Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka na Vlhké ulici
Vlečka Brno dolní nádraží - šrotiště
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Sklady střeliva na ostrově Länsi-Mustasaari
Dům U sedmi Švábů
Dětská železnice v Užhorodě
Podzemní pískovna Indiánka
Prokopova vila
Stínadelské šestnáctero
Fotka

Autorské čtení v Huse


7. 7. 2014
Mohlo by se sice zdát, že začátkem července se v Brně život zpomalí a možná až zastaví - jenže někteří lidé šetří dovolenou na srpen, a tak ani v těch nejteplejších dnech roku neopouští město. Takoví lidé mohou potvrdit, že i v červenci je v městských zdech, co podnikat. Třeba prozkoumat kus podzemí, opravit střechu nebo zajít na autorské čtení do Husy na provázku. Přijměte pozvání na poslední z uvedených kratochvil.

Grázel Tomáš Varga na husích prknech, která znamenají svět.
Grázel Tomáš Varga na husích prknech, která znamenají svět.

Autorské čtení v Huse na provázku, na které mě pozvala kolegyně Terka Kalábová, se letos nese ve zvláštním duchu očekávání. Očekávání samostatnosti Skotska, které o ní bude hlasovat v referendu letos v září. A tak jsou každý všední den pozvání na jeviště dva autoři, z nichž alespoň jeden je Skot. A posluchači se ptají: „Odtrhne se Skotsko?“ A většina autorů věří, že ano a proto řeknou: „Ano“.

Přišel jsem se v červenci podívat na dvě autorská čtení a mám-li být upřímný, ani jeden ze skotských autorů mě nezaujal. Pro moji malost snad až příliš experimentální literární formy, tématika cizí a neznámá (kdo z nás byl někdy rybářem na moři?) a přehnaně vysoké sebevědomí autorů mě spíše nudily. Přesto jsem ale nelitoval letního večera. Na druhém čtení jsem totiž měl možnost poslechnout si pár kapitol z útlé knížečky Grázel, která mě v mžiku oka zaujala.

Slovenský autor Tomáš Varga přesvědčivý svým upřímným jazykem knižním i osobním, prostředí blízké a přece tolik vzdálené, dynamika děje v odlehčené formě tak akorát vhodné pro horký červencový večer v pomočených městských zdech, kde se právě otvírají noční bary. Příjemný zážitek mě opravňoval k zaúkolování Ježíška.

A světe div se - on tu knížku sehnal! A byla dobrá. A četla by se ještě dál, i když už skončila a dávno není červenec. Takže doporučuji i vám!

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Aşgabat (TM).

Datum: 16. 8. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Peter Soják
Text: Už som napísal. P. S.
Číst

Autor: Peter Soják
Text: Chlapci som veľmi rád, že Ste si našli čas a aj prostriedky na zdokumentovanie tejto zaujímavej časti našej histórie. Ja som slúžil na veliteľstve 76. plrb v Řečkoviciach. Vtedy sa tieto 4 oddiely stavaly, resp. boli vo výstavbe. Hlavné veliteľstvo tejto "dostavby" (to bol aj volací znak) bolo v Ořechove. Išlo rakety známejšie pod názvom Neva. Na Slovensku už boli v prevádzke. 2. divízia ich mala alokované tak, napr. Dunajská Lužná, Devínska Kobyla a ďalšie. Chodili sme to tam obzerať a trochu na nich aj cvičiť. Oproti Dvinám to bol veľký rozdiel, ale aj účel použitia bol iný. To len doplnenie veľmi dobrého príspevku. Len tak ďalej.
Číst

Autor: JzA
Text: Děkujeme za vyjasnění vzniku a účelu úzkokolejky panu Robertu Dujkovi, text jsem podle něj opravil.
Číst

Autor: JzA
Text: Nejspíš máte pravdu a šlo jen o velmi lokální drážku sloužící k transportu materiálu/zboží ve dvoře. Ale podle reakcí na FB existovala velmi podobná drážka také o několik domů dále ve stejném bloku, takže možná mohly být i propojené. Zkusím ještě na místě zjistit víc. Bylo by krásné zmapovat, kde všude podobné zařízení měli (nebo třeba taky koleje pro dopravu materiálů u domů ve strmých svazích jako jsou v Libušině údolí nebo Řícmanicích)…
Číst

Autor: Michal Hartl
Text: Takových drážek bylo v Brně více. Vzpomínám si, že podobná byla i na Lidické, v tom domě bylo nábytkářské družstvo Dyha. Na vozíky většinou nakládali řezivo a jiné zboží přímo z korby nákladních aut a vozík pak ručně tlačili do dvora na vyhybky a dle kolejí to rozdělovali do skladišť. Někdy vedly koleje až na ulici, někdy vozík vykolejili a nějak jej přesunuli na chodník a pak opět se zbožím nahodili na koleje.
Číst