Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka Hlinsko - kamenolom
Vlečka Ondřejovice - strojírny
Ondřejovice (žst)
Budova homogenizace v Pisárkách
Kalendář Druhé Brno 2019
Sklepy pod náměstím Na Marku
Podzemní rafinérie Havlíčkův Brod
Текстиль (žzast)
Letní kino v Dušanbe
Rozvodna továrny Kras
Fotka

Dolní nádraží ožilo


23. 5. 2013
Není to ještě ani půl roku, co jsem psal zde na webu o brněnském dolním nádraží. Místě, které mně učarovalo už za gymnaziálních studií, a které, ačkoliv je kousek od centra města, skoro nikdo nezná. A překvapivě tohle skromné rozloučení s dolním jako by předznamenalo novou éru, krátkou, ale výraznou: na necelý měsíc se nejen vrátili na Dolní nádraží cestující, ale svým náhle nabytým významem dokonce tahle zapomenutá stanice úplně zastínila svého souputníka - nádraží hlavní.

Článek na iDnes.cz.
Článek na iDnes.cz.
Článek v MF Dnes.
Článek v MF Dnes.
Všechno začalo ale mnohem dřív - 23. května jsem užasle hleděl do novin na své vlastní jméno a marně přemýšlel, kdy jsem naposledy mluvil s některým z reportérů z Mladé fronty Dnes. Kdybych si přečetl okolní text, došlo by mně to hned - byl to právě onen prosincový článek, který posloužil novinářům jako zdroj informací - a sluší se říct, že čestně ocitovaný - o letní výluce vynucené opravou železničního „viaduktu Křenová“, která zneprůjezdní brněnské hlavní nádraží.

Již na jaře mně to naznačoval komentář od neznámého čtenáře ukrytého pod přezdívkou „Dolňák“, který v březnu reagoval na můj text. A skutečně: od 13. července do 11. srpna 2013 se dolní stalo jediným možným průjezdním místem, kudy se mohly přes Brno dostat vlaky od severu na jih a zpět. A protože je většina spojů posledních let řešena jako průjezdních, dotklo se to celé plejády vlaků.

Plánek výluky severnho zhlaví hlavního nádraží v Brně - léto 2013.
Plánek výluky severnho zhlaví hlavního nádraží v Brně - léto 2013.
Nebudu zabíhat do podrobného líčení náhradní dopravy, které je ostatně patrné z obrázku, nicméně výluka přinesla i několik méně viditelných zajímavostí. Mnoho obyvatel Brna objevilo neznámá zákoutí za Zvonařkou (škoda, že podstatná část Rosické ulice, která dávala místu opravdu stínadelský nádech, se toho již nedožila), nádraží v Židenicích muselo projít alespoň nejnutnější rekonstrukcí, aby zvládlo řádově vyšší nápor cestujících (stejně tam byl nákup jízdenky docela problém), na dolním se objevilo nevzhledné nástupiště a ještě horší oplocení a do Brněnského uzlu byla dočasně kooptována i stanice v Modřicích, neboť k nástupišti v Horních Heršpicích vlaky z dolního bez úvratě prostě nedojedou. (To mě přivádí k otázce, kolik lidí vůbec tuší něco o existenci dalšího „utajeného“ nádraží Brno jih).

Nové nástupiště na dolním nádraží a za ním kolej do depa.
Nové nástupiště na dolním nádraží a za ním kolej do depa.
Výluka však ovlivnila i můj každodenní život. Vzhledem k tomu, že bydlím přímo u úseku trati, kde se doprava téměř zastavila, nemohl jsem si v prvních dnech útlumu vůbec zvyknout na neobvyklé, skoro až mrtvé ticho. Poklidné projíždění vlaků pod oknem mně nikdy nebylo nepříjemné, ale náhlá změna jako by vyloženě narušila atmosféru místa. Společně s extrémními vedry léta roku 2013 zmizení dopravního ruchu jako by proměnilo Krokovu ulici ve venkovský zapadák. Vedro, ticho, nic, ani kohout nezakokrhal.

Na dolním zastavovaly jen vlaky vyšší kvality - zejména EC z Prahy do Bratislavy/Vídně a dál.
Na dolním zastavovaly jen vlaky vyšší kvality - zejména EC z Prahy do Bratislavy/Vídně a dál.
Tahle ospalá atmosféra přímo vyzývala k výpravě po jinak rušných kolejích až na hlavní a taky k malé inspekci prací na samotném mostě. Nebylo to zas až tak dramatické, proto jen tři fotky. Na osleplém úseku dráhy z Židenic se v době výluky obracely pantografy od Letovic, vždycky si ufoukly, chvíli postály a pak zase hurá na sever do hornatého kraje továren tam nahoře, sem tam projela MUVka a jinak už jen ten naprosto nezvyklý klid.

