Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

სალიეთი (žst)
Rodinný dům Salieti
Štola pod Hutí svaté Antonie
Prostřední tunel Ivanovického potoka
Beskydské UFO
Stoka C02 pod Moravským náměstím
Železniční trať Brno–Jihlava
Lihovarský sklep v Přibyslavi
[R] Trig
Pasilský tunel
Fotka


10. 11. 2013
Jak jsem slíbil minule, bude dnešní příspěvek na delší čas poslední s podzemním tématem. Po deseti letech jsem se s kamarády vrátil na místo, které jsme kdysi objevili a prozkoumali s kamarádem Stopařem. Ten se mnou nebyl, za to mně tentokrát půjčil svůj foťák.

V zadní části mizí betonové ostění tunelů stejně jako úzkokolejná trať vedoucí po jejich dně.
V zadní části mizí betonové ostění tunelů stejně jako úzkokolejná trať vedoucí po jejich dně.

A tak jsem po mnoha letech opět držel v ruce zrcadlovku a učil se překonávat její nástrahy. Nicméně místo Zenitu E, se kterým jsem v roce 2003 oputil svět skutečných foťáků, abych se uchýlil na deset let k digitálním kompaktům, jsem nyní držel Nikon D40 a snažil se, aby fotky, které si odnesu domů z tunelů v kopci Hády nebyly rozmazané. Jak brzy uvidíte v článku věnovaném hádeckým tunelům, moc se mně to nepodařilo, snad vlivem písku v objektivu, který si Stopař přivezl z dalekých krajin.

Z krytu pod maloměřickým nádražím jsme nyní zamířili do hádeckých tunelů. Kdysi se tady těžil vápenec, který se dopravoval nejprve úzkokolejkou ve dvojici tunelů ven z lomu a posléze lanovkou do údolí do cementárny, kde z něj vznikal cement. Půmysl ale později musel z města a tak osiřela nejen cementárna v Maloměřicích, ale i majestátní lom Hády nad ní, který dodnes tvoří nádhernou kulisu severní části Brna. A kromě suťových kuželů, nudistického jezírka, ložisek bílého bahna a chráněných tplomilných kytiček nabízí právě také prohlídku dvojice kdysi rušných tunelů.

Protože o historii a současnosti tunelů chystám samostatný článek v rámci cyklu o brněnském podzemí, nebudu zabíhat do detailů. Samotný průzkum byl zklamáním. Narozdíl od poslední návštěvy před deseti lety jsme nemuseli nasazovat život při přelézání ocelové mříže, která nás tehdy málem rozkrojila napůl a v samotném tunelu jsme místo kolejí úzkokolejky naráželi spíše na injekční stříkačky, jehly a další náčiní feťáků. Hodně se to tu změnilo k horšímu. Zúžení na konci, kde na odvážné čeká plazivka zůstalo, stejně jako bezmála třicetimetrová šachta vedoucí k povrchu do lamího lomu, ale o tom snad zase jindy.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Velká nad Veličkou (CZ).

Datum: 21. 5. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Ing. Bohumil Šimíček
Text: Původní-Mělkův mlýn č. 23, poháněný vodními koly stál a levém břehu řeky. Ten v r. 1891 vyhořel. Tam, co je dnes restaurace byl krupník a pila. První turbína byla Girardova, Jabůrkem vyměněná za Francisovu a v r. 1936 za nepovedenou Kaplanovu z ČKD Blansko.
Číst

Autor: debílek
Text: Pro zpřesnění uvedu, že podle seznamu zrušených vleček vedeného Drážním úřadem byla zrušena 15. dubna 2014.
Číst

Autor: JzA
Text: Krysy jsem sice neviděl (pokud mají, kam, před světlem utěčou), ale dal bych do ohně ruku za to, že tam jsou. V takovém kanále jsou vždycky.
Číst

Autor: Hans
Text: jak je to s tema krysama? jsou tam nejake?
Číst

Autor: jaro
Text: Hore na bunkri-VS som slúžil ako rádiový mechanik v rokoch 1968-1969.Dieľňu sme mali na dolu na rote.Moji mazáci boli Miroslav Antal a Jan Skřivánek.Spolubojovníci:Arnošt Uher,František Bláha a Jan Havelka.Neskôr som bol na vysielačoch vo Vinici.Tie stožiare bolo pekne vidieť z dialnice,ale už sú dávno preč..
Číst