Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Úzkokolejka v továrně UP
Odlehčovací komora Bítešská
Spalovna Chotíkov
Úzkokolejka Adamovských strojíren
Textilní továrna Kras
Colac (žst)
Rašelinová dráha v Osečné
Rodinný dům Jeronýmova 1
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fotka

Zóna nad Biskupówem


10. 3. 2013
Po jednom z pracovních víkendů na Muně jsme se s ¥ rozhodli strávit ještě nějaký čas v okolí a zamířili jsme na průzkum několka průmyslově - železničních zajímavostí do polských Sudet. Nejzajímavějším místem byla tajemná Zóna nad Biskupówem.

Přestože na Munu jezdím do roka téměř dvacetkrát, okolí naší základny znám minimálně - veškerý čas totiž strávíme vždy prací. Počátkem března jsme se proto s kamarádem ¥ rozhodli tento trend porušit a vyrazit na malou pátrací a objevnou akci. Příležitost to byla unikátní, zejména proto, že ¥ půjčil z rodinné sbírky jeden z klenotů - Fiat 127. Designově je téměř shodný s licenčním Fiatem Polskim, proto jsme v zemi našich severních sousedů byli paradoxně mnohem méně nápadní než doma a mohli jsme nerušeně zamířit na průzkum několika průmyslových zajímavostí.

Zobrazit železniční tratě Skrýt železniční tratě
Tmavší barvou je vyznačena železniční trať Nowy Świętów - Sławniowice, světlejší vlečka do lomů a cihelen nad Biskupówem.
Zobrazit představu Skrýt představu
Bez dokonalé představivosti se železniční archeolog neobejde. Železniční trať č. 251: Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie.

Jednou z nich bylo zvláštní strmé potrubí, podcházející pod peážní železniční tratí č. 292 a následně šplhající do kopce nad městem Głuchołazy. Potrubí je dobře vidět z vlaku a tak, protože Głuchołazy mě vzrušují od roku 2005, kdy jsem je poprvé navštívil, jsem roky přemýšlel, k čemu vlastně slouží. Dokonce jsem si vymyslel teorii, že jde o (možná dokonce přečerpávací) vodní elektrárnu, podobnou, jakou jsem viděl u Hamrštejna v severních Čechách nebo na Теребле-Ріцьке na Zakarpatí. Skutečnost byla o něco fádnější, přesto měla procházka po betonových schodech nádech technické romantiky.

Výpravčí má v budově stále službu a přiznávám, že bych v příštím životě chtěl klidně být na jeho místě. Zatím totiž můžeme paczkówské nádraží označit za místo, kde se zastavil čas (ve 20:22).
Výpravčí má v budově stále službu a přiznávám, že bych v příštím životě chtěl klidně být na jeho místě. Zatím totiž můžeme paczkówské nádraží označit za místo, kde se zastavil čas (ve 20:22).

Nejzajímavější byla ale návštěva ponurého území - někdejšího komplexu lomů a cihelen nad Biskupówem připomínajícího Zónu z knihy o Stalkerovi. Les kryje mimo jiné vlečku navazující na dnes již zrušenou dráhu, kterou postupně na několikrát s kamarády propátrávám a o které ještě v budoucnu přinesu další reportáž. Pokud bych měl stroj času, určitě bych jednu cestu věnoval na svezení parním vláčkem ze sudetsky horských Sławniowic dolů do polské nížiny. Pamětníci vypráví, že vlak se šinul krajinou tak pomalu, že jej bylo možné doběhnout pěšky.

Závěr patří nádraží v Paczkówě, zvaném polské Carcassone. Město nedaleké českého Javorníka stojí za návštěvu samo o sobě a to i přes skutečnost, že vlakem se do něj nesjpíš nedostanete. Osobní doprava na jinak frekventované Podsudetské magistrále byla v tomto úseku zastavena před několika lety a její obnovení se stále odkládá.

Podrobná prohlídka sudetkých technických skvostů i poloskvostů je v obrazové galerii s popisky zde.

Související články:
Sám na Muně
Článek:
Sám na Muně
14. 5. 2011
Téma:
Polsko
Nejen rovinatý severní soused naší země. Polsko mně učarovalo především svým podhorským jihem.…

Téma:
Sudety
Zádumčivá oblast česko-polsko-německého příhraničí a několik enkláv dále od hranic patří mezi má nejoblíbenější místa na celém světě. Tudy kráčela bezpočtukrát…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Uni
Text: Dobrý den,
mám fotografii tohoto nádraží / zastávky.
S pozdravem
Urban
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor:
Text:
Číst

Autor: alt
Text: Nechtěli byste doplnit chybějící fotky u článku "Textilní továrna Kras"? Jsou místo nich jen chybové hlášky.
Číst

Autor: Jaroslav Budiš
Text: Článek je plný nepřesností. Autor by se měl podíval do některé z knih, které jsou k dispozici. Z železářské výroby přešli Lichtenštejnové na strojírenství už v 60. letech 19. století. Své zemědělské stroje prodávali do celé Evropy. Od roku 1880 byly strojírny pronajaty firmě Maerky, Bromovský a Schulz, která dodávala např. chladírenská zařízení pro velké námořní lodě, např. i pro R-U vlajkovou loď Viribus Unitis. Byl zde 1889 vyroben první automobil na světě se čtyřdobým spalovacím motorem - Marcusův automobil.atd. V letech 1924 - 1929 Byla Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů největším dodavatelem lokomotiv řady 423 pro Československé státní dráhy atd.
Podobné nepřesnosti jsou u zbrojní výroby, krytů, učiliště apod.
Číst