Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Lavassaare
Fotka

Dolní nádraží ožilo


23. 5. 2013
Není to ještě ani půl roku, co jsem psal zde na webu o brněnském dolním nádraží. Místě, které mně učarovalo už za gymnaziálních studií, a které, ačkoliv je kousek od centra města, skoro nikdo nezná. A překvapivě tohle skromné rozloučení s dolním jako by předznamenalo novou éru, krátkou, ale výraznou: na necelý měsíc se nejen vrátili na Dolní nádraží cestující, ale svým náhle nabytým významem dokonce tahle zapomenutá stanice úplně zastínila svého souputníka - nádraží hlavní.

Článek na iDnes.cz.
Článek na iDnes.cz.
Článek v MF Dnes.
Článek v MF Dnes.
Všechno začalo ale mnohem dřív - 23. května jsem užasle hleděl do novin na své vlastní jméno a marně přemýšlel, kdy jsem naposledy mluvil s některým z reportérů z Mladé fronty Dnes. Kdybych si přečetl okolní text, došlo by mně to hned - byl to právě onen prosincový článek, který posloužil novinářům jako zdroj informací - a sluší se říct, že čestně ocitovaný - o letní výluce vynucené opravou železničního „viaduktu Křenová“, která zneprůjezdní brněnské hlavní nádraží.

Již na jaře mně to naznačoval komentář od neznámého čtenáře ukrytého pod přezdívkou „Dolňák“, který v březnu reagoval na můj text. A skutečně: od 13. července do 11. srpna 2013 se dolní stalo jediným možným průjezdním místem, kudy se mohly přes Brno dostat vlaky od severu na jih a zpět. A protože je většina spojů posledních let řešena jako průjezdních, dotklo se to celé plejády vlaků.

Plánek výluky severnho zhlaví hlavního nádraží v Brně - léto 2013.
Plánek výluky severnho zhlaví hlavního nádraží v Brně - léto 2013.
Nebudu zabíhat do podrobného líčení náhradní dopravy, které je ostatně patrné z obrázku, nicméně výluka přinesla i několik méně viditelných zajímavostí. Mnoho obyvatel Brna objevilo neznámá zákoutí za Zvonařkou (škoda, že podstatná část Rosické ulice, která dávala místu opravdu stínadelský nádech, se toho již nedožila), nádraží v Židenicích muselo projít alespoň nejnutnější rekonstrukcí, aby zvládlo řádově vyšší nápor cestujících (stejně tam byl nákup jízdenky docela problém), na dolním se objevilo nevzhledné nástupiště a ještě horší oplocení a do Brněnského uzlu byla dočasně kooptována i stanice v Modřicích, neboť k nástupišti v Horních Heršpicích vlaky z dolního bez úvratě prostě nedojedou. (To mě přivádí k otázce, kolik lidí vůbec tuší něco o existenci dalšího „utajeného“ nádraží Brno jih).

Nové nástupiště na dolním nádraží a za ním kolej do depa.
Nové nástupiště na dolním nádraží a za ním kolej do depa.
Výluka však ovlivnila i můj každodenní život. Vzhledem k tomu, že bydlím přímo u úseku trati, kde se doprava téměř zastavila, nemohl jsem si v prvních dnech útlumu vůbec zvyknout na neobvyklé, skoro až mrtvé ticho. Poklidné projíždění vlaků pod oknem mně nikdy nebylo nepříjemné, ale náhlá změna jako by vyloženě narušila atmosféru místa. Společně s extrémními vedry léta roku 2013 zmizení dopravního ruchu jako by proměnilo Krokovu ulici ve venkovský zapadák. Vedro, ticho, nic, ani kohout nezakokrhal.

Na dolním zastavovaly jen vlaky vyšší kvality - zejména EC z Prahy do Bratislavy/Vídně a dál.
Na dolním zastavovaly jen vlaky vyšší kvality - zejména EC z Prahy do Bratislavy/Vídně a dál.
Tahle ospalá atmosféra přímo vyzývala k výpravě po jinak rušných kolejích až na hlavní a taky k malé inspekci prací na samotném mostě. Nebylo to zas až tak dramatické, proto jen tři fotky. Na osleplém úseku dráhy z Židenic se v době výluky obracely pantografy od Letovic, vždycky si ufoukly, chvíli postály a pak zase hurá na sever do hornatého kraje továren tam nahoře, sem tam projela MUVka a jinak už jen ten naprosto nezvyklý klid.

