Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Kaple sv. Františka Xaverského v Muzlově
Rodinný dům Poděbradova 23
Podzemí Přeskače
Sklepy pivovaru Moravia
Minérské chodby pod Smetanovými sady
Hotel Vaníček Praha
Chľaba (žzast)
Obchodní dům Letná v Bystrci
5. cvičení
4. cvičení
Fotka

Porada Kašgaru na Kornu


26. 10. 2018
Protože výročí 100 let od vzniku Československa jsme s kamarády ze SPJF oslavili už v létě, mohli jsme se s klidným srdcem na státní svátek 28. října vydat na pracovní poradu Kašgaru do naší milované vechtrovny Korno. Přesto jsme si navzájem nadělili malý dárek - návtěvu dnes již běžně nepřístupných štol v lomech na Amerikách s kamarádem Přebralem.

Barvy uvadajícího podzimu, dlouhé a tmavé večery u rozpálených kamen, tichou hladinu Berounky a bezmála stoleté štoly spojující hluboko pod zemí vápencové lomy, to vše jsme si vychutnali během posledního říjnového víkendu s Doubravkou, Nancy, Ičem, Bambim a Spyro na romantické základně Korno na trati mezi Srbskem a Karlštejnem. A když deřila půlnoc 28. října 2018 a v Praze se chystaly monumentální oslavy, já jsem vyrazil do tmy hledat kdesi v pustině ztracenou Nancy, která se ztratila po cestě z Kladna k nám.

Naše cesta na setkání začala - jak jinak - než v podzemí. V tunelu Mariánskolázeňského potoka na okraji Malé Chuchle hledám východ na tmu světa.
Naše cesta na setkání začala - jak jinak - než v podzemí. V tunelu Mariánskolázeňského potoka na okraji Malé Chuchle hledám východ na tmu světa.
Jak už je na našich průzkumech zvykem, čeká zde na nás odvážná školačka.
Jak už je na našich průzkumech zvykem, čeká zde na nás odvážná školačka.
Vlastně dvě odvážné školačky!
Vlastně dvě odvážné školačky!
Společně prozkoumáváme všechna zákoutí a otvory tak dlouho, než nás z tunelu vyžene majitel domu nad ním.
Společně prozkoumáváme všechna zákoutí a otvory tak dlouho, než nás z tunelu vyžene majitel domu nad ním.
V sobotu pak na laskavé pozvání Přebrala vyrážíme pěšky z Korna k Malé Americe.
V sobotu pak na laskavé pozvání Přebrala vyrážíme pěšky z Korna k Malé Americe.
Před necelou stovkou let se tu počala těžba vápence, který se pak z lesních lomů svážel v huntech systémem podzemních štol. Je jich tu šest pater a několik kilometrů.
Před necelou stovkou let se tu počala těžba vápence, který se pak z lesních lomů svážel v huntech systémem podzemních štol. Je jich tu šest pater a několik kilometrů.
Na konci 90. let 20. století jsme sem jezdili svobodně vandrovat. Dnes jsou štoly převážně zamřížované a horníci tudy provádí turisty.
Na konci 90. let 20. století jsme sem jezdili svobodně vandrovat. Dnes jsou štoly převážně zamřížované a horníci tudy provádí turisty.
Kvalitní vápenec je na Malé Americe víceméně vytěžen, posledních pár kousků prodávají u vstupu do štoly turistům.
Kvalitní vápenec je na Malé Americe víceméně vytěžen, posledních pár kousků prodávají u vstupu do štoly turistům.
Hlavní štola na úrovni 3. podzemního patra spojovala zpracovatelský závod v Mořině se všemi lomy v oblasti Malé Ameriky. Hloubkou odpovídala obvykle jejich dnu, v případě hlubších lomů byl materián dopravován zdvižemi nebo svářnicemi.
Hlavní štola na úrovni 3. podzemního patra spojovala zpracovatelský závod v Mořině se všemi lomy v oblasti Malé Ameriky. Hloubkou odpovídala obvykle jejich dnu, v případě hlubších lomů byl materián dopravován zdvižemi nebo svářnicemi.
Před dvaceti roky jsme tudy procházeli bosky jen s žebradlem přes rameno. Komu se vybila baterka, pokračoval po tmě. Dnes tu svítí oficiální osvětlení napojené na elektroinstalaci.
Před dvaceti roky jsme tudy procházeli bosky jen s žebradlem přes rameno. Komu se vybila baterka, pokračoval po tmě. Dnes tu svítí oficiální osvětlení napojené na elektroinstalaci.
Pohled do přímé části hlavní štoly. Její délka je necelé 2 km a disponuje spoustou odboček.
Pohled do přímé části hlavní štoly. Její délka je necelé 2 km a disponuje spoustou odboček.
Nápis na skále je jednou z mnoha stop, které v lomech zanechali trampové. Koncem 20. století tady takřka neomezeně vládli. Zpřísňování předpisů a plíživé mizení svobody v podobě ochránců přírody i majitele důlních děl trampy postupně téměř vytlačilo.
Nápis na skále je jednou z mnoha stop, které v lomech zanechali trampové. Koncem 20. století tady takřka neomezeně vládli. Zpřísňování předpisů a plíživé mizení svobody v podobě ochránců přírody i majitele důlních děl trampy postupně téměř vytlačilo.
Andělské schody - původní svážnice a jeden z hlavních přístupů, kudy se dalo (po přeplavání jezera na Malé Americe) dostat do hlavní štoly. Dnes jsou setjěn jako ostatní vchody nepropustně zabarikádované.
Andělské schody - původní svážnice a jeden z hlavních přístupů, kudy se dalo (po přeplavání jezera na Malé Americe) dostat do hlavní štoly. Dnes jsou setjěn jako ostatní vchody nepropustně zabarikádované.
Pohled na Malou Ameriku z místa zvaného hlavní galerie - hlavní štola tu prochází severní stěnou lomu.
Pohled na Malou Ameriku z místa zvaného hlavní galerie - hlavní štola tu prochází severní stěnou lomu.
Z dnešního poloostrova v jezeře na úrovni 4. patra se kámen dopravoval vzhůru podzemní zdviží - jakousi slepou jámou. O mohutnosti stroje svědčí v pozadí ukrytý buben navijáku.
Z dnešního poloostrova v jezeře na úrovni 4. patra se kámen dopravoval vzhůru podzemní zdviží - jakousi slepou jámou. O mohutnosti stroje svědčí v pozadí ukrytý buben navijáku.
Nancy v kleci jatá pohlíží smutně přes mříže.
Nancy v kleci jatá pohlíží smutně přes mříže.
Jedna z nejdůležitějších křižovatek na hlavní štole němě vypovídá o roku ražby - 1925.
Jedna z nejdůležitějších křižovatek na hlavní štole němě vypovídá o roku ražby - 1925.
Nacházíme se v zadní - západní části podzemního systému za Malou Amerikou. Cesta k čelbě štoly je několikanásobně zavalená, což zavdalo příčinu vzniku mnoha tajemných pověstí.
Nacházíme se v zadní - západní části podzemního systému za Malou Amerikou. Cesta k čelbě štoly je několikanásobně zavalená, což zavdalo příčinu vzniku mnoha tajemných pověstí.
Další odbočka, tentokrát ke slavné a strašidelné Hagenově štole.
Další odbočka, tentokrát ke slavné a strašidelné Hagenově štole.
Na místě, kde e tato štola kříží se zavalenou svážnicí, visí malý gong, původně kolejnice. Kdo něj podle legendy zazvoní, do roka skončí v osidlech Hanse Hagena - ducha nacistického vojáka, který dodnes křižuje podzemními chodbami a čeká na příležitost páchat ponuré zlo.
Na místě, kde e tato štola kříží se zavalenou svážnicí, visí malý gong, původně kolejnice. Kdo něj podle legendy zazvoní, do roka skončí v osidlech Hanse Hagena - ducha nacistického vojáka, který dodnes křižuje podzemními chodbami a čeká na příležitost páchat ponuré zlo.
Je libo udeřit do kovoého pláště gongu nebo raději pokračovat do hloubky štoly?
Je libo udeřit do kovoého pláště gongu nebo raději pokračovat do hloubky štoly?
Podzemním labyrintem by se dalo bloudit ještě mnoho hodin a dnů. Na to však žel není čas. Míříme ještě skrze sraz trhavin na Velkou Ameriku a pak hutá zpět do Srbska.
Podzemním labyrintem by se dalo bloudit ještě mnoho hodin a dnů. Na to však žel není čas. Míříme ještě skrze sraz trhavin na Velkou Ameriku a pak hutá zpět do Srbska.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Brno. (CZE).

