Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Nejnovější články na webu Druhé Brno
Чернівці
Černovické metro
Чернівці (žst)
Štola Kašpara Pluha Horní Slavkov
Чернівці-Південна (žst)
Ягільниця (žst)
Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
[R] getwd
Sklepení nad Novobranskou ulicí
Fotka

Ostravské dráhy se Sovou


25. 5. 2014
Ostravsko.Když se řekne industriální město, vzpomene si každý na Ostravu. Možná někdo přidá Kladno, Most, Ústí nebo třeba Adamov, ale úplně každý Čech ví, že nejprůmyslovější oblastí všech dob je Ostravsko, kde může člověk bloudit hodiny a dny mezi továrnami, po kolejích a podél parovodů. Pod plynovým potrubím ve stínu věží a pecí tu a tam najde bufet nebo zapomenutou samoobsluhu, která jako by vypadla z jiné doby. Ostravsko už není tak špinavé, zaprášené a dunící jako před lety, kdy jsem je navštívil poprvé, přesto stále stojí za to, hledat zbytky jeho industriální slávy třeba procházkou po slavné báňské dráze.

Elektrárna Třebovice disponuje výkonem 180 MW.
Elektrárna Třebovice disponuje výkonem 180 MW.
Část báňské dráhy mezi Svinovem a Novou Vsí slouží jako cyklostezka.
Část báňské dráhy mezi Svinovem a Novou Vsí slouží jako cyklostezka.
Tunýlek pod neexistující drahou.
Tunýlek pod neexistující drahou.

Poprvé jsem do Ostravy přijel vlakem v roce 1989 s rodiči. Jako malý kluk jsem většinu cesty prospal a do dnšních dní se mně zachovala jen vzpomínka na okamžik, kdy mě táta vzbudil, aby mně ukázal to slavné město. Venku svítalo a já spatřil spoustu komínů, nad které vyčníval jediný, ze kterého vycházel ostře žlutý kouř v barvě síry. Něco takového jsem z Brna neznal. Vlak pokračoval dál a já jsem zakrátko zase usnul, ale vědomí, že v tomhle městě musí být něco úžasného, když se tu z komínů kouří takhle barevně, ve mě zůstalo dodnes.

Už asi nikdy nezjistím, co jsem tenkrát vlastně viděl a to místo po čtvrtstoletí nejspíš ani neexistuje. Ale jako bych hledal bájný a nenalezitelný svatý grál, přitahuje mě Ostrava i okolí svým syrovým průmyslovým já stále víc. Využil jsem tedy volného víkendu a rozhodl se zavítat do třetho největího města a jeho okolí, abych se pohroužil do sítě vleček spojených s báňskou dráhou - nejdelší soukromou tratí v Česku, která kdysi propojovala desítky dolů, pecí, koksoven, chemiček, elektráren, hutí a dalších provozů, které byly jedním z pilířů českého hospodářství.

Kamarád Sova před několika dny odmaturoval a coby havířovský rodák se ujal role mého průvodce, který mě doprovodil ze Svinova po zrušeném úseku dráhy postupně až do Vítkovic a dále k dolu Michal a na Petřvald, kde se naše cesty rozdělily, aby se druhý den, po mém přespání v lese, setkaly v Havířově na krátké prohlídce města a nádraží.

