Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Huť Klamovka
Dětská železnice v Brně
Bytový dům Podnásepní 2
Úzkokolejka Kateřina
Kaple sv. Jana Křtitele v Boru
[R] sum
[R] quit
[R] logical
[R] exists
Koločavská úzkokolejka
Fotka

Adamovské strojírny


Faktografie

Založeno:1890
Zrušeno:
Výroba:chladící zařízení, automobily, lokomotivy, mostní konstrukce, raketové systémy, tiskařské stroje, výdejní stojany PHM aj.
Zaměstnanců:max. ?
Vlečka:ano

Historie

Strojírna v Adamově postupně vznikla v 60. a 70. letech 19. století jako nástupnický podnik adamovských železáren. Výroba železa, kterou v Adamově a okolí několikk staletí provozoval šlechitcký rod Lichtensteinů přestala prosperovat ve srovnání s konkurencí především ze severní Moravy, jež měla k dispozici kamenné uhlí - podstatně levnější a efektivnější než adamovské dřevěné uhlí. V roce 1877 proto dochází k definitivnímu ukončení výroby železa a následně prudkému rozvoji strojírenské výroby v Adamově.

Podrobný článek o historii strojírenství v Adamově připravujeme.

Zdroje

  1. Kreps, M.: Dějiny Adamovských železáren a strojíren do roku 1905. Blok brno, 1976.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 26. 5. 2018 a zobrazen celkem 3682×, naposledy dne 19. 9. 2018 v 5:37.

Texty na téma Adamovské strojírny

Zpět | Nahoru

Úzkokolejka Adamovských strojíren
Téma:
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Prakticky zcela neznámá úzkokolejka byla vybudována v 70. letech 20. století ve strmém terénu nad Adamovskými strojírnami, aby umožnila dopravu stavebního …
Druhý Adamov
Téma:
Druhý Adamov
Nikdo nepochybuje o tom, že Adamov je zvláštní místo k životu. Ale jako by nebylo dost jednoho města s jeho oprýskanými zdmi, bizarními továrnami vrostlými d…
Prostřední vodojem Adamovských strojíren
Téma:
Prostřední vodojem Adamovských strojíren
Prostřední z trojice technických vodojemů sloužících někdejším Adamovským strojírnám má válcový tvar o poloměru přibližně 3,5 m a hloubce nádrže 4 m (odhad…
Střední odborné učiliště strojírenské Adamov
Téma:
Střední odborné učiliště strojírenské Adamov
Historie Základy učiliště v Josefově u Adamova spadají do roku 1950, kdy byly dřevěné baráky v Josefově (vystavěné původně firmou Baraba provádějící v údolí…
Industrie
Téma:
Industrie
Často opomíjeným a přesto významným druhem architektury je architektura industriální. Zejména továrny z konce 19. století často předčí kostely a zámky nejen …
Konzervárna v Moynaqu
Téma:
Strojírenský průmysl
Průmysl výroby strojů, dopravnbích prostředků a zařízení. …
Továrny v údolí Svitavy
Téma:
Továrny v údolí Svitavy
Průmysl byl od počátků závislý na vodě (technologické a jako zdroji levné energie) a dopravě. Proto nikoho nepřekvapí, že v kopcovatém terénu na pomezí jižní M…
Adamov
Téma:
Adamov
Nenapodobitelné město, formované průmyslovým závodem ve stísněných podmínkách člnitého terénu na západním okaji Moravského krasu. Ze dna hlubokého údolí se…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: Jaroslav BudišČas: 23. 5. 2018, 15:23
Článek je plný nepřesností. Autor by se měl podíval do některé z knih, které jsou k dispozici. Z železářské výroby přešli Lichtenštejnové na strojírenství už v 60. letech 19. století. Své zemědělské stroje prodávali do celé Evropy. Od roku 1880 byly strojírny pronajaty firmě Maerky, Bromovský a Schulz, která dodávala např. chladírenská zařízení pro velké námořní lodě, např. i pro R-U vlajkovou loď Viribus Unitis. Byl zde 1889 vyroben první automobil na světě se čtyřdobým spalovacím motorem - Marcusův automobil.atd. V letech 1924 - 1929 Byla Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů největším dodavatelem lokomotiv řady 423 pro Československé státní dráhy atd.
Podobné nepřesnosti jsou u zbrojní výroby, krytů, učiliště apod.



Stránka: