Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka

Oprava Falkensteinerova nadačního domu


8. 12. 2017
Monstrózní dům s průjezdem, který uzavírá Mášovu ulici ve stylu velkoměstské třídy, poutal moji pozornost od nejútlejšího dětství. Na konci 80. let již zajímavě omšelá a zanedbaná budova chátrala do krásy další tři desítky let než na přelomu let 2017 a 2018 prodělala citlivou opravu fasády.

Mášova ulice: funkcionalistické domy ze 30. let doplněné několika mladšími budovami - jedno z nejhustěji obydlených míst v Brně.
Mášova ulice: funkcionalistické domy ze 30. let doplněné několika mladšími budovami - jedno z nejhustěji obydlených míst v Brně.
V nejjižnější části se ulice zužuje a končí obřím průjezdem, nad kterým stojí nadační dům. Od roku 2018 s bílou omítkou.
V nejjižnější části se ulice zužuje a končí obřím průjezdem, nad kterým stojí nadační dům. Od roku 2018 s bílou omítkou.
Zajímavým prvkem jsou striktně krabicovitá osvětlovací tělesa v průjezdu. Prosklené lampy střídají neprůhledné krabicy, druhdy hnízdiště mnoha holubů.
Zajímavým prvkem jsou striktně krabicovitá osvětlovací tělesa v průjezdu. Prosklené lampy střídají neprůhledné krabicy, druhdy hnízdiště mnoha holubů.
Starší fotografie z roku 2016 ukazuje elegantní omšelost domu před rekonstrukcí. Možná mu to tak slušelo dokonce víc.
Starší fotografie z roku 2016 ukazuje elegantní omšelost domu před rekonstrukcí. Možná mu to tak slušelo dokonce víc.
Je spíš ke škodě estetického prožitku, že se počátkem 21. století celá Mášova ulice změnila ve vzorník omítkových barev různých odstínů.
Je spíš ke škodě estetického prožitku, že se počátkem 21. století celá Mášova ulice změnila ve vzorník omítkových barev různých odstínů.
Na další podobně krásnou zpustlost si budeme muset počkat zhruba 80 let.
Na další podobně krásnou zpustlost si budeme muset počkat zhruba 80 let.

Neobvyklý dům ve vlastnictví města Brna tvoří společně s neméně zajímavou budovou Moravské typografie a několika dalšími domy z přelomu 19. a první poloviny 20. století severní stranu Moravského náměstí, do kterého kdysi přímo ústila tehdejší nově zbudovaná ulice Jana Máši (pojmenovaná po městském radním, který prosadil mj. stavbu tzv. starého letiště v Černovicích).

Masivní sedmipatrová stavba z roku 1934, dílo známého architekta Oskara Pořísky a mnoha neznámých stavařů, byla vystavěna z prostředků Falkensteinerovy nadace. Ta byla založena a financována Valentinem Franzem Johannem Josephem Falkensteinerem - typickým továrníkem a velkopodnikatelem z 19. století, který netypicky odkázal téměř veškerý svůj majetek na dobročinné účely. Nadace spravovaná městem i po jeho smrti investovala výtěžky z nájmu Falkensteinerových bytových domů ve městě Brně do péče o jeho postižené a chudé obyvatele. Stavbou domu se otevřela zcela nový prostor, do té doby ukrytý v zahradách za řadami starších domů tvořících velký uliční blok. Ten tak byl rozpůlen novou ulicí Mášovou.

Poněkud hrozivá budova strmí kolmo vzhůru z plochy náměstí a její strohé stěny tak vytváří za monumentálním průjezdem umělý stinný kaňon, do kterého se stahuje Mášova ulice. Kdysi vedla širokým průjezdem jízdní dráha, v 2. polovině 20. století však byl autům uzavřen a nadále slouží jen pro pěší. Podobnost zákoutí s nepřístupnou skalní soutěskou vábila odjakživa spousty holubů, kteří přilétali na římsy, antény a do světlíků a stavěli si hnízda v netypických držácích lamp z ocelové pásoviny.

Po všech domech na konci ulice, ale nejvíce právě po tom nadačním se dalo bloudit očima dlouhé minuty a hledat další a další terasy, římsy, zákoutí a balkónky v různých výškových úrovních, tolik vzdálené a nepřístupné a přitom tak romantické. jako dítě jsem toužil po tom, bydlet tam nahoře namísto našeho přízemního bytu a pozorovat jak vychází a zapadá slunce nad střechami a komíny ostatních domů.

Dům vlastněný v současnosti městem Brnem byl v roce 2017 a na začátku roku 2018 citlivě rekonstruován při zachování původního rázu. Nově byla dosazena cedule připomínající zakladatele nadace továrníka Falkensteinera a zrekonstruovány byly také vývěsní štíty a výlohy obchodů a restaurace v přízemí. Povedená rekonstrukce je důkazem, že (nejen) městské budovy mohou být udržovány v umělecky hodnotném stavu.


Související články:
Téma:
Moravská typografie
V roce 2016 se připravuje generální rekonstrukce areálu Moravské typografie (projekt „Moravák“) na Moravském náměstí 13 v Brně. Funkiconalistický obr zaují…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Uni
Text: Dobrý den,
mám fotografii tohoto nádraží / zastávky.
S pozdravem
Urban
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor: alt
Text: Nechtěli byste doplnit chybějící fotky u článku "Textilní továrna Kras"? Jsou místo nich jen chybové hlášky.
Číst

Autor: Jaroslav Budiš
Text: Článek je plný nepřesností. Autor by se měl podíval do některé z knih, které jsou k dispozici. Z železářské výroby přešli Lichtenštejnové na strojírenství už v 60. letech 19. století. Své zemědělské stroje prodávali do celé Evropy. Od roku 1880 byly strojírny pronajaty firmě Maerky, Bromovský a Schulz, která dodávala např. chladírenská zařízení pro velké námořní lodě, např. i pro R-U vlajkovou loď Viribus Unitis. Byl zde 1889 vyroben první automobil na světě se čtyřdobým spalovacím motorem - Marcusův automobil.atd. V letech 1924 - 1929 Byla Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů největším dodavatelem lokomotiv řady 423 pro Československé státní dráhy atd.
Podobné nepřesnosti jsou u zbrojní výroby, krytů, učiliště apod.
Číst