V Ostravě lze narazit na zajímavé technikálie. Takto vypadá lesní potok v Hulvákách (o teplotě 40 °C).
V Ostravě lze narazit na zajímavé technikálie. Takto vypadá lesní potok v Hulvákách (o teplotě 40 °C).
Jsou ovšem věci, které jinde než v Ostravě neuvidíte.
Jsou ovšem věci, které jinde než v Ostravě neuvidíte.
Jedno ze spousty ramen báňské dráhy na pomezí Hulváků a Vítkovic.
Jedno ze spousty ramen báňské dráhy na pomezí Hulváků a Vítkovic.
Ulice 1. máje je jediným útočištěm pro agorafobiky v okolí vítkovické radnice.
Ulice 1. máje je jediným útočištěm pro agorafobiky v okolí vítkovické radnice.
Báňská dráha ve své podstatě. Stanice Zárubek.
Báňská dráha ve své podstatě. Stanice Zárubek.
Také názvy ostravských ulic jsou často unikátní.
Také názvy ostravských ulic jsou často unikátní.
Pláň bývalé stanice Michálkovice na samém okraji Ostravy.
Pláň bývalé stanice Michálkovice na samém okraji Ostravy.
Aniž bych požil omamných látek, v noci, která padla za Petřvaldem, jsem viděl nějak divně.
Aniž bych požil omamných látek, v noci, která padla za Petřvaldem, jsem viděl nějak divně.
Multisplítka aneb přejezd na havířovský způsob.
Multisplítka aneb přejezd na havířovský způsob.
Havířovská realita.
Havířovská realita.
V Havířově mají nějaká podivná vydání časopisů.
V Havířově mají nějaká podivná vydání časopisů.
Člověk by tomu skoro uvěřil, že?
Člověk by tomu skoro uvěřil, že?
Loučíme se pohledem na lahůdkářství Labužník vybavené stylovým nápisem z 60. let 20. století.
Loučíme se pohledem na lahůdkářství Labužník vybavené stylovým nápisem z 60. let 20. století.

Zpět

Komentáře:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Toshkent (UZB).

Datum: 9. 9. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Š Mostecký
Text: Sice jde o chráněnou kulturní památku, ale jak to tak vypadá, za nějký čas už nebude "co chránit"?! ;)
Číst

Autor: Ota Zelenka
Text: Tak přesně v těchto prostorách, které se nacházejí na fotodokumentaci jsem pobýval den co den rok a půl 1980-1981. Uplně mě přešel mráz po zádech...Za tím agregátem byla ještě jedna místnost, která je ale už zazděná...tam jsme měli sklad. Pokračující devastace všech místností je zcela patrná v porovnáním s fotkami z "Fortifikace". I tak za ně díky, přece jenom jsem tam nechal kus života...
Číst

Autor: Ďábel
Text: Ta předposlední fotka je skvělá, jak z úvodních titulků Jamese Bonda.
Číst

Autor: Michal Kučera
Text: Dobrý den, všem příznivcům dráhy! Dovolím si vložit poznatek k bývalé vlečce v Jičíně do zanikého podniku Dřevona n.p., později VČDZ (Východočeské dřevařské závody). Původně vlečka měla 2 kusé koleje, obě kryté výkolejkami. Později byla používána jen jedna kolej. Ta druhá byla snesena a výměna byla trvale uzamčena v poloze na "pravou" kolej. Ještě v 1. polovině 90. let byla vlečka obsluhovaná jičínskou zálohou. Většinou se jednalo o přísun loženého vozu s řezivem. Frekvence obsluhy byla nízká (cca 1 - 2x týdně po 1 voze)a po vyložení prázdný vůz ven. Vrata vlečky byly dřevěné, jednokřídlé a posunovač si je obsluhoval sám, někdy i za asistence vrátného. Ve 2. polovině 90. let byla vlečka uzavřena a podnik zrušen. Při rekonstrukci kolejiště os.nádraží byla vyhýbka odstraněna. Nyní v prostoru vlečky se nachází obchod drogerie, Penny market a nové řadové garáže. Pozn.: klíče od výměny vydával výpravčí vedoucímu posunu, záloha na vlečku vůz sunula většinou po 15. koleji, po ukončení manipulace se klíč vrátil výpravčímu do dopravní kanceláře. MK
Číst

Autor: Jarczek
Text: Dobrý den. Máte prosím aktuální informace o Kozubníku???.. Má tam cenu jet nebo už se tam staví a opravuje.. Chtěl bych hlavně k bazénu a do hotelu
Číst