Život na hlavní trati se mezitím téměř zastavil. Bezpečně tak bylo možno vejít do míst jinak nepřístupných.
Život na hlavní trati se mezitím téměř zastavil. Bezpečně tak bylo možno vejít do míst jinak nepřístupných.
Práce se stihly v termínu, rekonstrukce mostu pak pokračovala ještě jeho spodní částí, ale provoz se mohl vrátit doslova do starých kolejí. Naše ulice opět ožila veselým klapotem pneumotorů plecháčů, skřípěním brzd panťáků a decentním hukotem rudých býků a na dolní začal usedat neočekávaně rozvířený prach brněnských dějin. Vypadá to, že nyní už bude mít opravdu na pár dalších destiletí klid. Zájemcům o fotografie tak trošku post vřele doporučuji blog tajemné Rionky.

Od severu se k Petrovu nedostanete ani třicítkou.
Od severu se k Petrovu nedostanete ani třicítkou.
Stůj! Kdyby vlak náhodou projel přes návěst posun zakázán, možná ho zastaví před rozebraným viaduktem na hlavním nádraží červený terč.
Stůj! Kdyby vlak náhodou projel přes návěst posun zakázán, možná ho zastaví před rozebraným viaduktem na hlavním nádraží červený terč.
Dva dny před ukončením výluky září severní zhlaví brněnského hlavního nádraží novotou.
Dva dny před ukončením výluky září severní zhlaví brněnského hlavního nádraží novotou.
Oprava mostu nyní pokračuje pod úroveň kolejí.
Oprava mostu nyní pokračuje pod úroveň kolejí.

Související články:
Poslední vlak přes dolní nádraží
Článek:
Poslední vlak přes dolní nádraží
7. 12. 2012
Téma:
Brno
Druhé největší české město je nejen mým rodištěm a bydlištěm, ale také zajímavým centrem průmyslu a školství s bohatou historií, která se promítá do ducha mě…
Vlečka Praha-Vršovice - MOTOVIA
Téma:
Železnice, dráhy
Pravděpodobně nejzajímavějším druhem dopravy je doprava drážní. Nejen železnice různých rozchodů od pitoreskních úzkokolejek přimykajících se ke svahu po rychl…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: rionka.czČas: 29. 7. 2015, 22:13
vida, objevila jsem pokracovani :) dekuji za odkaz! zajdu se tam zase podivat, beton zrejme zustal, ale osklive ploty a lidi uz tam urcite nebudou.



Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Frankfurt am Main (D).

Datum: 10. 9. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Pavel Spišák
Text: Přispěji svou troškou do mlýna. Na ulici U Vlečky jedna jsem vyrůstal. Pamatuji si tady i vagóny před domem. Takže vlečka nemohla být snesena dříve než kolem roku 1976. (jsem ročník 1968) Jinak bych si to nepamatoval. Ten podnik byl za mého dětství Moragro osevářský podnik. Nedaleko na ulici Dornych byla hospoda u Moragra. Dědeček tam seděl na vrátnici a babička tam uklízela a vydávala obědy.
Číst

Autor: Eva Mattušová
Text: V uliční funkcionalistické budově v nejvyšším patře byl sál a tam sídlila za 2. sv. války škola rytmiky paní Karly Hladké. Pod ním byly ještě místnosti, kde měla zřízenou kosmetiku, a dámy tam sedaly na venkovních terasách na slunku. Jako děti jsme tam po zrušení Sokola nějaký čas chodily cvičit. Známé školy rytmiky a gymnastiky byly v Brně tehdy tři:Andy Šartové, Elmarity Diviškové a právě Karly Hladké.
Číst

Autor: JzA
Text: Díky, na úzkokolejce Kateřina u Soosu jsem byl před 14 dny, chystám o ní článek v nejbližší době.
Číst

Autor: Adam
Text: Dobrý den,

na dovolené jsme jeli úzkokolejkou vedle rezervace SOOS, kterou jsem v seznamu nenašel: http://www.csimc.cz/soos.php
Číst

Autor: Bizon
Text: Je to drážka tady 49.2969558N, 16.6498769E nebo jde ještě o nějakou jinou?
Číst