Statistický programovací jazyk R neustále získává na popularitě. Pro mě jde o jeden ze základních pracovních nástrojů a není divu, že výuka v „Rku“ je stále oblíbenější také na Masarykově univerzitě. Tak kolegové z Institutu biostatistiky a analýz (IBA) a Ústavu pro výzkum chemických látek v prostředí (Recetox) vyučují v jazyce R analýzu dat a biostatistiku hned v několika předmětech.
Poměrně dobře napsané učebnice slouží k samotné výuce, studenti i vyučující však pociťují nedostatek vhodných příkladů k procvičení. Proto jsme se rozhodli využít mimořádné doplňující výzvy Fondu rektora Masarykovy univerzity (FRMU) k podání studentského projektu na vytvoření cvičebnice, která by umožnila procvičování vyučované látky a nabídla studentům možnost pracovat s reálnými daty z výzkumu. S výáhodou využijeme také již částečně rozpracovanou dokumentaci k jazyku R v češtině.
Podání projektu se však ukázalo být mnohonásobně komplikovanější, než jsme očekávali. Nejen, že jsem v listopadu po 26 letech přestal být studentem (vedení projektu se ujal Romain a já jsem měl vystupovat v roli supervizora), ale ukázalo se, že administrativa na přírodovědecké fakultě není dostatečně pružná, aby nám umožnila projekt během čtyř pracovních dnů podat. Navíc jsme doslova na poslední chvíli zjistili, že studenti lékařských oborů nesmí podávat projekty na jiné fakultě, než je lékařská, kde ovšem já nesmím na projekt dohlížet.
Společně s Romainem jsme se projevili jako dokonalý tým pracující výborně v krizových situacích. Podařilo se nám doslova během několika hodin přepracovat projekt, zajistit podpisy nejrůznějších povinných osob, které se střídavě vyskytovaly v Brně a v zahraničí, projít dvakrát administrativním kolečkem na obou fakultách a nakonec po dvou dnech běhání s dokumenty a neustálého telefonování projetk skutečně podat. Po tak náročném boji nás vlastně ani moc nepřekvapilo, že byl vyhodnocen jako jeden z desti úspěšných projektů (jediný na lékařské fakultě) a že nás nyní čeká ještě hodně další práce.
|