Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Nejnovější články na webu Druhé Brno
Чернівці
Černovické metro
Чернівці (žst)
Štola Kašpara Pluha Horní Slavkov
Чернівці-Південна (žst)
Ягільниця (žst)
Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
[R] getwd
Sklepení nad Novobranskou ulicí
Fotka

Do podzemní továrny Richard


13. 6. 2016
Podzemím různého druhu se v Česku zabývají tisíce lidí. Geologové, horníci, speleologové, montanisté, milovníci urbexu, tajemna i konspiračních teorií, stavaři a trampové, jakož i romantici všeho druhu. Každého zajímá podzemí trošku jiné a trošku jinak. Jsou však místa, na jejichž významu se shodnou všichni. Nekorunovaným králem je pak důl a podzemní nacistická továrna Richard u Litoměřic, která je považována za průzkumnickou maturitu. Za poslední tři roky jsem už něco prolezl, a tak jsem se o víkendu vydal odmaturovat i já.

Inciátorem výpravy do vápencového podzemí severně od Litoměřic byl kamarád Honza Podhradský, nicméně připojili se i Kawi s Žemlí, Mouka, Nancy s rodiči Johnem a Zuzkou a samozřejmě Drobek, která je mým nejvěrnějším podzemním spojencem.

Z místa srazu v 11 hodin na zastávce Litoměřice Cihlena jsme zamířili rovnou ke vchodu, který nám už před rokem na puťáku doporučoval John. tehdy jsme našli pouze vodojem nad továrnou, dnes nám ale už nic nebránilo proniknout dírou v ocelových vratech dovnitř a kochat se krásnými i hrůznými pohledy na bývalý důl a poté továrnu sousedící s koncentračním táborem. A bylo tam vše: rezivé koleje, ostnaté dráty, zřícené stropy i tajemné sloupoví, elektrické rozvaděče, stísněné průlezy, cihelné vyzdívky, zatopené chodby a hlavně kilometry a kilometry chodeb podzemního labyrintu končícího úložištěm radioaktivního odpadu. Skutečně je těžké si v naší republice představit něco typičtějšího pro hledače podzemní romantiky.

O samotné podzemní továrně jsem sepsal tento článek, proto jen poznamenám, že jsme pod zemí strávili víc než čtyři hodiny a když jsme již v pozdním odpoledni vylezli (pouhý zbytek výpravy ve složení Drobek, Kawi, Žemle a já), zachránil nás před ujetím posledního vlaku do Brna jen vypjatý běh přes celé Litoměřice, díky kterému jsme stihli vlak v poslední vteřině.

Drtivá většina chodeb podzemní továrny Richard se hroutí. Nabobtnalé slínovce trhají stěny i stropy a do některých částí se přes závaly již nedá vůbec dostat. Pohyb v podzemí je skutečně nebezpečný.
Drtivá většina chodeb podzemní továrny Richard se hroutí. Nabobtnalé slínovce trhají stěny i stropy a do některých částí se přes závaly již nedá vůbec dostat. Pohyb v podzemí je skutečně nebezpečný.
Vzácně lze v Richardu narazit i na vyzdívky štol z cihel či betonu nebo zbytky dřevěné výdřevy.
Vzácně lze v Richardu narazit i na vyzdívky štol z cihel či betonu nebo zbytky dřevěné výdřevy.
Proslavené sloupové síně jsou nejzazším místem, kam jsme se dostali. Dál do hloubi země vede prakticky jediná cesta otvorem někdejší ventilace, na tu už ale nezbyl čas do odjezdu posledního vlaku.
Proslavené sloupové síně jsou nejzazším místem, kam jsme se dostali. Dál do hloubi země vede prakticky jediná cesta otvorem někdejší ventilace, na tu už ale nezbyl čas do odjezdu posledního vlaku.

Zpět

Komentáře:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Skalice nad Svitavou (CZ).

Datum: 22. 4. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Š Mostecký
Text: Sice jde o chráněnou kulturní památku, ale jak to tak vypadá, za nějký čas už nebude "co chránit"?! ;)
Číst

Autor: Ota Zelenka
Text: Tak přesně v těchto prostorách, které se nacházejí na fotodokumentaci jsem pobýval den co den rok a půl 1980-1981. Uplně mě přešel mráz po zádech...Za tím agregátem byla ještě jedna místnost, která je ale už zazděná...tam jsme měli sklad. Pokračující devastace všech místností je zcela patrná v porovnáním s fotkami z "Fortifikace". I tak za ně díky, přece jenom jsem tam nechal kus života...
Číst

Autor: Ďábel
Text: Ta předposlední fotka je skvělá, jak z úvodních titulků Jamese Bonda.
Číst

Autor: Michal Kučera
Text: Dobrý den, všem příznivcům dráhy! Dovolím si vložit poznatek k bývalé vlečce v Jičíně do zanikého podniku Dřevona n.p., později VČDZ (Východočeské dřevařské závody). Původně vlečka měla 2 kusé koleje, obě kryté výkolejkami. Později byla používána jen jedna kolej. Ta druhá byla snesena a výměna byla trvale uzamčena v poloze na "pravou" kolej. Ještě v 1. polovině 90. let byla vlečka obsluhovaná jičínskou zálohou. Většinou se jednalo o přísun loženého vozu s řezivem. Frekvence obsluhy byla nízká (cca 1 - 2x týdně po 1 voze)a po vyložení prázdný vůz ven. Vrata vlečky byly dřevěné, jednokřídlé a posunovač si je obsluhoval sám, někdy i za asistence vrátného. Ve 2. polovině 90. let byla vlečka uzavřena a podnik zrušen. Při rekonstrukci kolejiště os.nádraží byla vyhýbka odstraněna. Nyní v prostoru vlečky se nachází obchod drogerie, Penny market a nové řadové garáže. Pozn.: klíče od výměny vydával výpravčí vedoucímu posunu, záloha na vlečku vůz sunula většinou po 15. koleji, po ukončení manipulace se klíč vrátil výpravčímu do dopravní kanceláře. MK
Číst

Autor: Jarczek
Text: Dobrý den. Máte prosím aktuální informace o Kozubníku???.. Má tam cenu jet nebo už se tam staví a opravuje.. Chtěl bych hlavně k bazénu a do hotelu
Číst