Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Nejnovější články na webu Druhé Brno
Чернівці
Černovické metro
Чернівці (žst)
Štola Kašpara Pluha Horní Slavkov
Чернівці-Південна (žst)
Ягільниця (žst)
Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
[R] getwd
Sklepení nad Novobranskou ulicí
Fotka

Ve člunu po Svitavském náhonu


5. 8. 2016
Obrovskou publicitu na sociálních sítích si vydobyla reportáž z dalšího podzemního průzkumu v Brně. Tentokrát jsme s Honzou zamířili po vodě, bahně a rákosím do tunelů, kterými protéká předměstím za teplárnou Svitavský náhon.

Manévrování v mělkých a bahnitých vodách Svitavského náhonu v podzemních tunelech pod továrnami a dvory není vždycky jednoduché. Na břeh vystoupit nelze, protože je tvořen vrstvou kalu i přes metr hlubokou, ale dno lodi občas vězí v bahně nebo se napíchne na drát, který z něj trčí. Mimo tunely zase postup brzdí husté rákosí.
Manévrování v mělkých a bahnitých vodách Svitavského náhonu v podzemních tunelech pod továrnami a dvory není vždycky jednoduché. Na břeh vystoupit nelze, protože je tvořen vrstvou kalu i přes metr hlubokou, ale dno lodi občas vězí v bahně nebo se napíchne na drát, který z něj trčí. Mimo tunely zase postup brzdí husté rákosí.
Na chvíli vyjedeme z podzemí, abychom spatřili zamračenou oblouhu. V dalším tunelu se ukryjeme před kapkami lezavého deště.
Na chvíli vyjedeme z podzemí, abychom spatřili zamračenou oblouhu. V dalším tunelu se ukryjeme před kapkami lezavého deště.
Plavba trošku připomíná objevitelské cesty dobrodruhů z jižní Ameriky. Místy by se hodilo mít na jedné straně pádla ostří jako na dobře nabroušené mačetě.
Plavba trošku připomíná objevitelské cesty dobrodruhů z jižní Ameriky. Místy by se hodilo mít na jedné straně pádla ostří jako na dobře nabroušené mačetě.
Divoká příroda v korytě náhonu uvnitř areálu tepláren je jiným světem, který nemá se současným brnem mnoho společného. Druhé Brno, jak se sluší a patří.
Divoká příroda v korytě náhonu uvnitř areálu tepláren je jiným světem, který nemá se současným brnem mnoho společného. Druhé Brno, jak se sluší a patří.
Honza zvaný Yen chvíli před tím, než mu zákeřná voda z podzemní roury opařila nohu.
Honza zvaný Yen chvíli před tím, než mu zákeřná voda z podzemní roury opařila nohu.

Centrální část Svitavského náhonu v Brně je často mylně považována za ponornou říčku Ponávku, která před mnoha desetiletími protékala o několik bloků dále. ve skutečnosti je náhon zajímavým tokem, který se odděluje od Svitavy, aby se klikatil mezi ulicemi ve dvorech, blocích a továrnách na své čtyřkilometrové cestě brněnskými předměstími.

Původně Svitavský náhon spojoval nejzajímavější industriální klenoty Brna. Od svého začátku za Tkalcovskou ulicí tvořil hranici Vlněny, závodu 2, Mosilany závodu 2, brněnské teplárny, nedaleké elektrárny a plynárny, omýval břehy dvorů původních textilek na Cejlu, pak si to namířil středem hlavního areálu Mosilany, tunelem překročil Křenovou a jako zadní hranice Vlněny dospěl až do Komárova, kde tvořil osu škrobáren, protékal nedaleko jatek, mrazíren, až nakonec kousek pod dolním nádražím splynul se Svratkou.

Nejprve jsme se pokusili vplout do areálu mezi Tkalcovskou ulicí a Radlasem, který si už dlouho říkal o prozkoumání. Po cestě jsme vzpomínali na časy, kdy neexistovaly veřejně přístupné družicové snímky, mapy byly nespolehlivé a tajemství ukryté za tovární zdí se dalo zjistit jedině osobním průzkumem. Ani nám nevadilo, že začalo pršet. Po Svitavě jsme od Zbrojovky připluli k jezu na Tkalcovské, přenesli jsme loď a zamířili si to po náhonu přímo pod most Tkalcovské a dále k jihu. Plavba po mohutné vrstvě bahna se moc nedařila, ze sedimentů tu a tam trčelo řídítko od dětského kola (naštěstí již bez dítěte), pneumatika nebo basa od piva. Neznámou paní na mostě jsme vyděsili slovy „pozdravujte na tomto světě“ a odstrkováním od stropu jsme se dostali do neznámé země. Bohužel nedopluli jsme moc daleko, neboť nadzemní část náhonu končila za obloukem vpravo a navazující podzemní byla v rouře znepřístupněné česly. Alespoň se mně podařilo zdokumentovat další část vlečky do bývalé Mosilany.

Museli jsme se tedy vrátit až do parku na Tkalcovské a po Plynárenské ulici přenést člun až k teplárnám, což se neobešlo bez zájmu místních obyvatel, kteří se snažili s námi prohodit pár slov. Na všetečné otázky jsme odpovídali, že jedeme po náhonu až do Komárova a pak na Nové Mlýny. Před plynárnou nastalo dilema, jak spustit nafouknutou rozměrnou Pálavu na vodu, resp. do řídkého bahna prorostlého rákosím a zda se vůbec do tunelu uzavřeného zelenou clonou pouštět. Mírně poprchávalo, ale nakonec v nás (jako obvykle) zvítězil dobrodružný duch a složitým způsobem jsme loď před plynárnou na Špitálce spustili do strouhy a za pomocí pádel jsme se odbidlovali až do slaboučkého proudu. Přes hromady odpadků jsme vpluli do tunelu.

