Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Velitelský kryt Adamovských strojíren
Huť Klamovka
Dětská železnice v Brně
Bytový dům Podnásepní 2
Úzkokolejka Kateřina
Kaple sv. Jana Křtitele v Boru
[R] sum
[R] quit
[R] logical
[R] exists
Fotka

Zrušení pily v Adamově


10. 3. 2014
Pila v Adamově končí. Ustanou tak přepravy dřeva po železnici, po zrušení vlečky do strojíren to jediné, co v našem městě udržovalo v chodu nákladní železniční dopravu. Současně však po letech nový majitel části strojíren - firma Expono steelforce obnovuje část původní strojírenské vlečky a dochází tak k nečekané změně: dřevo, které se v lesích bude vždycky kácet, z kolejí mizí a dávno mrtvá vlečka do strojíren, od které to již nikdo nečekal, se probouzí k novému životu.

Události jara 2014 jsou z železničního hlediska v Adamově pesimistické i optimistické současně. Když téměř po 20 letech nečekaně ožila vlečka do strojíren a začalo se zdát, že význam stanice Adamov pro nákladní přepravu významně vzroste, oznámila stejně nečekaně Mendelova univerzita coby provozovatel zdejšího expedičního skladu dřeva (kterému nikdo neřekne jinak než pila) ukončení provozu a tedy také přeprav dřeva.

Je tomu už pár let, co jsem chodíval večer s kamarády na nádraží sledovat posun nákladních vozů mezi pilou a odstavnými kolejemi, přemýšlel, proč jednou přijede loudavým tempem s manipulačním vlakem žehlička s legem neboli kočkopes a jindy jenom kocour a poslouchal nesrozumitelné a magicky znějící povely, které odsekávali zarostlí muži za soumraku do chrchlajících vysílaček. Večerní »manipuláky« byly svého druhu kulturní událostí. Sešlo se nás na lávce nad nádražím občas několik známých nadšenců, bavili jsme se o tom, co budeme podnikat a sledovali vagónky pod sebou jako to dělají menší děti na koberci v obýváku se svými modely. Mezitím, co se nad námi stmívalo, pronikali jsme do tajů železničního provozu, sledovali vlaky někdy dlouhé, jindy třeba jen s jedním či dvěma vozy, které přivážely a odvážely zboží z adamovské pily, blanenských strojíren nebo sila, chemičky v Rájci a skladů ve Skalici a snili jsme o dobách minulých, kdy jen do strojíren v Adamově jezdily dva takové manipulační vlaky denně, o zbývajících stanicích nemluvě.

Když jsem si přečetl zprávu o zrušení vlečky na pilu, na chvíli jsem se ve vzpomínkách vrátil do doby, kdy mně bylo 19 a dole jezdily vláčky, zatlačil jsem slzu a druhý den jsem se šel s vlečkou rozloučit. Na koleji stál poslední vagón, určený pro naložení zbytků dřeva, jež v areálu zbyly, a poprvé v životě mě z pily nikdo nevyhodil.

Myslel jsem si, že železniční přeprava dřeva z pily není ohrožena, neboť stromy se budou kácet vždycky. Po vagónech, které z Adamova každý den odjíždělay, je ale najednou veta.
Myslel jsem si, že železniční přeprava dřeva z pily není ohrožena, neboť stromy se budou kácet vždycky. Po vagónech, které z Adamova každý den odjíždělay, je ale najednou veta.

Související články:
Téma:
Vlečka Adamov - pila
Vlečka do areálu brněnské Mendelovy univerzity byla do roku 2014 téměř denně používána pro odvoz dřeva z pokácených zpracovaných stromů.…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Vidnava (CZ).

Datum: 14. 2. 2010

Poslední komentáře:

Autor: Ondřej
Text: V seznamu chybí úzkokolejná drážka s humánním pohonem, 3 točnami a zdviží ve staré čistírně odpadních vod v Praze - Bubenči, kde sloužila k vyvážení čistírenských kalů.
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, opraveno.
Číst

Autor: Václav
Text: http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=15331
Číst

Autor: Michal
Text: Tady máte odkaz na komín Teplárny Brno-sever:
http://koda.kominari.cz/?action=karta&cislo=0013
Číst

Autor: Michal
Text: Nesprávně píšete o komínu teplárny Brno-sever s výškou 218m, komín cementárny byl zbořen 14.10.1999-viz: http://koda.kominari.cz/?action=karta&cislo=4323
Číst