Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

სალიეთი (žst)
Rodinný dům Salieti
Štola pod Hutí svaté Antonie
Prostřední tunel Ivanovického potoka
Beskydské UFO
Stoka C02 pod Moravským náměstím
Železniční trať Brno–Jihlava
Lihovarský sklep v Přibyslavi
[R] Trig
Pasilský tunel
Fotka

Zóna nad Biskupówem


10. 3. 2013
Po jednom z pracovních víkendů na Muně jsme se s ¥ rozhodli strávit ještě nějaký čas v okolí a zamířili jsme na průzkum několka průmyslově - železničních zajímavostí do polských Sudet. Nejzajímavějším místem byla tajemná Zóna nad Biskupówem.

Přestože na Munu jezdím do roka téměř dvacetkrát, okolí naší základny znám minimálně - veškerý čas totiž strávíme vždy prací. Počátkem března jsme se proto s kamarádem ¥ rozhodli tento trend porušit a vyrazit na malou pátrací a objevnou akci. Příležitost to byla unikátní, zejména proto, že ¥ půjčil z rodinné sbírky jeden z klenotů - Fiat 127. Designově je téměř shodný s licenčním Fiatem Polskim, proto jsme v zemi našich severních sousedů byli paradoxně mnohem méně nápadní než doma a mohli jsme nerušeně zamířit na průzkum několika průmyslových zajímavostí.

Zobrazit železniční tratě Skrýt železniční tratě
Tmavší barvou je vyznačena železniční trať Nowy Świętów - Sławniowice, světlejší vlečka do lomů a cihelen nad Biskupówem.
Zobrazit představu Skrýt představu
Bez dokonalé představivosti se železniční archeolog neobejde. Železniční trať č. 251: Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie.

Jednou z nich bylo zvláštní strmé potrubí, podcházející pod peážní železniční tratí č. 292 a následně šplhající do kopce nad městem Głuchołazy. Potrubí je dobře vidět z vlaku a tak, protože Głuchołazy mě vzrušují od roku 2005, kdy jsem je poprvé navštívil, jsem roky přemýšlel, k čemu vlastně slouží. Dokonce jsem si vymyslel teorii, že jde o (možná dokonce přečerpávací) vodní elektrárnu, podobnou, jakou jsem viděl u Hamrštejna v severních Čechách nebo na Теребле-Ріцьке na Zakarpatí. Skutečnost byla o něco fádnější, přesto měla procházka po betonových schodech nádech technické romantiky.

Výpravčí má v budově stále službu a přiznávám, že bych v příštím životě chtěl klidně být na jeho místě. Zatím totiž můžeme paczkówské nádraží označit za místo, kde se zastavil čas (ve 20:22).
Výpravčí má v budově stále službu a přiznávám, že bych v příštím životě chtěl klidně být na jeho místě. Zatím totiž můžeme paczkówské nádraží označit za místo, kde se zastavil čas (ve 20:22).

Nejzajímavější byla ale návštěva ponurého území - někdejšího komplexu lomů a cihelen nad Biskupówem připomínajícího Zónu z knihy o Stalkerovi. Les kryje mimo jiné vlečku navazující na dnes již zrušenou dráhu, kterou postupně na několikrát s kamarády propátrávám a o které ještě v budoucnu přinesu další reportáž. Pokud bych měl stroj času, určitě bych jednu cestu věnoval na svezení parním vláčkem ze sudetsky horských Sławniowic dolů do polské nížiny. Pamětníci vypráví, že vlak se šinul krajinou tak pomalu, že jej bylo možné doběhnout pěšky.

Závěr patří nádraží v Paczkówě, zvaném polské Carcassone. Město nedaleké českého Javorníka stojí za návštěvu samo o sobě a to i přes skutečnost, že vlakem se do něj nesjpíš nedostanete. Osobní doprava na jinak frekventované Podsudetské magistrále byla v tomto úseku zastavena před několika lety a její obnovení se stále odkládá.

Podrobná prohlídka sudetkých technických skvostů i poloskvostů je v obrazové galerii s popisky zde.

Související články:
Sám na Muně
Článek:
Sám na Muně
14. 5. 2011

Téma:
Polsko
Nejen rovinatý severní soused naší země. Polsko mně učarovalo především svým podhorským jihem.…
Téma:
Sudety
Zádumčivá oblast česko-polsko-německého příhraničí a několik enkláv dále od hranic patří mezi má nejoblíbenější místa na celém světě. Tudy kráčela bezpočtukrát…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Brno (CZ).

Datum: 3. 12. 2007

Poslední komentáře:

Autor: Ing. Bohumil Šimíček
Text: Původní-Mělkův mlýn č. 23, poháněný vodními koly stál a levém břehu řeky. Ten v r. 1891 vyhořel. Tam, co je dnes restaurace byl krupník a pila. První turbína byla Girardova, Jabůrkem vyměněná za Francisovu a v r. 1936 za nepovedenou Kaplanovu z ČKD Blansko.
Číst

Autor: debílek
Text: Pro zpřesnění uvedu, že podle seznamu zrušených vleček vedeného Drážním úřadem byla zrušena 15. dubna 2014.
Číst

Autor: JzA
Text: Krysy jsem sice neviděl (pokud mají, kam, před světlem utěčou), ale dal bych do ohně ruku za to, že tam jsou. V takovém kanále jsou vždycky.
Číst

Autor: Hans
Text: jak je to s tema krysama? jsou tam nejake?
Číst

Autor: jaro
Text: Hore na bunkri-VS som slúžil ako rádiový mechanik v rokoch 1968-1969.Dieľňu sme mali na dolu na rote.Moji mazáci boli Miroslav Antal a Jan Skřivánek.Spolubojovníci:Arnošt Uher,František Bláha a Jan Havelka.Neskôr som bol na vysielačoch vo Vinici.Tie stožiare bolo pekne vidieť z dialnice,ale už sú dávno preč..
Číst