Naše vydařená exhibice neunikla neznámému fotografovi, který nás z výše třetího patra domu na Špitálce zvěčnil a fotky neznámých šílenců, kteří se pokouší proplout tunelem do teplárny zavěsil na Facebook dříve, než jsme vůbec vyjeli z podzemí. Stali jsme se tak slavnými doslova v přímém přenosu.

Podrobnosti ohledně uspořádání a délky tunelů jsou zachyceny v tomto článku, proto zmíním jen příhodu s trubkou vedoucí patrně z parovodu, ze které se hrnuly do podzemí kotouče páry a odkapávala vroucí voda. Samozřejmě jsem byl po většinu času zaměstnán složitým focením podzemních prostor, proto záležela manipulace s lodí a náš pohyb podzemím hlavně na Honzovi. Ten se s tím popasoval nad míru dobře, nicméně když jsme se občas spíše než lodi podobali saním klouzajícím po bahně nebo zase dobrodruhům prosekávajícím mačetou průchod džunglí, bylo občas ovládání lodi obtížné. tak se stalo, že jsme nechtěně najeli přímo pod nebezpečnou trubku, ze které horká voda vchrstla Honzovi rvonou na nohy. Báli jsme se, aby nás voda docela neopařila nebo dokonce neroztavila loď, ale pohyb byl v tu chvíli tak obtížný, že než jsme se ze stísněného místa vyhrabali, vyvázl Honza s několika pěknými popáleninami.

Objevená místa uvnitř teplárenského areálu si v budoucnu zaslouží podrobnější průzkum. Nádherné industriální složitosti se tyčí na místě někdejších zahrad velkotovárníků bratří Schoellerů a odbočka z náhonu do nádrží na technickou vodu má stavidlo prakticky na témže místě, kde před staletími napájel náhon zahradní jezírka v upraveném parku. Místo tajemné, nedostupné, ukryté v hloubi industriální spleti. Ještě o kousek dál je jedna z mála brněnských železničních točen, další vodní tunely, vlečky a dopravníky. Ty na své „objevení“ budou ale muset ještě nějakou dobu počkat.


Související články:
Téma:
Tunely Svitavského náhonu pod Radlasem
Svitavský náhon patří mezi zajímavá díla člověka a přírody formující krajinu města Brna - svědky historie a spojnice dávno zaniklých časů se současností. B…
Téma:
Svitavský náhon
Svitavský náhon je vodní tok oddělující se od řeky Svitavy v brněnských Zábrdovicích a protékající částečně pod zemí nejstaršími průmyslovými čtvrtěmi Brna…

Zpět

Komentáře:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Adamov (CZ).

Datum: 4. 11. 2004

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Š Mostecký
Text: Sice jde o chráněnou kulturní památku, ale jak to tak vypadá, za nějký čas už nebude "co chránit"?! ;)
Číst

Autor: Ota Zelenka
Text: Tak přesně v těchto prostorách, které se nacházejí na fotodokumentaci jsem pobýval den co den rok a půl 1980-1981. Uplně mě přešel mráz po zádech...Za tím agregátem byla ještě jedna místnost, která je ale už zazděná...tam jsme měli sklad. Pokračující devastace všech místností je zcela patrná v porovnáním s fotkami z "Fortifikace". I tak za ně díky, přece jenom jsem tam nechal kus života...
Číst

Autor: Ďábel
Text: Ta předposlední fotka je skvělá, jak z úvodních titulků Jamese Bonda.
Číst

Autor: Michal Kučera
Text: Dobrý den, všem příznivcům dráhy! Dovolím si vložit poznatek k bývalé vlečce v Jičíně do zanikého podniku Dřevona n.p., později VČDZ (Východočeské dřevařské závody). Původně vlečka měla 2 kusé koleje, obě kryté výkolejkami. Později byla používána jen jedna kolej. Ta druhá byla snesena a výměna byla trvale uzamčena v poloze na "pravou" kolej. Ještě v 1. polovině 90. let byla vlečka obsluhovaná jičínskou zálohou. Většinou se jednalo o přísun loženého vozu s řezivem. Frekvence obsluhy byla nízká (cca 1 - 2x týdně po 1 voze)a po vyložení prázdný vůz ven. Vrata vlečky byly dřevěné, jednokřídlé a posunovač si je obsluhoval sám, někdy i za asistence vrátného. Ve 2. polovině 90. let byla vlečka uzavřena a podnik zrušen. Při rekonstrukci kolejiště os.nádraží byla vyhýbka odstraněna. Nyní v prostoru vlečky se nachází obchod drogerie, Penny market a nové řadové garáže. Pozn.: klíče od výměny vydával výpravčí vedoucímu posunu, záloha na vlečku vůz sunula většinou po 15. koleji, po ukončení manipulace se klíč vrátil výpravčímu do dopravní kanceláře. MK
Číst

Autor: Jarczek
Text: Dobrý den. Máte prosím aktuální informace o Kozubníku???.. Má tam cenu jet nebo už se tam staví a opravuje.. Chtěl bych hlavně k bazénu a do hotelu
Číst