v provozu1000 mm?Celostátní síť kambodžských železnic o rozchodu 1000 mm je v roce 2014 již tři dekády mimo provoz a prochází rozsáhlou rekonstrukcí s předpokládaným dokončením v roce 2015 až 2016.

Laos

Železniční síť v LaosuŽelezniční síť v Laosucelostátní síť drah v provozu1000 mm?Celostátní síť drah v Laosu je tvořena jednou dráhou od mostu přes řeku Mekong (dráha přichází z Thajska) po stanici ທ່ານາແລ້ງ (Thanaleng) poblíž hlavního města ວຽງຈັນ (Vientianne) o délce 3,52 km a rozchodu 1000 mm.

Thajsko

Železniční síť v Thajskucelostátní síť drah v provozu1000 mm?Celá státní síť železnic v Thajsku má jednotný rozchod 1000 mm.

Vietnam

Železniční síť ve Vietnamucelostátní síť drah v provozu1000 mm?Celá státní síť železnic ve Vietnamu má jednotný rozchod 1000 mm.


??


Zdroje

  1. Liebich, R.: Úzkokolejky, Schmalspurbahn, Narrow Gauge Railway. Dostupné z http://www.uzkokolejky.estranky.cz/.
  2. Beneš, K.: Železnice na Podkarpatské Rusi. Nadatur, 1995. Vydání první. ISBN 80-85884-32-1.
  3. Bauer, Z.: Úzkorozchodné železnice v průmyslu a zemědělství. Corona, 2003. Vydání první. ISBN 80-86116-22-0.
  4. Řihánek, M.: Úzkokolejka z Bzence – Mor. Písku do Veselí nad Moravou a Tasova. Dostupné z http://www.starybzenec.cz/zeleznice/.
  5. Hájek, R., Suchomel, J.: Jáma Jaroslav, též Tuchlovice či Nosek. Dostupné z http://hornictvi.kladnominule.cz/jaacutema-jaroslav.html.
  6. Hájek, R.: Železárny - Kladno minulé. Dostupné z http://www.kladnominule.cz/fotografie/zelezarny.
  7. Badber.blog.cz: 700 mm v Komňátce. Dostupné z http://badber.blog.cz/1101/700-mm-v-komnatce.
;

Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 25. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 5. 2018 a zobrazen celkem 4570×, naposledy dne 21. 5. 2018 v 11:17.

Texty na téma Databáze úzkokolejek

Zpět | Nahoru

Šarganska Osmica
Téma:
Šarganska Osmica
Podle legendy bylo vytýčení trati tak složitým problémem, že byla zajatým rakousko-uherským inženýrům odsouzeným po válce k doživotním pracem nabídnuta svoboda…
Úzkokolejka Септември - Добринище
Téma:
Úzkokolejka Септември - Добринище
Úzkokolejka Septemvri - Dobrinište Prameny Úzkorozchodná trať Septemvri - Dobrinište, dostupné z webu http://spvd.cz/index.php/bulharsko/uzkorozchodna-t…
Bieszczadská úzkokolejka
Téma:
Bieszczadská úzkokolejka
Bieszczadská úzkokolejka Rzepedż - Smolnik - Nowy Lupków - Przysłup Přestože nepatří nejvýchodnější cíp Polska ani k Sudetám ani k Zakarpatí, tedy dvěma n…
Białowieżská úzkokolejka
Téma:
Białowieżská úzkokolejka
Historie Budování sítě úzkokolejných drah v Białowieżském pralese začalo v rtoce 1915, kdy obsadila dnešní východní Polsko (tehdy patřící k Rusku) německá ar…
Rašelinová dráha v Osečné
Téma:
Rašelinová dráha v Osečné
Krátká úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm slouží v Lázních Kundratice, místní části města Osečné, pro dovoz slatiny z rašeliniště do koupelí v budově Dali…
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Téma:
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fragment prakticky neznámé průmyslové drážky o rozchodu 600 mm se nachází ve dvoře objektu Vlhká 7 v Brně, v těsném sousedství první brněnské elektrárny. …
Rašelinová dráha v Tootsi
Téma:
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v estonském Tootsi byla úzkokolejným systémem drážek určených k dovozu rašelin z povrchových dolů do zpracovatelského závodu na okraji obc…
Rašelinová dráha v Lavassaare
Téma:
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare je z větší části zrušená síť úzkokolejných tratí pro těžbu a dopravu rašeliny na překladiště a do zpracovatelského závodu v Too…
Dětská železnice v Užhorodě
Téma:
Dětská železnice v Užhorodě
Dětská železnice v Užhorodě na Zakarpatské Ukrajině je mírně přes 1 km dlouhá úzkokolejná trať o rozchodu 750 mm, která slouží jako zábavní a v minulosti t…
Plzenecká železnice
Téma:
Plzenecká železnice
Jako Plzenecká železnice bývá označována úzkorozchodná muzejní dráha o rozchodu 600 mm a současně muzeum průmyslových drah na jihozápadním okraji Starého Plz…
Boržavská úzkokolejka
Téma:
Boržavská úzkokolejka
Železniční trať Виноградів–Берегове–Хмільник–Іршава–Камянка–Кушниця Číslo trati: Rozchod: původně 760 mm, dnes 7…
Úzkokolejka vidnavské šamotky
Téma:
Úzkokolejka vidnavské šamotky
Zrušená úzkokolejka do šamotky ve Vidnavě byla v provozu od roku 1921 do roku 1955, kdy byla zrušena, její četné pozůstatky však lze za zrušenou továrnou n…
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Téma:
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Popis Druhá nejznámější česká úzkokolejka vede ze stanice Třemešná ve Slezsku do stanice Osoblaha.…
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Téma:
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Prakticky zcela neznámá úzkokolejka byla vybudována v 70. letech 20. století ve strmém terénu nad Adamovskými strojírnami, aby umožnila dopravu stavebního …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: JzAČas: 14. 5. 2018, 12:54
Díky, na úzkokolejce Kateřina u Soosu jsem byl před 14 dny, chystám o ní článek v nejbližší době.

Autor: AdamČas: 14. 5. 2018, 10:9
Dobrý den,

na dovolené jsme jeli úzkokolejkou vedle rezervace SOOS, kterou jsem v seznamu nenašel: http://www.csimc.cz/soos.php

Autor: VasekČas: 17. 4. 2018, 20:36
Na další drážky je pro mě jednodušší vloži mapový odkaz:
https://mapy.cz/zakladni?x=13.9879761&y=49.6834820&z=16&source=base&id=1717757
https://mapy.cz/zakladni?x=14.1483723&y=49.9743957&z=17&source=muni&id=3640&q=jan%20pod%20skalou
+ koňka Linec - Č. Budějovice



Stránka: