Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka


10. 11. 2013
Jak jsem slíbil minule, bude dnešní příspěvek na delší čas poslední s podzemním tématem. Po deseti letech jsem se s kamarády vrátil na místo, které jsme kdysi objevili a prozkoumali s kamarádem Stopařem. Ten se mnou nebyl, za to mně tentokrát půjčil svůj foťák.

V zadní části mizí betonové ostění tunelů stejně jako úzkokolejná trať vedoucí po jejich dně.
V zadní části mizí betonové ostění tunelů stejně jako úzkokolejná trať vedoucí po jejich dně.

A tak jsem po mnoha letech opět držel v ruce zrcadlovku a učil se překonávat její nástrahy. Nicméně místo Zenitu E, se kterým jsem v roce 2003 oputil svět skutečných foťáků, abych se uchýlil na deset let k digitálním kompaktům, jsem nyní držel Nikon D40 a snažil se, aby fotky, které si odnesu domů z tunelů v kopci Hády nebyly rozmazané. Jak brzy uvidíte v článku věnovaném hádeckým tunelům, moc se mně to nepodařilo, snad vlivem písku v objektivu, který si Stopař přivezl z dalekých krajin.

Z krytu pod maloměřickým nádražím jsme nyní zamířili do hádeckých tunelů. Kdysi se tady těžil vápenec, který se dopravoval nejprve úzkokolejkou ve dvojici tunelů ven z lomu a posléze lanovkou do údolí do cementárny, kde z něj vznikal cement. Půmysl ale později musel z města a tak osiřela nejen cementárna v Maloměřicích, ale i majestátní lom Hády nad ní, který dodnes tvoří nádhernou kulisu severní části Brna. A kromě suťových kuželů, nudistického jezírka, ložisek bílého bahna a chráněných tplomilných kytiček nabízí právě také prohlídku dvojice kdysi rušných tunelů.

Protože o historii a současnosti tunelů chystám samostatný článek v rámci cyklu o brněnském podzemí, nebudu zabíhat do detailů. Samotný průzkum byl zklamáním. Narozdíl od poslední návštěvy před deseti lety jsme nemuseli nasazovat život při přelézání ocelové mříže, která nás tehdy málem rozkrojila napůl a v samotném tunelu jsme místo kolejí úzkokolejky naráželi spíše na injekční stříkačky, jehly a další náčiní feťáků. Hodně se to tu změnilo k horšímu. Zúžení na konci, kde na odvážné čeká plazivka zůstalo, stejně jako bezmála třicetimetrová šachta vedoucí k povrchu do lamího lomu, ale o tom snad zase jindy.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Spišák
Text: Přispěji svou troškou do mlýna. Na ulici U Vlečky jedna jsem vyrůstal. Pamatuji si tady i vagóny před domem. Takže vlečka nemohla být snesena dříve než kolem roku 1976. (jsem ročník 1968) Jinak bych si to nepamatoval. Ten podnik byl za mého dětství Moragro osevářský podnik. Nedaleko na ulici Dornych byla hospoda u Moragra. Dědeček tam seděl na vrátnici a babička tam uklízela a vydávala obědy.
Číst

Autor: Eva Mattušová
Text: V uliční funkcionalistické budově v nejvyšším patře byl sál a tam sídlila za 2. sv. války škola rytmiky paní Karly Hladké. Pod ním byly ještě místnosti, kde měla zřízenou kosmetiku, a dámy tam sedaly na venkovních terasách na slunku. Jako děti jsme tam po zrušení Sokola nějaký čas chodily cvičit. Známé školy rytmiky a gymnastiky byly v Brně tehdy tři:Andy Šartové, Elmarity Diviškové a právě Karly Hladké.
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, na úzkokolejce Kateřina u Soosu jsem byl před 14 dny, chystám o ní článek v nejbližší době.
Číst

Autor: Adam
Text: Dobrý den,

na dovolené jsme jeli úzkokolejkou vedle rezervace SOOS, kterou jsem v seznamu nenašel: http://www.csimc.cz/soos.php
Číst

Autor: Bizon
Text: Je to drážka tady 49.2969558N, 16.6498769E nebo jde ještě o nějakou jinou?
Číst