Život na hlavní trati se mezitím téměř zastavil. Bezpečně tak bylo možno vejít do míst jinak nepřístupných.
Život na hlavní trati se mezitím téměř zastavil. Bezpečně tak bylo možno vejít do míst jinak nepřístupných.
Práce se stihly v termínu, rekonstrukce mostu pak pokračovala ještě jeho spodní částí, ale provoz se mohl vrátit doslova do starých kolejí. Naše ulice opět ožila veselým klapotem pneumotorů plecháčů, skřípěním brzd panťáků a decentním hukotem rudých býků a na dolní začal usedat neočekávaně rozvířený prach brněnských dějin. Vypadá to, že nyní už bude mít opravdu na pár dalších destiletí klid. Zájemcům o fotografie tak trošku post vřele doporučuji blog tajemné Rionky.

Od severu se k Petrovu nedostanete ani třicítkou.
Od severu se k Petrovu nedostanete ani třicítkou.
Stůj! Kdyby vlak náhodou projel přes návěst posun zakázán, možná ho zastaví před rozebraným viaduktem na hlavním nádraží červený terč.
Stůj! Kdyby vlak náhodou projel přes návěst posun zakázán, možná ho zastaví před rozebraným viaduktem na hlavním nádraží červený terč.
Dva dny před ukončením výluky září severní zhlaví brněnského hlavního nádraží novotou.
Dva dny před ukončením výluky září severní zhlaví brněnského hlavního nádraží novotou.
Oprava mostu nyní pokračuje pod úroveň kolejí.
Oprava mostu nyní pokračuje pod úroveň kolejí.

Související články:
Poslední vlak přes dolní nádraží
Článek:
Poslední vlak přes dolní nádraží
7. 12. 2012
Téma:
Brno
Druhé největší české město je nejen mým rodištěm a bydlištěm, ale také zajímavým centrem průmyslu a školství s bohatou historií, která se promítá do ducha mě…
Téma:
Železnice, dráhy
Pravděpodobně nejzajímavějším druhem dopravy je doprava drážní. Nejen železnice různých rozchodů od pitoreskních úzkokolejek přimykajících se ke svahu po rychl…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: rionka.czČas: 29. 7. 2015, 22:13
vida, objevila jsem pokracovani :) dekuji za odkaz! zajdu se tam zase podivat, beton zrejme zustal, ale osklive ploty a lidi uz tam urcite nebudou.



Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Brno (CZ).

Datum: 8. 10. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Miroslav Immer
Text: Sestavuji také seznam jako byl Tyllerův. Mám registrováno 2356 úzkých v CZ a 574 v SK. Pro pokročilý věk (90) hledám někoho, kdo by byl schopen pokračovat. Prosím, ozvěte se, máte-li zájem.
Číst

Autor: Robert Fajman
Text: Prave pred hodinkou jsem se k nemu proklestil a tez jsem zasnul a smutnil, ze tak vekovita vzpominka na obor jinak velmi obdivovany a cteny - zeleznici, je zarostly, nijak neoznaceny a nutno se k nemu doslova na vlastni nebezpeci proklestil podel trati. Nebyt vaseho souhrnu, ani se mi nic nepodarilo kloudneho o Moravske transverzalni draze nalezti. Diky!
Číst

Autor: JzA
Text: Díky za komentáře. Datum 1981 jsem převzal od autora fotek, pana Filipa - samozřejmě je možné, že se zmýlil, ale pokud je má zaznamenané přímo na fotkách, moc pravděpodobné to není. Zkusím to upřesnit.
Číst

Autor: Ivo
Text: Kdo viděl v televizi bonusovou řadu seriálu Vyprávěj, konkrétně pak díl Mikulášova Hilda, mohl zaregistrovat, že je zde kolonie Hamburk zmiňována. Takže polovina 80. let souhlasí.
Číst

Autor: Dominik
Text: Nezná někdo nějaké další opuštěný areál okolo Brna? Jsem Velitelem jednoho Airsoftového týmu a hledáme nějaký areál nebo prostory pro cvičení a pořádání tématických her.
Když tak na mail armyaas95@gmail.com.

Díky všem
Číst