![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Dětská železnice v Brně |
Dětská železnice v Brně byla dočasná úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm vystavěná v areálu brněnského výstaviště jako atrakce pro děti v rámci první Výstavy československého strojírenství v roce 1955. HistorieOkolnosti vzniku v pořadí druhé dětské železnice na brněnském výstavišti jsou zahaleny tajemstvím. Ačkoliv se snahy o vybudování úzkokolejky pro děti v Brně opakovaly prakticky po celé 20. století, ve skutečnosti nebylo nikdy dosaženo úspěchu v podobě stálé dráhy sloužící dětem nebo dokonce provozované alespoň částečně dětmi. V roce 1928 byla v rámci Výstavy soudobé kultury v Československu na výstavišti zřízena železnička o rozchodu 381 mm, podobná drážce ve vídeňském Prateru, po skončení výstavy byla ovšem opět demontována. Historie se opakovala o čtvrtstoletí později, kdy byla po vzoru SSSR v souvislosti se zakládáním pionýrských železnic, které tehdy vznikaly v celé východní Evropě, vystavěna další drážka. Přestože vznikla zřejmě již před rokem 1955 (pravděpodobně v roce 1954, kdy bylo výstaviště po odstávce znovu otevřeno jako park kultury a oddychu), v roce 1955 byla nicméně doložitelně v provozu při příležitosti první Výstavy československého strojírenství. Jediná dieselová lokomotiva byla stylizována jako parní stroj, čemuž odpovídal i mohutný kouř vycházející z komína. Tahala otevřené vagónky pojmenované podle měst v ČSR, pravděpodobně podle toho, kde se nacházela jednotlivá ředitelství tehdejších správ drah (provozní obvod Brno tehdy patřil pod Správu dráhy v Bratislavě). Ačkoliv bývá železnička z 50. let někdy označována jako pionýrská dráha, zřejmě nešlo o pionýrskou železnici v obvyklém smyslu, tj. dráhu, na které se na své zaměstnání připravovali budoucí železničáři z řad dětí a mládeže tak, že zajišťovali většinu provozních profesí. Informace o ukončení provozu není známá, avšak celá souprava později zmizela. O výstavbě klasické pionýrské železnice se nicméně v Brně i nadále uvažovalo, konkrétně v parku Lužánky. Údajně byla dokonce vyrobena dieselová lokomotiva (zda jde o stejný kus, který v roce 1955 vozil účastníky strojírenské výstavy, není známo), jež posléze nějakou dobu stála v suterénu Domu pionýrů v Lužánkách, kde její stopa doposud končí (pravděpodobně byla sešrotována). PopisO podobě dráhy není autorům článku mnoho známo. Doložena je jedna dieselová lokomotiva a pět otevřených osobních vozů o rozchodu 600 mm. Trať vedla od zadní části pavilonu A do prostoru tehdy teprve částečně zrušených zahrad zahrnutých do areálu výstaviště ve 20. letech 20. století. Nezodpovězená zůstává celá řada otázek: jak byla železnice dlouhá, jak vypadala kolejová síť, kdy přesně byla vystavěna a demontována, kdo zajišťoval její provoz a které ze šesti správ ČSD přišla zkrátka, když vozů bylo pouze pět? Prosíme čtenáře pamětníky, kteří by mohli přispět jakoukoliv informací z neznámé historie brněnské dětské dráhy, aby nám vložili informaci do komentáře pod článkem nebo zaslali mailem na adresu spravnym.smerem@seznam.cz. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 11. 9. 2018 byl naposledy upraven dne 11. 9. 2018 a zobrazen celkem 1846×, naposledy dne 24. 2. 2019 v 6:28.
|