Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Nejnovější články na webu Druhé Brno
Чернівці
Černovické metro
Чернівці (žst)
Štola Kašpara Pluha Horní Slavkov
Чернівці-Південна (žst)
Ягільниця (žst)
Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
[R] getwd
Sklepení nad Novobranskou ulicí
Fotka

Zrušení pily v Adamově


10. 3. 2014
Pila v Adamově končí. Ustanou tak přepravy dřeva po železnici, po zrušení vlečky do strojíren to jediné, co v našem městě udržovalo v chodu nákladní železniční dopravu. Současně však po letech nový majitel části strojíren - firma Expono steelforce obnovuje část původní strojírenské vlečky a dochází tak k nečekané změně: dřevo, které se v lesích bude vždycky kácet, z kolejí mizí a dávno mrtvá vlečka do strojíren, od které to již nikdo nečekal, se probouzí k novému životu.

Události jara 2014 jsou z železničního hlediska v Adamově pesimistické i optimistické současně. Když téměř po 20 letech nečekaně ožila vlečka do strojíren a začalo se zdát, že význam stanice Adamov pro nákladní přepravu významně vzroste, oznámila stejně nečekaně Mendelova univerzita coby provozovatel zdejšího expedičního skladu dřeva (kterému nikdo neřekne jinak než pila) ukončení provozu a tedy také přeprav dřeva.

Je tomu už pár let, co jsem chodíval večer s kamarády na nádraží sledovat posun nákladních vozů mezi pilou a odstavnými kolejemi, přemýšlel, proč jednou přijede loudavým tempem s manipulačním vlakem žehlička s legem neboli kočkopes a jindy jenom kocour a poslouchal nesrozumitelné a magicky znějící povely, které odsekávali zarostlí muži za soumraku do chrchlajících vysílaček. Večerní »manipuláky« byly svého druhu kulturní událostí. Sešlo se nás na lávce nad nádražím občas několik známých nadšenců, bavili jsme se o tom, co budeme podnikat a sledovali vagónky pod sebou jako to dělají menší děti na koberci v obýváku se svými modely. Mezitím, co se nad námi stmívalo, pronikali jsme do tajů železničního provozu, sledovali vlaky někdy dlouhé, jindy třeba jen s jedním či dvěma vozy, které přivážely a odvážely zboží z adamovské pily, blanenských strojíren nebo sila, chemičky v Rájci a skladů ve Skalici a snili jsme o dobách minulých, kdy jen do strojíren v Adamově jezdily dva takové manipulační vlaky denně, o zbývajících stanicích nemluvě.

Když jsem si přečetl zprávu o zrušení vlečky na pilu, na chvíli jsem se ve vzpomínkách vrátil do doby, kdy mně bylo 19 a dole jezdily vláčky, zatlačil jsem slzu a druhý den jsem se šel s vlečkou rozloučit. Na koleji stál poslední vagón, určený pro naložení zbytků dřeva, jež v areálu zbyly, a poprvé v životě mě z pily nikdo nevyhodil.

Myslel jsem si, že železniční přeprava dřeva z pily není ohrožena, neboť stromy se budou kácet vždycky. Po vagónech, které z Adamova každý den odjíždělay, je ale najednou veta.
Myslel jsem si, že železniční přeprava dřeva z pily není ohrožena, neboť stromy se budou kácet vždycky. Po vagónech, které z Adamova každý den odjíždělay, je ale najednou veta.

Související články:
Téma:
Vlečka Adamov - pila
Vlečka do areálu brněnské Mendelovy univerzity byla do roku 2014 téměř denně používána pro odvoz dřeva z pokácených zpracovaných stromů.…

Zpět

Komentáře:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Bologna (I).

Datum: 19. 12. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Š Mostecký
Text: Sice jde o chráněnou kulturní památku, ale jak to tak vypadá, za nějký čas už nebude "co chránit"?! ;)
Číst

Autor: Ota Zelenka
Text: Tak přesně v těchto prostorách, které se nacházejí na fotodokumentaci jsem pobýval den co den rok a půl 1980-1981. Uplně mě přešel mráz po zádech...Za tím agregátem byla ještě jedna místnost, která je ale už zazděná...tam jsme měli sklad. Pokračující devastace všech místností je zcela patrná v porovnáním s fotkami z "Fortifikace". I tak za ně díky, přece jenom jsem tam nechal kus života...
Číst

Autor: Ďábel
Text: Ta předposlední fotka je skvělá, jak z úvodních titulků Jamese Bonda.
Číst

Autor: Michal Kučera
Text: Dobrý den, všem příznivcům dráhy! Dovolím si vložit poznatek k bývalé vlečce v Jičíně do zanikého podniku Dřevona n.p., později VČDZ (Východočeské dřevařské závody). Původně vlečka měla 2 kusé koleje, obě kryté výkolejkami. Později byla používána jen jedna kolej. Ta druhá byla snesena a výměna byla trvale uzamčena v poloze na "pravou" kolej. Ještě v 1. polovině 90. let byla vlečka obsluhovaná jičínskou zálohou. Většinou se jednalo o přísun loženého vozu s řezivem. Frekvence obsluhy byla nízká (cca 1 - 2x týdně po 1 voze)a po vyložení prázdný vůz ven. Vrata vlečky byly dřevěné, jednokřídlé a posunovač si je obsluhoval sám, někdy i za asistence vrátného. Ve 2. polovině 90. let byla vlečka uzavřena a podnik zrušen. Při rekonstrukci kolejiště os.nádraží byla vyhýbka odstraněna. Nyní v prostoru vlečky se nachází obchod drogerie, Penny market a nové řadové garáže. Pozn.: klíče od výměny vydával výpravčí vedoucímu posunu, záloha na vlečku vůz sunula většinou po 15. koleji, po ukončení manipulace se klíč vrátil výpravčímu do dopravní kanceláře. MK
Číst

Autor: Jarczek
Text: Dobrý den. Máte prosím aktuální informace o Kozubníku???.. Má tam cenu jet nebo už se tam staví a opravuje.. Chtěl bych hlavně k bazénu a do hotelu
Číst