Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Nová Langova tkalcovna Bučovice
Pozemní lanovka na Montjuïc
Kino Svitava
Železniční trať Svitavy – Žďárec u Skutče
Cotos (žst)
Vaquerizas (žst)
Dos Castillas (žzast)
Puerto de Navacerrada (žst)
Collado Albo (žst)
Siete Picos (žst)
Fotka

Návštěva v Banské Bystrici


10. 1. 2020
S Lenkou a Vejou z Banské Bystrice jsme se seznámili v listopadu na CVVZ v Náchodě. A protože jsou obě nejen milé, ale taky zajímavé, splnili jsme druhý lednový víkend svůj slib a vydali se za nimi na návštěvu do Banské Bystrice. Vzhledem k tomu, že jde o šesté největší slovenské město, bylo jasné, že zajímavých cílů tu budeme mít víc než dost.

Cesta z Brna do Bystrice je vlakem dlouhá. A z Plzně (odkud jel Ič) ještě skoro dvakrát delší. Než jsme se dostali do cíle, stihli jsme se seznámit s Marinou, která píše bakalářskou práci o urbexu v Brně, popovídat si o všem možném a dokonale zatmět.
Cesta z Brna do Bystrice je vlakem dlouhá. A z Plzně (odkud jel Ič) ještě skoro dvakrát delší. Než jsme se dostali do cíle, stihli jsme se seznámit s Marinou, která píše bakalářskou práci o urbexu v Brně, popovídat si o všem možném a dokonale zatmět.
Před půlnocí jsme dorazili na hlavní nádraží v Banské Bystrici.
Před půlnocí jsme dorazili na hlavní nádraží v Banské Bystrici.
Holky už na nás čekaly - a přesto, že už bylo docela pozdě a z cesty jsme byli pořádně unavení, hned pro nás měly nachystaný program. Navíc jsme je museli poučit, že Brno neleží v Čechách!
Holky už na nás čekaly - a přesto, že už bylo docela pozdě a z cesty jsme byli pořádně unavení, hned pro nás měly nachystaný program. Navíc jsme je museli poučit, že Brno neleží v Čechách!
Nad Bystricí se skví socha partyzána od Karola Dúbravského z roku 1964. My jen kyneme na pozdrav a stoupáme nahoru po lesní cestě na kopec Urpín.
Nad Bystricí se skví socha partyzána od Karola Dúbravského z roku 1964. My jen kyneme na pozdrav a stoupáme nahoru po lesní cestě na kopec Urpín.
Naším cílem je tajemný kostelík povýšení svatého kříže, který v mlze a tmě působí všelijak, jen ne mírumilovně.
Naším cílem je tajemný kostelík povýšení svatého kříže, který v mlze a tmě působí všelijak, jen ne mírumilovně.
Na zpáteční cestě se mně kamarádi schovali, takže jsem zabloudil a našel zajímavý historický objekt (grófův dům) v ulici Pod Urpínom.
Na zpáteční cestě se mně kamarádi schovali, takže jsem zabloudil a našel zajímavý historický objekt (grófův dům) v ulici Pod Urpínom.
Sova je dnes bez večeře.
Sova je dnes bez večeře.
V pátek jsme ještě stihli rychlou prohlídku centra města s vánočním stromem na náměstí.
V pátek jsme ještě stihli rychlou prohlídku centra města s vánočním stromem na náměstí.
Bydlení jsme díky Veje s Lenkou měli zajištěné v krásné prvorepublikové ulici Československej armády.
Bydlení jsme díky Veje s Lenkou měli zajištěné v krásné prvorepublikové ulici Československej armády.
Městský hrad v Banské Bystrici neobvykle uzavírá přímo horní část hlavního náměstí Slovenského národního povstání.
Městský hrad v Banské Bystrici neobvykle uzavírá přímo horní část hlavního náměstí Slovenského národního povstání.
Jeho opačné straně dominuje temný památník obětí války z řad Rudé armády.
Jeho opačné straně dominuje temný památník obětí války z řad Rudé armády.
U obrněného vlaku SNP jsem si zavzpomínal na to, jak jsme sem před dvanácti roky doputovali na zimním táboře Sedm let v Tibetu.
U obrněného vlaku SNP jsem si zavzpomínal na to, jak jsme sem před dvanácti roky doputovali na zimním táboře Sedm let v Tibetu.
Sobotní ráno a téměř liduprázdné náměstí.
Sobotní ráno a téměř liduprázdné náměstí.
Kdybychom tehdy tušili, že se na nás valí pandemie s uzavírkami restaurací a obchodů, mnohem víc bychom si byli vážili i toho ospalého sobotního života ve městě.
Kdybychom tehdy tušili, že se na nás valí pandemie s uzavírkami restaurací a obchodů, mnohem víc bychom si byli vážili i toho ospalého sobotního života ve městě.
Sobotní odpoledne patřilo zejména urbexovým průzkumům. Holky nás vzaly do údolí řeky Bystrice ke Karlovu. Začínáme ovšem na Strieborném náměstí u (polo)opuštěného obchodního domu.
Sobotní odpoledne patřilo zejména urbexovým průzkumům. Holky nás vzaly do údolí řeky Bystrice ke Karlovu. Začínáme ovšem na Strieborném náměstí u (polo)opuštěného obchodního domu.
Někdy je nám zatěžko od sebe odlišit historické dílny, továrničky a ozdobné vilky. Slovenská architektura z dob průmyslové revoluce se od té české přece jen trošku liší a občas jednoduše tápeme. Toto byla pravděpodobně jedna z budov proslulého měděného hamru.
Někdy je nám zatěžko od sebe odlišit historické dílny, továrničky a ozdobné vilky. Slovenská architektura z dob průmyslové revoluce se od té české přece jen trošku liší a občas jednoduše tápeme. Toto byla pravděpodobně jedna z budov proslulého měděného hamru.
Po Lazovné ulici přicházíme až ke splavu na Bystrici, který nadržoval vodu pro celou soustavu náhonů měděného hamru.
Po Lazovné ulici přicházíme až ke splavu na Bystrici, který nadržoval vodu pro celou soustavu náhonů měděného hamru.