Datum: 24. 2. 2013

Poslední komentáře:

Autor: Sumec
Text: Nikoliv žst. nýbrž odbočka Židenice.
Číst

Autor: Jan Bartoš
Text: Závory před Zábrdovickým mostem byly pouze do začátku čtyřicátých let, kdy před nimy končila tramvaj do Židenic. S vybudováním nového mostu v r. 1942 (v současné době v rekonsrukci) došlo k prodloužení tramvajové linky přes něj na Starou osadu a ke zrušení závor. Dopravu na silnici zastavovali zaměstanci dráhy s praporky. Tak si to aspoň pamatuji z padesátých let.
Číst

Autor: jispo
Text: menší chybka releový poloautoblok je v traťovém úseku do votic.
Číst

Autor: Lubomír Buňka
Text: Vlečka uváděná pod názvem Vlečka Mutějovice - Lesy Žatec, Mutějovice byla zbytkem po vlečce, která soužila dolu Perun III. Těžební jáma byla v provozu od roku 1942 a uzavřena byla v roce 1965. Od nádraží Mutějovice po pilu Lesů Žatec se jednalo zhruba o 1/4 původní délky. Zatímco drážní těleso k pile je dobře znatelné, od pily se ztrácí v lesním porostu. Projít tento úsek je bez obtíží možný mimo vegetační období. Opět je dobře patrná, jako cesta, od křížení cyklistické stezky 8167 s naučnou stezkou Mutějovice - hrad Džbán. Od této křižovatky cest je patrná stopa tělesa dráhy, která vede po vrstevnici až k bývalému dolu. Patrné jsou především zářezy v terénu a propustě pro odvod povrchové vody. Pokud se jedná o fotografie, obávám se, že z nich vlečka patrná již nebude.

Číst

Autor: MK
Text: Podle starých map vlečka zanikla pravděpodobně už při rekonstrukci ve dvacátých letech. Zdá se, že předtím využívala tramvajové koleje. http://vilemwalter.cz/mapy/
Číst