Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka

Ze Zlatexu do Jakartovic


16. 2. 2014
Zlatex.Zajímavý industriálně-urbexový objev se nám podařil společně s Drobkem a Honzou po cestě z Muny do Jakartovic, kde jsme plánovali dočasně opustit na nádraží náš oblibený stroj - Škodu 120 l po dědečkovi a rozloučit se s železniční drahou č. 314, která vedla kdysi z Opavy do Horního Benešova, aby byla později zkrácena do Svobodných Heřmanic, Jakartovic a nakonec zrušena docela.

Pozůstatky továrny Zlatex ve Zlatých Horách.
Pozůstatky továrny Zlatex ve Zlatých Horách.
Skladovací hala bývalého Zlatexu.
Skladovací hala bývalého Zlatexu.
Chodba s píchačkami se vrací do lůna přírody.
Chodba s píchačkami se vrací do lůna přírody.

Na cestu z Muny do Jakartovic jsme si vybrali starou škodovku nejen proto, že je na Muně k dispozici a rádi proháníme letité stroje, ale také proto, že jsme měli v úmyslu auto ponechat v Jakartovicích na nádraží a pokračovat vlakem do Opavy a domů. Vyzvedne je příští týden Sova, až pojede v protisměru, z Havířova na Munu. Díky tomu jsme si u silnice na okraji Zlatých hor směrem na Vrbno pod Pradědem všimli vyzývavého komína trčícího mlčenlivě k zatažené zimní obloze. Naváhali jsme autem odbočit a podívat se blíž - pod komínem se objevila opuštěná textilka se zajímavou historií, přímo lákající k návštěvě.

Protože o samotné továrně Zlatex pojednává jiný článek, popíšu jen, že jsme průzkumem opuštěné a zanedbané továrny, která za dramatických okolností zkrachovala před několika lety, strávili víe než hodinu. A bylo by na co koukat ještě déle, kdybychom nemuseli do Jakartovic, kde už na nás čekal na své smutné konečné motoráček do Opavy. Po této trati jsem v životě jel jenom jednou na slezském vandrování s Bantem a už tehdy byla krásná.

Železniční trať 314 měla být od první změny jízdního řádu v březnu definitivně uzavřena pro osobní dopravu, nicméně osud se později vyvíjel jinak a vlaky v roce 2014 na trati stále jezdí. To jsme ale tou dobou ještě netušili a tak jsme v dojetí opustili bělostnou škodovku z 80. let na opuštěném nádraží v Jakartovicích a ještě o pár let starším motoráčkem se vydali po stopách živoucí historie až do Opavy. Beznadějně zatažená obloha se nakonec setměla a tak jsme ze stále ještě nedoceněného města u polských hranic vyrazili na dlouhou cestu přes Ostravu domů.

Více o textilce Zlatex si přečtěte zde.

Prázdno v duši i v sudu.
Prázdno v duši i v sudu.
Auto jsme nechali na týden za nádražím v Jakartovicích. Snad se mu tady nic nestane.
Auto jsme nechali na týden za nádražím v Jakartovicích. Snad se mu tady nic nestane.

Související články:
Téma:
Zlatex
Původní textilní továrna Fabrik der Bandweberei Josef Adensamer neboli tkalcovna hedvábí vyrostla na jižním okraji Zlatých Hor v roce 1890 jako pobočka větší…
Téma:
Muna Mikulovice
Historie Muniční továrna, skladiště a později rovněž zajatecký tábor Muna byl vybudován po roce 1938 v důsledku obsazení československého pohraničí Třetí říší…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Spišák
Text: Přispěji svou troškou do mlýna. Na ulici U Vlečky jedna jsem vyrůstal. Pamatuji si tady i vagóny před domem. Takže vlečka nemohla být snesena dříve než kolem roku 1976. (jsem ročník 1968) Jinak bych si to nepamatoval. Ten podnik byl za mého dětství Moragro osevářský podnik. Nedaleko na ulici Dornych byla hospoda u Moragra. Dědeček tam seděl na vrátnici a babička tam uklízela a vydávala obědy.
Číst

Autor: Eva Mattušová
Text: V uliční funkcionalistické budově v nejvyšším patře byl sál a tam sídlila za 2. sv. války škola rytmiky paní Karly Hladké. Pod ním byly ještě místnosti, kde měla zřízenou kosmetiku, a dámy tam sedaly na venkovních terasách na slunku. Jako děti jsme tam po zrušení Sokola nějaký čas chodily cvičit. Známé školy rytmiky a gymnastiky byly v Brně tehdy tři:Andy Šartové, Elmarity Diviškové a právě Karly Hladké.
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, na úzkokolejce Kateřina u Soosu jsem byl před 14 dny, chystám o ní článek v nejbližší době.
Číst

Autor: Adam
Text: Dobrý den,

na dovolené jsme jeli úzkokolejkou vedle rezervace SOOS, kterou jsem v seznamu nenašel: http://www.csimc.cz/soos.php
Číst

Autor: Bizon
Text: Je to drážka tady 49.2969558N, 16.6498769E nebo jde ještě o nějakou jinou?
Číst