Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka na Vlhké ulici
Vlečka Brno dolní nádraží - šrotiště
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Sklady střeliva na ostrově Länsi-Mustasaari
Dům U sedmi Švábů
Dětská železnice v Užhorodě
Podzemní pískovna Indiánka
Prokopova vila
Stínadelské šestnáctero
Fotka

Levobřežní procházka Prahou


6. 2. 2016
Podobně, jako jsme loni zamířili na zimní prohlídku Vídně, vydali jsme se i letos s Terkou a Yenem do metropole - tentokrát ovšem české. A že nebyla o zajímavé a netradiční cíle Druhé Prahy nouze, připojilo se k nám postupně pár kamarádů až nás bylo deset. Možná dost na další malou demonstraci, jakých bylo v hlavním městě na sobotu nahlášeno už více než dvacet.

Laskavými hostiteli se nám stali kamarádi Kawi a Přebral, momentálně Dvorečáci, kteří nás od pátku až do neděle nechali vegetovat ve svém bytě v pokoji pro kočku se zcela nadstandardně vybavenou knihovnou (vsadím se, že ve světě není druhé takové nabité informacemi o dopravě, podzemí, trampingu a archeiologii).

Kdo ví, proč mně při pohledu na Podolskou vodárnu z roku 1925, začátek naší pouti po levém břehu Vltavy v metropoli, vytanulo na mysli Atatürkovo mausoleum.
Kdo ví, proč mně při pohledu na Podolskou vodárnu z roku 1925, začátek naší pouti po levém břehu Vltavy v metropoli, vytanulo na mysli Atatürkovo mausoleum.
Za 14 dnů by Franta Kocourek, známý to Brňák, oslavil 69 let. Na Smíchově mu věnovali ulici.
Za 14 dnů by Franta Kocourek, známý to Brňák, oslavil 69 let. Na Smíchově mu věnovali ulici.

Páteční večer jsme tedy strávili v družném hovoru při žehlení nad tématy nadmíru příjemnými, abychom ráno plni sil stanuli v půl desáté na Veslařském ostrově u přístaviště přívozů, nyní bohužel mimo provoz. Vzali jsme tedy zavděk betonovým skvostem a první zastavení věnovali zlíchovskému lihovaru, který se ještě nestačil stát urbexovou svatyní a už je v rekonstrukci. Necháme se překvapit, co z něj bude.

Dalším prakticky neznámým skvostem Prahy je starý židovský hřbitov v zalesněném svahu nad Smíchovem. V sobotu tady panuje naprostý klid.
Dalším prakticky neznámým skvostem Prahy je starý židovský hřbitov v zalesněném svahu nad Smíchovem. V sobotu tady panuje naprostý klid.
Pohled na severní zhlaví smíchovského nádraží a Palackého most. Z levého břehu pomalu mizí jeho jedinečný průmyslový charakter.
Pohled na severní zhlaví smíchovského nádraží a Palackého most. Z levého břehu pomalu mizí jeho jedinečný průmyslový charakter.

Nad koloniální uličkou Nový Zlíchov jsme se prosmýkli do vilových čtvrtí na východních stráních nad městem, kterými jsme po schodech a schůdcích, skrze Koulku a uličku Franty Kocourka prodestilovali až do pololesního starého židovského hřbitova. Židé byli na Smíchově majiteli, stejně jako nejposlednějšími kmány v prudce se rozvíjejících průmyslových podnicích 19. století a tak není divu, že jich tu společně spočívá pod zemí několik stovek, ba možná tisíc.

8. ledna 1920 byla na Smíchově usnesením reformních kněží za předsednictví ThDr. K. Farského založena Československá církev.
8. ledna 1920 byla na Smíchově usnesením reformních kněží za předsednictví ThDr. K. Farského založena Československá církev.
Ulice Pravoúhlá je zajímavá nejen názvem, ale také jako součást dělnické kolonie zvané Malvazinky.
Ulice Pravoúhlá je zajímavá nejen názvem, ale také jako součást dělnické kolonie zvané Malvazinky.

K Terce, Yenovi a mně se přidal Přebral, který jako rodilý Pražan stanul v čele naší výpravy, Bublina s Vítkem, Krabička, Vojta a postupně ještě Zomp a Baal. Společně jsme ještě zamířili do dělnické kolonie Malvazinek, která byla, jako další kolonie v Praze, zřízena (netradičně) obcí a kromě dělníků v ní žili často také učitelé.

Názvy ulic jsou tu vůbec zajímavé - Xaveriova, Na odbočce, Konečná…
Názvy ulic jsou tu vůbec zajímavé - Xaveriova, Na odbočce, Konečná…
Lanovka hotelu NH je prakticky neznámou atrakcí hlavníhio města s výhledem na Strahovský tunel nejen pro peridromofily.
Lanovka hotelu NH je prakticky neznámou atrakcí hlavníhio města s výhledem na Strahovský tunel nejen pro peridromofily.

