Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka

Nové objevy v Novém Lískovci


5. 5. 2011
Bohunický kampus.Odpoledne po doktorském semináři se ještě nechtělo naklonit k večeru a tak jsem po dlouhé době nechal na pár hodin povinnosti běžet a pohroužil se do spleti brněnských ulic. Tentokrát mě zaujala strohá béžová budova v Novém Lískovci, ve které jsem z dálky tušil nemocnici z přelomu 50. a 60. let 20. století. Zamířil jsem pěšky nahoru do kopce a na cestu si koupil kokosové trubičky.

Tajemný bazén v Lískovci.Už řadu let se na ni dívám z trolejbusu při svých cestách do bohunického univerzitního kampusu, vzhůru na úbočí strmého kopce, nikdy jsem ale nestál v ulici přímo před ní. Protože takových ulic už v Brně mnoho není, protože bylo zorvna výjímečně hezky a protože se mně zdála od začátku zajímavá, vyrazil jsem v paprscích zapadajícícho slunce vzhůru ze zastávky Čtvrtě.

Po ulici s výmluvným jménem Úpatní (kolem uličky Palouk) jsem došel až na uježděnou cestu, která vypadala nejvíc jako stezka k zahrádkářské kolonii. Naproti mým očekáváním ale nekončila drátěnou brankou, nýbrž vedla do zvláštního údolíčka. Za poslední stavbou, luxusní vilkou již na okraji lesa s výhledem na Brno, která musí být ideálním místem pro život, jsem vstoupil na zvláštní území: v poměrně prudkém svahu se tyčily zdánlivě nesmyslně terasovité plošinky a náspy, skoro jako pozůstatky nějaké dávné drážky, nebo spíše lanovky. Sem tam ze země vyčnívala kamenná lavička a společně s křovinami, kterými území přecházelo v les, dávala tušit, že jde o zvláštní zpustlou zahradu. Zlatým hřebem byl vypuštěný bazén. Koupání pod širokými korunami stromů, v zapadlém údolí vonícím trávou, s výhledem na město v hloubce pod sebou - to musel být zážitek!

Komu kdysi patřil tento zajímavý pozemek? Kdo vybudoval zahradu v tak strmém svahu, daleko za městem, s výhledem, ale bez pořádného přístupu? A proč sem nyní můžu volně proniknout? Stoupal jsem výš po kaskádách mlčenlivou krajinou a s údivem jsem zaznamenal, že čím výše jsem, tím je zahrada kultivovanější a světlejší - přibyly nové trávníky, mulče, pískem vyspané stezky až jsem nakonec stál v krásném - a veřejném - parku.

Univerzitní kampus v Bohunicích.Krásnou stezičkou mezi čerstvě olistěnými buky a duby jsem pak pokračoval po úbočí kopce na sever, překvapen a potěšen svým objevem probouzející se »země nikoho«. Z neznámého parku se nabízela plejáda výhledů na nový kampus, kontroverzní to univerzitní dílo, a nakonec jsem neodolal a vylezl na rozložitou lípu, abych pořídil také několik panoramatických snímků svého působiště. No není tam krásně?

Související články:
Luxusní vila po cestě z kampusu
Článek:
Luxusní vila po cestě z kampusu
24. 1. 2012
Kalamita 18. března
Článek:
Kalamita 18. března
18. 3. 2013

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Uni
Text: Dobrý den,
mám fotografii tohoto nádraží / zastávky.
S pozdravem
Urban
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor: alt
Text: Nechtěli byste doplnit chybějící fotky u článku "Textilní továrna Kras"? Jsou místo nich jen chybové hlášky.
Číst

Autor: Jaroslav Budiš
Text: Článek je plný nepřesností. Autor by se měl podíval do některé z knih, které jsou k dispozici. Z železářské výroby přešli Lichtenštejnové na strojírenství už v 60. letech 19. století. Své zemědělské stroje prodávali do celé Evropy. Od roku 1880 byly strojírny pronajaty firmě Maerky, Bromovský a Schulz, která dodávala např. chladírenská zařízení pro velké námořní lodě, např. i pro R-U vlajkovou loď Viribus Unitis. Byl zde 1889 vyroben první automobil na světě se čtyřdobým spalovacím motorem - Marcusův automobil.atd. V letech 1924 - 1929 Byla Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů největším dodavatelem lokomotiv řady 423 pro Československé státní dráhy atd.
Podobné nepřesnosti jsou u zbrojní výroby, krytů, učiliště apod.
Číst