Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Velitelský kryt Adamovských strojíren
Huť Klamovka
Dětská železnice v Brně
Bytový dům Podnásepní 2
Úzkokolejka Kateřina
Kaple sv. Jana Křtitele v Boru
[R] sum
[R] quit
[R] logical
[R] exists
Fotka


10. 11. 2013
Jak jsem slíbil minule, bude dnešní příspěvek na delší čas poslední s podzemním tématem. Po deseti letech jsem se s kamarády vrátil na místo, které jsme kdysi objevili a prozkoumali s kamarádem Stopařem. Ten se mnou nebyl, za to mně tentokrát půjčil svůj foťák.

V zadní části mizí betonové ostění tunelů stejně jako úzkokolejná trať vedoucí po jejich dně.
V zadní části mizí betonové ostění tunelů stejně jako úzkokolejná trať vedoucí po jejich dně.

A tak jsem po mnoha letech opět držel v ruce zrcadlovku a učil se překonávat její nástrahy. Nicméně místo Zenitu E, se kterým jsem v roce 2003 oputil svět skutečných foťáků, abych se uchýlil na deset let k digitálním kompaktům, jsem nyní držel Nikon D40 a snažil se, aby fotky, které si odnesu domů z tunelů v kopci Hády nebyly rozmazané. Jak brzy uvidíte v článku věnovaném hádeckým tunelům, moc se mně to nepodařilo, snad vlivem písku v objektivu, který si Stopař přivezl z dalekých krajin.

Z krytu pod maloměřickým nádražím jsme nyní zamířili do hádeckých tunelů. Kdysi se tady těžil vápenec, který se dopravoval nejprve úzkokolejkou ve dvojici tunelů ven z lomu a posléze lanovkou do údolí do cementárny, kde z něj vznikal cement. Půmysl ale později musel z města a tak osiřela nejen cementárna v Maloměřicích, ale i majestátní lom Hády nad ní, který dodnes tvoří nádhernou kulisu severní části Brna. A kromě suťových kuželů, nudistického jezírka, ložisek bílého bahna a chráněných tplomilných kytiček nabízí právě také prohlídku dvojice kdysi rušných tunelů.

Protože o historii a současnosti tunelů chystám samostatný článek v rámci cyklu o brněnském podzemí, nebudu zabíhat do detailů. Samotný průzkum byl zklamáním. Narozdíl od poslední návštěvy před deseti lety jsme nemuseli nasazovat život při přelézání ocelové mříže, která nás tehdy málem rozkrojila napůl a v samotném tunelu jsme místo kolejí úzkokolejky naráželi spíše na injekční stříkačky, jehly a další náčiní feťáků. Hodně se to tu změnilo k horšímu. Zúžení na konci, kde na odvážné čeká plazivka zůstalo, stejně jako bezmála třicetimetrová šachta vedoucí k povrchu do lamího lomu, ale o tom snad zase jindy.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Ondřej
Text: V seznamu chybí úzkokolejná drážka s humánním pohonem, 3 točnami a zdviží ve staré čistírně odpadních vod v Praze - Bubenči, kde sloužila k vyvážení čistírenských kalů.
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, opraveno.
Číst

Autor: Václav
Text: http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=15331
Číst

Autor: Michal
Text: Tady máte odkaz na komín Teplárny Brno-sever:
http://koda.kominari.cz/?action=karta&cislo=0013
Číst

Autor: Michal
Text: Nesprávně píšete o komínu teplárny Brno-sever s výškou 218m, komín cementárny byl zbořen 14.10.1999-viz: http://koda.kominari.cz/?action=karta&cislo=4323
Číst