Po příjemném obědě Na Vinici (žel již bez Vítka a Bubliny) nás Přebral oslinil svojí znalostí utajené lanovky v hotelu NH, kterou jsme se snadno spustili z výšin kopce Mrázovky do zatuchlého prostředí vybydlených domů a hřmících aut centrálního Smíchova. Vysvobodila nás až tramvaj 15T plzeňské provenience, unášející nás k slunce západu.

Po dvou letech jsem se vrátil nad místo činu, abych si konečně prohlédl česle Lapáku neboli Motolského potoka, do kterých se právě vrhá Přebral („nehostinny, truchlivy, jsou ty vodní kraje“). Vzpomínka na dva roky straé dobrodružství zde.
Po dvou letech jsem se vrátil nad místo činu, abych si konečně prohlédl česle Lapáku neboli Motolského potoka, do kterých se právě vrhá Přebral („nehostinny, truchlivy, jsou ty vodní kraje“). Vzpomínka na dva roky straé dobrodružství zde.
Následující tři kilometry protéká Motolský potok pod městem až k ústí do Vltavy.
Následující tři kilometry protéká Motolský potok pod městem až k ústí do Vltavy.

Podvečer patřil parku v okolí usedlosti Cibulek (1. pád mn. č. Cibulka), kde jsme s mírným zklamání zjistili, že jak samotná usedlost, tak čínský pavilon, donedávna přístupné, jsou nyní již obehnané plotem a ve stavu váhavé rekonstrukce. Vylézt se tak dalo jen na rozhlednu a do podzemí Motolského potoka.

Do usedlosti Cibulek, ještě před nedávnem vybydlené a svobodně se rozpadající, je dnes již vstup zapovězen.
Do usedlosti Cibulek, ještě před nedávnem vybydlené a svobodně se rozpadající, je dnes již vstup zapovězen.
Romantická zákoutí cibuleckého parku však stále krášlí okraj metropole. Zde například Přebral prchá od věže, ve které straší.
Romantická zákoutí cibuleckého parku však stále krášlí okraj metropole. Zde například Přebral prchá od věže, ve které straší.

Někteří si ale stejně nedali říct a do čínského pavilonku se prosoukali pod plachtou, aby zjistili, že poklad Maxmiliána Drápa je stejně nenávratně pryč.

Jak už je u asijských výrobků zvykem, začal se i čínský pavilon poněkud rozpadat. Místo opravy nastoupila zelená plachta. Cibulka (doposud nezelená) v pozadí.
Jak už je u asijských výrobků zvykem, začal se i čínský pavilon poněkud rozpadat. Místo opravy nastoupila zelená plachta. Cibulka (doposud nezelená) v pozadí.
Povšimněte si chybějící dlaždice, kterou přesně 6. září v 16:00 (tj. 17:00 letního času) ozářilo slunce.
Povšimněte si chybějící dlaždice, kterou přesně 6. září v 16:00 (tj. 17:00 letního času) ozářilo slunce.

Sobotní večer jsme pak společně strávili ve vzájemně těsném společenství v kavárně Místo, ve které není místo. Místo u stolu jsme tak seděli na schodech, než se pro nás našlo místo namísto odcházející skupinky hipsterů. Káva byla výborná.

Stanice Nemocnice Motol je aktuálně nejmladší stanicí pražského metra vůbec.
Stanice Nemocnice Motol je aktuálně nejmladší stanicí pražského metra vůbec.
Málokdo ví, že koleje do Sovětského svazu vedou přímo z Braníka a mají rozchod 600 mm.
Málokdo ví, že koleje do Sovětského svazu vedou přímo z Braníka a mají rozchod 600 mm.

V neděli jsme s Yenem osiřeli, pročež jsme se rozhodli pustit do špinavé práce. Dostatek špíny jsme nalezli v opuštěné podzemní nacistické továrně (zde si dovolím odeslat pozdrav Surikatovi) pod Branickou skálou za evangelickým kostelem. Když jsme se po čtvrthodině postupně prosoukali okýnkem velikosti atlasu světa, zjistili jsme, že do vedlejší štoly ústí pohodlné dveře. Ani to nám ale nezkalilo radost z pravoúhlého systému chodeb se zazdívkami, zbytky průmyslové drážky a vrcholně duchaplnými sděleními na stěnách.

V cestě do podzemí Branické skály ale stojí nebezpečné překážky. Třeba stropní kapsy s instantními závaly chodeb.
V cestě do podzemí Branické skály ale stojí nebezpečné překážky. Třeba stropní kapsy s instantními závaly chodeb.
Satan tě prcá!
Satan tě prcá!

Předposledním cílem pak byla nově otevřená železniční zastávka Praha-Podbaba, kde jsme se setkali s osmsetdesítkou ve slušivém retro nátěru. Tak tohle v Brně opravdu nemáme!