Načším dnešním cílem jsou pozůstatky lanovky, která vedla od vápencového lomu v kostiviarské severně od města až do cementárny na Partizánské cestě.
Načším dnešním cílem jsou pozůstatky lanovky, která vedla od vápencového lomu v kostiviarské severně od města až do cementárny na Partizánské cestě.
Lanovka dlouhá přes čtyři kilometry sloužila k dopravě vápence a slinků z lomu na úbočí kopce Laskomer do cementárny od roku 1958.
Lanovka dlouhá přes čtyři kilometry sloužila k dopravě vápence a slinků z lomu na úbočí kopce Laskomer do cementárny od roku 1958.
Tudy opouštěly zavěšené vozíčky s vápencem pevnou zem, aby přes Rudlovou zamířily k pecím.
Tudy opouštěly zavěšené vozíčky s vápencem pevnou zem, aby přes Rudlovou zamířily k pecím.
Dnes je stanice lanovky opuštěná a stala se zázemím nejrozmanitějším umělcům a kriminálníkům.
Dnes je stanice lanovky opuštěná a stala se zázemím nejrozmanitějším umělcům a kriminálníkům.
Do zásobníků nad našimi hlavami se materiál dostával z výše položeného lomu zřejmě nějakým druhem dopravníků.
Do zásobníků nad našimi hlavami se materiál dostával z výše položeného lomu zřejmě nějakým druhem dopravníků.
Umění se tu překrývá v několika vrstvách.
Umění se tu překrývá v několika vrstvách.
Mimo jiné se nákladní lanovka stala odkladištěm všeho nepotřebného odpadu, co ho Bystričani mají.
Mimo jiné se nákladní lanovka stala odkladištěm všeho nepotřebného odpadu, co ho Bystričani mají.
Nad některými výjevy si lámeme hlavy marně.
Nad některými výjevy si lámeme hlavy marně.
Nicméně část nápadů nelze než hodnotit obdivně.
Nicméně část nápadů nelze než hodnotit obdivně.
Upřímně by tu nikdo z nás nechtěl být v noci sám.
Upřímně by tu nikdo z nás nechtěl být v noci sám.
Místy totiž banskobystrická lanovka působí opravdu depresivně.
Místy totiž banskobystrická lanovka působí opravdu depresivně.
A jindy jako z jiného světa.
A jindy jako z jiného světa.
Zde se vyřádil zedník - pijan.
Zde se vyřádil zedník - pijan.
Konvička.
Konvička.
V provozu byla lanovka do roku 2002, kdy společnost Holcim cementárnu uzavřela.
V provozu byla lanovka do roku 2002, kdy společnost Holcim cementárnu uzavřela.
Na trase lanovky dlouhé 4187 m bylo 33 stožárů, které poskytovaly podporu 164 vozíkům o objemu 0,8 m3 (1,0 m3 od roku 1970).
Na trase lanovky dlouhé 4187 m bylo 33 stožárů, které poskytovaly podporu 164 vozíkům o objemu 0,8 m3 (1,0 m3 od roku 1970).
Fialová srnka pije asfalt z hrnka?
Fialová srnka pije asfalt z hrnka?
Pohled na sever na vrchol Horný diel vysoký 995 m. Níže po jeho úbočí šplhá k Harmanci známá železniční trať.
Pohled na sever na vrchol Horný diel vysoký 995 m. Níže po jeho úbočí šplhá k Harmanci známá železniční trať.
Část opuštěných budov pomalovali sprejeři, kteří se poněkud lacině pokoušeli vyvolat dojem jakéhosi kultu sebepoškozování.
Část opuštěných budov pomalovali sprejeři, kteří se poněkud lacině pokoušeli vyvolat dojem jakéhosi kultu sebepoškozování.
Fasáda budvy lanovky pak posloužila jako plocha pro reklamní poutače.
Fasáda budvy lanovky pak posloužila jako plocha pro reklamní poutače.
Opouštíme lanovku a scházíme po ulici Medený Hámor ke skutečnému měděnému hamru.
Opouštíme lanovku a scházíme po ulici Medený Hámor ke skutečnému měděnému hamru.
Chátrající objekt ukrývá budovy různého stáří.
Chátrající objekt ukrývá budovy různého stáří.
Nakouknout dovnitř se dá nejjednodušeji střechou. Také v Banské Bystrici si svojí průmyslové historie nijak zvlášť neváží a proto čeká budova hamru na svůj neblahý osud.
Nakouknout dovnitř se dá nejjednodušeji střechou. Také v Banské Bystrici si svojí průmyslové historie nijak zvlášť neváží a proto čeká budova hamru na svůj neblahý osud.
Stala se jakýmsi živoucím smetištěm.
Stala se jakýmsi živoucím smetištěm.
Budovy měděného hamru vyrůstaly na soutoku Laskomerského potoka (Laskomeru) a Bystrice (Bystričky) od roku 1495. Tuto odhadujeme na konec 18. století.
Budovy měděného hamru vyrůstaly na soutoku Laskomerského potoka (Laskomeru) a Bystrice (Bystričky) od roku 1495. Tuto odhadujeme na konec 18. století.
Z výroby mědi tady už mnoho nezbylo, ale nacházíme rozkošný budík značky Prim.
Z výroby mědi tady už mnoho nezbylo, ale nacházíme rozkošný budík značky Prim.
Kamenné zdivo a tašky bobrovky přímo čiší historií a atmosférou uherských průmyslových staveb ranného novověku.
Kamenné zdivo a tašky bobrovky přímo čiší historií a atmosférou uherských průmyslových staveb ranného novověku.
Jedna z posledních a notně strádajících budov měděného hamru.
Jedna z posledních a notně strádajících budov měděného hamru.
Za soumraku se vracíme do města. Čeká nás náš dnešní poslední průzkum, opuštěný bytový dům na Krížne ulici 17.
Za soumraku se vracíme do města. Čeká nás náš dnešní poslední průzkum, opuštěný bytový dům na Krížne ulici 17.
Fasáda zmírajícího domu.
Fasáda zmírajícího domu.
Vstup je tentokrát zajištěn ze dvora po tlejícím pásu stavebního dopravníku.
Vstup je tentokrát zajištěn ze dvora po tlejícím pásu stavebního dopravníku.
Z dvorního traktu domu už nezbylo mnoho.
Z dvorního traktu domu už nezbylo mnoho.

