Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka

Pražské podzemí a tunel Botiče


21. 6. 2017
Přednášku Pražské podzemí ve foglarovkách a skutečnosti v budově Skautského institutu v Praze vedl odborník na slovo vzatý - Jan Pohunek alias Přebral, pročež jsem na ní nemohl chybět. A když už jsem se do metropole (ve středu) vypravil, rozhodl jsem se akci obohatit o praktickou ukázku probírané tématiky - splutí podzemního tunelu potoka Botiče, který inspiroval Jaroslava Foglara při psaní o Černé vodě ve Stínadlech.

Po jedenácti letech jsem se vrátil na místo, které jsme tehdy neúspěšně zkoumali s herci filmu Motýl ve tváři, jenž s námi natáčel v Praze v roce 2006 kamarád Winoga - k tunelu Botiče. Od té doby se mnoho změnilo - většina přítomných se oženila a vdala a někteří ztratili o podzemní taje zájem. Netoliko samotný Winoga, který neváhal a na opakovaný průzkum skutečně přijel.

Tak vypadal náš první průzkum tunelu Botiče (ze kterého pochází také úvodní fotka) v roce 2006. Měli jsme sice baterky, ale díky zvýšenému stavu vody jsme se nedostali dál než za úvodní zatáčku tunelu.
Tak vypadal náš první průzkum tunelu Botiče (ze kterého pochází také úvodní fotka) v roce 2006. Měli jsme sice baterky, ale díky zvýšenému stavu vody jsme se nedostali dál než za úvodní zatáčku tunelu.

Já jsem ho totiž před těmi 11 roky opomněl na naši dobrodružnou noční výpravu pozvat a celou tu dobu jsem si to vyčítal. Jeho účast tak byla vykoupením mého hříchu a současně jednou devítinou pestré mozaiky, kterou tvořila naše pátračská skupina - kromě nás se ještě zúčastnili Jonáš s bratrem Mojmírem, ¥ a Drobek, kteří z Brna přivezli lodě, Menhart s Carusem a Mouka, kterému jsem tuhle výpravu už dávno sliboval. Na sraz přišel také známý tramp a svůdce žen Carmen, který nás ale jen vyfotil z mostu a pak šel domů spat.

Devět odhodlaných - Mouka ve žlutém tričku, já, Winoga s pádlem, Menhart v námořnickém, pod ním pistáciový Drobek, shora Jonáš, Caruso a ¥ a úplně vpravo Mojmír. Blíží se desátá, vyplouváme.
Devět odhodlaných - Mouka ve žlutém tričku, já, Winoga s pádlem, Menhart v námořnickém, pod ním pistáciový Drobek, shora Jonáš, Caruso a ¥ a úplně vpravo Mojmír. Blíží se desátá, vyplouváme.

Ze splouvání ale nakonec nic nebylo. Dlouhodobé sucho přiškrtilo průtok Botiče natolik, že nám nezbývalo než lodě táhnout na provázku suchým tunelem půl kilometru až k ústí pod náplavkou do Vltavy. Protože jsem fotil, část kamarádů už byla, když jsem vylezl ven, fuč, ale aspoň se můžu pochlubit povedeným článkem plným fotek.

Úvodní ostrá zatáčka podzemního tunelu a voda od stěny ke stěně. Tady jsme před 11 roky skončili svou průzkumnou cestu.
Úvodní ostrá zatáčka podzemního tunelu a voda od stěny ke stěně. Tady jsme před 11 roky skončili svou průzkumnou cestu.
Nedaleko ústí do Vltavy vyhrává hudba a přesto, že je dnes nejkratší noc v roce, venku už je tma.
Nedaleko ústí do Vltavy vyhrává hudba a přesto, že je dnes nejkratší noc v roce, venku už je tma.

Velké poděkování patří Jonášovi s Mojmírem, kteří dotáhli z půjčovny pátou nafukovací loď a na závěr mě ještě jako porcelána svezli zhruba kilák po Vltavě do protějšího ústí podzemního Motolského potoka.

Dolní část tunelu Motolského potoka, zvaného Lapák. Sem jsme dojeli na lodi z Vltavy, dál už by bylo vhodné pokračovat spíše pěšky (s vodou po kotníky).
Dolní část tunelu Motolského potoka, zvaného Lapák. Sem jsme dojeli na lodi z Vltavy, dál už by bylo vhodné pokračovat spíše pěšky (s vodou po kotníky).

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Frankfurt am Main (DEU).

Datum: 10. 9. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Ladislav Brabec
Text: Sloužil jsem tam v roce 1975-1977 jako údržbář.


Číst

Autor: Uni
Text: Dobrý den,
mám fotografii tohoto nádraží / zastávky.
S pozdravem
Urban
Číst

Autor: alt
Text: Nechtěli byste doplnit chybějící fotky u článku "Textilní továrna Kras"? Jsou místo nich jen chybové hlášky.
Číst

Autor: Jaroslav Budiš
Text: Článek je plný nepřesností. Autor by se měl podíval do některé z knih, které jsou k dispozici. Z železářské výroby přešli Lichtenštejnové na strojírenství už v 60. letech 19. století. Své zemědělské stroje prodávali do celé Evropy. Od roku 1880 byly strojírny pronajaty firmě Maerky, Bromovský a Schulz, která dodávala např. chladírenská zařízení pro velké námořní lodě, např. i pro R-U vlajkovou loď Viribus Unitis. Byl zde 1889 vyroben první automobil na světě se čtyřdobým spalovacím motorem - Marcusův automobil.atd. V letech 1924 - 1929 Byla Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů největším dodavatelem lokomotiv řady 423 pro Československé státní dráhy atd.
Podobné nepřesnosti jsou u zbrojní výroby, krytů, učiliště apod.
Číst

Autor: JM
Text: Roky po vyučení jsem zde pracoval.
Nikdy nezapomenu .
Číst