Praha-Podbaba je pro změnu nejmladší železniční zastávkou metropole.
Praha-Podbaba je pro změnu nejmladší železniční zastávkou metropole.
Nad Podbabou je Baba - čtvrť funkcionalistických vilek patřící stejně jako vídeňská kolonie v Hietzingu k počinům avandgardního Werkbundu.
Nad Podbabou je Baba - čtvrť funkcionalistických vilek patřící stejně jako vídeňská kolonie v Hietzingu k počinům avandgardního Werkbundu.

Samotný závěr pak byl dalším dílem pokračování celoživotní tour po funkcionalistických lahůdkách (střední) Evropy. Ve vilkové kolonii Baba jsme zavzpomínali na loňskou výpravu do sídliště Werkbundu ve Vídni. Ačkoliv pražské vilky nevypadají špatně, přecejenom experimentální vídeňské řadovky jsou vkusnější - nad okázalost totiž povýšily snahu o levné a účelné bydlení pro méně majetné obyvatele města, přesně podle idejí této umělecké skupiny.

Funkcionalizmus je zde k mání v čisté, přetavené i zcela umělé formě za necelých 100 let od svého vzniku. Oproti Vídni zde však nedošla naplnění původní myšlenka výstavby levného, efektivního a moderního bydlení pro pracující. Až na výjimky jsou pražské vilky na svou dobu spíše luxusní.
Funkcionalizmus je zde k mání v čisté, přetavené i zcela umělé formě za necelých 100 let od svého vzniku. Oproti Vídni zde však nedošla naplnění původní myšlenka výstavby levného, efektivního a moderního bydlení pro pracující. Až na výjimky jsou pražské vilky na svou dobu spíše luxusní.

Přebralovy fotky naleznete na Flickru zde.
Výběr z mých fotek stahujte tady.


Související články:
Lapák
Článek:
Lapák
12. 2. 2014
Praha-Vyšehrad (žst)
Téma:
Druhá Praha
Motto „Druhé město se zdá být přeplněné sochami, pomyslel jsem si, a jeho obyvatelé ještě lstivě využívají našich soch a dělají si z nich chlívky pro svá …
Tunel Botiče
Téma:
Lapák - tunel Motolského potoka
Lapák je slangový název pro tunel Motolského potka pod Prahou. Jsou v něm dva lapáky písku. Zdroje Podrobný popis povodí Motolského potoka. Dostupné…
Téma:
Praha-Podbaba (žzast)
Název žzast v obvodu žst: Praha-Podbaba Číslo žzast v obvodu žst: 570275 Kilometrická poloha: 416,025 …

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: BublinaČas: 10. 2. 2016, 15:38
Hezký, ty bláho!



Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Vidnava (CZ).

Datum: 14. 2. 2010

Poslední komentáře:

Autor: Peter Soják
Text: Už som napísal. P. S.
Číst

Autor: Peter Soják
Text: Chlapci som veľmi rád, že Ste si našli čas a aj prostriedky na zdokumentovanie tejto zaujímavej časti našej histórie. Ja som slúžil na veliteľstve 76. plrb v Řečkoviciach. Vtedy sa tieto 4 oddiely stavaly, resp. boli vo výstavbe. Hlavné veliteľstvo tejto "dostavby" (to bol aj volací znak) bolo v Ořechove. Išlo rakety známejšie pod názvom Neva. Na Slovensku už boli v prevádzke. 2. divízia ich mala alokované tak, napr. Dunajská Lužná, Devínska Kobyla a ďalšie. Chodili sme to tam obzerať a trochu na nich aj cvičiť. Oproti Dvinám to bol veľký rozdiel, ale aj účel použitia bol iný. To len doplnenie veľmi dobrého príspevku. Len tak ďalej.
Číst

Autor: JzA
Text: Děkujeme za vyjasnění vzniku a účelu úzkokolejky panu Robertu Dujkovi, text jsem podle něj opravil.
Číst

Autor: JzA
Text: Nejspíš máte pravdu a šlo jen o velmi lokální drážku sloužící k transportu materiálu/zboží ve dvoře. Ale podle reakcí na FB existovala velmi podobná drážka také o několik domů dále ve stejném bloku, takže možná mohly být i propojené. Zkusím ještě na místě zjistit víc. Bylo by krásné zmapovat, kde všude podobné zařízení měli (nebo třeba taky koleje pro dopravu materiálů u domů ve strmých svazích jako jsou v Libušině údolí nebo Řícmanicích)…
Číst

Autor: Michal Hartl
Text: Takových drážek bylo v Brně více. Vzpomínám si, že podobná byla i na Lidické, v tom domě bylo nábytkářské družstvo Dyha. Na vozíky většinou nakládali řezivo a jiné zboží přímo z korby nákladních aut a vozík pak ručně tlačili do dvora na vyhybky a dle kolejí to rozdělovali do skladišť. Někdy vedly koleje až na ulici, někdy vozík vykolejili a nějak jej přesunuli na chodník a pak opět se zbožím nahodili na koleje.
Číst