Zdroje

  1. Fajčíková, K.: Pred 60 rokmi spustili do prevádzky visutú lanovku do cementárne Čítajte viac: https://mybystrica.sme.sk/c/20961399/pred-60-rokmi-spustili-do-prevadzky-visutu-lanovku-do-cementarne.html. Dostupné z https://mybystrica.sme.sk/c/20961399/pred-60-rokmi-spustili-do-prevadzky-visutu-lanovku-do-cementarne.html.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Aşgabat (TM).

Datum: 16. 8. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Gálffy D
Text: 1978-1980 Rebešovice veľ.roty Vajgel,somnou služil voj.Papež,z Karviny,voj.Karpel z Oravy,rok mladší slob.Kočan hláte sa!!!
Číst

Autor: *
Text: Ty dveře mezi pokoji jsou posuvné. Pokud jsou celozapouzdřené (zasouvají se do zdi) tak je jejich dodatečné zbudování dost nepravděpodobné. Bohužel chybí foto z druhé strany. Naopak u té koupelny bych nevylučoval, že šlo až o pozdější úpravu. Tam by asi pomohlo vědět, kdy byl Husovidích vybudován vodovod a kanalizace. Ale v okrajových částech Brna jsou domy, které koupelnu neměly. Např. v horních Husovicích je skupina dvojdomků prý z 50. let, kde koupelny nejsou. Viděl jsem tam sprchový kout v kuchyni.
Číst

Autor: Čenda z podhůří Orlických hor
Text: Smutný pohled na kdysi kouzelný objekt, smutný výsledek bohužel realizované představy blouznivého Havla o ráji na zemi, kde vše bude v rukou soukromníků.
Číst

Autor: Martin Špitalský
Text: Dobrý den,
jak zde píše pan Maleček o drážce v cihelně ve Vyškově, potažmo v Dědicích, tak jsem zkoušel bádat. V dědicích bývali 2 cihelny. Jedna o které zde pan Maleček píše a druhá Markova cihelna. O té první jsem žádný důkaz o drážce nenašel. Ale našel jsem důkaz že v Markově cihelně byla drážka. Jednak letecký snímek z roku 1961 a jednak teď v muzeu Vyškov probíhá výstava o archeologických nálezech spjatými s touto cihelnou a jsou tam dobové fotky na nichž je taky drážka vidět.
Číst

Autor: Sláva Prokůpek
Text: údržbář 1984-86 od výměny žárovky přes malování- nátěry, po obsluhu agregátů, vzduchotechniky, chlazení, kotlů a topení, prostě práce všeho druhu.....no toto... tam to dopadlo....
Číst