Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka na Vlhké ulici
Vlečka Brno dolní nádraží - šrotiště
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Sklady střeliva na ostrově Länsi-Mustasaari
Dům U sedmi Švábů
Dětská železnice v Užhorodě
Podzemní pískovna Indiánka
Prokopova vila
Stínadelské šestnáctero
Fotka

Sudety: Radiměř s Renčou


10. 2. 2010
Sudety s Renčou.Jako loni, vyrazili jsme i letos s Renčou na zimní celodenní výlet. Po Touboři, která byla naším cílem minulý rok, jsme si letos vybrali vzdálenější cíl. Z Hradce nad Svitavou jsme na sněžnicích putovali přes zamrzlé pláně (pěkná makačka) a kousek stopem přes Svojanov do Bystrého u Poličky, které je nejsevernější zastávkou IDS-JMK.

Sudety s Renčou.Asi už nikdy se nezbavím zvláštního pocitu, který mě opakovaně táhne do Sudet. Jsou v Evropě i jiná místa s pohnutou historií, místa na kterých zanechal zub času hlubokou stopu, místa, kde se střídaly národy, a osudy lidí měly odjakživa patetický nádech. Mám rád Zakarpatí, Halič, západní Polsko i Porúří, ale do Sudet se vracet prostě musím. Snad je to tím, že jsem nalezl v oněch městečcích z domů s vysokými štíty a poblíž hrázděných nádraží několik svých nenaplněných lásek, snad je to tím, že v mých žilách koluje jedna šestnáctina sudetské krve. Nevím.Sudety s Renčou. Vždycky ale cítím zvláštní pocit, určité vzrušení pramenící z hloubi duše, když spatřím zanedbané a přesto krásné statky, kostelíčky české a přesto jiné než barokové svatostánky obyčejných dědin u nás. Když pozoruji roztomilé továrny s vysokými komíny v údolích, které se podobají modelům a altánky na skalkách z pokroucených a rozpraskaných trámů, které nezřídka pamatují celé století.

Sudety s Renčou.V Liberci jsem chtěl odmala žít, Broumov mě oslnil kouzlem snad nejvíc ze všech měst. Do Jamného a Jablonného jsme s kamarády často jezdívali v počátcích naší foglarovské party a do Javorníka s jeho neskonale romantickým výběžkem jen o pár let později. Oba Těšíny jsem si zamiloval nejen díky jejich tramvajové trati a úžasné písničce od Nohavici. Bloumání ulicemi sudetských měst a rozeklaná krajina mě nepřestanou lákat do smrti, vím to jistě.

Sudety s Renčou.Nejbližším kouskem tohoto úžasného kraje, ve které se jedinečným způsobem snoubí kultura a krajina, průmysl a příroda a kde měli lidé vždy laskavý vztah k prostředí je oblast tzv. vnitřních Sudet - okolí Březové nad Svitavou, Moravské Chrastové a železniční trati až ke Svitavám, kde žilo před válkou hodně Němců. Sem jsem přivedl už několik lidí, aby se mnou vyrazili na průzkumné cesty do opuštěných továren a útulných vesnic.Sudety s Renčou. Poslední mojí obětí byla ve středu právě Renča. Po osmi letech od naplánování akce jsme konečně dorazili do Radiměře, vesnice dlouhé šest kilometrů a podélně rozdělené potokem na českou a moravskou část. Na jihu Mähren, na severu Böhmen, dříve dvě obce sjednocené až snad koncem čtyřicátých let. Nezklamala, při pohledu na kamenné zídky pod sněhem a kostellní hodiny jsem musel zatlačit slzu.

Sudety s Renčou.I se sněžnicemi jsme se na padesáticentimetrové vrtvě sněhu slušně bořili a těch pár kilometrů nás slušně unavilo, proto jsme nepohrdli, když jsme se mohli svézt od hradu Svojanova (kde jsem u silnice nalezl krásný zlodějský šperhák) stopem a v Bystrém si pak dát v hotelu královskou večeři. Už se těším na další zasněžený zimní výlet s Renčou za rok!

Související články:
Téma:
Zimní výpravy s Renčou
Od roku 2009 vytážíme s několika přestávkami každou zimu s Renčou na jednodenní výlet po blízkém okolí.…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: JzA
Text: Nejspíš máte pravdu a šlo jen o velmi lokální drážku sloužící k transportu materiálu/zboží ve dvoře. Ale podle reakcí na FB existovala velmi podobná drážka také o několik domů dále ve stejném bloku, takže možná mohly být i propojené. Zkusím ještě na místě zjistit víc. Bylo by krásné zmapovat, kde všude podobné zařízení měli (nebo třeba taky koleje pro dopravu materiálů u domů ve strmých svazích jako jsou v Libušině údolí nebo Řícmanicích)…
Číst

Autor: Michal Hartl
Text: Takových drážek bylo v Brně více. Vzpomínám si, že podobná byla i na Lidické, v tom domě bylo nábytkářské družstvo Dyha. Na vozíky většinou nakládali řezivo a jiné zboží přímo z korby nákladních aut a vozík pak ručně tlačili do dvora na vyhybky a dle kolejí to rozdělovali do skladišť. Někdy vedly koleje až na ulici, někdy vozík vykolejili a nějak jej přesunuli na chodník a pak opět se zbožím nahodili na koleje.
Číst

Autor: Vasek
Text: Na další drážky je pro mě jednodušší vloži mapový odkaz:
https://mapy.cz/zakladni?x=13.9879761&y=49.6834820&z=16&source=base&id=1717757
https://mapy.cz/zakladni?x=14.1483723&y=49.9743957&z=17&source=muni&id=3640&q=jan%20pod%20skalou
+ koňka Linec - Č. Budějovice
Číst

Autor: Petr
Text: Už léta zrušená vlečka
Číst

Autor: Petr
Text: Dachs III. Rafinerie. Já o tom něco vím, ale je to dost
diskrétní záležitost.
Číst